فونیکسریمکسبهتام

کاهش مشکلات تامین ناوگان و تجهیزات حمل‌ونقل شهری با لغو تحریم‌ها

شتابی که «برجام» به مترو می‌دهد

عصر خودرو- در اهمیت حمل‌ونقل ریلی درون‌شهری در کشور همین بس که در حال حاضر بیش از ۲۱۰کیلومتر مترو در ایران وجود دارد که روزانه بیش از ۳میلیون و ۱۰۰هزار نفر از هموطنا‌ن‌مان را در سراسر کشور جابه‌جا می‌کند.

شتابی که «برجام» به مترو می‌دهد
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو» به نقل از صمت، در تهران به‌عنوان کلانشهر پیشتاز توسعه مترو در کشور، 70درصد بودجه حمل‌ونقل عمومی به مترو اختصاص یافته و با توجه به سهم بالای مترو در کاهش آلودگی هوا و ترافیک و براساس آنچه همواره دست‌اندرکاران امر تاکید کرده‌اند، توسعه حمل‌ونقل درون‌شهری بر مبنای مترو برنامه‌ریزی شده است. کارشناسان و اهالی حمل‌ونقل شهری معتقدند با اجرای برجام و لغو تحریم‌ها، در حمل‌ونقل درون‌شهری به ویژه در حوزه مترو، شاهد گشایش در تامین فناوری و تجهیزات و سرعت‌ یافتن امور خواهیم بود. سیدجعفر تشکری هاشمی، معاون حمل‌ونقل‌ و ترافیک شهرداری تهران معتقد است با اجرای برجام، فرصت‌های جدیدی برای حمل‌ونقل عمومی در کشور فراهم خواهد شد. او با اشاره به اینکه بیشترین تاثیر اجرای برجام در بخش مبادلات پولی مشهود خواهد بود، می‌افزاید: ایجاد فاینانس به‌دلیل تقاضای روز افزون شرکت‌های خارجی، برای حضور در پروژه‌های پایدار، از دستاوردهای برجام در حمل‌ونقل عمومی است؛ البته این بدان معنا نیست که برجام، مانع استفاده از تولیدات داخلی است. معاون شهردار تهران می‌گوید: با توجه به علاقه شرکت‌های خارجی برای سرمایه‌گذاری بی‌او‌تی در اتوبوسرانی، فرصت خوبی برای حمل‌ونقل شهری فراهم شده تا نسبت به توسعه و نوسازی ناوگان اتوبوسرانی شهری، به‌ویژه در تهران اقدام شود. به اعتقاد وی، امکان تامین مستقیم برخی نیازهای صنعت حمل‌ونقل از سوی سازندگان خارجی که پیش‌تر آمادگی خود را برای همکاری با ایران اعلام کرده‌اند، فرصت مهم دیگری است که با اجرای برجام پیش روی حمل‌ونقل عمومی ایران خواهد بود. تشکری هاشمی تاکید می‌کند: با وجود همه فرصت‌های استفاده از توان خارجی که برجام پیش روی حمل‌ونقل شهری قرار می‌دهد، تاکید شهرداری تهران بر استفاده از توان تولیدکنندگان داخلی است و بیشتر نیاز این حوزه از محصولات ساخت داخل تامین خواهد شد. او یادآوری می‌کند: با وجود افزایش فرصت‌ها در حمل‌ونقل عمومی با اجرای برجام، استفاده از تجهیزات ساخت داخل از اولویت‌های مدیریت شهری خواهد بود.


    تامین تجهیزات؛ بی‌‌واسطه
    تامین ناوگان و فناوری مربوط به مترو از مهم‌ترین مشکلات مدیران حمل‌ونقل درون‌شهری کشور در سال‌های تحریم بوده و حالا با آغاز لغو تحریم‌ها، امیدواری‌ درباره کاهش این مشکلات افزایش یافته است. قاسم طاهری، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو مشهد در پاسخ به پرسشی درباره فرصت‌های پیش‌روی حمل‌ونقل شهری با اجرای برجام می‌‌گوید: با توجه به اینکه مترو صنعتی نو در ایران بوده و جزو فناوری‌های پیشرفته به شمار می‌رود، در این بخش به واردات وابسته هستیم. وی با اشاره به اینکه در حوزه حمل‌ونقل درون‌شهری همه کلانشهرها، مترو حرف نخست را می‌زند، یادآوری می‌کند که گسترش حمل‌ونقل ریلی جزو سیاست‌های شهرداری‌ها و دولت در کلانشهرهاست. این مقام مسئول در حمل‌ونقل شهری، با اشاره به اینکه ایران جزو کشورهای تولیدکننده ناوگان و قطعات مترو نیست، یادآوری می‌کند: در سال‌های گذشته، به دلیل تحریم در زمینه توسعه مترو، متحمل مشکلات فراوانی شدیم و نیازهای خود را از کشورهای مختلف و از طریق واسطه‌های فراوان تامین کردیم. وی امیدوار است: با لغو تحریم‌‌ پولی که برای تامین ناوگان و قطعات یدکی تاکنون به واسطه‌ها داده می‌شد، صرف توسعه زیرساخت‌ها و امور دیگر شود.
    طاهری اضافه می‌کند: به‌طور معمول برای تعمیرات و نگهداری مترو به قطعات زیادی نیاز داریم؛‌ قطعاتی که هنوز بومی‌سازی نشده و شاید امکان بومی‌سازی آنهم نباشد زیرا تعداد ناوگان مورد استفاده هنوز به اندازه‌ای نرسیده که تولید انبوه آن توجیه داشته باشد و برای همین است که در زمان تحریم، حتی برای تامین جزئی‌ترین قطعات مترو نیز گاه پای واسطه‌ها به میان می‌آمد که امیدواریم این مشکلات در دوران جدید رفع شود.


    دولت سهم مترو را بدهد
    توسعه مترو به‌دلیل کاهش واسطه‌گری و تسهیل در تامین قطعات، اگرچه یکی از دستاوردهای مهم اجرای برجام در حمل‌ونقل شهری در دوران پسابرجام خواهد بود اما به نظر می‌رسد حمایت‌ دولت نیز در این زمان، گامی مثبت در زمینه بهره‌برداری بهینه از این فرصت است. ابوالفضل قربانی، رییس کمیسیون حمل‌ونقل، محیط‌زیست و فناوری اطلاعات شورای شهر اصفهان معتقد است: اگر اجرای برجام بتواند همکاری شرکت‌های خارجی با ایران در زمینه ارائه امکانات حمل‌ونقلی مانند ناوگان و قطعات مترو و اتوبوس‌های شهری را تسهیل کند، بدیهی است که در حمل‌ونقل درون‌شهری تاثیر مثبت فراوانی خواهد داشت. وی با اظهار امیدواری درباره این اتفاق می‌گوید: از دولت تقاضا داریم بعد از آزادی پول‌های بلوکه شده، بخشی از این پول در زمینه زیرساخت‌های حمل‌ونقلی، به ویژه حمل‌و نقل ریلی هزینه شود زیرا توسعه حمل‌ونقل، توسعه همه حوزه‌های دیگر را به دنبال خواهد داشت. عضو شورای شهر اصفهان معتقد است با توجه به اینکه در حوزه حمل‌ونقل، به ویژه حمل‌ونقل ریلی دچار عقب‌ماندگی زیادی در کشور هستیم که از سال‌های دور وجود داشته، اجرای برجام می‌تواند در رفع این عقب‌ماندگی بسیار موثر باشد. وی با تاکید بر اینکه لغو تحریم‌ها در حوزه حمل ونقل درون‌شهری، بیش از همه بر توسعه مترو تاثیرگذار خواهد بود، ادامه می‌دهد: اگر دولت اراده کند، می‌تواند در دوران لغو تحریم به حمل‌ونقل درون‌شهری، به ویژه مترو کمک ویژه داشته باشد و پیشنهاد ما به دولت این است که علاوه بر اختصاص بخشی از پول‌های آزاد شده به مترو، بدهی‌های پیشین خود را نیز به حمل‌ونقل عمومی (شهرداری‌ها) پرداخت کند. به گفته قربانی، حدود 5سال است دولت هیچ کمکی در حوزه حمل‌ونقل عمومی به شهرداری‌ها نداشته و سهم خود را در حمل‌ونقل عمومی پرداخت نکرده است.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط