فونیکسریمکسبهتام

از رسوایی فولکس واگن و جریمه جنرال موتورز تا کاهش تاریخی بهای بنزین و انفجار ایربگ‌های تاکاتا

مهمترین رویدادهای خودرویی سال ۲۰۱۵

عصر خودرو- اگر نگاهی به پشت‌سرمان کنیم و رویدادهای داغ خبری سال ۲۰۱۵ میلادی را به‌ویژه در حوزه اقتصاد و صنعت بین‌المللی خودرو مرور کرده و از نظر بگذرانیم، سال گذشته را باید به عنوان سالی پربار در زمینه ماجراهای خبرساز خودرویی پذیرفته و معرفی کنیم.

مهمترین رویدادهای خودرویی سال ۲۰۱۵
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از صمت، در این سال برخی از رویدادها و تیترهای خبری که سزاوار توجه و واکاوی بیشتری بودند به پاره‌ای دلایل خیلی زود به حاشیه رانده شدند که بیشتر به دلیل وقوع اتفاقی خبرسازتر بود، در حالی که تعدادی دیگر از اخبار جنجالی مربوط به صنعت خودروسازی تا پایان سال به شکلی برجسته در لابه‌لای اخبار گوناگون خودنمایی کردند.
    در ادامه تعدادی از این رویدادهای خبرساز مربوط به حیطه خودرو و حوزه‌ها و صنایع جانبی مرتبط با آن را خلاصه‌وار مرور خواهیم کرد.
    رسوایی تقلب دیزلی فولکس‌واگن
    در فهرست برترین و مهم‌ترین ماجراهای خبری حوزه خودرو در سال 2015م بدون کمترین تردید خبر تکان‌دهنده «افشای تقلب و دستکاری عمدی اتومبیل‌های سواری دیزل شرکت فولکس‌واگن» در رأس تمامی اخبار این صنعت و در رده نخست این اخبار جای می‌گیرد. هنگامی که در سپتامبر 2015 خبر دستکاری عمدی نرم‌افزار اتومبیل‌های سواری دیزلی این خودروساز آلمانی برای کمتر نشان‌دادن میزان آلایندگی آنها و پشت سر گذاشتن آزمون‌های تعیین سطح آلاینده‌های خروجی ناشی از احتراق موتور این خودروها در امریکا منتشر شد باعث مایوس شدن تعداد زیادی از مشتریانش چه در امریکا و چه در اروپا شد. با انتشار این خبر و استعفای (بخوانید برکناری) مدیرعامل فولکس‌واگن تیم مدیریتی جدید این خودروساز اعلام کرد که تمام 482 هزار اتومبیل سواری دیزلی این شرکت که مجهز به موتورهای دیزلی 2 لیتری TDI بوده و در فاصله سال‌های 2009 تا 2015 میلادی در بازار امریکا عرضه و فروخته شده است دچار این مشکل هستند و شرکت فولکس‌واگن برای جلب رضایت مالکان این اتومبیل‌ها اقدامات لازم را انجام خواهد داد. اما این داستان هنوز ختم‌به‌خیر نشده و ماجراهای آن به‌صورت یک سریال دنباله‌دار طولانی همچنان ادامه دارد.

    فراخوان سوئیچ احتراق جنرال‌موتورز
    بی‌تردید هیچ کس دوست ندارد خبر و گزارشی درباره مرگ افراد و انسان‌های بی‌گناه که به دلیل بروز ایراد و نقص فنی در موتور و سیستم جرقه‌زنی خودروها رخ داده، چیزی بشنود. با این حال فراخوان جنرال‌موتورز ـ که بزرگترین خودروساز امریکا محسوب می‌شود ـ برای وجود نقص در سیستم سوئیچ جرقه‌زنی و احتراق داخلی موتور اتومبیل‌های خود به‌روشنی مشخص نکرد که آیا این اشکال عامل مرگ دردناک ‌125 انسان بی‌گناه بود که به دلیل آتش گرفتن ناگهانی خودروهای‌شان در آتش سوختند یا نه؛ همچنین مدعای متفاوت بودن دلیل مرگ این تعداد از سوی مدیران جنرال‌موتورز همچنان با شک و تردیدهای بسیاری همراه است.

    جریمه فیات کرایسلر
    گروه خودروسازان فیات کرایسلر در ژوئیه 2015 به دلیل وجود ایراد در سیستم هدایت و فرمان اتومبیل‌های‌شان که منجر به مرگ و جراحت ده‌ها نفر در امریکا شد از سوی اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراه‌های امریکا محکوم به اعلام فراخوان و رفع ایراد بیش از 11 میلیون دستگاه از اتومبیل‌های تولیدی خود به علاوه پرداخت 105 میلیون دلار جریمه و غرامت به بازماندگان آن سوانح شد. اما در سپتامبر اداره یادشده بار دیگر فیات کرایسلر را محکوم به پرداخت 70 میلیون دلار جریمه اضافی دیگر کرد تا مجموع جریمه نقدی این خودروساز به 175 میلیون دلار برسد.
    پایین‌ترین قیمت بنزین از سال 2009
    به نظر شما تا امروز چند ماه است که قیمت‌های بنزین برای مصرف‌کنندگان تبدیل به قیمت‌های مقرون‌به‌صرفه شده است؟ مهم نیست بودجه شما چقدر است. هنگامی که زمان پر کردن باک بنزین خودروی شما برای انجام امور تجاری و روزمره یا مسافرت‌های خانوادگی فرا برسد آنگاه است که متوجه تفاوت فراوان میان قیمت 2 دلار به ازای هر گالن بنزین با قیمت 3/5 دلار برای همین مقدار سوخت اتومبیل‌تان خواهید شد.
    مصرف‌کنندگان امریکایی در سال 2015م سود بسیاری از افت قابل توجه قیمت‌های بنزین بردند و از سوی دیگر کاهش قیمت گازوئیل مصرفی هم بر همین منوال بوده و براساس برخی برآوردها و پیش‌بینی‌های کارشناسی هیچ زمان مشخصی برای پایان یافتن این ارزانی‌ها در آینده پیش‌رو نمی‌توان متصور شد و درحال‌حاضر حتی برخی از پمپ‌بنزین‌ها وجود دارند که هر گالن بنزین را با نرخ یک دلار و 47 سنت به فروش می‌رسانند در حالی که 2 سال قبل این نرخ‌ها حدود 3 دلار و بالاتر از آن بود.


    انفجار ایربگ‌های تاکاتا
    فناوری ایربگ (Air Bag) که پایه و اساس ابداع آن بر مبنای افزایش ضریب سلامت و ایمنی سرنشینان خودرو و محافظت از جان آنها هنگام وقوع سوانح رانندگی شکل گرفته است، در سال 2015م تغییر ماهیت داده و تبدیل به قاتل رانندگان در پشت فرمان شد.
    از ماه مه سال گذشته خبرهای پی‌درپی درباره منفجر شدن بدون دلیل ایربگ‌های تولیدی شرکت ژاپنی تاکاتا ـ که بزرگترین شرکت در نوع خود در جهان به شمار می‌رود ـ موجب بهت و حیرت همگانی شد و تا پایان سال آنطور که در اخبار و رسانه‌های بین‌المللی اعلام شد 8 نفر بر اثر انفجار این کیسه‌های هوای ایمنی کشته شدند که بیشتر نیز امریکایی بودند. به همین علت اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراه‌های امریکا به شرکت تاکاتا دستور داد تا نسبت به اعلام فراخوان برای جمع‌آوری 33 میلیون و 800 هزار ایربگ این شرکت که بر روی 12 نشان(برند) خودرو نصب شده بود اقدام کند. علاوه بر این در اواخر سال گذشته یعنی در نوامبر 2015 تاکاتا با پرداخت 70 میلیون دلار جریمه فدرال به افراد سانحه‌دیده و بازماندگان آنها موافقت کرد. البته با توجه به کثرت پرشمار تعداد این کیسه‌های ایمنی و احتمال وقوع حوادث مشابه و نیز زیان‌های جنبی که در اثر نقص این وسیله به وجود آمده ممکن است ـ آنطور که در اخبار پراکنده اشاره شده ـ فشاید یک جریمه 130 میلیون دلاری دیگر نیز برای شرکت ژاپنی تاکاتا تعیین شود.


    سدان‌های سواری متوسط
    در شرایطی که اتومبیل تویوتا کمری در 13 سال گذشته پرفروش‌ترین خودرو در امریکا بوده و براساس آخرین آمار میزان فروش این اتومبیل پرطرفدار در این کشور در 12 ماهه سال 2015م به 425 هزار دستگاه رسید، خبر بزرگ در پایان این سال آن است که در صنعت خودروسازی ـ از نگاه کلی ـ اتومبیل‌های کراس اور و SUVها در حال تغییر ماهیت به سمت سدان‌های سایز کوچک هستند که دلیل آن، استقبال و تقاضای زیاد متقاضیان برای این نوع خودروها اعلام شده است. در میان انواع سدان، پرطرفدارترین سدان‌های کنونی در بازار امریکا شامل تویوتا RAV4، هوندا CRV، فورد Esape و نیسان Rogue می‌شوند.
    حال آیا به‌راستی سدان‌های سایز متوسط و بزرگ درحال خارج‌شدن از دور هستند؟ به‌عنوان یک خبر مهم و داغ توصیه می‌شود که روی این موضوع شرط نبندید. دیر یا زود بازار فروش کراس اورها و SUVها بار دیگر رونق خواهند گرفت.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو