فونیکسریمکسبهتام

دلیل رد شدن خودروها در معاینه

خودروهای پلیس هم معاینه فنی ندارند

عصر خودرو- قائم مقام ستاد مرکز معاینه فنی شهر مدعی شد: خودروهای پلیس هم معاینه فنی ندارند و از رسانه ها درخواست می کنم از پلیس راهور سوال کنند، چند درصد از خودروهای پلیس دارای معاینه فنی هستند.

خودروهای پلیس هم معاینه فنی ندارند
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از مهر، سید نواب حسینی منش صبح امروز در جمع خبرنگاران با تاکید بر اینکه آلودگی هوای تهرن جزو اولویت های مسئولان شهری است، گفت: در موضوع آلودگی هوا انگشت های اشاره به سمت معاینه فنی گرفته شده و همه می گویند معاینه فنی مسبب آلودگی هواست. این در حالیست که بیش از 10 میلیون خودرو در کشور تردد دارند که فاقد معاینه فنی هستند.

    وی با بیان اینکه شهر تهران با 14 مرکز معاینه فنی روزانه می تواند 6 هزار خودرو را مورد بررسی قرار دهد، ادامه داد: 17 میلیون خودرو در کشور تردد می کنند که براساس آمارها و باتوجه به قانون معافیت 5 ساله خودروها از معاینه فنی، اکنون قریب به 10 میلیون خودرو در کشور فاقد معاینه فنی هستند.

    قائم مقام ستاد مرکز معاینه شهر تهران با اشاره به اینکه طی 9 ماه سالجاری 300 هزار خودرو در شهر تهران به مراکز معاینه فنی مراجعه کرده اند، خاطرنشان کرد: این در حالیست که 3 میلیون و 700 هزار خودرو در شهر تهران تردد دارند که به گفته پلیس راهور بالغ بر 2 میلیون خودرو واجد شرایط معاینه فنی است.

    وی در ادامه با تاکید بر اینکه براساس مطالعات دانشگاه صنعتی شریف اگر همین تعداد خودرویی که در شهر تهران تردد دارند و واجد شرایط معاینه فنی هستند بهینه شوند و معاینه فنی داشته باشند، 10 درصد در موضوع آلودگی هوا تاثیرگذار است، گفت: پس نمی توان گفت معاینه فنی جور آلودگی هوا را می کشد.

    خودرویی که دو سال گارانتی دارد تا 5 سال از معاینه معاف می شود

    حسینی منش در خصوص اینکه برگهه معاینه فنی یک تکه کاغذ نیست چراکه 18 تست مختلف مکانیکی و ظاهری در فرایند معاینه فنی مراکز مکانیزه بررسی می شود، خاطرنشان کرد: اما وقتی خودروساز تولیدات خود را تنها تا دو سال گارانتی می کند، جای سوال دارد که چرا معاینه فنی 5 ساله است و چگونه تصمیم گیران، خودرویی را که حتی سازنده اش بیش از دو سال به آن اعتماد ندارد تا 5 سال معاف می کنند.

    وی با اشاره به اینکه پروسه گرفتن معاینه فنی در مراکز 14 گانه شهر تهران مکانیزه و یکپارچه مدیریت می شود، گفت: تمامی تست ها منظم و از طریق نرم افزار صورت می گیرد. در عین حال 440 مرکز در کشور وجود دارد که به جز کلانشهرها تمامی مراکز به سامانه (سین فا) cinfa زیرمجموعه وزارت کشور وصل شده اند که طی ماه جاری و تا بهمن ماه مراکز شهر تهران نیز به صورت یکپارچه به این سامانه متصل خواهند شد.

    قائم مقام ستاد مرکز معاینه شهر تهران با تاکید بر اینکه از 17 میلیون خودروی موجود در کشور طی سالجاری تنها 3 میلیون خودرو برای دریافت معاینه فنی مراجعه کرده اند، گفت: چطور 7 میلیون خودرو در شهرها تردد دارند، بی آنکه برخوردی از سوی پلیس با آنها صورت بگیرد.

    حسینی منش در ادامه تاکید کرد: ادعا می کنیم با یکپارچه سازی مراکز معاینه فنی تهران و اینکه تمامی مراکز به دوربین های پلاک خوان تجهیز شوند، درصد خطایمان به صفر رسیده و فقط شاید از خطاهای کوچک ظاهری گذر کنیم، چراکه در صورتی که خودرو وارد چرخه معاینه فنی نشود و پلاکش توسط دوربین ها ثبت نشود، امکان صدور برگهه در مراکز وجود ندارد.

    وی در ادامه با بیان اینکه طی سالجاری تنها 300 هزار برگهه معاینه فنی در شهر تهران و 150 هزار برگهه از سوی مراکز حاشیه استان تهران صادر شده است، افزود: به گفته پلیس راهور هزار و 800 برگهه طی سالجاری صادر شده است که این نشان از تخلفات گسترده در صدور برگهه های معاینه فنی دارد.

    قائم مقام ستاد مرکز معاینه شهر تهران با اشاره به اینکه طی هفته های اخیر شاهد چندین فقره برچسب غیرمجاز از مراکزی که حتی وجود ندارند بودیم، گفت: به عنوان مثال برچسب معاینه فنی از مرکزی به نام فرجام صادر شده که حتی در شهر تهران وجود ندارد. پس انتظار داریم پلیس با چنین مراکزی و با چنین تخلفاتی برخورد کند.

    وی در ادامه تصریح کرد: 27 درصد از خودروهایی که طی سالجاری به مراکز معاینه فنی مراجعه کرده اند، مردود شدند که 18 درصد آنها در آزمون آلایندگی رد شدند.

    حسینی منش با اشاره به اینکه با قاطعیت ادعا می کنم خودروهای پلیس هم معاینه فنی ندارند، گفت: از رسانه ها درخواست می کنم از پلیس راهور سوال کنند، چند درصد از خودروهای پلیس  دارای معاینه فنی هستند.

    وی با اشاره به اینکه برابر قانون خودروهای فاقد معاینه فنی ممنوعیت تردد در شهرها را دارند، گفت: متاسفانه برخورد پلیس با معاینه فنی قلبی و فصلی است و تنها در روزهای آلوده هوا با خودورهای فاقد معاینه فنی برخورد می کنند.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو