فونیکسریمکسبهتام

آلودگی هوا«۱۴۴۹»

هوای نظرآباد از کرج آلوده‌تر شد

عصر خودرو- در جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوا مباحثی از قبیل هوای نظرآباد از کرج و فردیس هم آلوده تر شد، ۱۸ درصد ترافیک کشور سهم البرزی‌ها است و تردد ۳۵ هزار خودروی فرسوده در البرز مطرح شد.

هوای نظرآباد از کرج آلوده‌تر شد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۹:۰۰

    به گزارش  پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از مهر، حسین محمدی پیش ازظهر یکشنبه در جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوا و کمیته مقابله با پدیده گرد و غبار که به ریاست استاندار و با حضور اعضا در محل استانداری برگزار شد، با اشاره به ابلاغیه رهبر معظم انقلاب به سران سه قوه در زمینه سیاست های کلی محیط زیست اظهار کرد: رهنمودهای رهبری در گسترش فضا سبز با تاکید بر صنعت کم کربن، استفاده از انرژی های پاک، محصولات کشاورزی سالم، مدیریت پسماندها و پسابهای با بهره گیری از ظرفیت و توانمندی اقتصادی، اجتماعی، طبیعی، زیست محیطی و .... همواره سرلوحه این اداره کل در انجام امور بوده است.

    کیفیت هوای البرز در یکماه گذشته 61 درصد ناسالم بوده است

    وی در ادامه به تشریح وضعیت کیفی هوای استان در 9 ماه نخست سال جاری پرداخت و گفت: در این مدت 10 روز هوای پاک، 188 روز سالم، 77 روز ناسالم برای گوره های حساس، 9 روز ناسالم و دو روز نیز بسیار ناسالم گزارش شده است که این آمار در مقایسه با دو سال گذشت نشان از افزایش آلایندگی هوای البرز دارد.

    مدیرکل محیط زیست استان البرز افزود: وضعیت کیفی هوای البرز در یکماه اخیر (15 آذر تا 15 دی) 61 درصد ناسالم بوده است که از جمله علل اصلی آلودگی هوا در استان می توان به تراکم جمعیت که ده برابر میانگین کشوری است و تراکم صنعتی که بیش از هشت درصد فعالیت های صنعتی و تولیدی کشور را در خود جای داده اشاره کرد.

    استقرار 3000 واحد تولیدی صنعتی غیرمجاز در البرز

    وی عدم رعایت محدودیت شعاع 120 کیلومتری تهران، استقرار بالغ بر سه هزار واحد تولیدی و صنعتی غیرمجاز، عدم ساماندهی و نوسازی صنایع، تردد خودروهای دودزا غیراستاندارد و فرسوده، عملکرد نامناسب مراکز معاینه فنی خودروها و اعتبار 5 ساله آن را از جمله عوامل آلودگی هوای البرز برشمرد و تاکید کرد: امیداریم طرح کاهش اعتبار برگه های معاینه فنی به یکسال یا شش ماه بزودی تصویب شود.

    18 درصد ترافیک کشور سهم البرزی‌ها است/ تردد 35 هزار خودروی فرسوده

    محمدی از تردد 35 هزار خودروی فرسوده در استان البرز خبر داد و متذکر شد: روزانه بالغ بر یک میلیون خودروی دائم و 280 هزار خوروی عبوری از محورهای البرز تردد می کنند که این مساله 18 درصد از ترافیک برون شهری کشور را برای این استان به ارمغان آورده است.

    مدیرکل محیط زیست البرز با اشاره به بروز پدیده وارونگی دما در یکماه گذشته گفت: دراین مدت بطور تصادفی 79 خودروی شخصی در شهر کرج را مورد سنجش قرار دادیم که از این تعداد 51 خودرو فاقد معاینه فنی بودند، همچنین 9 تاکسی مورد بررسی قرار گرفتند که 5 مورد آن برگه معاینه فنی نداشتند.

    هوای نظراباد از کرج و فردیس هم آلوده تر شد!

    وی با اشاره به حذف سوخت مازوت نیرگاه منتظر قائم بیان کرد: این نیروگاه روزانه دو میلیون لیتر سوخت مازوت سه درصد حجمی مصرف می کرد که به همین دلیل نیز متاسفانه یکی از منابع آلاینده استان البرز و حتی تهران بود، در قزوین نیز به دلیل نبود ایستگاه سنجش کیفیت هوا، وضعیت آلایندگی این استان مشخص نیست اما ایستگاه ها نشان می دهند که متاسفانه هوای شهرستان نظرآباد در یکماه اخیر از کرج و فردیس نیز آلوده تر بوده است.

    محمدی افزود: خوشبختانه سوخت مازوت نیروگاه منتظر قائم در تاریخ 16 خردادماه سال جاری حذف شد و هم اکنون سوخت مصرفی این مرکز گاز است که شرایط بهتری در جلوگیری از آلایندگی هوا فراهم آورده است.

    البرز نیازمند توسعه زیرساخت‌های ترافیکی است

    مدیرکل محیط زیست البرز در بخش دیگر سخنان خود به ارائه راهکارهای عملی این اداره کل به منظور کاهش آلودگی هوای استان پرداخت و اظهار کرد: این راهکارها در دو بخش اقدامات استانی و اقدامات پیشنهادی به دولت دسته بندی شده است که حوزه استان شامل مواردی نظیر ساماندهی واحدهای تولید شن و ماسه و استفاده از سیستم نم زن و بازچرخانی آب، محدودیت استقرار واحدهای صنعتی غیرمجاز، ممنوعیت تردد کامیون ها و خودروهای دودزا در محدوده شهرها، نظارت بر مراکز معاینه فنی، کاهش ترافیک درون شهری با اجرای پلهای عابر، تقاطع غیرهمسطح و خطوط BRT می شود.

    چشم امید البرزی‌ها به اتمام پروژه های راهسازی است

    وی ادامه داد: تکمیل پروژه های راه اعم از احداث و اجرای کمربندی شمالی- جنوبی کرج، تکمیل و اجرای قطعه یک اتوبان تهران شمال حدفاصل تهران تا سه راه شهرستانک، تعریض اتوبان کرج از کلاک تا قزوین، تسریع در اجرای راه آبیم ه چرمشهر، تسریع در تکمیل پروژه همت، تکمیل خطوط مترو و قطار هری کرج و حومه، توزیع بنزین یورو چهار در استان، تعطیلی پنجشنبه ها و.... نیز از جمله راهکارهای پیشنهادی به دولت است.

    محمدی همچنین به اقدامات صورت گرفته در راستای کاهش آلودگی هوای استان اشاره کرد و گفت: 700 مورد پایش 159 واحد آلاینده، راه اندازی هشت ایستگاه و 27 آنالایزر، 340 مورد نظارت بر خوداظهاری واحدها، حذف مازوت نیروگاه منتظر قائم، نظارت بر عملکرد مراکز معاینه فنی (47 مورد پایش و 11 تست همزمان)، آموزش 200 هزار دانش آموز و 290 رابط بهداشتی و... از جمله اقدامات این اداره کل است.

    نقش شهرداری‌ها در کنترل آلودگی هوا بسیار تعیین کننده است

    در ادامه این جلسه استاندار البرز پس از استماع مشکلات و راهکارهای زیست محیطی استان اظهار کرد: آلودگی هوا معضلی عمومی است که به بیشتر استان ها کشور سرایت کرده و رفع آن عزمی جدی و همگانی می طلبد، بخشی از این مشکل مربوط به فعالیت واحدهای تولیدی، صنعتی، تردد خودروها و ... است بخشی نیز به فرهنگ عامه باز می گردد.

    سید حمید طهایی خطاب به شهرداری ها گفت: این دستگاه به ویژه در کلان‌شهرهایی همچون کرج می توانند با اعمال مدیریت قوی و کارآمد نقش موثر و تعیین کننده ای در کنترل این پدیده داشته باشند که راه اندازی قطارهای شهری، اتوبوس های تندرو، خطوط ویژه، جلوگیری از تردد خودورهای فرسود و آلاینده و.... از آن جمله است.

    تعطیلی پنجشنبه ها، نوش دارویی که به ریه البرزی‌ها نرسید

    وی افزود: به دلیل تمرکز 80 درصد از جمعیت استان در شهر کرج، بخش اعظمی از اقدامات در این حوزه صورت میگیرد اما تمام شهرها باید مدنظر باشند و اگر نسخه علاجی وجود دارد باید برای تمام نقاط استان به طور یکسان مورد استفاده قرار گیرد.

    استاندار البرز در پایان درباره تعطیلی روزهای پنجشنبه در این استان متذکر شد: تصمص این مساله با دولت است اما بر اساس تحلیل های آماری و اطلاعات کارشناسی صورت گرفته، متاسفانه پنجشنبه ها یکی از روزهای آلوده البرز محسوب می شود که پیشنهاد تعطیلی این روز از سوی استانداری به رئیس سازمان محیط زیست و دولت ارائه شد، ما نیز منتظریم با جمع بند نهایی نتیجه به ما ابلاغ شود اما زمان آن مشخص نیست.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو