فونیکسریمکسبهتام

معاون صادرات ایران‌خودرو مطرح کرد

مذاکره صادراتی با پژو ادامه دارد

عصر خودرو- شبکه گستره توزیع پژو در بیش از ۹۰ کشور دنیا، شرکت ایران‌خودرو را به صادرات ۳۰درصدی محصولات تولیدی مشترک با این شرکت فرانسوی خوش‌بین کرده است؛ صادراتی که برای انتخاب کشورهای هدف، طرف ایرانی و طرف فرانسوی مذاکرات مفصلی را آغاز کرده‌اند.

مذاکره صادراتی با پژو ادامه دارد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از صمت، همانطور که پیش‌بینی می‌شد شرکت ایران‌خودرو دست در دست پژو نهاد تا از طریق سرمایه‌گذاری مشترک که در بخشی از آن صادرات 30درصدی محصولات مشترک تاکید شده است، وارد فاز جدیدی از فعالیت شود.
    در یک نگاه و براساس آنچه به‌صورت کلیات در چند روز گذشته در ارتباط با این قرارداد سخن به‌میان آمده، حضور پژو به‌عنوان نقطه مثبتی در آینده صنعت خودرو توصیف می‌شود؛ آینده‌ای که خیلی مانده تا درباره خوب یا بد بودن آن اظهارنظر کرد. در عقد قرارداد با خارجی‌ها تمرکز بر صادرات به‌عنوان یکی از مفاد و شرط‌ها از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت عنوان شده است. بر همین اساس ایران‌خودرو و پژو تصمیم دارند با صادرات 30درصدی به یکی از شروط این قرارداد جامه‌عمل بپوشانند. از آنجایی که صادرات به‌عنوان بخشی از دیپلماسی صنعتی خودروسازان معرفی می‌شود، در این گزارش به گفت‌وگو با سعید تفضلی، معاون صادرات گروه صنعتی ایران‌خودرو نشستیم تا با دیپلماسی صادراتی ایران‌خودرو چه در همکاری با پژو و چه به‌صورت مستقل آشنا شویم که نتیجه آن را می‌خوانید.
    صادرات حدود یک‌سوم از محصولات تولید مشترک ایران‌خودرو و پژو تا حدودی ایده‌آل به نظر می‌رسد. شرکت پژو چگونه می‌تواند به این تعهد جامه‌عمل بپوشاند؟
    شرکت پژو از طریق شبکه توزیع خود وارد این عرصه می‌شود. این شرکت در بیش از 90 کشور از نمایندگی و شبکه توزیع برخوردار است و ایران‌خودرو برای انتخاب کشورهای هدف صادرات با این شرکت فرانسوی مذاکراتی مفصل خواهد داشت. به عنوان مثال برای تولید خودرو 206 صندوقدار نیز همین رویکرد در پیش گرفته شد، به‌گونه‌ای که شرکت پژو بازارهایی در شمال افریقا و کشورهای همسایه برای صادرات تعیین کرد.
    علاوه بر آن با توجه به مطالعاتی که روی بازار کشورهای منطقه و همچنین کشورهای شمال افریقا داشته‌ایم، از آنجایی که برخی از خودروهای ایران‌خودرو از امکاناتی نظیر گیربکس اتوماتیک برخوردارند و در بخش آلایندگی از استاندارد یورو 6 تبعیت می‌کنند، به طور قطع ما را به برنامه هدف‌گذاری 30درصدی صادرات می‌رساند.

     


    از تعهد پژو که بگذریم، ایران‌خودرو برای صادرات محصولات خود چه برنامه‌هایی دارد؟
    این شرکت هدف‌گذاری 15درصدی صادرات محصولات خود با نشان(برند) دنا، رانا، سورن و... را در دستور کار دارد. این خودروها با مجهز شدن به تجهزاتی روزآمد که برای مشتری جذابیت دارد و از طرف دیگر در یک بازار به‌عنوان الزام معرفی می‌شود (برای مثال بازار الجزایر روی برخی تجهیزات مانند هشداردهنده نبستن کمربند روی صندلی مسافر الزام دارد) به کشورهای هدف صادر می‌شوند.
    آیا هدف‌گذاری صادرات 15درصدی محصولات ایران‌خودرو محقق خواهد شد؟
    این برنامه صادراتی به‌طور حتم اجرا خواهد شد زیرا در دورانی که تحریم‌های ظالمانه بر کشور سایه افکنده بود و با توجه به وضعیت ناامن منطقه، ایران‌خودرو در صادرات آمار قابل‌قبولی را به‌دست آورده و در شرایط فعلی با لغو تحریم‌ها به هدفگذاری صادرات 15درصد از محصولات با نشان(برند) خود دست می‌یابد. بنابراین ایران‌خودرو با صادرات 30درصد از خودروهای تولیدی در همکاری مشترک با پژو و 15درصد از محصولات با نشان(برند) ایران‌خودرو به بازار دیگر کشورها ورود پیدا می‌کند.
    صادرات 30درصدی خودروهای تولیدی مشترک با پژو از چه زمانی آغاز می‌شود؟
    برنامه همکاری با پژو برای صادرات محصولات باید روندی مشخص را طی کند که براساس هدف‌گذاری امیدوار هستیم در 2سال نخست همکاری صادرات 30درصدی آغاز شود.
    تعداد خودروهایی که امسال به‌وسیله ایران‌خودرو صادر شده، چند دستگاه است؟
    از آنجایی که بسیاری از کشورهای منطقه در بحران و در جنگ به‌سر می‌برند، متاسفانه امسال به هدف‌گذاری موردنظر دست نیافتیم اما خوشبختانه صادرات‌مان نسبت به سال گذشته 2 برابر افزایش داشته است. در سال 93 نزدیک به 5هزار دستگاه از محصولات ایران‌خودرو صادر و امسال نزدیک به 9هزار دستگاه خودرو صادر شد که تا پایان سال به بیش از 10هزار دستگاه خودرو می‌رسد. به‌طور تقریبی بیشتر خودروها به کشور عراق صادر شده و در 6 ماه نخست سال حدود 5هزار خودرو پارس و اکنون پژو 405 صادر می‌شود. در هفته گذشته نخستین خودرو آریسان نیز به تولید رسید که تا پایان سال 500 دستگاه از این خودرو صادر خواهد شد. بنابراین 3 خودرو پژو پارس، پژو 405 و آریسان در سال 94 توسط ایران‌خودرو صادر شده‌اند که پژو پارس، 405 و آریسان به‌ترتیب بیشترین سهم صادرات را به خود اختصاص داده‌اند.

     


    علاوه بر کشورهای منطقه و افریقایی برای صادرات محصولات ایران خودرو به کشورهای اروپایی و آسیایی نیز برنامه‌ای در دستورکار قرار گرفته است؟
    شانس حضور در اروپای شرقی برای شرکت ایران‌خودرو وجود دارد زیرا علاوه بر آنکه برخی از محصولات خود را در گذشته به بلغارستان و بوسنی و هرزگوین صادر کرده اکنون نیز امکان صادرات به کشورها فراهم شده است. همچنین مذاکره‌هایی با کشورهای شرق آسیا از جمله ویتنام در حال انجام است زیرا امکان حضور بالقوه در این کشورها دیده می‌شود. شرکت ایران‌خودرو به این بازارها توجه دارد و اگر بتواند خودروهایی با فرمان سمت راست تولید کند، به بازارهای وسیعی در کشورهای شبه‌قاره هند نظیر پاکستان، افغانستان و هندوستان دست می‌یابد که لازمه آن تولید خودروهایی با فرمان راست است.
    در ارتباط با قراردادی که ایران‌خودرو با الجزایر منعقد کرد، حرف‌هایی مبنی بر غیرممکن بودن سرمایه‌گذاری غیرمستقیم به میان آمد. ایران خودرو چگونه بدون سرمایه‌گذاری نقدی با طرف الجزایری همکاری خواهد داشت؟
    ایران‌خودرو با الجزایر 2 نوع قراداد منعقد کرده که یک نوع آن به توزیع محصول در قالب محصول کامل (CBU) برمی‌گردد که این مذاکرات به توافق و امضای دوطرف رسیده و اقدامات لازم برای ثبت مدل در این کشور در حال انجام است و شامل خودروهای دنا و رانا می‌شود.
    در قرارداد نوع دوم طرف الجزایری اعلام کرده از آنجایی که دولت این کشور از سال 2017م واردات خودرو را ممنوع می‌کند، کشورهای صادرکننده باید به‌عنوان شریکی خارجی به الجزایر وارد شوند. بر همین اساس شرکت «فمووال» به‌عنوان شریک تجاری ایران‌خودرو در الجزایر انتخاب شده و با توجه به درس گرفتن از تجربه‌های گذشته، ایران‌خودرو در این قرارداد زیر بار سرمایه‌گذاری نقدی نرفته است. در فاز نخست سایت کنونی این شرکت در شهر الجزیره که خودروهای تجاری نظیر تانکر و... را می‌سازد، مورداستفاده قرار می‌گیرد. خط تولید این سایت تغییر کرده و به خط مونتاژ محصولات ایران‌خودرو تبدیل می‌شود که با سطح قطعات نیمه منفصل همکاری آغاز خواهد شد. بنابراین آورده ایران‌خودرو راه‌اندازی این خط مونتاژ با همکاری شرکت «تام» تا 7 ماه آینده است. همچنین در کنار آن آموزش و تامین تجهیزات وجود دارد که در ردیف آورده نرم‌افزار و دانش فنی قرار می‌گیرد.


    بعد از این مراحل طرف الجزایری تصمیم گرفته در منطقه آزاد خود در فاصله 300 کیلومتری پایتخت، سایتی گسترده‌تر مجهز به تولید بدنه و سالن رنگ نیز احداث کند. در همین ارتباط ایران‌خودرو در زمینه تجهیزات و دانش فنی اعلام آمادگی کرده است. بنابراین ایران‌خودرو پول نقد برای سرمایه‌گذاری نمی‌برد.
    همکاری با عمان چطور خواهد بود؟
    در عمان نیز مشابه همکاری با الجزایر در دستورکار است. در حال‌حاضر شرکت سرمایه‌گذاری مشترک با سرمایه‌گذاری 80درصدی طرف عمانی و 20درصدی ایران‌خودرو تشکیل می‌شود که سرمایه‌گذاری طرف ایرانی در مقابل ارسال تجهیزات و دانش فنی است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو