فونیکسریمکسبهتام

سرمایه‌گذاری ۵۰۰ میلیون دلاری «جی‌ام» در «لیفت»

سودای تولید خودروهای خودران

عصر خودرو : سرمایه‌گذاری ۵۰۰میلیون دلاری جنرال موتورز بر شرکت‌هایی نظیر لیفت برای آینده خودروهای خودران و دگرگونی صنعتی که محور آن مالکیت خودرو است، سرنوشت‌ساز است.

سودای تولید خودروهای خودران
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۴ - ۰۰:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از وال‌استریت ژورنال، خودروساز شماره یک آمریکا اعلام کرد به‌عنوان بخشی از یک بودجه یک میلیارد دلاری، مبلغ 500‌میلیون دلار در شرکت لیفت سرمایه‌گذاری می‌کند. هلدینگ پادشاهی عربستان سعودی، شرکت مدیریت سرمایه جانوس و شرکت ژاپنی خدمات اینترنتی راکوتن نیز در لیفت سرمایه‌گذاری کرده‌اند و ارزش آن را به 5/ 5 میلیارد دلار رسانده‌اند. سرمایه‌گذاری جنرال موتورز در این شرکت از این جهت اهمیت دارد که برای نخستین‌بار یک خودروساز عمده به یک شرکت ارائه‌دهنده خدمات همسفری آنلاین پیوسته است. خدمات این گونه شرکت‌ها فروش خودرو را تهدید می‌کند؛ زیرا شهرنشینان بیشتری به‌جای خرید خودرو از تکنولوژی‌های همسفری آنلاین شرکت‌های لیفت و اوبر استفاده خواهند کرد. (در همسفری آنلاین مسافران از طریق اپلیکیشن‌های تلفن هوشمند خود با رانندگان مرتبط می‌شود و تقاضای سواری می‌کنند). بیل فورد، رئیس هیات‌مدیره فورد موتور، در شرکت لیفت سرمایه‌گذاری کرده است، اما این کار را از طریق شرکت سرمایه‌گذاری خود به نام فونتینالیس پارتنرز که وابسته به خودروسازی فورد نیست، انجام داده است.

    همزمان، خودروسازان به سرعت در جهت هوشمندتر کردن خودروهای‌شان حرکت می‌کنند و قابلیت‌های خودروانی آنها را توسعه می‌دهند و این در شرایطی است که شرکت‌های تکنولوژی ازجمله اوبر، گوگل و اپل به صنعت خودرو وارد شده‌اند. فورد و جنرال موتورز از بیشمار خودروسازانی هستند که به تنهایی و یا با مشارکت شرکت‌های تکنولوژی مانند گوگل، طیفی از حمل و نقل آینده را آزمایش می‌کنند. جنرال موتورز اعلام کرده است با شرکت لیفت همکاری خواهد کرد تا تکنولوژی‌ای را توسعه دهد که به مشتریان امکان می‌دهد از طریق تلفن هوشمند خودرو درخواست کنند و خودرو بدون آنکه راننده‌ای آن را هدایت کند، جلوی آنها حاضر می‌شود. دن آمان، مدیر جنرال موتورز، می‌گوید:«به اعتقاد ما اولین توسعه خودروهای خودران در مقیاس وسیع به شکل«به محض درخواست و همسفری» خواهد بود. جنرال موتورز از اولین شرکت‌هایی بود که به تولید خودروهای برقی روی آورد و قرار است هفته جاری از نسخه تولید شده شورلت بولت در لاس‌وگاس رونمایی کند. این خودرو با خودروهای برقی برد طولانی تسلا موتورز رقابت می‌کند.

    آمان گفت تیم‌هایی از جنرال موتورز و لیفت به زودی بایکدیگر همکاری خواهند کرد، اما جزئیاتی از اینکه دقیقا روی چه چیزی کار خواهند کرد فاش نکرد. او فقط گفت:«بخش اعظم کار حول محور همگرا کردن توانایی‌های موجود خواهد گشت.» این در شرایطی است که جنرال موتورز توسعه تکنولوژی خودروهای خودران خود را آغاز و اعلام کرده است که قصد دارد در سال 2016 ناوگانی از خودروهای خودران شورلت ولت برقی-هیبریدی را در مرکز فنی خود در دیترویت فعال کند. تئودور سولسا، رئیس هیات‌مدیره جنرال موتورز، می‌گوید:«همکاری با لیفت به جنرال موتورز کمک می‌کند مساله به اشتراک‌گذاری خودرو را درک کند. این حوزه‌ای است که ما در آن بسیار فعال هستیم و به شکل‌های مختلف در آن مشارکت داریم.» جنرال موتورز برای لیفت سرمایه‌گذاری بیشتری می‌کند تا با رقیب اصلی خود یعنی شرکت اوبر رقابت کند. با این سرمایه‌گذاری لیفت همچنین یک شریک استراتژیک جدید پیدا می‌کند. شرکت‌های لیفت و جنرال موتورز قصد دارند در ماه‌های آتی یک مرکز کرایه خودرو تاسیس کنند تا رانندگان لیفت بتوانند با تخفیف خودرو کرایه کنند. سال گذشته لیفت با بسیاری از شرکت‌های تاکسی بی‌سیم کشورهای آسیایی همکاری کرد تا به مشتریان امکان دهد هنگام سفر به دیگر کشورها با استفاده از اپلیکیشن‌های این شرکت‌ها از خدمات تاکسی بیسیم استفاده کنند.

    متیو استور، تحلیلگر خودرو، معتقد است خودروسازان عمده تلاش می‌کنند از تسلط شرکت‌های تکنولوژی بر آینده خودروهای خودران و هم‌سفری جلوگیری کنند و همزمان در شرکت‌های لیفت و اوبر سرمایه‌گذاری می‌کنند تا ببیند این شرکت‌ها چطور پول درمی‌آورند. او می‌گوید:«تنها راه فهمیدن کارآیی و پیچیدگی‌های مدل کسب‌و‌کار لیفت و اوبر این است که یکی از سرمایه‌گذاران آنها باشید.» خاویر ماسکت، تحلیلگر خودرو از گروه مشاوره بوستون، نیز می‌گوید سرمایه‌گذاری جنرال موتورز در لیفت نوید‌دهنده موجی از اتحادها در اشکال مختلف بین خودروسازان و شرکت‌های تکنولوژی است؛ زیرا در شرایطی که حمل و نقل در حال متحول شدن است، هر دو گروه تلاش می‌کنند این کسب‌و‌کار جدید را به چنگ آورند. ماسکت می‌گوید:«در 10 تا 20 سال آینده حمل و نقل یکی از بزرگ‌ترین حوزه‌ها برای سرمایه‌گذاری شرکت‌های الکترونیکی و نرم‌افزاری است.» او معتقد است بین سال‌های 2022 تا 2025 همسفری با خودروهای بدون راننده در شهرهای بزرگی مانند لندن، نیویورک و سنگاپور رواج می‌یابد.

    پیش از سرمایه‌گذاری جنرال موتورز، شرکت لیفت از طریق سرمایه‌گذاری شرکت چینی دیدی کواجی جوینت و شرکت سرمایه‌گذاری کارل آیکان نزدیک به یک میلیارد دلار به دست آورده است. از دیگر حامیان مالی آن، شرکت تکنولوژی علی‌بابا و تنسنت هلدینگ، فعال در زمینه شبکه‌های اجتماعی و تجارت الکترونیک، و همچنین شرکت‌های سرمایه‌گذاری آمریکایی فاندر فاند، اندرسون هوروویتس و کوآتو منیجمنت هستند. از ماه مه 2015 تاکنون ارزش شرکت لیفت بیش از دو برابر شده است. با این وجود سرمایه این شرکت کمتر از شرکت اوبر است. این بزرگ‌ترین رقیب لیفت توانسته است بیش از 12 میلیارد دلار سرمایه جمع کند. شرکت اوبر نیز درحال توسعه تکنولوژی خودروهای خودران مخصوص به خود است. از سوی دیگر مارای بارا، مدیرعامل جنرال موتورز می‌گوید گرچه شرکت‌های اپل و گوگل تلاش می‌کنند با نرم‌افزارهای‌شان داشبورد خودروها را تحت تسلط خود درآورند، اما کنترل پلتفرم خودروها همچنان در دست خودروسازان است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (http://telegram.me/asrekhodro) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو