فونیکسریمکسبهتام

آلودگی هوا«۱۴۲۲»

راه عبور دودهای تهران مسدود است

عصر خودرو- در شرایطی که خودروهای دودزا و بی‌توجهی به توسعه حمل و نقل عمومی از دلایل اصلی آلودگی هوای تهران اعلام می‌شوند، طی سال‌های گذشته به بناهای بلندی که امکان جابه‌جایی هوا در مسیر کریدور باد پایتخت را مسدود کردند توجه چندانی نمی‌شد تا این‌که رییس‌جمهور در این خصوص هشدار داد.

راه عبور دودهای تهران مسدود است
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایسنا، حسن روحانی طی روزهای اخیر با اشاره به درخواست دولت از وزارت راه و شهرسازی و شورای عالی شهرسازی، لزوم نظارت بر بلندمرتبه‌سازی در برخی مناطق شهری را مورد تأکید قرار داده و گفته است: باید برای برج‌ها و ساختمان‌های بلندمرتبه، بخصوص آنهایی که در کریدور جابه‌جایی هوا قرار دارند، چاره‌اندیشی شود و حداقل از این به بعد از ساختن‌ آنها در این‌گونه مناطق جلوگیری شود.

    اما مطالعات علمی تاثیر منفی برج‌سازی در آلودگی هوای تهران را تایید کرده‌اند و این در شرایطی است که به نظر می‌رسد مجوزهای ساختمانی زیادی در منطقه 22 صادر شده و در حال صدور است.

    معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در این‌باره می‌گوید: به دلیل اینکه فرآیند صدور مجوز به ساختمان‌های بلند صرفا بر مبنای تقاضا و درخواست فرد بوده و به مسائل زیست‌محیطی این ساختمان‌ها از جمله جریان باد هیچ توجهی نمی‌شده است، الان با چنین وضعیتی در تهران از نظر آلودگی هوا روبه‌رو هستیم.

    حامد مظاهریان در پاسخ به پرسشی درباره این‌که چه اقدامات کوتاه مدتی در حوزه شهرسازی برای مقابله با آلودگی هوای تهران می‌توان انجام داد گفت: در کوتاه‌مدت باید مجوز ساختمان‌هایی که در برخی مناطق تهران از جمله منطقه 22 قرار است ساخته شوند ولی نتوانند تأییدیه زیست‌محیطی را بگیرند ابطال و جلوی ساخت و ساز آنها گرفته شود. البته مطالعات باید ادامه پیدا کند و میزان اثرگذاری ساختمان‌های بلند در کریدور بخش شرقی پایتخت نیز بررسی شود.

    از سوی دیگر بنا بر اعلام شرکت کنترل کیفیت هوا، سواری‌ها 48 درصد، موتورسیکلت‌ها 22 درصد، خودروهای نیمه سنگین با احتساب اتوبوس‌ها، کامیون‌ها و مینی بوس‌ها 24 درصد و خودروهای سنگین 1 درصد از آلودگی هوای تهران را تولید می‌کنند که شهردار تهران چاره اصلی حل این مشکل را بهبود حمل و نقل عمومی می‌داند.

    هم‌چنین بنا به گفته‌ی رییس سازمان راهداری در حال حاضر میانگین عمر ناوگان باری و کامیون‌های کشور به بیش از 35 سال رسیده و این در شرایطی است که وضعیت سنی اتوبوس‌ها و مینی‌بوس‌ها نیز چندان اوضاع مناسبی نداشته و بخش قابل توجهی از آنها نیاز به نوسازی فوری دارند.

    با همه‌ی این احوالات، بسیاری معتقدند نقش معماری در آلودگی هوای پایتخت، موضوعی حیاتی است. تهران به دلیل شرایط خاص جغرافیایی و وجود کوه‌ها در سه طرف آن نمی تواند جابجایی توده های هوا را به طور کامل داشته باشد و طی سالهای اخیر بلندمرتبه سازی و ساختمانهای بلند این امر را تشدید کرده و به گفته‌ی سخنگوی شورای سیاست‌گذاری خودرو، تهران و کلانشهرهای کشور به دلیل نداشتن برنامه ریزی جامع و کلان با چالش آلودگی هوا مواجه هستند و نمی توان خودرو را عامل اصلی این پدیده دانست.

    کارشناسان می‌گویند انتخاب تهران به عنوان پایتختی با این حجم از جمعیت به هیچ عنوان کار درستی نبوده است؛ زیرا در زمانی که آغامحمد خان قاجار، تهران را به عنوان پایتخت انتخاب کرد به دلیل خوش آب و هوایی این منطقه بود. در آن زمان به تهران چنارستان می‌گفتند و باغ‌های چنار بسیاری در این شهر وجود داشت، اما همه این درختان از بین رفتند و با بلایی که بر سر تهران آمد، شاهدیم که به جای درختان چنار، هر روز بناهای بلند بیشتری در پایتخت روییده می‌شود.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو