فونیکسریمکسبهتام

۷ خودرو افسانه ای تاریخ رالی قهرمانی جهان

عصر خودرو- از سال ۱۸۹۴ که اولین مسابه رالی بین دو شهر پاریس و روئِن برگذار شد تا سال ۲۰۱۵ ما شاهد حضور خودروهای قدرتمند و جالب در مسابقات رالی بودیم، که علاوه بر کسب افتخار برای کمپانی سازنده، دانش خودروسازی را نیز ارتقا دادند.

۷ خودرو افسانه ای تاریخ رالی قهرمانی جهان
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۰:۰۰

    به گزارش  پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از برترین ها،  از سال 1894 که اولین مسابه رالی بین دو شهر پاریس و روئِن برگذار شد تا سال 2015 ما شاهد حضور خودروهای قدرتمند و جالب در مسابقات رالی بودیم، که علاوه بر کسب افتخار برای کمپانی سازنده، دانش خودروسازی را نیز ارتقا دادند.

    تک تک این خودروها برگی از تاریخ صنعت خودروسازی هستند که تعداد انگشت شماری از آنها در ذهن ها باقی می مانند.

    در این مقاله قصد داریم عجایب هفتگانه مسابقات رالی را به شما معرفی کنیم، البته رالی اسطوره های زیادی را به خود دیده اما ما به این هفت خودروی افسانه ای بسنده می کنیم.

    آئودی کواترو SWB

    آئودی تولید کواترو را از سال 1980 آغاز کرد و تولید آن را تا سال 1991 ادامه داد، اما تولید مدل مخصوص مسابقات رالی محدود به سال 1984 و 86 بود. این خودرو از اسطوره های مسابقات رالی موسوم به گروه B است، که افتخارات بسیاری را برای آئودی به ارمغان آورده است.

    بادی کیت این خودرو از کربن ساخته شده که باعث پایین آمدن وزن خودرو می شود. کواترو دارای موتور 2.1 لیتری خطی 5 سیلندر بود که به کمک توربوشارژر توان تولید 306 اسب بخار را داشت.

    این هاچبک سریع می توانست در 4.5 ثانیه به سرعت 96 کیلومتر در ساعت برسد که برای خودرویی که در سال 1984 تولید شده باور نکردنی است. موتور این خودرو در جلو نصب شده بود و نیروی موتور به هر چهار چرخ منتقل می شد. این خودروی یکی از به یاد ماندنی ترین محصولات آئودی هست و خواهد بود.

    فورد RS200

    به گفته بسیاری از کارشناسان مسابقات اتومبیلرانی، دوره خودروهای گروه B در تاریخ صنعت خودروسازی هرگز تکرار نمی شود. یکی دیگر از اسطوره ها که در این دوره خودنمایی کرد، فورد RS200 بود که عناوین قهرمانی بسیاری در مسابقات رالی را نصیب کمپانی فورد کرد.

    این خودرو نیز از سال 1984 تا 1986 تولید شد که هدف از تولید آن کسب مجوز برای ورود به مسابقات رالی بود. شاسی فضایی و بدنه فایبرگلاس باعث شده بود که وزن فورد به مقدار چشمگیری پایین بیاید.

    این خودرو از یک موتور 4 سیلندر خطی به حجم 1.6 لیتر سود می برد که می توانست 450 اسب بخار نیرو تولید کند و فورد 1043 کیلوگرمی را در عرض 3.07 ثانیه به سرعت 96 کیلومتر در ثانیه برساند.

    رنو 5 توربو

    رنو 5 نیز از اسطوره های جاودانی مسابقات رالی محسوب می شود. مدل توربوی این خودرو از سال 1980 تا 1986 تولید می شد که از نظر فروش موفقیت های چشمگیری کسب کرد.

    در ضمن رنو 5 اولین خودروی هاچبک به مفهوم امروزی بود. رنو 5 در مسابقات رالی در گروهی موسوم به گروه 4 قرار داشت که در آینده به گروه B تغییر نام داد. این خودرو دارای موتور 4 سیلندر خطی به حجم 1.4 لیتر بود که توانی برابر با 160 اسب بخار داشت.

    با وجود وزن پایین رنو 5 که در حدود 970 کیلوگرم بود، می توانست در عرض 6.6 ثانیه به سرعت 96 کیلومتر در ساعت برسد. نهایت سرعت این رنوی زیبا 208 کیلومتر در ساعت بود.
    بیشتر ما ایرانی ها دورانی که این رنو، خودروی مورد علاقه جوانان بود را به یاد داریم، البته از نمونه توربو به تعداد محدود وارد ایران شد که الان یا دیگر اثری از آنها نیست یا در شرایط بسیار بدی به سر می برند.


    ام جی مترو 6R4
    ام جی با عرضه این خودرو از سال 1984 تا 87 جواز ورود به مسابقات رالی را کسب کرد و نام خود را در این مسابقات ماندگار کرد. زیرا ام جی مترو نیز مانند خودروهای ذکر شده در لیست گروه B قرار گرفت و به خاطر عملکرد فنی عالی تبدیل به یکی از اسطوره های مسابقات رالی شد.

    این خودرو دارای موتور 6 سیلندر به حجم 3.0 لیتر بود که توان تولید 394 اسب بخار را داشت. البته ام جی مترو دارای یک مدل خیابانی معروف به کلوب من بود که توان تولید 250 اسب بخار را داشت و فقط به تعداد 200 عدد ساخته شد.
    دلیل تولید مدل کلوب من کسب جواز ورود به مسابقات رالی بود. جالب است بدانید از موتور استفاده شده در مدل رالی برای ابرخودروی جگوار به نام XJ220 نیز استفاده شده است.


    لانچیا دلتا S4 استرادل
    لانچیا دلتا از موفق ترین خودروهای تاریخ اتومبیلرانی است. لانچیا از این خودرو در سال 1985 و 1986 در مسابقات رالی استفاده کرد و موفق تر از آن چیزی که کمپانی انتظار داشت، عمل کرد.

    این خودرو دارای موتور 4 سیلندر خطی به حجم 1759 سی سی بود که از توربوشارژر و سوپرشارژر سود می برد. موتور دلتا در وسط خودرو نصب شده بود، یعنی جلوی محور عقب و پشت صندلی راننده.
    این موتور توان تولید قدرتی در حدود 400 تا 500 اسب بخار را داشت. دلتا دارای شاسی فضایی استیل و بدنه ی کامپوزیت بود که وزن آن را به 890 کیلوگرم رسانده بود.

    نیرو موتور 4 سیلندر به هر 4 چرخ منتقل می شود که باعث پایداری بیشتر خودرو در مسیرهای پر پیچ و خم می شود، این مزیت و قدرت بالای موتور، لانچیا دلتا را در مسابقات رالی با موفقیت روبرو کرد.


    نیسان پولسار GTIR-B

    نیسان نیز برای کسب موفقیت و البته درآمد مدل پولسار GTIR-B را بین سال 1991 تا 1992 برای کسب مجوز ورود به مسابقات رالی تولید کرد. این خودرو نمونه انحصاری از پولسار بود که توان و شتاب بیشتری نسبت به نمونه های استاندارد داشت.

    پولسار دارای موتور 4 سیلندر خطی و مجهز به توربوشارژر که حجمی برابر با 2.0 لیتر داشت. این خودرو می توانست در 5 ثانیه به سرعت 96 کیلومتر در ساعت برسد و سرعتی در حدود 247 کیلومتر در ساعت داشت.

    نیروی موتور در پولسار به هر 4 چرخ منتقل می شد. پولسار وزنی برابر با 1190 کیلوگرم داشت که آن را به هاچبکی چابک تبدیل می کرد. البته بهترین عنوان این خودرو در چهل و یکمین رالی بین المللی سوئد در سال 1992 بود که توانست به مقام سوم برسد.

    پژو 205 توربو 16

    پژو از سال 1984 تا 1986 با این خودرو در مسابقات رالی شرکت کرد. این خودرو یکی از با ارزش ترین خودروهای گروه B محسوب می شود. این خودرو دارای موتور 4 سیلندر خطی به حجم 1.8 لیتر است که با کمک توربوشارژر توان تولید 197 اسب بخار را دارد.

     

    پژو 205 بر خلاف بیشتر خودروهای گروه B که توانی در حدود 500 اسب بخار داشتند، دارای توان کمی است اما مهندسی عالی تیم پژو تالبوت توانست به موفقیت چشمگیری برسد.

    205 موفق ترین خودروی 2 سال آخر دوره طلایی گروه B محسوب می شود. در سال 1985 و 86 عنوان بهترین سازنده و تیم مهندسی به پژو تالبوت داده شد و این عنوان دلیلی نداشت بجز عملکرد فوق العاده پژو 205.


     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو