فونیکسریمکسبهتام

وزیر نفت خبر داد

یک‌سوم خودروها باید گاز سوز شوند

عصر خودرو- وزیر نفت از حمایت خود از خودروهای سواری با موتور دیزلی خبر داد و گفت: باید حداقل یک سوم مصرف سوخت حمل و نقل را در خودروهای سواری به سمت CNG هدایت کنیم.

یک‌سوم خودروها باید گاز سوز شوند
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از فارس ، بیژن زنگنه صبح امروز در نهمین همایش بین المللی موتورهای درون سوز و نفت که در مرکز همایش‌های بین المللی پژوهشگاه صنعت نفت برگزار شد، با بیان این که از منظر وزارت نفت زمانی که بحث خودرو و موتور مطرح می شود موضوع سوخت اهمیت می یابد، افزود: با توجه به نرخ رشد مصرف سوخت در آینده و همچنین تأثیری که مصرف روی حمل و نقل و کل اقتصاد کشور می‌گذارد توجه به تولید موتور خودروها اهمیت بالایی دارد.

    وی با بیان این که براساس پیش بینی آژانس بین المللی انرژی IEA مصرف انرژی در بخش حمل و نقل تا سال 2050، ٧٥ درصد افزایش می یابد، تصریح کرد: اگر از فرصت بهبود کارایی موتورهای درون سوز استفاده کنیم 20 درصد از ٧٥ درصد اشاره شده قابل کنترل است.

    وزیر نفت جایگزینی سوخت کم کربن را از جمله مسائل مهمی دانست که هم اکنون در حمل و نقل مورد توجه قرار گرفته است.

    زنگنه گفت: براساس پیش بینی آژانس بین المللی انرژی تا سال 2050 میلادی استفاده از خودروها با سوخت بنزین از 50 درصد به 10 درصد می رسد.

    وزیر نفت ادامه داد: با این حال تا آینده قابل تصور، سوخت‌های فسیلی نقش تعیین کننده ای در تأمین سوخت خودروها دارند حتی اگر خودرو برقی باشد، سوخت مورد استفاده از آنها نیز باز هم از طریق انرژی فسیلی تأمین می شود.

    وی با بیان این که هزینه مصرف سوخت در حمل و نقل کشور حتی با قیمت‌های کنونی نفت ١٥ میلیارد دلار است، افزود: حتی اگر قیمت نفت به 60 دلار هم برسد این میزان به 30 میلیارد دلار خواهد رسید که رقم قابل توجهی است.

    مصرف روزانه 20 میلیون مترمکعب سی ان جی در کشور

    زنگنه با بیان این که هم اکنون ایران بالاترین مصرف جهانی سوخت گاز در خوردوها را دارد، اظهار داشت: هم اکنون مصرف روزانه سی ان جی در خودروها 20 میلیون مترمکعب است که حدود ٢٥ درصد مصرف سوخت خودروهای سواری را شامل می‌شود و این مسئله نیز جای گسترش دارد.

    وزیر نفت با اشاره به این که ایران یکی از گسترده ترین شبکه‌های گازی جهان را دارد، افزود: هم اکنون 90 درصد کل جمعیت کشور تحت پوشش شبکه گاز است. ضمن این که هم اکنون 3 هزار جایگاه سی ان جی در کشور وجود دارد که این جایگاه‌ها زیر 50 درصد ظرفیت خود کار می کنند.

    زنگنه خطاب به برگزار کنندگان این همایش گفت: درخواست دارم افزون بر فعالیت بر بهبود فرآیند موتورهای با پایه بنزین در تولید و بهینه سازی موتورهای پایه گازسوز نیز کار کنند.

    به گفته وزیر نفت، قیمت گاز در ایران ارزانتر از قیمت گازوئیل و بنزین است بنابراین چنانچه خودروها از سوخت گاز در حمل و نقل استفاده کنند برای ما صرفه بیشتری دارد.

    آمادگی وزارت نفت برای ورود ال پی جی به سبد سوخت

    وی با بیان این که باید حداقل یک سوم مصرف سوخت حمل و نقل را در خودروهای سواری به سمت سی ان جی هدایت کنیم، تصریح کرد: در اتوبوس‌های درون شهری نیز سیاست استفاده از سوخت با پایه گازسوز موفق بوده به نحوی که قرار است در تهران نیز حدود ١٧ هزار اتوبوس پایه گازسوز نوسازی شوند که این مسئله برای ما اهمیت بالایی دارد.

    زنگنه با اشاره به این که براین اساس موتورهای تولید شده برای این میزان اتوبوس نوسازی شده باید متناسب با سوخت پایه گاز باشد، افزود: همچنین وزارت نفت این آمادگی را دارد تا مصرف سوخت ال پی جی را در سبد سوخت خودروها وارد کند.

    وی ادامه داد: با توجه به این که از ٢ سال آینده ال پی جی تولیدی پالایشگاهی داخلی مصرف کننده ندارد، زیرا با گازرسانی های صورت گرفته دیگر نیازی برای انتقال ال پی جی به نقاط دور افتاده برای مصرف نیست.

    وزیر نفت تصریح کرد: اگر برای ال پی جی تولیدی برای پالایشگاه‌ها مصارفی در بخشهای صنعتی، پتروشیمی و حمل و نقل پیدا نکنیم باید آنها را از طریق تانکرهای مخصوص حمل ال پی جی با طی مسافتی بیش از هزار کیلومتر به بنادر برای صادرات منتقل کنیم.

    وزیر نفت با بیان این که استفاده از سوخت ال پی جی در خودروها کاملا اقتصادی است، گفت: براین اساس تقاضا داریم تا موتورهایی با پایه سوخت ال پی جی عرضه شوند که این موضوع نیز برای این نوع مصارف بازار تقاضا ایجاد می کند، از این رو باید بتوانیم موتورهایی با مصرف درست و بهینه ال پی جی تولید کنیم.

    وی با اشاره به این که با پیگیریهای شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران بیش از ٢ سال است که در تهران و تعدادی از شهرها گازوئیل با گوگرد کمتر از 50 PPM، توزیع می شود، گفت: با وارد مدار شدن پالایشگاه ستاره خلیج فارس این رقم به میزان قابل توجهی کاهش می یابد.

    تشکیل کارگروه دائمی بررسی سوخت مصرفی خودروها

    زنگنه همچنین از حمایت وزارت نفت از خودروهای سواری با سوخت دیزلی خبر داد و گفت: باید تفکر استفاده از خودروهای بنزینی را کنار گذاشت. ضمن این که وزارت نفت استفاده از خودروهای سواری با موتور دیزلی را مورد توجه قرار داده و از تولید آنها حمایت می کند.

    وی ادامه داد: تقاضا داریم در مرحله نخست با تمرکز بر توجه به ساخت بهینه و قابل رقابت در کلاس جهانی موتورهای پایه گازسوز سواری، اتوبوس، خودروی ال پی جی و دیزلی برای خودروهای سواری داشته باشند.

    وزیر نفت پیشنهاد کرد: کارگروه دائمی با حضور صنعتگران و وزارت نفت برای بررسی استفاده از خودروهایی با سوخت پایه گازسوز، ال پی جی و دیزلی تشکیل شود.

    زنگنه با اشاره به این که وزارت نفت از طرحهای منتخب در این زمینه حمایت خواهد کرد، گفت: امیدوارم این کارگروه دائمی تشکیل شود تا برکاتی برای مصرف سوخت، صنعت خودرو و محیط زیست حاصل شود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو