فونیکسریمکسبهتام

نخستین ملاقات با اوپل موکا، آلمانی تازه‌وارد

قهوه داغ آلمانی

عصر خودرو: بازار شاسی‌بلند‌ها در ایران هرروز میزبان یک عضو جدید است؛ اعضایی که این روزها باید در بازاری رقابتی حاضر شوند و به همین دلیل لازم است با دست‌پر به میدان رقابت بیایند. توان خودرو جی، عرضه‌کننده محصولات اوپل آلمان در ایران نیز پس از عرضه مدل‌های آسترا و کورسا، وارد این بازار شده و اوپل موکا را معرفی کرده است؛ خودرویی که از شاسی مشترک با محصولات جنرال موتورز بهره می‌برد و قصد دارد نام اوپل را در ورود مجدد به بازار ایران، بیش‌ازپیش تقویت کند. این خودرو هم‌اکنون با قیمت ۱۵۷میلیون و ۶۳۰هزار تومان از سوی توان خودرو جی عرضه می‌شود و بر اساس برنامه‌ریزی‌ها قرار است پیش از پایان سال نخستین سری از موکا تحویل مشتریان شود. به این مناسبت و پیش از ورود این خودرو به بازار، ملاقاتی با آن داشتیم تا توانایی‌های آن را برای ورود به بازار دشوار شاسی‌بلند‌ها در ایران محک بزنیم.

قهوه داغ آلمانی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۵:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، در نگاه اول، موکا می‌تواند خریداران را جذب ظاهر خود کند؛ ظاهری که اغراق زیادی در آن دیده نمی‌شود اما در عین حال خاص است ضمن آنکه ویژگی‌های یک خودروی شاسی‌بلند را هم دارد. اینها اما همه توانایی‌های موکا نیست؛ چراکه در زیر این ظاهر دوست‌داشتنی، اوپل در سایر بخش‌ها هم موکا را به‌خوبی مجهز کرده است.

  قوای محرکه و سیستم انتقال قدرت
اوپل موکا در بازارهای جهانی با موتورهای مختلف بنزین‌سوز و دیزل عرضه می‌شود که خوشبختانه نمونه‌های وارد‌شده به ایران از قویی‌ترین موتور این خودرو بهره می‌گیرند تا این خودرو بتواند در مقابل رقبایی که حجم موتور بالاتری دارند، به‌خوبی خود را نشان دهد. موکا را در بازارهای جهانی می‌توانید با موتورهای 1.4، 1.6 و 1.8 لیتری بنزین‌سوز و موتورهای 1.6 و 1.7 لیتری دیزل خریداری کنید که در ضعیف‌ترین نمونه قدرتی برابر با 110 اسب بخار و قوی‌ترین مدل‌ها قدرتی معادل 140 اسب بخار دارد. موتور موکاهای وارد‌شده به ایران از سری 1.4 لیتری بنزین‌سوز است که به لطف بهره‌گیری از توربوشارژر، 140 اسب بخار قدرت را در دور موتور 6000 و 200 نیوتن متر گشتاور را دور موتور 4900 تولید می‌کند. این موتور برای علاقه‌مندان اوپل نمونه‌ای آشناست چراکه مشابه آن را پیش‌از این‌ روی مدل‌های آسترا نیز دیده‌ایم. ضمن آنکه کورسا نیز از همین موتور البته بدون توربوشارژر بهره می‌گیرد. استفاده از موتور 1.4 لیتری، در بازاری که رقبا از موتورهای 2.4لیتری بهره می‌گیرند، شاید انتخاب عجیبی باشد اما اوپل برای این خودرو از سیاست کوچک‌سازی موتور استفاده کرده است تا به این ترتیب بتواند مصرف سوخت خودرو را کنترل کند و در مقابل با نصب توربوشارژر، توان و گشتاور آن را در دورهای بالا افزایش داده است و به این ترتیب در زمان راندن موکا، موتوری دارید که در همه حال گوش‌به‌فرمان است و به‌خوبی می‌تواند فرمان‌های راننده را اجرا کند و این موضوع در زمان بررسی خودرو نیز به چشم می‌آمد چراکه در زمان راندن خودرو به‌محض فشردن پا ‌روی پدال، واکنش سریع و قدرتمند موتور را شاهد هستید و البته در مقابل مصرف سوخت خودرو 6.6لیتر است. توان 140 اسب بخاری موتور موکا هرچند کمتر از رقبایش در این کلاس است اما در مقابل باید به این نکته نیز توجه کرد که موکا بیش از 200 کیلوگرم از رقبا سبک‌تر است و به این ترتیب توان کمتر پیشرانه را می‌تواند جبران کند. از سوی دیگر مشابهت موتور موکا با آسترا و کورسا باعث آسان‌تر شدن دسترسی به قطعات یدکی و سهولت در تعمیرات می‌شود و این مزیت بزرگی برای این خودروی تازه‌وارد است ضمن آنکه نباید فراموش کنیم این موتور از محصولات جنرال موتورز است و مشابه آن را می‌توان در خودروهای شورولت کروز و تراکس هم دید.
اروپایی‌ها علاقه زیادی به گیربکس‌های دستی دارند و به همین دلیل موکا در بازارهای اروپا با دو گیربکس 5 و 6 سرعته دستی عرضه می‌شود اما در کنار آن، گیربکس 6 سرعته اتوماتیک نیز به‌صورت آپشن روی این خودرو نصب می‌شود که گیربکس‌های مورد استفاده در خودروهای واردشده به ایران نیز از همین سری است و نیرو را به چرخ‌های جلو می‌رساند. این گیربکس‌ها ساخت جنرال موتورز است و به‌طور گسترده روی کراس اوور‌ها و شاسی‌بلند‌های این شرکت مورد استفاده قرار گرفته است.

  ایمنی 5ستاره
این روزها ایمنی یکی از مهم‌ترین مشخصه‌های خرید یک خودرو در بازارهای جهانی است و حتی در ایران هم خریداران به‌ویژه در رده‌های بالای 100 میلیون تومان به این مسئله توجه می‌کنند. اوپل با آگاهی از نیازهای بازار در این زمینه برای موکا در زمینه ایمنی سنگ تمام گذاشته است و این خودرو در ایمنی فعال و غیرفعال بسیار قدرتمند عمل می‌کند. در تست تصادف EuroNCAP، موکا توانسته 5 ستاره ایمنی را به دست آورد و در ایمنی سرنشینان در زمان تصادف به امتیاز 96درصد رسیده که امتیاز بسیار مناسبی است، ضمن آنکه ایمنی کودکان نیز در زمان حضور در این خودرو بسیار بالاست.
این خودرو ساختار بدنه مقاومی دارد که در زمان تصادف به‌خوبی می‌تواند ضربه ناشی از برخورد را جذب کند و اتاق خودرو بدون تغییر باقی می‌ماند. در کنار این، موکا در زمینه تجهیزات ایمنی نیز خودرو کاملی است به‌گونه‌ای که توانسته در این بخش 100درصد امتیازات را از EuroNCAP کسب کند. این خودرو با سری کامل ایربگ‌ها عرضه می‌شود و علاوه بر این، سیستم کنترل پایداری، ترمز ABS، کمربندهای پیش‌کشنده برای صندلی‌های جلو و عقب، سیستم هشدار کنترل فشار باد تایرها، سیستم آغاز حرکت در سربالایی، پشت‌سری‌های تنظیم‌شونده برای جذب ضربه شلاقی به گردن و... نیز به‌صورت استاندارد‌ روی موکا نصب می‌شود تا در مجموع راننده و سرنشینان ازنظر ایمنی در وضعیت کاملا مناسبی باشند.
  امکانات رفاهی، برگ برنده موکا در یک بازار رقابتی
موکا قرار است وارد بازاری شود که در حال حاضر کره‌ای‌ها در آن حکمرانی می‌کنند و این یعنی باید طیف کاملی از امکانات رفاهی و آپشن‌ها را عرضه کند تا بتواند از پس رقبای آسیایی خود برآید. خوشبختانه توان خودرو جی، در زمان انتخاب مدل موکا برای بازار ایران این مسئله را در نظر گرفته است و نمونه‌های عرضه شده در کشور ازنظر امکانات رفاهی در وضعیت بسیار مناسبی قرار دارند. این خودرو به تهویه مطبوع دوگانه اتوماتیک مجهز است تا راننده و سرنشین بتوانند هر یک به‌طور جداگانه دمای دلخواه خود را تنظیم کنند ضمن آنکه خروجی هوا برای سرنشینان عقب نیز در این خودرو تعبیه شده است. موکا مجهز به کامپیوتر سفری است و راننده می‌تواند اطلاعات لازم را به‌راحتی از آن به دست آورد ضمن آنکه سیستم صوتی پیشرفته این خودرو یکی دیگر از برگ‌های برنده آن است چراکه به‌صورت استاندارد از یک مانیتور 7 اینچ بهره می‌گیرد و ورودی‌های USB و AUX نیز برای آن پیش‌بینی شده است ضمن آنکه با همراهی 6 بلندگو، کیفیت صدای مناسبی دارد. سیستم صوتی خودرو مجهز به رابط بلوتوث است و به این ترتیب می‌توانید تلفن همراه خود را از طریق این سیستم به خودرو متصل کنید ضمن آنکه کنترل‌های سیستم صوتی و تلفن همراه نیز روی فرمان خودرو قرار دارد و راننده برای تنظیم آنها نیازی به برداشتن دست خود از فرمان یا تغییر جهت نگاه خود در زمان حرکت ندارد. موکا به‌صورت استاندارد از چراغ نور روز و چراغ‌های اصلی زنون و ‌هالوژن بهره می‌گیرد تا راننده دید خوبی نسبت به محیط اطراف داشته باشد.
برای کمک به راننده در زمان پارک خودرو، سنسورهای پارک در جلو و عقب این خودرو نصب شده است ضمن آنکه دوربین عقب خودرو با زاویه دید 130درجه در زمان پارک کردن آن کمک بزرگی برای راننده است. آیینه‌های جانبی موکا تاشونده برقی و مجهز به گرمکن است ضمن آنکه آیینه وسط الکتروکرومیک است و در برخورد نور چراغ خودروهای پشتی به‌صورت خودکار تیره می‌شود. سنسور نور و سنسور باران در این خودرو نصب شده و برف‌‌پاک‌کن‌های جلو و عقب آن قابلیت یخ‌زدایی دارند. گرمکن صندلی‌ها از دیگر آپشن‌های این رده قیمتی در بازار است که روی موکا برای صندلی‌های جلو به‌صورت استاندارد نصب می‌شود ضمن آنکه فرمان چرمی آن نیز گرمکن دارد که در یک روز سرد زمستانی نعمت بزرگی برای راننده خواهد بود.
موکا با بهره‌گیری از این امکانات، خودروی کاملی در این کلاس به شمار می‌رود و قطعا می‌تواند نیازهای خریداران این رده قیمتی را فراهم کند و همین مسئله باعث شده توان خودرو جی امید زیادی به موفقیت این خودرو در بازار شاسی‌بلند‌های ایران داشته باشد.

  فضای داخلی؛ زمانی برای لذت بردن از رانندگی
اوپل موکا با طول 4.3 متر، قطعا در دسته شاسی‌بلند‌های فول سایز جای نمی‌گیرد اما در عین حال ابعاد آن به‌گونه‌ای است که می‌تواند نیازهای خریداران را برآورده کند ضمن آنکه فضاسازی داخلی آن به شکلی است که سرنشینان بزرگسال هم در آن احساس راحتی خواهند کرد. فاصله محوری موکا 4555 میلی‌متر و اندکی کوچک‌تر از اسپورتیج است اما در مقابل ارتفاع سقف آن به‌خوبی طراحی شده و سرنشینان می‌توانند به‌راحتی در آن بنشینند ضمن آنکه زانوها نیز در وضعیت مناسبی قرار دارند. فضای صندوق بار این خودرو در حالت استاندارد 356 لیتر است اما صندلی‌ها قابلیت تا‌شوندگی دارند و به این ترتیب می‌توان حجم صندوق را با توجه به نیازهای سرنشینان افزایش داد. با قرارگیری پشت فرمان موکا، حس راندن یک خودروی امروزی و با فناوری بالا را خواهید داشت و این مسئله به‌ویژه برای جوان‌ترها جذاب خواهد بود چراکه دگمه‌های کنترلی آن به شکل زیبایی در کنسول میانی جای گرفته‌اند و عملا امکان کنترل بخش‌های مختلف سیستم صوتی، تهویه مطبوع و دیگر بخش‌ها را به راننده می‌دهند. در زمان قرارگیری پشت فرمان موکا، حس راندن یک خودروی شاسی‌بلند را خواهید داشت چراکه ارتفاع خودرو به‌اندازه کافی بلند است و دید خوبی نسبت به محیط اطراف دارید. به‌علاوه به ارگونومی کلی کابین می‌توان نمره قبولی داد چراکه باوجود تعدد دگمه‌های کنترلی، چیدمان آنها منطقی است و با یک‌بار بررسی کلی آنها می‌توان در زمان مناسب بدون نیاز به جستجو، آنها را یافت. به‌علاوه پوشش چرم صندلی‌ها و فرمان هم آن را لوکس‌تر از بازه قیمتی خود نشان می‌دهد.

  سوار بر موکا
با توجه به آنکه موکا هنوز مراحل شماره‌گذاری را به پایان نرسانده، امکان بررسی جامع آن در زمان حرکت در روز ملاقات فراهم نبود و به همین دلیل این بررسی جامع را باید به‌وقت دیگری موکول کنیم اما در سواری کوتاهی که با موکا داشتیم می‌توان گفت خودرویی است که می‌تواند راننده را جذب کند. شاسی خودرو محکم است و سیستم تعلیق می‌تواند به‌خوبی بخش زیادی از ضربات مسیر را جذب کند ضمن آنکه آنقدر خشک نیست که آزاردهنده باشد و درمجموع وضعیتی بین اسپرت و شهری دارد که آن را ایده‌آل برای خانواده‌ها و جوانان می‌کند. موتور خودرو گوش‌به‌فرمان است و با فشردن پدال گاز به‌خوبی می‌تواند خودرو را به پیش ببرد ضمن آنکه گیربکس هم آمادگی پذیرش فرمان‌ها را دارد و با نیاز به سرعت‌گیری، به‌خوبی دنده‌های معکوس را اعمال می‌کند. البته با بهره‌گیری از وضعیت ECO خودرو آرام‌تر می‌شود چراکه در اینجا هدف کاهش مصرف سوخت است و به این ترتیب دنده‌ها سریع‌تر تعویض شده و دور موتور پایین باقی می‌ماند. هرچند امکان تست اسلالوم در روز ملاقات فراهم نبود اما در مانورهای معمول، موکا خودروی قابل کنترلی است و حسی از عدم تعادل در آن دیده نشد.

  جمع‌بندی
موکا قطعا برای ورود به بازاری که هم‌اکنون در تسخیر هیوندای ix35 و کیا اسپورتیج است، کار دشواری پیش رو دارد اما این اوپل تازه‌وارد هم دست‌وپا بسته نیست. یک برند اروپایی و به‌ویژه آلمانی و البته محبوب قطعا یکی از مهم‌ترین برگ‌های برنده موکا است اما در کنار آن، طراحی جدید در بازار ایران، آپشن‌های مناسب، ایمنی بالا، فضای داخلی جادار، موتور توربوشارژ و چالاک و البته کیفیت مناسب و ریشه‌های جنرال موتورزی می‌توانند عواملی برای موفقیت این اوپل تازه‌وارد باشند.

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
مطالب مرتبط
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • خودرو امروز ۶۶۹
      • خودرو امروز ۶۶۸
      • خودرو امروز ۶۶۷
      • خودرو امروز ۶۶۶
      • خودرو امروز ۶۶۵
      • خودرو امروز ۶۶۴
      • خودرو امروز ۶۶۳
      • خودرو امروز ۶۶۲
      • خودرو امروز ۶۶۱
      آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
      آرشیو