فونیکسریمکسبهتام

رؤیای خودرو پاک محقق شد،آسمان تهران آبی می‌شود؟

عصر خودرو- ورود ۵۰ دستگاه خودروی هیبریدی به پایتخت و نوسازی ناوگان فسوده تاکسیرانی در تهران از جدی ترین اقدامات عملیاتی به شمار می رود که در راستای مقابله و کاهش آلودگی مدنظر قرار گرفته است.

رؤیای خودرو پاک محقق شد،آسمان تهران آبی می‌شود؟
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۳:۰۰

    به گزارش  پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،همواره یکی از راهکارهای پیشنهادی برای برون رفت از معضل آلایندگی هوا،به فعالیت و توسعه خودروهای هیبریدی معطوف است.

    امری که در برخی از شهرهای بزرگ دنیا همچون مکزیکوسیتی،کارآمدی آن به اثبات رسیده ،شهری که از بسیاری جهات،وجه اشتراکات قابل توجهی با کلانشهر تهران دارد،با این تفاوت که جمعیت ساکن در آن،بسیار افزون تر و گسترده تر ازتهران است.

    در طول سالیان اخیر کارشناسان محیط زیست همواره استفاده و بهره گیری از خودروهای هیبریدی را در تهران به عنوان یکی از ضروریات این کلانشهر مطرح ساختند که سرانجام  در مهرماه سال جاری،با ورود 70  تاکسی هیبریدی و در طی روزهای اخیر نیز با فعال سازی50 دستگاه دیگر اجرایی شد،امری که به نظر می رسد بصورت تدریجی با افزایش  هر چه بیشتری عملیاتی خواهد شد.

    ورود این نوع خاص از خودروها،همزمان شد با طرح نوسازی ناوگان تاکسیرانی فرسوده و بدون تردید با تحقق این دو طرح توامان با یکدیگر،چتر آبی آسمان پایتخت بیش از پیش قابل رویت و مشاهده خواهد بود.

    طبق آمار منتشر شده در برخی رسانه ها،مقرر است 15 هزار تاکسی فرسوده ظرف دو ماه آینده از مدار خدمات رسانی در شهرها خارج شوند.

    **خودروهایی که بیشتر از وزن خود،آلودگی تولید می کنند

    چندی پیش،محمد باقر قالیباف،شهردار تهران  در اظهاراتی در خصوص سطح آلایندگی های خودروهای فرسوده به مواردی تکان دهنده اشاره کرد،وی معتقد است 50 درصد از آلودگی هوا ناشی از فعالیت 400 هزار خودرو است.

    وی می افزاید:در حال حاضر حدود 6 هزار تاکسی کاربراتوری در تهران وجود دارد که وزن هر کدام به 1 هزار و 200 کیلو می رسد و این خودروها در طول سال،فراتر از وزن و سنگینی خود آلایندگی و آلودگی در هوا منتشر می کنند.

    ** 20  درصد از خودروهای تهران فرسوده هستند

    طبق برآوردهای حاصل شده،قریب به 20 درصد از خودروها و به عبارتی دیگر تاکسی های پایتخت فرسوده هستند و بر اساس تحقیقات به عمل آمده در دانشگاه صنعتی شریف،سهم خودروهای مورد اشاره در تولید منواکسید کربن 18 درصد،نیتروژن 11 درصد،اکسید گوگرد 3 درصد،ترکیبات آلی فرار 12 درصد و ذرات معلق در هوا 1 درصد است.

    حال به این آمار بیفزایید آلایندگی های موتور سیکلت ها،مینی بوس ها،اتوبوس ها و کامیونت ها و به تبع با این اوصاف و شرایط،آلودگی  هوای تهران تعجب آور نخواهد بود.

    ** 6 هزار و 300 پیکان در اولویت نوسازی

    سید جعفر تشکری هاشمی،معاون حمل ونقل و ترافیک شهرداری تهران از در اولویت بودن 6 هزار و 300 دستگاه پیکان برای نوسازی و 10 هزار و 700 دستگاه برای بهار سال آینده خبر می دهد.

    این آمار و اعداد موید خروج بیش از 20 درصد از ناوگان فرسوده پایتخت از مدار حمل ونقل و فعالیت در شهر تهران است،امری که در صورت تحقق،عامل بخش قابل توجهی از آلودگی ها زمین گیر می شوند و این امر سازنده، نوید بخشِ ایامی سالم و پاک تر در سال 95 خواهد بود.

    **ارائه تسهیلات 16 درصدی با بازپرداخت 48 ماهه

    معاون حمل ونقل و ترافیک شهرداری تهران در اظهاراتی دیگر از آمادگی بانک های تجارت،پارسیان و ملت برای ارائه تسهیلات به مالکان خودروهای فرسوده خبر می دهد.

    ساز و کار واگذاری تسهیلات مورد اشاره به این ترتیب است که بانک های مذکور با درنظر گرفتن 30 هزار فقره وام و تسهیلات 20 میلیون تومانی و با لحاظ کردن بهره هایی 16 درصدی در بازه زمانی 48 ماهه،تسهیلات مورد اشاره را باز پس خواهند گرفت.

    ارزش خودروهای فرسوده نیز 5 میلیون تومان است که با ارائه گواهی اسقاطی در فاکتور فروش کسر خواهد شد.

    آنطور که تشکری هاشمی عنوان می کند،خودروهای پژوی 405 و سمندEf7  جایگزین خودروهای مستهلک از رده خارج شده،خواهند شد.

    بدون شک این اقدام گامی سازنده در مدیریت آلودگی پایتخت به شمار می رود،اما نباید از نظر دور داشت که حصول هوای پاک مستلزم نگاهی همه جانبه بین دستگاهی است که با اجرای زنجیره ای از اقدامات متعدد همچون بیابان زدایی و مقابله با ریزگردها،توسعه حمل و نقل ریلی،ارتقای کمی و کیفی ناوگان اتوبوسرانی،فرهنگ سازی در راستای اجتناب از استفاده خودروهای تک سرنشین یا دو سرنشین،دقت نظر حراکثری و مجاب ساختن تمامی واحد های صنعتی و تولیدی به نصب فیلتراسیون در شهرستان های استان تهران،نظارت دقیق بر عملکرد مراکز معاینه فنی...محقق خواهد شد.

    در چنین شرایطی است که استنشاق هوای پاک در تهران نه یک رویا،بلکه واقعیتی خواهد بود که میلیون ها نفر را متنفع خواهد کرد.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۶ روز پیش
        آرشیو