فونیکسریمکسبهتام

سامانه ملی معاینه فنی با ۳۹۰ روز تاخیر اجرایی شد

چالش پلیس با یک میلیون و ۳۰۰ هزار خودرو دودزا

عصر خودرو- از روز گذشته سامانه ملی معاینه فنی بصورت رسمی فعالیت خود را آغاز کرد،سیستمی که بعد از ۳۹۰ روز تاخیر به رصد پلاک خودروهایی می رود که در فقدان برگه معاینه فنی در معابر شهر جولان می دهند.

سامانه ملی معاینه فنی با ۳۹۰ روز تاخیر اجرایی شد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر خودرو» به نقل از باشگاه خبرنگاران، پس از 390 روز تاخیر،در نهایت سامانه ملی یکپارچه معاینه فنی خودروها از روز گذشته بصورت رسمی فعالیت خود را آغاز کرد.

    طرحی که در سایه آن،کلیه خودروهای پایتخت در زیر چتر رصد و نظارت دوربین هایی می روند که می خواهند مرهمی بر آلام و زخم آلایندگی هوای تهران شوند.

    در طول سنوات گذشته چه بسیار مصاحبه ها،اظهار نظرها،تحلیل ها،گزارشات و انتقادات و پیشنهاداتی که در خصوص راهکارهای حفظ سلامت هوای کلانشهرهایی همچون تهران مطرح شده است.

    سخن از خودروهایی است که دود و آلاینده های آن،متهم اصلی آلودگی پایتخت نامیده شده اند و طبق یک قاعده جهانی،یکی از راهکارهای کنترل و حفظ سلامت آنها،تاییدیه معاینه فنی خودرو است که به واقع به مثابه گواهی و مجوزی محسوب می شود که مهر تاییدی بر سلامت خودرو می زند.

    تاکنون انتقادات و شائبه های بسیاری در خصوص صدور برگه های معاینه فنی مطرح شده،برخی کارشناسان از جعل آن سخن به میان می آوردند و برخی دیگر به سهولت صدور و اخذ آن اشاراتی داشته اند،اما با همه این اوصاف سامانه ملی یکپارچه معاینه فنی خودروها قرار است به شیوه ای نوین و سیستماتیک به مدد ریه های پایتخت نشینان برود تا سلامت زیست محیطی بیشتری را در این شهر 15 میلیونی حاکم سازد.

    ظاهرا از روز گذشته اطلاعات 3 میلیون خودرو پلاک تهران در اختیار پلیس راهور قرار گرفته تا بر مبنای داده های مذکور،دوربین های پلاک خوان،خودروهای فاقد گواهی و تاییدیه معاینه فنی را رصد و شناسایی کنند.

    طبق ساز وکارپیش بینی و تعریف شده چنین خودروهایی بصورت سیستماتیک رصد و جریمه آنها در قالب نرم افزارهای طراحی شده ثبت خواهد شد،به عبارت دیگر بدون فرمان ایست و توقف خودرو،جریمه تعیین شده برای اتومبیل های دودزا منظور خواهد شد.

    **چالش پلیس با 1میلیون و 300 هزار خودرو

    طبق بررسی ها و ارزیابی های انجام شده در حال حاضر بیش از 50 درصد از خودروهای تهران عمری بالای 5 سال دارند و از مجموع 3میلیون خودروی موجود در پایتخت،قریب به 1 میلیون و 735 هزار خودرو،هرساله باید در مراکز معاینه فنی حاضر شوند تا پس از بررسی هایی فنی و تخصصی،سلامت آنها مورد تایید قرار گیرد.

    پیرو آمار منتشر شده در رسانه ها از عدد و رقم مورد اشاره،تنها 400 هزار خودرو به اخذ معاینه فنی مبادرت ورزیده اند و از این میزان،بیش از 1 میلیون و 300 هزار خودرو فاقد چنین برگه هایی هستند و این امر موید چالشی جدی میان پلیس و خودروهای دودزا یا فاقد برگه سلامت است.

    ** مصاف دوربین ها و خودروهای متخلف و غیر استاندارد

    پیش از این،دوربین های مستقر در معابر شهر تهران،کارآمدی و میزان دقت نظر و قدرت رصد خود را با نظارت هوشمند بر طرح زوج و فرد و یا تخلفات راهنمایی و رانندگی اثبات کرده اند،حالا با نرم افزار سیمفا،خودروهایی که بنا به هر دلیلی از اخذ گواهی معاینه فنی شانه خالی کرده اند با جریمه مواجه خواهند شد.

    یکی از اصلی ترین محاسن دوربین های مذکور افزایش ضریب بازدارندگی از بروز تخلف است،زیرا بدون درگیر ساختن نیروی انسانی و حضور ماموران راهور در اقصی نقاط شهر،بصورت اتوماتیک تخلفات خودروها ثبت می شود.

    با چنین ساز وکاری،مالکان خودروهای فاقد معاینه فنی مجاب می شوند که نسبت به رفع نواقص فنی خودرو و اخذ گواهی سلامت مبادرت ورزند.

    در حال حاضر 14 مرکز معاینه فنی در مناطق 22 گانه شهر تهران،تحت نظارت شهرداری تهران فعالیت می کنند که 8 مرکز آن متعلق به مدیریت شهری پایتخت است و 6 مرکز باقیمانده نیز بصورت 100 درصد خصوصی ارائه خدمات می کنند.

    بطور یقین طی هفته ها و ماه های آینده،اخبار جدیدتری از میزان ثبت تخلفات و رصد خودروهای فاقد برگه معاینه فنی از سوی دوربین های تعبیه شده شنیده خواهد شد،اینکه میزان موفقیت پلیس در کنترل و مجاب ساختن 1 میلیون و 300 هزار خودروی فاقد برگه معاینه فنی و به تبع کارآمدی طرح مذکور در حفظ سلامت هوای تهران به چه میزانی خواهد بود،از موضوعاتی است که گذر زمان نتایج و دستاوردهای آن را هویدا خواهد ساخت.

    اما نکته ای که باید در عرصه رسانه ای و تبلیغاتی بصورت جدی تری مورد توجه قرار گیرد،به فرهنگ سازی زیست محیطی باز می گردد که مالکان خودروها نه از هراس جریمه،بلکه برای حفظ سلامت خود و خانواده خویش،با انگیزه و رغبتی حداکثری به رفع نواقص خودروی خود بپردازند،امری که در صورت تحقق،ثمرات سازنده و نوید بخشی برای هوای سنگین و بحران ساز پایتخت به همراه خواهد داشت.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • خودرو امروز ۶۶۹
      • خودرو امروز ۶۶۸
      • خودرو امروز ۶۶۷
      • خودرو امروز ۶۶۶
      • خودرو امروز ۶۶۵
      • خودرو امروز ۶۶۴
      • خودرو امروز ۶۶۳
      • خودرو امروز ۶۶۲
      • خودرو امروز ۶۶۱
      آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
      آرشیو