فونیکسریمکسبهتام

زنجیره تایید و تکذیب سلامت برگه‌های معاینه فنی

سلامت مردم قربانی اصرار و انکارها

عصر خودرو- معاینه فنی،یکی از راهکارهای مرسوم در تایید سلامت خودرو و کنترل آلایندگی اتومبیل محسوب می شود اما در این میان شبهاتی وجود دارد که با اصرار و انکارهایی همراه شده و در سایه این میان تایید و تکذیب ها سلامت مردم است که همچنان در مخاطره ای جدی قرار دارد.

زنجیره تایید و تکذیب سلامت برگه‌های معاینه فنی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از باشگاه خبرنگاران، برگه معاینه فنی،به مدرکی اطلاق می شود که صدور آن موید تاییدیه سلامت فنی خودرو و استاندارد بودن آلایندگی های زیست محیطی آن است.

    یکی از معضلات جدی کلانشهرها،مشمول آلودگی و آلایندگی هوا می شود،چالشی که در حال حاضردر طول سالهای اخیر،گاهی آنچنان به مرز بحران و خطر نزدیک شده که شهر را به تعطیلی کشانده است.

    در طول هفته های اخیر نیز وضعیت آلایندگی ها با چنان افزایشی همراه شد که در برخی از روزها،منجر به تعطیلی مدارس در شهر تهران شد.

    در چنین فضا و شرایطی اهمیت برگه های معاینه فنی خودرو بیش از پیش برجسته می شود.

    کارشناسان معتقدند ریشه عامل اصلی آلودگی هوا را باید در اگزوز وسایل نقلیه جستجو کرد،با این اوصاف بطور یقین هر آنچه نظارت و کنترل بیشتری در این عرصه لحاظ شود،سلامت مردم ساکن در کلانشهرهایی همچون تهران به نحو مطلوب تری تضمین و تامین خواهد شد.

    اما در این میان عده ای از مسئولان معتقدند صحت و سلامت برخی از برگه های صادره از سوی مراکز معاینه فنی در شهر تهران مورد تردید است.

    **عجایب چندگانه مراکز معاینه فنی

    چندی پیش سرهنگ مراد مرادی،رئیس مرکز اطلاع رسانی پلیس راهور فاتب طی یادداشتی انتشار یافته در یکی از جراید کشور پرده از عجایب چندگانه معاینه فنی برداشت.

    ارائه برگه معاینه فنی در شرایطی که برخی خودروها از لحاظ آلایندگی با نارسایی و نواقصی جدی مواجه هستند و گاهی صدور این برگه در شرایطی که خودرو به دلیل تصادف شدید در پارکینگ به سر می برد و عملا  امکان تردد و حرکت برای آن وجود ندارد و یا صدور برگه مورد اشاره بصورت غیابی و بدون کنترل ومعاینه فنی خودرو از نمونه عجایبی به شمار می رود که وی به آن اشاره کرده بود.

    ** انکار عجایب سه گانه معاینه فنی

    در این میان ولی ا...آذرنوش مدیر عامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران در گفتگویی با رسانه ها،مجموعه تحت مدیریتی خویش را عاری از چنین شبهات و نواقصی عنوان می کند.

    وی می افزاید:معاینه فنی خودرو از طرح های موفق و کارآمد دنیا در کنترل آلودگی هوا است ودر تمام دنیا از زمانی که خودرو تولید می شود تا زمان که فرسوده می شود باید زیر نظر باشد و استانداردهای لازم را رعایت کند.

    وی وجود سامانه مدیریتی یکپارچه در این مراکز را به عنوان ساز و کاری قلمداد می کند که امکان بروز هر گونه تقلبی را حداقل در شهر تهران سلب کرده و معتقد است کنترل نرم افزاری و سخت افزاری و عدم دخالت نیروی انسانی و همچنین تعبیه دوربین های ثبت پلاک در مراکز 14 گانه معاینه فنی خودروی تهران سلامت نظارت و کنترل را تامین کرده است.

    ** زنجیره انکار و اصرار وجود تقلب در صدور معاینه فنی

    با وجود انکار احتمال تخلف در صدور برگه معاینه فنی از سوی مراکز ذیربط در تهران از سوی آذرنوش،اما ریاست سازمان محیط زیست قریب به یک ماه پیش وجودتقلب در چنین مراکزی را تایید کرد.

    محمد رستگاری،معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران نیز از وجود تخلفاتی در مراکز مورد اشاره در تهران خبر داد.

    البته وی با بیان اینکه وضعیت و عملکرد مراکز معاینه فنی پایتخت در مقایسه با شهرستان های دیگر این استان مطلوب تر است اما عاری بودن آنها از تخلف را نیز قابل قبول نمی داند.

    رستگاری می گوید:صدور برگه های معاینه فنی از دو طریق انجام می شود،نخست برگه هایی که از سوی مراکز غیر معتبر بصورت جعلی صادر می شود که این مورد ارتباطی به مراکز معاینه فنی ندارد و مورد بعدی معطوف به برخی برگه های صادره از سوی مراکز معاینه فنی می شودکه دغدغه هایی در این خصوص وجود دارد.

    وی ارائه مستندات در این خصوص را منوط به تشکیل ستادی از سوی شهرداری،پلیس و محیط زیست می داند که طبق اظهارات معاون پایش و نظارت محیط زیست استان تهران،تاکنون شهرداری نسبت به تشکیل این ستاد برای نظارت بر عملکرد مراکز صدور برگه معاینه فنی اقدام نکرده است.

    **حال هوای تهران خوب نیست

    فارغ از تایید یا رد صحت یا تقلب در مراکز معاینه فنی استان تهران،معضل و چالش جدی در سلامت هوای تهران غیر قابل انکار است.

    مشکلی که هر از چند گاهی ظهور و بروز پیدا می کند و طبق اظهار نظرکارشناسان،سالانه تلفات بسیاری را نیز به همراه دارد و به واقع عامل برخی از مرگ و میرهای پایتخت به وضعیت نامساعد هوای تهران باز می گردد.

    می طلبد مسئولان ذیربط به نحوی جدی تر در این عرصه حساس و حیاتی ورود کنند تا این مشکل با مدیریت و اتخاذ تدابیر اصولی  و نه با نگاه صرف به آسمان و دعا برای بارش قطرات باران یا نسیم، باد و طوفان حل شود.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۶ روز پیش
        آرشیو