فونیکسریمکسبهتام

بازار خودرو در هفته جاری

رکود به‌دنبال حضور پژو عمیق‌تر شد

عصر خودرو : قرارداد ایران خودرو با شرکت پژو در حالی منعقد شد که بازار خودرو طی هفته جاری به‌دلیل انتظار مشتریان برای ورود خودروهای جدید در رکود عمیق تری فرو رفت.

رکود به‌دنبال حضور پژو عمیق‌تر شد
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۰:۲۹:۰۰

    به گزارش «عصر خودرو» به نقل از دنیای اقتصاد ، قرارداد ایران خودرو با شرکت پژو در حالی منعقد شد که بازار خودرو طی هفته جاری به‌دلیل انتظار مشتریان برای ورود خودروهای جدید در رکود عمیق تری فرو رفت. در شرایطی معاملات در بازار خودرو روز‌های نامساعدی دارد که آغاز رکود کنونی بازار خودرو، دو هفته پیش به‌دنبال اجرایی شدن برجام و افزایش حجم انتظارات مشتریان کلید خورد. آنگونه که فعالان بازار می‌گویند، پس از اجرای برجام، به‌دلیل افزایش انتظارات مشتریان، مراجعه برای خرید خودرو در بازار به‌شدت کاهش یافت اما امضای قرارداد پژو با ایران خودرو عمق رکود در این بازار را افزایش داد. آنگونه که به‌نظر می‌رسد، انتشار خبر عرضه 3 خودرو مدل جدید پژو به نام‌های 301، 208 و 2008 در بازار خودروی کشور باعث شده تا مشتریان برای خرید خودروهای قدیمی این شرکت کمتر تمایل داشته باشند.

    به گفته فعالان بازار، از آنجا که لغو تحریم‌های بین‌المللی، امیدواری در میان مشتریان بازار خودرو را افزایش داده، بخشی از آنها ترجیح می‌دهند فعلا خودرو خریداری نکنند و منتظر بمانند تا محصولات جدید از راه برسند. از سوی دیگر، بسیاری از مشتریان همچنان به افت قیمت خودرو در بازار امید دارند. این امید ظاهرا با اظهارات یکی از اعضای ناظر شورای رقابت که طی هفته جاری با خبرگزاری فارس گفت‌و‌گو کرده بود و تاکید بسیاری بر کاهش قیمت خودرو به‌دنبال اجرایی شدن برجام داشت، بیشتر نیز شده است همچنین روند کاهنده قیمت‌ها در بازار طی سال جاری نیز موجب شده تا این تصور آنها تقویت شود. در شرایطی که قیمت‌ها در بازار به کف خود و در برخی مقاطع به زیر قیمت کارخانه رسیده، اما مشتریان انتظار کاهش بیشتر قیمت‌ها را دارند، حال آنکه تجربه رفتار خودروسازان نسبت به توقعات مشتریان نشان‌دهنده آن است که آنها توجهی به تحولات بازار خودرو و انتظاراتی که در آن شکل گرفته است نداشته‌اند.

    از سوی دیگر، هرچند مشتریان در انتظار ورود خودروهای جدید، دست از خرید کشیده‌اند اما بنا به گفته خودروسازان ورود خودروهای جدید به بازار پروسه‌ای زمانبر است؛ بنابراین مشتریان باید بین یک سال و نیم تا دو سال صبر کنند. در شرایطی در بهمن‌ماه سال جاری به‌دلیل رکود کام فعالان بازار خودرو تلخ شده است که هر ساله با آغاز بهمن‌ بازار خودرو شاهد حضور متقاضیانی بود که قصد خرید خودرو به‌صورت قطعی را داشتند. حال آنکه فعالان بازار تاکید دارند با انتشار خبر ورود خودروهای جدید شرکت پژو طی روزهای اخیر، مراجعه یکی دو نفره مشتریان طی هفته‌های گذشته به صفر تبدیل شده است.


    افت‌و‌خیز قیمت‌ داخلی‌ها

    اما به بازار برویم و ببینیم این هفته قیمت‌ها چه تغییراتی را به خود دیده‌اند. آن طور که فعالان بازار روایت می‌کنند، در حال حاضر پژو 206 تیپ 5 با قیمتی برابر با 37 میلیون و 300 هزار تومان خرید و فروش می‌شود که این موضوع از کاهش قیمت 100 هزار تومانی خودروی موردنظر در هفته‌جاری حکایت می‌کند. همچنین مدل صندوقدار 206 با نام V8 نیز که 100 هزار تومان کاهش قیمت را تجربه کرده، در حال حاضر 37 میلیون و 500 هزار تومان خرید و فروش می‌شود. پژو 405 نیز به‌دنبال روند کاهشی که در بازار حاکم شده با کاهش 100 هزار تومانی در حال حاضر 29 میلیون و 500 هزار تومان به فروش می‌رسد. از سوی دیگر، سمند که طی هفته‌ گذشته ثبات قیمت خود را حفظ کرده بود، این هفته با کاهش 400 هزار تومانی، در حال حاضر 29میلیون و 800 هزار تومان به فروش می‌رسد. از بازار رانا هم خبر می‌رسد، این خودرو با توجه به عدم تغییر قیمتش در هفته جاری، در حال حاضر 32 میلیون و 200 هزار تومان خرید و فروش می‌شود. به گفته نمایشگاه‌داران خودرو پایتخت، اما دنا طی هفته جاری 100 هزار تومان کاهش قیمت را تجربه کرده است؛ به‌طوری‌که این خودرو هم‌اکنون 43 میلیون و 100 هزار تومان قیمت دارد. از دنا که بگذریم، این هفته طبق معمول تغییری در قیمت تیبا رخ نداد، چه آنکه به گفته نمایشگاهداران خودرو پایتخت، تیبا در مدل صندوقدار خود هم‌اکنون 23 میلیون و 900 هزار تومان قیمت دارد. تیبا چند هفته است که با این قیمت خرید و فروش می‌شود و نوسان خاصی را به خود ندیده است. برای خرید پراید در مدل 131 نیز باید 19 میلیون و 800 هزار تومان هزینه کرد که این موضوع از ثبات قیمت این خودرو در هفته جاری حکایت می‌کند. مدل 111 پراید نیز با کاهش 100 هزار تومانی همراه بوده است؛ بنابراین برای خرید این خودرو هم‌اکنون باید 20میلیون و 200 هزار تومان هزینه کرد. از بازار سراتوهای مونتاژی سایپا نیز خبر می‌رسد که این خودروها تغییر قیمت خاصی طی هفته جاری نداشته‌اند. به گفته فعالان بازار، سراتوی اتومات با قیمتی برابر با 90 میلیون و 500 هزار تومان خرید و فروش می‌شود و برای مدل دنده‌ای آن نیز باید 75 میلیون و 600 هزار تومان پرداخت.

    سری هم به خانواده تندر90 بزنیم که اعضای آن به جز یکی، کاهش قیمت را تجربه کرده‌اند. به گفته فعالان بازار، قیمت تندر-90 مدل E2 نه ارزان شده و نه گران بنابراین برای خرید این خودرو باید 39‌میلیون تومان هزینه کرد. با این وجود، پارس‌تندر که طی هفته گذشته با حفظ قیمت معامله می‌شد، در هفته جاری با کاهش 200 هزار تومانی 39میلیون و 800 هزار تومان به فروش می‌رسد. این خودرو به لحاظ کیفی و فنی تفاوت خاصی با دیگر مدل‌های معمولی تندر-90 ندارد و تنها ظاهر آن در بخش مربوط به صندوقش تغییر کرده است، اما از بازار تندر-90 مدل اتومات خبر می‌رسد که این خودرو کاهش را تجربه کرده است بنابراین در حال حاضر برای خرید آن باید 46میلیون و 300 هزار تومان هزینه کرد. به گفته فعالان بازار، تندر اتومات طی هفته جاری 200 هزار تومان کاهش قیمت را به خود دیده است.


    سیر صعودی قیمت وارداتی‌ها

    بازار خودروهای وارداتی اما در وضعیت مبهمی به‌سر می‌برد. از یک سو قیمت برخی از خودروها توسط شرکت‌های نمایندگی افزایش یافته است، حال آنکه در بازار قیمت‌ها ثبات خود را حفظ کرده‌اند. به این ترتیب، هم‌اکنون در بازار خودروهای وارداتی مدل 2016، هیوندایی توسان با قیمت 162 میلیون تومان به فروش می‌رسد. النترا نیز قیمتی برابر با 130میلیون تومان دارد. هیوندایی سوناتا که تنها مدل 2015 آن در بازار موجود است، قیمتی برابر با 165میلیون تومان دارد. برای خرید کیا اپتیما باید 165 میلیون تومان هزینه کرد. سراتو نیز هم‌اکنون با قیمت 126میلیون تومان به فروش می‌رسد. محصولات تویوتا نیز در مدل 2016 به‌دلیل نبود تقاضا در بازار همچنان ثبات قیمت خود را حفظ کرده‌اند؛ به‌طوری‌که تویوتا کمری هیبریدی به قیمت 190 میلیون تومان در بازار خرید و فروش می‌شود. قیمت قبلی کمری در مدل بنزینی 180میلیون تومان بود که مدل بنزینی این خودرو دیگر وارد کشور نمی‌شود. یاریس هاچ‌بک در مدل 2016 نیز 112 میلیون تومان قیمت دارد.

     

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرخودرو (http://telegram.me/asrekhodro) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو