فونیکسریمکسبهتام

آتش‌سوزی ۳ اتوبوس شهری به فاصله چند روز در پراگ!

عصر خودرو- اتوبوس‌های شهری مذکور ۱۸ متری بوده بین سال‌های ۱۹۹۰ تا ۲۰۰۵ در کارخانه‌ای در کشور چک تولید می‌شدند. این اتوبوس با کف پایین و عرض ۵/۲ متر، ظرفیت ۴۰ مسافر نشسته و ۱۱۶ مسافر ایستاده را دارد.

آتش‌سوزی ۳ اتوبوس شهری به فاصله چند روز در پراگ!
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از عصرایران، در حادثه اول یک اتوبوس شهری با 120 مسافر در منطقه لاتنینی پراگ در کشور چک، آتش گرفت و به کلی از بین رفت. خسارت وارد شده میلیون‌ها کرون چک تخمین زده می‌شود و علت آتش‌سوزی این اتوبوس شهری مفصل‌دار در دست بررسی است.

    3 دستگاه اتوبوس شهری در پراگ پایتخت چک در شعله‌های آتش به کلی سوختند.

    آتش‌سوزی حدود ساعت 15:30 از بخش عقب اتوبوس در نزدیکی ایستگاه مترو لاتنینی، هنگام توقف اتوبوس در ایستگاه آغاز شد و در پی آن راننده سریعا تمامی 120 مسافر اتوبوس را تخلیه و تلاش کرد با آتش خاموش‌کن دستی حریق را مهار کند اما این کار فایده‌ای نداشت.

    بر اساس گزارش‌های شاهدان عینی، دو گروه آتش‌نشان با استفاده از سه جریان پرفشار آب با ساعت‌ها تلاش موفق به اطفای حریق شدند و در این بین پلیس به دلیل شدت دود و احتمال انفجار خیابان را بست.

    اتوبوس‌های شهری مذکور 18 متری بوده بین سال‌های 1990 تا 2005 در کارخانه‌ای در کشور چک تولید می‌شدند. این اتوبوس با کف پایین و عرض 5/2 متر، ظرفیت 40 مسافر نشسته و 116 مسافر ایستاده را دارد.

    دومین آتش‌سوزی اتوبوس در طی دو روز

    یک روز بعد از اتفاقی مشابه، اتوبوس دیگری در خط 195 در منطقه لاتنینی پراگ و در همان خیابان آتش گرفت.

    هر دو آتش‌سوزی از محفظه موتور شروع شدند. در این حوادث، هیچ فردی آسیب ندید و خیابان مذکور به دنبال هر دو حادثه مسدود شد.

    بنا بر گفته شرکت حمل و نقل عمومی پراگ (DPP)، آتش‌سوزی دوم ساعت 17:45 رخ داد و در پی آن دو گروه آتش‌نشانی برای اطفای این حریق اعزام شدند. خانم پاولینا آدامکاوا - سخنگوی اداره آتش‌نشانی اعلام کرد: «این حادثه کم و بیش شبیه حادثه دیروز بوده است.»

    در هر دو حادثه، اتوبوس‌ها کاملاً از بین رفتند و خساراتی در حدود چند میلیون کرون به دنبال داشتند.
    اما چند روز قبل هم آتش‌سوزی دیگر حدود ساعت 9 صبح در یک اتوبوس مفصل‌دار با ارتفاع پایین در منطقه موتول پراگ اتفاق افتاد. این اتوبوس در زمان وقوع حادثه تنها 4 مسافر داشت و خوشبختانه هیچ یک آسیب ندیدند.

    آغاز بررسی آتش‌سوزی‌های اتوبوس

    مدل اتوبوسی که در طی چند روز دو بار آتش گرفت، از چرخه خدمات‌رسانی کنار گذاشته شد.
    بعد از اینکه دو اتوبوس مشابه در یک مسیر و یک خیابان در طی دو روز آتش گرفتند، شرکت حمل و نقل عمومی پراگ (DPP) استفاده از این مدل اتوبوس مفصل‌دار را متوقف و بررسی علت این حوادث را آغاز کرد.

    شرکت حمل و نقل عمومی پراگ در بیانیه مطبوعاتی خود اعلام کرد تعداد 47 دستگاه اتوبوس دیزلی تا زمانی که نتایج حاصل از بررسی‌ها و احتمال رفع نقایص مشخص شود از چرخه خدمات‌رسانی کنار گذاشته شده‌اند. تمرکز اولیه تحقیقات بر روی محفظه موتور این اتوبوس‌هاست که سرمنشأ هر دو آتش‌سوزی به شمار می‌رود.

    اتوبوس‌هایی که در حال حاضر استفاده از آنها به حالت تعلیق درآمده، اتوبوس‌های شهری ساخت کشور چک با استاندارد آلایندگی Euro 3 و Euro 4 هستند.

    مدیر عامل و رئیس هیأت مدیره شرکت حمل و نقل عمومی پراگ در بیانیه مطبوعاتی خود اعلام کرد: «ما به دنبال اتفاقات اخیر، تصمیم گرفته‌ایم اقدامات حفاظتی موقت و ویژه‌ای را اتخاذ کنیم. سلامتی مسافران و کارکنان‌مان در اولویت است، بنابراین استفاده از برخی انواع این اتوبوس‌های شهری را تا اتمام کامل بازرسی‌ها به حالت تعلیق درآورده‌ایم. ما با جدیت به دنبال کشف علت این حوادث هستیم.»

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط