فونیکسریمکسبهتام

آلودگی هوا «۱۵۱۲»

افتتاح اولین آزمایشگاه مرجع سنجش آلودگی هوا در تهران

عصر خودرو- همزمان با روز هوای پاک نخستین آزمایشگاه مرجع کشور برای کالیبراسیون دستگاه های سنجش آلودگی هوا و مخلوط گازهای کالیبراسیون در دانشگاه صنعتی شریف در تهران افتتاح شد.

افتتاح اولین آزمایشگاه مرجع سنجش آلودگی هوا در تهران
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایسنا، دکتر وحید حسینی، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا و استاد دانشگاه صنعتی شریف در مراسم افتتاح این آزمایشگاه گفت: ما 186 ایستگاه پایش آلودگی هوا در سطح کشور داریم که 21 ایستگاه از آنها متعلق به شرکت کنترل کیفیت هوا در تهران است که هیچکدام از آنها کالیبراسیون جدی ندارند و اقدامی که دانشگاه شریف برای راه اندازی این آزمایشگاه شروع کرده، یک حرکت بسیار مهم ، ملی و تاثیرگذار است.

    وی ادامه داد: با استفاده از امکانات و تجهیزات این آزمایشگاه می توان دقت در اندازه گیری شاخص کیفیت هوا را در کلان شهرها به طور قابل توجهی افزایش داد و اطمینان پیدا کرد که این شاخص با دقت بسیار بالایی اندازه گیری می شود. ما ابتدا از سنجش و آنالیز غلظت محیطی شروع کردیم. درباره غلظت آلاینده های محیطی CO – NOx-SO2-O3 صحبت می کنیم و اگر بتوانیم اطلاعاتمان را در این زمینه توسعه دهیم می‌توانیم آلاینده ها را به صورت تخصصی با غلظت های دقیق اندازه گیری کنیم.

    حسینی افزود: البته اندازه گیری غلظت آلاینده های محیطی به مراتب دشوارتر است و ما با راه اندازی این آزمایشگاه که با کمک دانشگاه صنعتی شریف انجام شد، در واقع حرکتی برنامه ریزی شده را در این زمینه آغاز کردیم و امیدواریم با توسعه این آزمایشگاه در آینده به سمت اندازه گیری غلظت آلاینده های اگزوز و دودکش حرکت کنیم.

    مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا ادامه داد: در کشور نیروی انسانی متبحر برای راهبری آزمایشگاه کالیبراسیون نداریم و دقیقا به همین دلیل شهرداری با کمک دانشگاه صنعتی شریف این آزمایشگاه را راه اندازی کرد تا این مرکز خاستگاهی برای فعالیت و تقویت نیروهای متخصص در این زمینه و آموزش نیروهای باشد که بتوانند به طور تخصصی در زمینه راهبری کالیبراسیون فعالیت کنند.

    به گفته حسینی، ایستگاه های سنجش آلودگی هوا، مهمترین تجهیزات برای اطلاع از وضعیت کیفیت هوا و نیز ارزیابی راهکارهای کاهش آلودگی هوا در دراز مدت هستند و اطمینان از صحت و دقت اندازه گیری این تجهیزات از اهمیت به سزایی برخوردار است. برای اطمینان از صحت و دقت کارکرد دستگاه های سنجش آلودگی، کالیبراسیون این تجهیزات از اقدامات ضروری در راهبری و نگهداری آنها است. در این ارتباط آزمایشگاه های مرجع کالیبراسیون نقش مهمی را در اطمینان از دقت غلظت گازهای کالیبراسیون مورد استفاده در این فرآیند ایفا می کنند.

    وی ادامه داد: تجهیزات استفاده شده در آزمایشگاه های مرجع، از برندهایی انتخاب می شوند که دقت بالایی داشته و در دراز مدت، پایداری خوبی از نظر کارکردی داشته باشند. تجهیزات آزمایشگاه های مرجع نیز، خود باید توسط گازهای کالیبراسیون تائید شده در آزمایشگاه مرجع ملی هر کشور کالیبره شوند و در ادامه آزمایشگاه مرجع ملی هر کشور نیز خود را با مرجع بین المللی در زمینه مقایسه کرده و به این ترتیب امکان وجود زنجیره اطمینان از کیفیت کارکردی تجهیزات فراهم می شود.

    چنانکه حسینی می گوید، با توجه به اینکه در حال حاضر در ایران آزمایشگاه ملی کالیبراسیون تجهیزات سنجش آلودگی هوا وجود ندارد بنابراین این آزمایشگاه ناگزیر است از گازهای دارای گواهینامه آزمایشگاه های مرجع ملی دیگرکشورها استفاده کند

    وی افزود: با توجه به ضرورت این مسئله امیدواریم سازمان های مسئول در آینده آزمایشگاه ملی کالیبراسیون تجهیزات سنجش آلودگی هوای کشور را راه اندازی کنند.

    در این مراسم دکتر اجتهادی، رییس مرکز خدمات آزمایشگاه دانشگاه صنعتی شریف هم با تاکید بر ضرورت تخصص گرایی برای شناخت و کاهش آلودگی هوا، گفت: یکی از اهداف ما حرکت به سوی ایجاد ایزوی ملی و استاندارد ملی برای تنظیم و سنجش آلاینده‌های هواست که امیدواریم تا یک سال بعد اقداماتی که در این زمینه آغاز شده به نتیجه برسد.

    او گفت: نتایج کالیبراسیون اعتبار دو هفته ای دارند و به همین دلیل کالیبراسیون دستگاه ها نیاز به پایش و تنظیم همیشگی دارند و این این کار باید به صورت متناوب و مستمر انجام شود.

    به گفته اجتهادی، برنامه ریزی هایی برای آموزش تخصصی کار با دستگاه ها و پرورش اپراتورهای حرفه ای در سطح کشور انجام شده است.

    بنا براعلام سایت شهرنوشت، این آزمایشگاه مرجع آنالایزرهای آلاینده منوکسیدکربن ، اکسیدهای نیتروژن، دی اکسید گوگرد و ازن موجود است وامکان اندازه گیری دقیق غلظت گازهای کالیبراسیون را فراهم می کند.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو