فونیکسریمکسبهتام

مدیر ارتباطات و روابط بین الملل گروه خودروسازی سایپا:

سایپا به دنبال جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی در زنجیره ارزش خود است

عصر خودرو- کارگروه مربوط به نحوه حضور گروه خودروسازی سایپا در سومین همایش بین‌المللی صنعت خودرو که قرار است اسفندماه سال جاری برگزار شود، تشکیل شده است .

سایپا به دنبال جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی در زنجیره ارزش خود است
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۹:۰۰

    بهگزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از سایپا نیوز، کارگروه مربوط به نحوه حضور گروه خودروسازی سایپا در سومین همایش بین‌المللی صنعت خودرو که قرار است اسفندماه سال جاری برگزار شود، تشکیل شده است. گفت و گو  با مهندس حسن جلینی مدیر ارتباطات و روابط بین‌الملل گروه خودروسازی سایپا را با هم می‌خوانیم:

    هدف از برگزاری همایش بینالمللی صنعت خودرو چیست و چه کسانی آن را بر عهده دارند؟ 

    همایش بین المللی صنعت خودرو در جهت توسعه همکاری های تجاری با خودروسازان و قطعه سازان جهانی با اولویت جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی در کشور برگزار میشود. بر اساس این هدف، سه محور اصلی برای محتوای همایش طرح ریزی شده است. اولین محور رقابت پذیری در حوزه های زنجیره تامین، طراحی و مهندسی و بهره وری تولید با تاکید بر رعایت مسائل زیستمحیطی و انجام مسئولیتهای اجتماعی است. در این محور تاکید ما بر قابلیتها و پتانسیلهای داخلی در حوزههای یاد شده خواهد بود. محور دوم در ارتباط با همکاری های بین المللی در زمینه بازارهای منطقه ای و تبیین فرصت های سرمایه گذاری در خودروسازی و زنجیره تامین، مدل های همکاری و انتظارات ما از سرمایه گذاران خارجی است.

    از آنجا که هرگونه سرمایه گذاری در یک صنعت مبتنی بر سرنوشت و روندهای آتی آن صورت میپذیرد، سومین محور روندهای آتی در صنعت خودرو در نظر گرفته شد. این روندها در حوزه های تکنولوژی های جدید، انرژی و محیط زیست، ایمنی و خدمات ارائه خواهند شد. در این همایش به سخنرانان خارجی فرصت داده خواهد شد تا نیازهای خود را برای سرمایه گذاری در ایران عنوان کنند. این همایش با مشارکت و همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، انجمن خودروسازان، انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو، انجمن خدمات پس از فروش، گروه خودروسازی سایپا و گروه صنعتی ایران خودرو برگزار می شود.

    با توجه به برگزاری این همایش در دو سال گذشته، دستاوردهای آن چه بوده است؟ آیا سایپا به اهداف خود در دو همایش گذشته دست پیدا کرده است؟

    از آنجا که همایش های گذشته در شرایط سخت تحریم برگزار شد، علیرغم پتانسیل ایران در صنعت خودرو، امکان سرمایه گذاری برای طرف های خارجی به سادگی وجود نداشت. با این حال میتوان حضور نمایندگان شرکت های معتبر اروپایی مانند رنو، پژو، فیات، بنز، تویوتا و اعلام علاقمندی آنها جهت ورود به بازار ایران پس از رفع تحریم ها را به عنوان دستاوردی از این همایش ها به شمار آورد. مذاکراتی نیز در حاشیه این همایش ها انجام پذیرفت که به حل مشکلات تولید در سال گذشته کمک شایانی کرد.

    از آن جمله میتوان به مذاکرات وزیر صنعت، معدن و تجارت با نمایندگان شرکت رنو فرانسه در همایش دوم اشاره کرد. البته لازم به ذکر است نباید انتظار داشت با برگزاری یک همایش تمامی مشکلات صنعت خودرو حل و فصل گردد و چنانچه پتانسیل های داخلی به شکلی سازنده به جهان معرفی شود، دستاورد بزرگی حاصل شده است. چرا که این مهم میتواند درگاهی جهت ایجاد علاقه خودروسازان و قطعه سازان به بازار ایران شود.

    سایپا نیز در همایش های قبل و بخصوص همایش سال گذشته معرفی کاملی از گروه را به همراه فرصت های سرمایه گذاری و انتظارات خود از همکاری های تجاری بیان کرد و به عنوان بهترین ارائه نیز انتخاب شد.

    با توجه به بهبود روابط خارجی ایران، تا چه حد سومین همایش را متفاوت از دو همایش قبلی میدانید؟

    خوشبختانه این همایش در زمانی برگزار میشود که توافقات ژنو در ارتباط با برنامه هستهای ایران به سرانجام رسیده است و ما امیدواریم این شرایط بتواند کمک موثری در جذب سرمایه گذاری خارجی باشد. لذا با توجه به اهمیت این همایش تغییراتی را در روند برگزاری آن شاهد خواهیم بود. اولین تفاوت عمده افزایش تعداد روزهای همایش از یک روز به دو روز است. همچنین جهت تبیین بهتر توانمندی های خودروسازان و قطعه سازان داخلی و همکاران تجاری آنها یک نمایشگاه در کنار همایش برگزار خواهد شد. زمان برگزاری نمایشگاه چهار روز است که یک روز قبل از همایش آغاز میشود و این یکی از تفاوتهای عمده این همایش با دو همایش قبلی است. دیگر تفاوت این همایش در تنظیم دیدارهای ویژه هیات های خارجی شرکت کننده از خودروسازان و قطعه سازان داخلی خواهد بود.

    به طور کلی، محورهای مدنظر سایپا در همایش سال جاری را تشریح فرمایید؟

    با توجه به اینکه گروه خودروسازی سایپا در تمام حوزه های سواری، تجاری سبک و سنگین و نیز قطعه سازی فعالیت دارد، تمامی جنبه ها و محورهای همایش را به نوعی دنبال خواهد کرد. بر اساس برنامه 1404 توسعه صنعت خودرو ایران، تولید سه میلیون دستگاه خودرو در سال و هدف گذاری صادرات یک میلیون خودرو در دستور کار کشور قرار دارد. مسلما تحقق این مهم بدون توسعه همکاری های خارجی با چالش های بسیاری مواجه خواهد بود.

    لذا سایپا به عنوان یکی از بازیگران اصلی صنعت خودروسازی کشور، به دنبال همکاری های مشترک برابر در تمامی زنجیره ارزش شامل خودروسازی و قطعه سازی خواهد بود. سایپا تلاش خواهد کرد از طریق همکاری در برگزاری همایش و نمایشگاه، فراهم کردن شرایط حضور شرکت های زیر مجموعه در نمایشگاه، برگزاری کارگاه در حوزه های رقابت پذیری در ساخت داخل، همکاری های بین المللی و تکنولوژیهای جدید مربوط به  فرآیند تولید و محصولات پتانسیل های خود را به بهترین شکل به معرض نمایش گذارد.

    همچنین تلاش خواهد کرد تا با برگزاری نشستهای حاشیه ای بین مدیران ارشد خود و نمایندگان خودروسازان و قطعه سازان معتبر شرکت کننده، فرصت همکاری های مشترک را ایجاد کند. با توجه به پتانسیل های گروه، سرمایه گذاری ها به روش مبادله سهام با خودروسازان و قطعه سازان جهانی در اولویت قرار داده خواهند شد. در نهایت امیدواریم بتوانیم از طریق جذب سرمایه گذاری خارجی و توسعه مشارکت های بین المللی در جهت رشد صنعت خودروسازی و قطعه سازی گامهایی موثر برداریم.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو