فونیکسریمکسبهتام

آلودگی هوا«۱۴۷۰»

طولانی شدن آلودگی هوا کم سابقه بود؛ ۱۷ روز باد نداشتیم

عصر خودرو- رییس سازمان حفاظت از محیط زیست آلودگی هوای امسال را طولانی و کم سابقه عنوان کرد و گفت: این اتفاق طولانی به خاطر این بود که پایداری هوا زیاد شد یعنی ۱۷ روز باد نداشتیم.

طولانی شدن آلودگی هوا کم سابقه بود؛ ۱۷ روز باد نداشتیم
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۵ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۵:۰۰

    به گزارش  پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از  تسنیم، معصومه ابتکار روز پنجشنبه به مناسبت هفته هوای پاک در رسانه ملی این مطلب را بیان کرد و گفت: بحث کاهش آلاینده ها یک کار بلند مدت است و این طرحی بود که در سال 79 مورد توجه قرار گرفت و یک برنامه 15 ساله را در آن دوران شروع کردیم.

    به گفته وی  این برنامه در طی سالهای گذشته پیشرفتی نداشته و از سال 92 این طرح دوباره مدنظر دولت  محیط زیست قرار گرفته است .

    رییس سازمان محیط زیست درباره عملکرد سازمان متبوعش از سال 92 به بعد گفت: طبق هماهنگی با وزارت نیرو و نفت، کاهش سوخت مازوت، خارج کردن بنزین آلوده و استاندارد سازی خودروها و موتورسیکلت ها را دنبال کرده ایم.

    ابتکار یادآور شد: بنزین پتروشیمی‌ها آلوده بود و تصمیم بر آن شد تا بنزین یورو 4 در اختیار مردم قرار گیرد که به همین منظور از اوایل 93 رسما بنزین آلوده توزیع نشد از نیمه 93 کلانشهرها یکی پس از دیگری بنزین یورو 4 را در اختیار داشتند.

    وی ادامه داد: یکی دیگر از مشکلات ما استاندار یورو 4 در خودروها بود که این مهم نیز اجرا نشده بود  و ما  از سال 92 آن را اجرا کردیم و دقیقا از شهریور 93 به بعد نظام بازرسی از خطوط خودروها مورد اهتمام قرار گرفت.

    رییس سازمان حفاظت از محیط زیست گفت:تصمیم بر آن شد به خودروهایی که استاندارد یورو 4 را نداشته باشد اجازه شماره گذاری داده نشود ؛ در حال حاضر نیز تمامی خودروها یورو را دارا هستند؛در حال حاضر هر چه خودرو تولید می شود به طور مستمر بازرسی شده است.

    ابتکار در پاسخ به این پرسش که چرا برای کاهش آلودگی هوا باید منتظر وزیدن باد باشیم؟ گفت: در همه کشورهای دنیا جابه جایی هوا با وزیدن باد محقق می‌شود؛ البته ما اقداماتی برای کاهش آلودگی هوا انجام داده‌ایم.

    وی در ادامه  در پاسخ به این پرسش که چقدر بلندمرتبه سازی موجب افزایش آلودگی هوای شهرهایی مانند تهران می‌شود؟ گفت: قرار نبود در منطقه 22 بلند مرتبه سازی انجام شود و کاملا از ضوابط شهرسازی در این منطقه عدول شد.

    ابتکار در ادامه با بیان اینکه تراکم تشویقی نباید صادر شود، گفت: تاثیر بلند مرتبه‌سازی بر جریان‌های هوا را در شورای شهرسازی مطرح کردیم؛ نیاز به جریان هوا در ارتفاع 10 متری را داریم اما بلندمرتبه سازی در مقابل ورود جریان‌های هوا مانع ایجاد می‌کند.

    رییس سازمان حفاظت محیط زیست درباره ضرورت پرداخت سهم حمل و نقل عمومی از طرف دولت نیز اظهار داشت: دولت باید سهم خود را از حمل و نقل عمومی بپردازد و این مهم باید مد نظر واقع شود .

    وی  درباره میزان حفاظت سازمان حفاظت محیط زیست از جنگل‌های بلوط گفت: دولت تصمیم‌های خوبی در این زمینه گرفته است البته ما تنها در حوزه مناطق حفاظت شده می‌توانیم پاسخگو باشیم؛ در جلسه‌ای که دو روز پیش با حضور دستگاه‌های مختلف برگزار شد مواردی را مطرح کردیم؛ واردات چوب در کشور محدود است؛در یک سال اخیر کارگروهی را برای ترویج واردات چوب به وجود آوردیم چرا که ظرفیت برداشت تجاری چوب از کشور وجود ندارد.

    رییس سازمان حفاظت از محیط زیست با اشاره به اهمیت معاینه فنی خودروها در کاهش آلودگی هوا اظهار داشت: امیدواریم طی هفته آینده با همکاری وزارت کشور، پلیس راهور ناجا در شهرداری تهران اقداماتی در زمینه جلوگیری از تخلفات معاینه فنی انجام دهیم.

    ابتکار به لایحه هوای پاک نیز اشاره کرد و افزود: بیش ازیک سال از ارائه این لایحه به مجلس می‌گذرد و امیدواریم هرچه زودتردر دستور کار مجلس قرار گیرد.

    وی دربخش دیگری از صحبتهای خود درباره طرح‌های فاضلاب گفت: طرح‌های فاضلاب با همکاری دولت از جمله وزارت نیرو و شهرداری‌ها و مردم انجام می‌شود؛طرح تصفیه فاضلاب‌ها از منازل شروع می‌شود.

    رییس سازمان حفاظت محیط زیست همچنین  به موضوع متورسیکلت ها نیز اشاره کرد و افزود: کارخانه های تولید موتور سیکلت‌ استاندارد یورو 3 را پذیرفته‌اند و از نیمه سال آینده نیز قراراست تولید موتور سیکلت‌های کاربراتوری متوقف شود.

    ابتکار درباره تلاش‌های سازمان محیط زیست درباره آزادی محیط بانان زندانی گفت: در این زمینه مشکلات حقوقی مانند جلب رضایت خانواده مقتولان وجود دارد. حدود 9 محیط بان داشتیم که در معرض اعدام بودند که با تلاش های انجام شده، بیشتر آنها حکمشان تنزل پیدا کرده و در یکی دو مورد نیز در حال مذاکره هستیم، اما به احترام خانواده‌ها تقاضا کرده‌ایم که این پرونده‌ها رسانه‌ای نشوند.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو