فونیکسریمکسبهتام

موتورسیکلت‌ها متهم ردیف اول تصادفات شهری

عصر خودرو- انجام حرکات نمایشی، عدم رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی و استاندارد نبودن موتورسیکلت ها،از جمله عوامل اصلی تصادفات رانندگی و آلودگی هوای پایتخت است.

موتورسیکلت‌ها متهم ردیف اول تصادفات شهری
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از باشگاه خبرنگاران، امروزه بحث آلودگی هوا و افزایش بار ترافیکی در شهرهای بزرگ و کوچکی مثل تهران جزو دغدغه‌ اصلی مسئولان و ساکنان شهرهای بزرگ شده است.

    خیابان‌ها و کوچه های شهر‌ها به پارکینگ بزرگی برای خودروها و موتورسیکلت‌های خریداری شده توسط شهروندان تبدیل شده و دیگر جایی برای سوزن انداختن در آنها نیست.

    تولید و واردات خودروهای داخلی و خارجی، توزیع بیش از اندازه آنها و فروش موتورسیکلت موجب شده تا هر خانواده‌ای حداقل یک یا دو اتومبیل و نیز موتورسیکلت برای رفت و آمدهای خود خریداری کنند کار و فعالیت‌های روزانه بشری ایجاب می‌کند تا حرکت و رفت و آمد شهروندان برای رسیدن به محل کار و زندگی‌شان سریعتر انجام گیرد، اما اغلب افراد برای رفت و آمدهای روزانه خود در داخل شهرها و نیز برای رسیدن به خارج از شهر از لوازم مختلف و وسایل نقلیه استفاده می‌کند.

    ** تردد با وسایل نقلیه در سطح شهر و آلودگی هوا

    با توجه به جمعیت زیاد در شهرهای بزرگ و لزوم استفاده از وسایل نقلیه عمومی، همچنان اکثر افراد و شاغلینی که روزانه در سطح خیابان‌های شهر در حال تردد هستند از وسایل نقلیه شخصی خود استفاده کرده و خود عاملی برای آلوده تر شدن هوای کلانشهرها می‌شوند.

    اما در میان علاوه بر آلایندگی هوای شهر به وسیله خودروها و وسایل نقلیه باید با آلاینده‌های صوتی نیز اشاره کرد امروزه موتورسیکلت‌ها به عنوان عاملی مهم برای تولید سر و صدای بی رویه دلیل اصلی برخی از تصادفات محسوب می‌شود قیمت ارزان موتورسیکلت‌ها و نیز دسترسی به راه‌های میان بر و نبود قانون مشخصی برای ثبت تخلفات آنها موجب شده تا بر شمار متقاضیان استفاده از این قبیل وسایل نقلیه پر خطر افزوده شود.

    **هیجان، کورس و حرکت‌های نمایشی

    استفاده از موتورسیکلت به دلیل هیجان و داشتن لذتی کوتاه مدت برای راکبان آنها موجب شده تا بیشتر جوانان و نوجوانان با هر مشقتی این وسیله نقلیه را خریداری کنند. جوان‌ها اغلب اوقات با یکدیگر کورس گذاشته و حرکت‌های نمایشی انجام می‌دهند و کوچه‌ها و خیابان‌ها را  با پیست موتور سواری اشتباه می‌گیرند. راکبان موتورسیکلت در بیشتر مواقع به راحتی چراغ قرمز چهارراه‌ها را رد می‌کنند و از قوانین راهنمایی و رانندگی تخطی می‌کنند.

    در بیشتر مواقعی که تصادفی در خیابان‌ روی می‌دهد ردپای یک موتورسیکلت و موتور سوار پیدا می‌شود چرا که اغلب موتور سواران به دلیل نبود قوانین مشخص صحنه جرم و تصادف را رها کرده و پا به فرار می‌گذارند.

    **موتور منبع درآمدی پرخطر

    در بسیاری از موارد موتورسیکلت منبع درآمدی برای برخی افراد جامعه محسوب می‌شود. این وسیله نقلیه منبع درآمدی شده برای برخی تا با مسافرکشی و یا حمل بار هزینه‌های سنگین زندگی خود را تامین کنند بیشتر موتور سواران در سطح شهر و اغلب در نقاط مرکزی و نزدیک بازار و مراکز تجاری شهرهای بزرگ و کوچک مشغول کار و فعالیت هستند با کمی توجه به خیابان‌های شهر و مراکز تجاری به خوبی حضور موتورسیکلت سواران حس می‌شود چرا که تعداد بی شماری از این وسایل نقلیه برای حمل بار و مسافر کشی برای حمل بار حضور دارند و اغلب موجب بر هم زدن نظم ترافیکی خیابان‌ها و پیاده روها هستند.

    موتور سواران با حمل بارهای سنگین و بیش از حد مجاز و لایی کشیدن در بین خطوط و رد شدن از چراغ قرمز و عبور از پیاده روها موجب به خطر انداختن جان خود و دیگران می‌شوند و در پی آن حوادث ناگواری را که منجر به مجروح شدن و یا فوت است رقم می‌زنند.

    گفتنی است، اکثر موتورسیکلت‌هایی که در نقاط مختلف شهر تردد می‌کنند از استانداردهای لازم برخوردار نبود و خود عاملی برای تولید آلاینده‌های هوا و آلودگی بیشتر محیط زیست شهری هستند که باید تدابیر ویژه‌ای برای برخورد با دارندگان این قبیل موتور سیکلت‌ها و نیز نوسازی سیستم حمل و نقل صورت گیرد و در نتیجه لزوم تعیین مقررات و قوانین مختص موتور و موتور سواران توسط نهادها و سازمان‌های مسئول در امر راهنمایی و رانندگی و نیز برخورد جدی با متخلفان جرایم رانندگی و به ویژه راکبان موتور سیکلت تا حد ممکن و بروز آسیب‌های ناشی از عدم رعایت و اصول و قواعد رانندگی در سطح جامعه کاسته و با فرهنگ سازی و آموزش‌های لازم نقش مفیدی را در این زمینه ایفا می‌کنند.

    مهرداد بائوج لاهوتی عضو فراکسیون مدیریت شهری و روستایی مجلس با تاکید بر اینکه 70 درصد موتور سیکلت‌ها قوانین راهنمایی و رانندگی را رعایت نمی‌کنند، گفت: به طور کلی هم اکنون در پایتخت با 2 آسیب و چالش جدی در حوزه موتور سیکلت‌ها روبرو هستیم که مهم‌ترین آسیب عدم رعایت قانون از سوی راکبان موتور سیلکت و همچنین تولید آلودگی به میزان 7.5 گرم است.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط