فونیکسریمکسبهتام

محصولات جدید ایران خودرو رقیب کدام خودروها هستند؟

بازار خودرو کشش پژوهای جدید را دارد؟

عصر خودرو- مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو روز گذشته در نشت خبری خود از ورود سه محصول جدید پژو در رنج قیمتی ۶۰ تا ۸۰ میلیون تومان خبر داد حال این سوال پیش آمده که خودروهای ۳۰۱، ۲۰۸ و ۲۰۰۸ در بازار ایران رقیب کدام یک از خودروها خواهند شد.

بازار خودرو کشش پژوهای جدید را دارد؟
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از  اقتصادنیوز، همانطور که دو شب گذشته مدیر عامل ایران خودرو از انتخاب فیات به عنوان شریک چهارم این شرکت خبر داد تا این شرکت ایتالیایی در کنار پژو، رنو و سوزوکی به عنوان چهارمین خودروساز اروپایی در کیلومتر 14 جاده مخصوص به تولید محصول بپردازد، بسیاری از کارشناسان بر این باورند که تولیدات این دو شریک می‌تواند رقیب خودروهای وارداتی چینی شوند.

    از این رو صبح دیروز  نیز در نشست خبری گروه صنعتی ایران خودرو نیز از آغاز به کار تولید این محصولات از سال آینده خبر رسیده است و قرار است تا پیش از تولید محصولات، این خودروها با قیمت‌های تعیین شده به صورت وارداتی به دست مشتری برسند.

    حالا پس از اعلام قرارداد ایران خودرو با پژو، قیمت سه خودروی جدیدی که قرار است این دو شرکت با یکدیگر تولید کنند، اعلام شده است. همچنین این پرسش مطرح است که آیا بازار خودروی ایران، قدرت رقابت قیمتی خودروهای جدید با خودروهای موجود را دارد یا خیر؟

    در حال حاضر برخی خودروهای چینی موجود در بازار که با قیمت‌های اعلام شده برابری می‌کنند، لیفانX50  و X60 است که به ترتیب حدود 53 و 61 میلیون تومان قیمت دارند. از این رو به نظر می‌رسد سایر محصولات چینی موجود در بازار نیز که با قیمت‌های اعلام شده از سوی یکه زارع می‌تواند با خودروهای تولید مشترک ایران و فرانسه رقابت کنند،شامل، گریت وال ویلیکس C30 حدود 45 میلیون تومان، ام وی ام X33 حدود 61 میلیون تومان، جی ای سی5 حدود 50میلیون تومان و اتوماتیک همین مدل حدود 58میلیون تومان باشد.

    طبق  پیش بینی یکه‌زارع، خودروی 301 با قیمت 58 میلیون تومان، 208 با قیمت 68 میلیون تومان و 2008 با قیمت 78 میلیون تومان عرضه می‌شود.

      با این حال ایران خودرو امیدوار است تا سال آینده بتواند با شریک اروپایی خود به دانش تولید خودروهایی که بتواند رقیب خودروهای چینی شوند، دست یابد که در این باره نیز برخی فعالان بازار خودرو نوید استقبال از این تولیدات داخلی را می‌دهند.
     
    عبدالله بابایی نیز در این باره می‌گوید که به طور قطع در مقایسه تولیدات داخلی با همکاری شریک خارجی و واردات خودروی چینی، قطعا تولیدات خودروی داخلی-اروپایی با استقبال بیشتری همراه خواهد بود.

    به گفته این فعال بازار خودرو که پیش‌تر مدیر فروش گروه صنعتی ایران خودرو بوده است، در حال حاضر مردم به دنبال خرید خودروی اروپایی هستند تا اینکه پول خود را صرف خودروی چینی کنند.

    وی گفت: به طور قطع فروش خودروهایی که قرار است ایران با شریک خارجی خود تولید کند، از واردات خودروهای چینی بسیار بیشتر خواهد بود، چرا که کیفیت تولید این خودروها از سوی شریک اروپایی تضمین شده است.

    بابایی با اشاره به تعیین قیمت برخی از خودروهای تولیدی با شریک خارجی اظهار کرد: ممکن است در زمان تولید روش های مختلفی برای فروش این محصولات در نظر گرفته شود. ممکن است در آن زمان لیزینگ‌ها فعال شوند و روش‌های فروش نیز در داخل کشور تسهیل شود.

    به گفته این فعال بازار خودرو، به نظر می‌رسد فروش این خودروها به دلیل وجود شریک خارجی به صورت ویژه صورت گیرد، از این رو رقبت مردم برای خرید این تولیدات داخلی نسبت به خودروی چینی بیش از پیش خواهد شد.

    اما یکی دیگر از فعلان بازار خودرو بر این باور است که در صورت افزایش کیفیت و خدمات پس از فروش خودروهای چینی، امکان رقابت با تولیدات جدید اندکی مشکل خواهد شد.
     
    علیرضا پورحسنی در گفت گو با اقتصادنیوز در پیش‌بینی خود از استقبال بازار خودروی تولید داخل با شریک خارجی و رقابت با خودروهای چینی، اظهار کرد: بسیاری از مردم همچنان به خودروی با قیمت مناسب نیاز دارند، از این رو اگر چینی‌ها در سال آینده خدمات و ضمانت خودروهای خود را در سال آینده افزایش دهند؛ ممکن است رقابت میان دو خودروی موجود سخت‌تر شود.

    به گفته این فعال بازار خوردو، بازار خودروی ایران همچنان نیازمند تولیدات و واردات محصولات بیشتری است، از این رو نمی‌توان با تولید و واردات چند مدل خودرو بگوئیم که بازار اشباع شده است و دیگر کشش ندارد.

    وی افزود: بازار خودروی ایران همانند سایر محصولات پیک خرید دارد، ممکن است این پیک خرید شب عید یا تابستان باشد، از این رو نمی‌توان گفت که سال آینده کدام یک از خودروها بیشترین فروش را خواهند داشت.

    به گفته پورحسنی، در سال‌های اخیر به دلیل وجود تحریم‌ها، بازار خودروی چینی چه در بخش ‌CBU و چه در بخش CKD فعال شده است. به همین دلیل خروج چینی‌ها از صنعت خودروسازی ایران اندکی سخت است.

    مردم برای دریافت محصولات جدید ایران خودرو با مشارکت پژو می‌توانند از اسفند 95 تا اردیبهشت 96 این محصولات را با کف قیمت 58 میلیون تومان تا حداکثر 72 میلیون تومان خریداری کنند.

    مدیرعامل ایران خودرو به تازگی اعلام کرده است که ممکن است در سال‌های پیش رو و در شرایط پس از برجام، محصولاتی با برند ایران‌ خودرو بتوانند روانه بازار شود، این در حالی است که شهریور سال 92 سهم ایران‌ خودرو از بازار صادرات کشور 36 درصد بود که اکنون به 54 تا 56 درصد رسیده و قرار است در 4 سال آینده به 70 درصد افزایش یابد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو