فونیکسریمکسبهتام

تسخیر جهان در زمانی کوتاه

عصر جدیدی برای خودروها

عصر خودرو- شرکت خودروسازی آلمانی «فولکس واگن» (VW) تنها طی چهار سال جهان را به تسخیر خود درآورد.

عصر جدیدی برای خودروها
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۱ دی ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از فرصت امروز، در شرایطی که دیگر شرکت‌های اروپایی از کاهش فروش خود رنج می‌بردند و به فکر بستن کارخانه و اخراج کارگران خود بودند، این شرکت آلمانی در حال لذت بردن از بهترین نتایج کسب کرده در 78 سال تاریخ تاسیس خود بود. اکنون رسوایی دستکاری در موتورهای دیزلی ایالت‌متحده آمریکا و اروپا رهبری و سردمداری این شرکت را به خطر انداخته و درهایی را برای صورت گرفتن تغییرات بزرگی در صنعت اتومبیل گشوده است. این تغییرات با کنترل و محرک‌های بیشتر برای ارتقای اتومبیل‌هایی با آلودگی کمتر همراه هستند. با این تصویر از دیزل، نشانه‌هایی وجود دارد که می‌تواند فرصتی واقعی برای خودروهای دوگانه سوز و برقی فراهم کند.

    به گفته بیشتر کارشناسان این فریب می‌تواند صدمه زدن به تکنولوژی دیزل را پایان دهد و همچنین تاثیرات مثبت قابل توجهی در بازار سهام «فولکس واگن» در بخش اروپا بگذارد. بانک ژاپنی «نامورا» در هشداری به این شرکت گفت، ما توجه خودمان را روی پروسه فرستادن مدل‌های جدید از شرکت‌های بزرگ اروپایی متمرکز کرده‌ایم. ما با سناریویی کار می‌کنیم که من پیش‌بینی کردم «فولکس واگن» (مدل‌های آئودی و اشکودا)، 25 درصد از بازار اروپا را از دست می‌دهند. همچنین ما به این نتیجه رسیده‌ایم که شرکت‌های «نیسان» و «رنو» و کارخانه‌های لوکس آلمانی BMW و «مرسدس بنز» از سودکننده‌های اصلی خواهند بود.

    به گفته این بانک ژاپنی، گروه «فولکس واگن» برای جذب مشتریان اروپایی تخفیف‌های بزرگی در نظر خواهد گرفت، که این ترس وجود دارد که جنگی بر سر قیمت‌های رقابتی در بازار به وجود آید، «که این بیش از حد رقابتی است.» این بانک گفت، آخرین چیزی که بازار برای از دست دادن منبع مالی صنعت به آن نیاز دارد، رفتار غیر‌معقولانه یکی از مدیران شرکت است. این روند در اروپا در حال پیشروی است. طی نتایج حاصل شده از شرکت فیات-کرایسلر ظرف سه ماه پایانی سال گذشته، در ماه نوامبر سال گذشته رئیس شرکت خودروسازی ایتالیایی-آمریکایی آقای سرجیو مارکیونه به ادامه داشتن سقوط قیمت‌ها هشدار داده بود. مارکیونه گفت: ما شاهد این اتفاق حداقل در قسمت اروپا هستیم، کم شدن (سخاوتمندی در) قیمت‌ها که تحت تاثیر این واقعه (مورد فولکس واگن) قرار گرفته است. امیدوارم به سمت و سویی برود که بتوانیم قسمتی از این سطح سود مورد انتظار را در بازاری که به نظر من اشباع شده از فشار غیر‌ضروری روی قیمت‌ها، جبران کنیم. در آخرین شکست تاریخ اتومبیل، شرکت تویوتا برای جبران اشتباهاتی در سیستم شتاب و ترمز که میلیون‌ها خودرو را تحت تاثیر قرار داده بود و جان چهار نفر را در یک تصادف گرفته بود، تشویق‌ها و کاهش تخفیف‌های خود را تا 40 درصد افزایش داده بود.

    این گروه آلمانی که دفتر مرکزی آن در شهر ولفسبورگ است، بیش از پیش اثرات بحران را احساس می‌کند. پس از 18 ماه سپتامبر سال 2015 زمانی که آژانس حفاظت محیط زیست آمریکا از راز دستکاری در اتومبیل‌های دیزلی که به لطف نرم‌افزاری برای دور زدن آزمون تست آلایندگی (تست میزان انتشار گازهای دی اکسیدو نیتروژن) در بین سال‌های 2009 و 2015 به فروش رفته بود، پرده برداشت، سهام شرکت تاکنون 20 درصد از قیمت خود را از دست داده است. در روزهای بعد از رسوایی شرکت متوجه شد که تعداد خودروهای دستکاری شده در جهان به 11میلیون دستگاه می‌رسد. در سه ماه سوم سال با وجود تامین کردن 6.685 میلیون یورو برای مقابله با رسوایی، نخستین کاهش را بعد از 15 سال به ثبت رساند.

    یکی از استادان استراتژی صنعتی در دانشگاه استون (UK) گفت: شرکت فولکس واگن با توجه به درآمد آن یکی از بزرگ‌ترین تولیدکننده‌های خودرو در جهان است که دوباره به وضعیت عادی خود باز خواهد گشت، اما این رسوایی تاثیر مهمی روی برنامه‌های کوتاه‌مدت و بلند‌مدت خواهد داشت. باید با تنظیم کننده‌های بازار همکاری کند، رابطه خود را با مشتری بهتر کنند و سیستمی وارد بازار کنند که تضمین دهد چنین اتفاقی پیش نخواهد آمد. برای او شرکت‌های رنو، پژو و فورد و در بخش اتومبیل‌های لوکس، خودروهای مرسدس، BMW و لندروور از سودکننده‌های واقعی بحران هستند.

    در یک اقدام مشابه یکی از استادان مرکز تحقیقات خودرو در دانشگاه دویسبورگ- اسن مسائلی را نیز عنوان کرد. این متخصص فکر می‌کند احتمالا از دست رفتن سهم فروش فولکس واگن در بازار، بین مرسدس، BMW، فورد و اپل تقسیم خواهد شد. او گفت: در این گروه بعد از سئات، فولکس واگن آسیب‌پذیرترین شرکت است، زیرا قوی نیست. مدت زیادی است که ضرر و زیان داشته. اشکودا و آئودی نیز آسیب‌پذیر‌ند. با این حال فکر نمی‌کنم که این رسوایی روی پروشه تاثیری داشته باشد. من تخمین می‌زنم که بعد از 6تا9 ماه این شکست دیگر روی بازار فروش در اروپا تاثیر نخواهد گذاشت. بنابراین فولکس واگن باید سعی کند که از دست دادن بازار فروش سئات و اشکودا را پوشش بدهد و این می‌تواند شامل کمک گرفتن از دیگر شرکت‌ها برای آینده مدل‌های خود نیز باشد. آئودی، فولکس واگن یا اشکودا می‌توانند از برنامه سئات استفاده کنند. سوال این است که اگر آنها به سئات نیاز پیدا کنند آیا می‌توانند چنین نیازی به اشکودا نیز داشته باشند بدون تحمل ضرر و زیان.

    آمارهای اولیه منتشر شده بعد از رسوایی نشان می‌دهد که بیشتر رانندگان از فولکس واگن برگشته‌اند. این شرکت در ماه نوامبر سال گذشته بیشترین کاهش را در میزان خرید ماهانه در بازار اروپایی از زمان رسوایی تجربه کرد. آمار و ارقام اتحادیه خودروسازان اروپایی کاهش 2.3 درصدی را در میزان فروش ماه آخر سال نشان می‌دهد این رقم در ماه اکتبر برابر 0.9 درصد و در ماه سپتامبر برابر 0.4 درصد بوده است، با این وجود (با 25 درصد فروش) نخستین است. در اسپانیا میزان فروش تولیدکنندگان (با نشان‌های فولکس واگن، آئودی، سئات، اشکودا و پروشه) به افزایش خود ادامه می‌دهد، اما به دلیل متوسط پایین، با یک نتیجه مشخص: در ماه اکتبر سال گذشته دومین گام کاهش فروش نیز برداشته شد و در ماه آخر سال گذشته سومین کاهش بعد از اوپل و پژو هم اتفاق افتاد.

    از مرکز شرکت در ولفسبورگ آلمان به نظر می‌آید آنها مشغول حل کردن مشکل خودروهایی هستند که نقص دارند -پیش‌بینی برای حل مشکل 8.5 میلیون خودرو- و آنها به این حرکت خود متعهد خواهند بود. سه روز بعد از رسوایی، شرکت در سالن اتومبیل فرانکفورت 20 محصول جدید خود را با نیروی محرکه الکتریکی یا هیبریدی برای تولید تا سال 2020 در معرض نمایش قرار داد.

    تاثیر در آمریکا

    به گفته کارشناسان، بهبود وضعیت این شرکت در بازار آمریکا مشکل‌تر خواهد بود. استاد دانشگاه دویسبورگ- اسن گفت: اختلافات قانونی وجود خواهند داشت که مدت اجرای این طرح را به بیشتر از 12 ماه خواهد کشاند و شاهد اخبار منفی نیز در بعضی از دوره‌ها خواهیم بود. این دستکاری شرکت، در آمریکا قلب استراتژی‌های مورد استفاده برای تحکیم بازار را مورد تاثیر قرار داد. تولیدکنندگان اروپایی، نه تنها فولکس واگن، بلکه BMW و مرسدس تلاش می‌کنند که حضور موتورهای دیزلی را در این کشور که مانند اروپا از بالابودن سطح اجرای آن دارا نیست، گسترش دهند، مانند ماشین‌های مدرن و پاکیزه، نه مانند ماشین‌های قبل. عنوان مقاله کسب وکار در سال 2008 این بود، این ماشین دیزلی پدر شما نیست.

    فروش فولکس واگن در دو ماه اخیر 25 درصد کاهش یافت، با وجود اینکه باید توجه کنیم استفاده از نرم‌افزاری که در بعضی از مدل‌ها کنترل انتشار گازهای آلاینده را دور می‌زند، فروش را کاهش داده‌اند. شرکت تویوتا در رتبه‌بندی جهانی جایگاه اول را در ماه سپتامبر از آن خود کرده است که انتظار می‌رود این روند ادامه‌دار باشد.

    دیوید بیلی می‌گوید: بازگرداندن اعتبار بین تولید‌کننده و مردم نیاز به زمان دارد. تاثیر اصلی این رسوایی در صنعت خیلی شبیه به اتفاقی خواهد بود که خدمات مالی در طول بحران اخیر آن را تجربه کرده است: مشتریان اعتماد خود را از دست داده‌اند و شاهد این هستیم که تست‌های آلایندگی به مرور زمان شدیدتر شده که به شکل افزایش قیمت ظاهر خواهند شد. در گام بعدی شاهد کم شدن حمایت از سوخت دیزل در ماشین‌های کوچک بنزینی خواهید بود. به‌علاوه، من فکر می‌کنم برندگان این قسمت خودروهای هیبریدی خواهند بود، که شرایط سرمایه‌گذاری را برای پیشبرد بیشتر توسعه ماشین‌های برقی نیز فراهم خواهند کرد، نه تنها بین شرکت‌های قدیمی، بلکه میان بازیگران جدید بازار مانند گوگل و اپل. اکنون زمان آن رسیده است.

    همزمان در این راستا یکی از شرکای مسئول بخش شرکت کی پی جی ام (یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های خدماتی و سرویس‌دهنده در جهان) عنوان کرد: یکی از تاثیرهای احتمالی این است که ارتقای موتورهای جدید، مثل موتورهای هیبریدی، الکتریکی یا هیدروژنی، پنج سال بعد از توقف بحران تسهیل شوند. اثر دیگر این است، به طور قطع بازاریابی ماشین‌های دیزلی در بازارهای خاص مشکل‌تر خواهد بود، مثل ایالات متحده و در بعضی از بازارهای آسیایی که ما را به طور مستقیم یا غیرمستقیم تحت تاثیر قرار خواهند داد، زیرا بیشتر ماشین‌های تولیدشده در اروپا دیزلی هستند.

    شرکت مشاوره‌ای LMC پیش‌بینی کرد که درصد فروش خودروهای دیزلی در اروپا از 53 درصد در سال 2014 به 35 درصد در سال 2020 کاهش خواهد یافت. در همین حال، در دیگر نقاط جهان از هر 20 خودروی ثبت نامی تنها یک خودرو دیزلی است. یکی از اساتید موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی معتقد است که مصرف‌کنندگان همچنان به خرید خودروهای دیزلی ادامه خواهند داد: من فکر نمی‌کنم که تاثیر زیادی داشته باشد، زیرا در واقعیت خریداران یقین دارند که شرکت فولکس واگن مردم را فریب داده است، ولی نمی‌داند که موتورهای دستکاری شده دیزلی بوده‌اند. او بر این باور است که این تاثیر محدود به این شرکت آلمانی نخواهد بود. فولکس واگن یک از شرکت‌هایی است که بیشترین نوآوری و اشتغال را به ارمغان آورده. این یک اشتباه بزرگ بوده است، اما انکار فعالیت هزاران مدیر و کارگر عالی در این مجموعه امری غیر‌منصفانه خواهد بود؛ من معتقدم که بسیاری از مردم به خرید خودروهای خود ادامه خواهند داد.

    تکنولوژی طی 20 سال اخیر به ایجاد تمایز صنعت اروپایی برای به وجود آوردن مانعی میان ورود اتومبیل‌های تولید شده در کشورهای دیگر، به‌خصوص ژاپن، متعهد بوده است، در صورتی که درگذشته مانند سیل بازار را تهدید می‌کرده است. همچنین با حمایت ایالات متحده تقریبا تمام موارد قدیمی موتورهای دیزلی نیز مشمول مالیات کمتر قرار گرفته‌اند.

    سوخت دیزل یکی از منابع اصلی انتشار اکسید‌های نیتروژن در هوا است –که براساس آخرین گزارش‌هایی که آژانس حفاظت محیط زیست آمریکا منتشر کرد، این آلودگی مسئول مرگ زودرس بیش از 75.000 هزار نفر در سال است- اما در همین حال باعث محدود شدن تولید دی اکسیدکربن و عامل گرم شدن کره زمین، نیز می‌شود، زیرا به نسبت موتورهای بنزینی مصرف کمتری دارد. به گفته یکی از تحلیلگران کومرتس ‌بانک در شبکه بلومبرگ: این کاهش دیزل می‌تواند به‌خصوص به شرکت‌های رنو، پژو، فیات کرایسلر و اوپل ضرر برساند.

    استاد دانشگاه دویسبورگ- اسن گفت: این موتورها روز به روز وضعیت پیچیده‌تری خواهند داشت و همان‌طور که تولید‌کنندگان به سوخت دیزل برای عمل کردن به مسائل مربوط به دی اکسیدکربن نیاز دارند، باید روی اتومبیل‌های برقی سرمایه‌گذاری کنند. در مرحله دوم، کنترل میزان انتشار آلاینده‌ها گران‌تر تمام خواهد شد. در نظر او از سال 2018 به بعد قوانینی در مورد انتشار گازهای گلخانه‌ای در رانندگی واقعی خواهیم داشت که سازگاری دیزل با این استانداردها مشکل خواهد بود و ماشین‌های مجهز به این ابزار نیز گران‌تر خواهند بود. همچنین فولکس واگن هزینه زیادی را بر تمام صنعت اروپا وارد کرده است. برندگان واقعی تولیدکننده‌ها و تامین کننده‌های غیر‌اروپایی هستند.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم