فونیکسریمکسبهتام

راهنمای خرید موتورسیکلت صفر

عصر خودرو- ترافیک سنگین کلان‌شهرها باعث شده است تا افراد در انتخاب بهترین گزینه برای حمل‌ونقل روزانه خود بوده و همین عامل باعث شده است تا بیش از گذشته پای موتورسیکلت ‌های مختلف به پایتخت باز شود.

راهنمای خرید موتورسیکلت صفر
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، ترافیک سنگین کلان‌شهرها باعث شده است تا افراد در انتخاب بهترین گزینه برای حمل‌ونقل روزانه خود بوده و همین عامل باعث شده است تا بیش از گذشته پای موتورسیکلت ‌های مختلف به پایتخت باز شود.

    اگرچه استفاده از این وسیله مختص به گروه خاصی از شهروندان نیست، اما بی‌شک با نگاهی به موتورسواران درخواهیم یافت که نسل جوان، مشتریان پروپاقرص موتورسیکلت به‌حساب خواهند آمد.

    با گشت‌وگذار در بازار خریدوفروش موتورسیکلت‌ها این نکته محرز خواهد گردید که شاهد عرضهٔ انواع مختلفی هستیم که حداقل از یک میلیون و 600 هزار تومان تا حداکثر 125 میلیون تومان را شامل می‌شود.

    اولین نکته‌ای که در حین خرید موتورسیکلت باید به آن توجه کرد، خرید بر اساس نوع سی‌سی یا حجم موتور است که مهم‌ترین امر تأثیرگذار در قیمت است. 

    در بازار موتورسیکلت تهران شاید بتوان چهار گروه موتورسیکلت را  بر اساس همین فاکتور تقسیم‌بندی کرد.

    گروه اول ارزان‌ترین‌ها با حجم موتور 125 سی‌سی، گروه دوم موتورسیکلت‌های با حجم موتور 135 تا 200 سی‌سی، گروه سوم موتورسیکلت‌هایی با حجم موتور 250 سی‌سی و گروه چهارم موتورسیکلت‌هایی  که شاید به آن‌ها بتوان لوکس گفت با حجم موتوری بیش از 250 سی‌سی تا 1100 سی‌سی هستند.

    لازم به ذکر است که غیر از موتورهای گروه چهارم، مابقی برای تردد خود نیازمند اخذ مجوز از نیروی انتظامی هستند.

    یکی از بزرگ‌ترین اشتباهاتی که بسیاری از خریداران موتورسیکلت مرتکب آن می‌شوند، خرید موتوری با حداقل قیمت است؛ اما لازم به یادآوری است که اگرچه بازار این نوع وسیله همیشه داغ است و اما سازندگان از کیفیت بسیاری قطعات کاسته و حتی بیشتر از یک موتور گران‌قیمت باید خرج آن کرد.

    جزو هر گروه از مصرف‌کنندگان که هستید و هنوز برند موردنظرتان را انتخاب نکرده‌اید به این نکته توجه داشته باشید که موتورسیکلت وسیله‌ای مصرفی و دارای هزینه‌های جانبی و نگهداری است، بنابراین زمانی که قصد خرید موتوری صفرکیلومتر را دارید، ابتدا به خدمات پس از فروش و خوش‌نامی کارخانه سازنده آن توجه کنید و پس از آن به شرایط گارانتی خود فکر کنید.

    نکات طلایی

    توجه داشته باشید که اگر برای اولین بار است که اقدام به خرید موتورسیکلت صفر می‌کنید و اطلاع چندانی از این نوع خرید ندارید، فروشنده ممکن است که به‌راحتی سرتان را کلاه بگذارد.

    به همین دلیل پس از آنکه از اعتبار و حسن نیت فروشنده موردنظر اطمینان حاصل کردید به نکات زیر دقت کنید:

    به برند و فنّاوری شرکت سازنده توجه کنید؛ چراکه یک کارخانه موتورساز معمولاً تمامی قطعاتی را که یک موتورسیکلت از آن تشکیل شده است تولید نمی‌کند و قطعات اصلی مثل لنت، لاستیک و چراغ‌ها از شرکت‌های معتبر خریداری می‌شود.

    به رنگ بدنه باک خوب دقت کنید که یکدست بوده و دست‌کاری نشده باشد.

    به جوش‌های شاسی توجه داشته باشید که مبادا دوباره جوش داده شده باشد. این مورد با توجه به تغییر رنگ و نوع آبکاری بدنه کاملاً قابل‌شناسایی است.

    توجه کنید زیاد به کیلومتر موتورسیکلت نمی‌توان اعتماد کرد، چون به‌راحتی قابل دست‌کاری است.
    حتماً فاکتور رسمی همراه با مهر و امضاء دریافت کنید.

    از اصالت سند و مدارک موتورسیکلت مطمئن شوید.

    در صورتی که قصد خرید موتورسیکلت دست‌دوم را دارید حتماً مشخصات صاحب قبلی را با داشتن مدارک کافی از نظر قانونی دریافت کنید و از میزان خلافی موتورسیکلت آگاه شوید.

    موتورسیکلت‌های بدون کلاچ بهتر از کلاچ داراست که البته این موضوع بسته به نوع کاربرد متفاوت است؛ کسانی که به دنبال استحکام و قدرت بالای بیشتری هستند تمایل به خرید موتور کلاچ‌دار داشته و در مقابل آن‌هایی که از این وسیله بیشتر برای رسیدن به محل کار یا خرید روزانه استفاده می‌کنند، بیشتر گرایش به بدون کلاچ‌ها دارند چون کارشناسان این گروه را استفاده‌کننده‌های حرفه‌ای از موتورسیکلت نمی‌دانند.

    گفتنی است یکی از معایب بزرگ موتورسیکلت‌های محبوب بدون کلاچ در بازار ایران، حجم پایین باک بنزین آن‌هاست که به‌هیچ‌وجه به افراد حرفه‌ای توصیه نخواهد شد.

    از کجا بخریم؟
    هرچند موتورسیکلت در همه شهرها و روستاها بازاری مخصوص به خود دارد، اما اگر سری به حوالی میدان رازی یا همان گمرک زده و یا از دوست و آشنا پرس‌وجو کرده باشید، درخواهید یافت که این بازار یکه‌تاز میدان موتورسیکلت در پایتخت است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو