فونیکسریمکسبهتام

مقایسه مشخصات و ویژگی‌های آئودی Q۳ و ب‌ام‌و X۱

رقیب تازه‌نفس X۱ از راه رسید

عصر خودرو: محصولات ب‌ام‌و در سال‌های اخیر، سهم خوبی از بازار خودروهای لوکس را در داخل کشور به خود اختصاص داده‌اند که البته عدم واردات مدل‌های جدید رقیب اصلی آن یعنی مرسدس (به غیر از مدل E-Class) نیز موجب شد تا در ۲ سال گذشته، حضور به‌مراتب پر‌رنگی نسبت به قبل داشته باشد و با عرضه مدل‌های متنوع‌تر در کلاس‌های مختلف، توجه مشتریان این بخش از بازار را به سمت خود جلب کند، اما حالا با ورود آئودی به بازار داخلی، شرایط برای ب‌ام‌و کمی تغییر می‌کند، زیرا نمایندگی آئودی هم لیست متنوعی از مدل‌های این برند را برای حضور در بازار ایران در نظر گرفته است که به عنوان حریفانی قدر و تازه‌نفس، در مقابل رقیب هموطن خود یعنی ب‌ام‌و قرار می‌گیرند.

رقیب تازه‌نفس X۱ از راه رسید
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۱:۰۰
  • رقیب تازه‌نفس X1 از راه رسید
  • رقیب تازه‌نفس X1 از راه رسید
  • رقیب تازه‌نفس X1 از راه رسید
  • رقیب تازه‌نفس X1 از راه رسید
  • رقیب تازه‌نفس X1 از راه رسید
  • رقیب تازه‌نفس X1 از راه رسید
  • رقیب تازه‌نفس X1 از راه رسید
  • رقیب تازه‌نفس X1 از راه رسید
  • رقیب تازه‌نفس X1 از راه رسید
  • رقیب تازه‌نفس X1 از راه رسید
  • رقیب تازه‌نفس X1 از راه رسید
  • رقیب تازه‌نفس X1 از راه رسید

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، با توجه به محبوبیت و فروش قابل توجه شاسی‌بلندهای کوچک در ایران، به نظر می‌رسد که رویارویی مدل Q3 با ب‌ام‌و X1 نیز یکی از اتفاقات جالب در بازار خودروهای وارداتی باشد؛ خصوصا اینکه هر دو از مشخصات فنی و امکانات رفاهی نسبتا مشابهی بهره می‌گیرند و احتمالا از لحاظ رنج قیمت نیز، تفاوت زیادی با یکدیگر نخواهند داشت، هرچند که باید دید، در آینده‌ای نه‌چندان دور و با ورود نسل جدید X1 (مدل 2016) به کشور، کفه ترازو به سمت کدام رقیب در بازار، پایین می‌رود.

طراحی ظاهری:

احتمالا آئودی Q3 به عنوان یک برند جدید در ایران و همچنین با دارا بودن طراحی ظاهری متفاوت، توجه بیشتری را در خیابان‌ها به سمت خود جلب می‌کند و اگرچه X1 نیز به عنوان یک کراس اوور کوچک، چهره‌ای اسپرت و جوان‌پسند را به نمایش می‌گذارد اما در مقایسه با رقیب تازه‌وارد، کمی تکراری به نظر می‌رسد. از جمله ویژگی‌های بارز در طراحی X1 می‌توان به بازی هنرمندانه خطوط سیال روی بدنه و همچنین منحنی‌های متعدد در آن اشاره کرد که با وجود طول قابل توجه قسمت جلو خودرو (دماغه خودرو) نسبت به ابعاد کلی بدنه، طرحی پویا و جسور را خصوصا در نمای جلو و زاویه جانبی به نمایش می‌گذارد، اما در مقابل، Q3 خطوط شکسته و زوایای تیزتری را در طراحی ظاهری خود ارائه می‌دهد و در کل می‌توان گفت که چهره شیک و اسپرت آن، کمی مدرن‌تر از رقیب باواریایی به نظر می‌رسد. همان‌طور که می‌دانید، کمپانی آئودی از پیشگامان طراحی و به کارگیری چراغ‌های LED در دنیای خودروسازی است و طبق معمول، در کراس اوور کوچک خود یعنی Q3 نیز سعی کرده است تا با گرافیک منحصربه‌فرد چراغ‌های LED در جلو و عقب خودرو، چهره جذاب و جالب توجهی را پدیدار کند. البته بی‌انصافی است اگر بخواهیم Q3 را از لحاظ ظاهری با این نسل از X1 مقایسه کنیم زیرا به طور قطع، این مدل باید در کنار نسل جدید X1 قرار بگیرد که از چهره‌ای مدرن‌تر و جذاب‌تر از مدل فعلی برخوردار است. توجه داشته باشید که بسیاری از X1‌های موجود در بازار داخلی (خصوصا مدل 28i) از پکیج M Sport بهره می‌گیرند که شامل کیت بدنه و رینگ‌های اسپرت M می‌‌شود و در مقابل، آئودی نیز پکیج S Line را به عنوان یک آپشن برای Q3 در نظر گرفته‌ که با وجود این کیت سفارشی، چهره اسپرت‌تر و جذاب‌تری را از خود ارائه می‌دهد.

کابین و امکانات رفاهی:
طراحی داخلی Q3 نسبت به کابین X1، اسپرت‌تر یا به عبارتی جوان‌پسندتر است و البته هر دو خودرو از لحاظ چیدمان ادوات و سطح ارگونومی، وضعیت خوب و رضایت‌بخشی دارند، هرچند که بعضی‌ها معتقدند؛ فضای داخلی خودروهای ب‌ام‌و و مرسدس بنز (خصوصا با پوشش‌های روشن و تریم تزئیناتی چوبی)، نسبت به آئودی،‌ هارمونی گرم‌تری دارد که این مسئله در مقایسه کابین X1 و Q3 نیز به چشم می‌خورد. از نظر کیفیت پوشش‌ها و متریال داخلی می‌توان گفت که Q3 اندکی رضایت‌بخش‌تر است و حس بهتری را القا می‌کند، ضمن اینکه امکان سفارش چرم طبیعی با کیفیت، در چند رنگ متفاوت نیز برای آن وجود دارد. فضای پا برای سرنشینان جلو و عقب این دو کراس اوور کوچک، نسبتا یکسان ارزیابی می‌شود، با این تفاوت که فرم صندلی‌های عقب Q3 کمی راحت‌تر است و احتمالا در سفرهای طولانی‌مدت نیز، کمتر شما را خسته می‌کند اما از نظر حجم صندوق بار، X1 فضای نسبتا کاربردی‌تری را در اختیار شما قرار می‌دهد که البته در هر دو مدل، با خوابانیدن صندلی‌های عقب می‌توان این فضا را به میزان قابل توجهی افزایش داد. اگرچه X1 و Q3 به عنوان کوچک‌ترین و ارزان‌ترین شاسی‌بلند در میان دیگر مدل‌های برند خود شناخته می‌شوند اما سطح تجهیزات ایمنی و امکانات رفاهی آنها در این کلاس و رنج قیمت، خوب و رضایت‌بخش است. از جمله تجهیزات مشترک در هر دو مدل می‌توان به سیستم استارت و ورود بدون کلید، تنظیم برقی صندلی‌های جلو، گرمکن صندلی‌های جلو (گرمکن صندلی‌های عقب برای X1)، تهویه مطبوع اتوماتیک دوگانه با دریچه مجزا برای ردیف عقب، نمایشگر مرکزی، قابلیت اتصال USB و AUX، بلوتوث و اتصال تلفن همراه، سیستم صوتی BOSE (سفارشی برای Q3) و ‌هارمن کاردون (سفارشی برای X1)، پکیج نورپردازی داخلی، سانروف پانورامیک، شیشه‌های دودی عقب، کروز کنترل، سنسورهای پارک جلو و عقب، دوربین عقب، سیستم کمک پارک با نمایش شماتیک 360درجه اطراف خودرو، سیستم کنترل فرود از شیب، سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی و همچنین نورپردازی هوشمند و تطبیقی چراغ‌های جلو اشاره کرد که طبیعتا بخشی از آنها، سفارشی هستند. علاوه بر این موارد، Q3 سیستم کمکی هشدار نقطه کور، ترمز پارک الکترونیکی، در برقی صندوق عقب و همچنین سیستم نورپردازی فول LED چراغ‌های جلو را نیز به عنوان یک آپشن در اختیار خریداران خود قرار می‌دهد. تزئینات داخلی در هر دو مدل می‌تواند از نوع تریم چوبی یا آلومینیومی‌ باشد و ضمنا آئودی برای Q3، 2مدل غربیلک فرمان چهار پایه معمولی یا چهار پایه اسپرت را در نظر گرفته است. ناگفته نماند که برخی کارشناسان معتقدند، کار کردن با سیستم کامپیوتر iDrive ب‌ام‌و، نسبتا راحت‌تر از سیستم MMI در آئودی است.

مشخصات فنی:

ب‌ام‌و X1 در 3 نوع 20i ،‌18i و 28i در بازار داخلی عرضه شده است که البته نوع 18i و 28i آن، بیشتر در بازار یافت می‌شود و ضمنا واردات مدل‌های اخیر X1 نیز فقط از همین دو مدل بوده است. در این میان، مدل 18i دارای سیستم حرکتی دیفرانسیل عقب sDrive است و مدل 28i نیز از سیستم چهارچرخ متحرک xDrive بهره می‌گیرد که طبیعتا با وجود پایداری بهتر، قدرت بالاتر پیشرانه، شتاب‌گیری سریع‌تر و همچنین عملکرد بهینه گیربکس 8 دنده اتوماتیک، سواری لذت‌بخش‌تری را نسبت به مدل 18i ارائه می‌دهد. در مقابل، آئودی برای مدل‌های بنزینی Q3،  2 نوع پیشرانه 1.4 لیتری و 2لیتری را در نظر گرفته‌ که البته نوع دوم، دارای 2 مدل با قدرت پیشرانه متفاوت است. همچنین مدل 1.4 لیتری از سیستم حرکتی دیفرانسیل جلو و مدل‌های 2 لیتری نیز از سیستم چهارچرخ متحرک آئودی یعنی Quattro بهره می‌گیرند. با این حساب، مدل‌های پایه هر دو خودرو، از توان پیشرانه نسبتا یکسان بهره می‌گیرند که البته شتاب‌گیری Q3 1.4 اندکی نسبت به X1 18i سریع‌تر است، اما هر دو مدل 2لیتری Q3، نسبت به X1 28i قدرت کمتری دارند و فقط مدل قوی‌تر آن، از لحاظ گشتاور و شتاب‌گیری اولیه با X1 28i برابری می‌کند. فارغ از بحث قوای فنی و مقایسه پیشرانه‌ها می‌توان گفت که احتمالا سواری Q3 نسبت به X1 نرم‌تر است زیرا طبق تجربه نگارنده، مدل Q5 نیز در مقابل X3، سواری آرام‌تری را ارائه می‌دهد. ضمنا Q3 سیستم تعلیق تنظیم‌شونده (قابلیت تطبیق با شرایط مورد نیاز رانندگی) را نیز به عنوان یک آپشن در اختیار سرنشینان خود قرار می‌دهد که طبیعتا سواری دلپذیرتری را در شرایط مختلف، فراهم می‌کند، هرچند که X1 هم در کلاس خود، پایداری و فرمان‌پذیری تحسین‌برانگیزی دارد. لازم به ذکر است که هر دو خودرو مجهز به پدال‌های تعویض دنده در پشت فرمان نیز هستند. البته برای قضاوت بهتر باید در آینده، قابلیت‌های Q3 را به صورت عملی در مقابل نسل جدید X1 بررسی و مقایسه کرد.
در حال حاضر و با وجود کاهش واردات ب‌ام‌و X1، مدل‌های صفرکیلومتر آن نیز در بازار کمیاب شده و مدل 2015 آن نیز تقریبا نایاب است، اما برای خرید این مدل می‌توانید مدل‌های دست دوم و کم کارکرد 2013 و 2014 را نیز در نظر داشته باشید. گفته می‌شود که مدل‌های آئودی نسبت به ب‌ام‌و، از سیستم تعمیراتی حساس‌تر و پیچیده‌تری برخوردار هستند و احتمالا قیمت قطعات و لوازم یدکی آن نیز نسبت به ب‌ام‌و بیشتر است.

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
مطالب مرتبط