فونیکسریمکسبهتام

بررسی لکسس IS۳۰۰ سدان در بازار خودروهای لوکس دست دوم

لوکس بی‌حاشیه!

عصر خودرو: نسل دوم لکسس IS در اواخر سال ۲۰۰۵ و تحت عنوان مدل ۲۰۰۶، روانه بازارهای جهانی شد و تولید آن تا سال ۲۰۱۳ ادامه یافت. این مدل به عنوان کوچک‌ترین سدان کمپانی لکسس شناخته می‌شود که البته از سال ۲۰۱۰، مدل کانورتیبل آن نیز روی خط تولید رفت. این نسل از لکسس IS، اولین بار با مدل IS۳۰۰ سدان به ایران وارد شد و این امر در حالی صورت گرفت که رقبای آلمانی، یعنی ب‌ام‌و سری ۳ و مرسدس بنز C-Class با محبوبیت و میزان فروش خود، شرایط رقابت را برای آن سخت کرده بودند، خصوصا اینکه در کل، میزان شناخت مشتریان ایرانی نسبت به برندهای مرسدس بنز و ب‌ام‌و بیشتر بود و به نوعی می‌توان گفت که هنوز هم محبوبیت آنها در بازار داخلی، بیشتر از لکسس است.

لوکس بی‌حاشیه!
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۳:۰۰
  • لوکس بی‌حاشیه!
  • لوکس بی‌حاشیه!
  • لوکس بی‌حاشیه!
  • لوکس بی‌حاشیه!
  • لوکس بی‌حاشیه!
  • لوکس بی‌حاشیه!
  • لوکس بی‌حاشیه!
  • لوکس بی‌حاشیه!

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، بدین ترتیب، اگرچه میزان واردات و فروش IS300 نسبت به سری 3 و C-Class کمتر بود، اما به عنوان یک سدان نیمه‌لوکس با تجهیزات و امکانات رفاهی متنوع و همچنین برخورداری از کیفیت و دوام خوب لکسس، رضایت اکثر مشتریان خود را جلب کرد و از همه مهم‌تر اینکه، قیمت آن به‌مراتب کمتر از رقبای آلمانی بود. در حال حاضر، نسل سوم این خودرو با مدل IS250 در بازار داخلی عرضه می‌شود که حتی اکثر نمونه‌های کارکرده آن نیز قیمتی بیش از 230 میلیون تومان دارند، اما نسل دوم یا همان IS300 سدان با قیمتی کمتر از 200 میلیون تومان، می‌تواند گزینه‌ای متفاوت برای خرید یک اتومبیل لوکس و مجهز دست دوم، در این بازه قیمتی باشد.
یقینا «زیبایی» از نظر هر شخصی، تعریف متفاوتی دارد و قضاوت در مورد زیبایی خودروها نیز به سلیقه افراد بستگی دارد اما لکسس IS300 از آن دسته خودروهایی است که تقریبا خیلی‌ها طراحی ظاهری آن را می‌پسندند و شاید نسبت به خیلی از اتومبیل‌ها، چهره چندان هیجان‌انگیز و اغوا‌کننده‌ای نداشته باشد اما در عین سادگی، با وجود جزئیاتی چون فرم جذاب کاسه چراغ‌ها و یا خطوط برآمده روی بدنه، طرحی پویا و دلچسب را به نمایش می‌گذارد که ارائه‌دهنده تلفیقی از فاکتورهای لوکس و اسپرت است، هرچند که از نظر بعضی‌ها، فرو‌رفتگی بیش از اندازه در پشت دستگیره‌های درب، در نمای جانبی آن، تاثیر منفی داشته است.  ضمنا لکسس IS سدان، 2 بار مورد فیس‌لیفت جزئی قرار گرفته است؛ یک بار در سال 2009 که شامل تغییر در گرافیک داخلی چراغ‌های عقب و همچنین نصب چراغ‌های راهنما‌ روی آینه‌های جانبی می‌شود و بار دیگر در سال 2011 که ضمن تغییر جزئی در طرح جلوپنجره و گرافیک LED چراغ‌های عقب، یک نوار LED رانندگی در روز به زیر چراغ‌های جلو آن اضافه شد و فرم سپرها نیز تغییر کرد. بدین ترتیب، تقریبا هر 3 نوع آن در ایران وجود دارد اما در کل، 2 نوع آخر بیشتر دیده می‌شود.

  کابینی که رقبا را به چالش می‌کشد!
در داخل کابین IS300 سدان نیز با طرحی ساده اما پسندیده و هماهنگ روبه‌رو می‌شویم و البته تعداد دکمه‌ها و نحوه چیدمان آنها ‌روی پانل مرکزی در اولین نگاه، کمی گیج‌کننده و پیچیده به نظر می‌رسد که از این لحاظ، وضعیت در رقبایی چون ب‌ام‌و سری‌3 یا مرسدس بنز C-Class بهتر است. اما آنچه که کابین لکسس IS را از دیگر رقبا متمایز می‌سازد، کیفیت بسیار خوب و رضایت‌بخش متریال داخلی و تزئینات آن در این کلاس و رنج قیمت است که انصافا برتری آن نسبت به 2 رقیب آلمانی، کاملا مشخص بوده و حس بهتری را به شما القا می‌کند. همچنین فرم صندلی‌های IS کاملا راحت و دلنشین است و به نظر می‌رسد که پشتی و نشیمن آن نه‌تنها از سری 3، بلکه از C-Class (البته مدل آوانگارد) نیز نرم‌تر است. از لحاظ فضای پا برای سرنشینان عقب هم می‌توان گفت که IS300 کمی جادارتر است اما وجود برآمدگی زیاد در قسمت میانی کف آن باعث شده است تا وسط صندلی عقب، بیشتر مناسب نشستن کودکان باشد، خصوصا اینکه عرض زیادی هم ندارد. علاوه بر این موارد، لکسس IS لیست قابل توجهی از تجهیزات ایمنی و امکانات رفاهی را در اختیار خریداران خود قرار می‌دهد که از جمله آنها می‌توان به سیستم استارت و ورود بدون کلید، تنظیم برقی صندلی‌های جلو، حافظه برای تنظیم صندلی و آینه‌های جانبی و غربیلک فرمان، گرمکن و سردکن (تهویه) صندلی‌های جلو، تهویه مطبوع اتوماتیک دو‌نقطه‌ای، پوشش چرم طبیعی (سفارشی)، نمایشگر لمسی و نویگیشن، TV دیجیتال، بلوتوث و اتصال USB و AUX، سیستم صوتی حرفه‌ای مارک لوینسون (با 12 اسپیکر)، تنظیم اتوماتیک آینه‌ها‌ هنگام دنده عقب، آینه وسط الکتروکرومیک، پرده برقی عقب، سانروف برقی، شیشه‌های UV، سنسور باران، سیستم شست‌وشوی چراغ‌های جلو، دوربین دید عقب، سنسورهای جلو و عقب، چراغ زیر آینه‌های جانبی و دستگیره در‌‌ها و همچنین کروز کنترل هوشمند و رادار تنظیم فاصله اشاره کرد. بنابراین IS300 از لحاظ تنوع آپشن نیز سخاوتمندانه‌تر از رقبای خود ظاهر شده است و با قیمت کمتر، امکانات بیشتری را ارائه می‌دهد.

  اسپرت، اما نه به اندازه آلمانی‌ها
لکسس IS300 مجهز به یک پیشرانه 6 سیلندر 3 لیتری به قدرت 228 اسب بخار و گشتاور 300 نیوتن‌متر است که از این نظر می‌توان آن را با مرسدس بنز C280 با قدرت 231 اسب بخار و همچنین ب‌ام‌و 325i (اتاق E90) به قدرت 218 اسب بخار مقایسه کرد اما از لحاظ شتاب‌گیری با کسب زمان استاندارد 7.7 ثانیه، نسبتا کندتر از 2 رقیب دیگر با شتاب اولیه حدودا 7.1 ثانیه‌ای است و البته این اختلاف نه‌تنها روی کاتالوگ، بلکه در عمل و در شتاب‌گیری‌های ثانویه نیز دیده می‌شود. همچنین IS300 از گیربکس 6 دنده اتوماتیک با قابلیت تعویض دستی دنده از طریق پدل شیفترهای پشت فرمان بهره می‌گیرد که اگرچه هماهنگی خوبی با پیشرانه دارد، اما می‌توانست عملکرد سریع‌تری داشته باشد. همان‌طور که از یک لکسس انتظار می‌رود، IS300 نیز سواری نرم‌تر و بی‌صداتری را نسبت به 2 رقیب آلمانی و خصوصا سری 3 به نمایش می‌گذارد و البته طبیعی است که عملکرد نرم سیستم تعلیق، اندکی از ویژگی‌ها و داینامیک اسپرت آن کاسته است، خصوصا اینکه عملکرد فرمان نیز علیرغم بهره‌گیری از سنسور حساس به سرعت، کمی سنگین به نظر می‌رسد و در کل به اندازه 2 رقیب دیگر، تیز و چابک نیست. البته لکسس IS مجهز به سیستمی به نام ECT است که با قرار دادن دکمه آن روی حالت POWER می‌توانید از تعویض دنده‌ها در دور موتورهای بالاتر، عملکرد سفت‌تر سیستم تعلیق و همچنین واکنش تیزتر فرمان و ترمزها بهره‌مند شوید که طبیعتا در این حالت، رانندگی اسپرت‌تری را تجربه خواهید کرد. در این سیستم، حالت دیگری نیز به نام SNOW وجود دارد که مناسب رانندگی در مسیرهای لغزنده است.
البته فراموش نکنید‌‌ لکسس IS300 که زمانی مدل صفرکیلومتر آن با قیمتی حدود 80 میلیون تومان به فروش می‌رسید، اکنون با قیمتی بیش از 120 میلیون تومان در بازار خودروهای دست دوم قابل خریداری است. در کل، از جمله مزایای این مدل می‌توان به طراحی ظاهری مناسب، کابین راحت و با کیفیت و همچنین سطح بالای تجهیزات و امکانات رفاهی در مقایسه با رقبا اشاره کرد، ضمن اینکه IS نیز مانند دیگر مدل‌های لکسس، یک خودرو با دوام و کم‌استهلاک یا به قول معروف، بی‌حاشیه و بدون دردسر است که این مسئله در خرید یک اتومبیل دست دوم، امتیاز مهمی به شمار می‌رود اما همچنان بازار فروش این خودرو به اندازه رقبای اصلی خود، یعنی ب‌ام‌و سری 3 و مرسدس بنز C-Class، پر رونق نیست و کمتر از آنها در خیابان دیده می‌شود.

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • خودرو امروز ۶۷۱
      • خودرو امروز ۶۶۹
      • خودرو امروز ۶۶۸
      • خودرو امروز ۶۶۷
      • خودرو امروز ۶۶۶
      • خودرو امروز ۶۶۵
      • خودرو امروز ۶۶۴
      • خودرو امروز ۶۶۳
      • خودرو امروز ۶۶۲
      آخرین بروزرسانی ۴ روز پیش
      آرشیو