فونیکسریمکسبهتام

پیکان اول شد

تازه‌ترین اخبار از جایگزینی تاکسی‌های فرسوده

عصر خودرو- مدیر امور تولید سازمان مدیریت و برنامه ریزی اعلام کرد که از آغاز طرح جایگزینی تاکسی های فرسوده تا کنون حدود ۴۸ هزار متقاضی ثبت نام کرده و احتمال ورود این سازمان برای جایگزینی تاکسی های بین شهری نیز وجود دارد.

تازه‌ترین اخبار از جایگزینی تاکسی‌های فرسوده
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو» به نقل از ایسنا، سازمان مدیریت و برنامه ریزی در دهه فجر امسال با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت کشور، سازمان حفاظت محیط زیست، پلیس راهور، تاکسیرانی و ایران خودرو طرح جایگزینی تاکسی های فرسوده را آغاز کرد.

    طبق طرح و توافقات بین طرفین قرار شد تا سازمان مدیریت و برنامه ریزی با همکاری سه بانک پارسیان، ملت و تجارت پرداخت وام مورد نیاز برای جایگزینی تاکسی‌های فرسوده را انجام دهد. براین اساس برای هر دستگاه خودرو 20 میلیون تومان وام با شرایط ضمانتی نسبتا آسانی در نظر گرفته شد، به‌طوری که برای این تسهیلات فقط یک ضامن و همچنین سفته لازم است.

    دوره بازپرداخت تسهیلات 20 میلیونی وام خودروهای فرسوده 48 ماهه و با سود 16 درصد تعیین و قرار شد که ما بالتفاوت سود در قالب یارانه پرداخت شود. همچنین از محل تخفیفات گمرکی نیز حدود پنج میلیون تومان برای هر یک از این دستگاه‌ها کمک یارانه‌ای تعیین شد.

    آمارهای تازه از ثبت نام و تحویل
    این در حالی است که با توضیحاتی که مدیر امور تولیدی سازمان مدیریت و برنامه ریزی از آخرین روند اجرای طرح اعلام کرده است تا دو روز گذشته حدود 48 متقاضی برای دریافت این تسهیلات و تعویض تاکسی های خود ثبت نام کرده اند.

    پورمحمدی با اعلام این خبر گفت: از 48 هزار ثبت نام انجام شده، بیشترین تعداد در شهرهای بزرگ از جمله تهران، مشهد، تبریز، قم ، رشت و شیراز بوده است. همچنین علیگودرز، صومعه سرا و گچساران از جمله شهر های کوچکی بودند که بیشترین ثبت نام را داشته اند.

    وی این را هم گفت که از 48 هزار ثبت نام انجام شده حدود 42 هزار مورد برای تعویض پیکان بوده که از رده خارج خواهد شد.

    مدیر امور تولیدی سازمان مدیریت و برنامه ریزی درباره درخواست های تعویش نیز توضیح داد: حدود 85 درصد برای پژو و 15 درصد درخواست سمند بوده است.

    فرآیند تحویل تاکسی های تعویضی
    وی به فرایند تحویل تاکسی های ثبت نام شده نیز اشاره کرد و گفت: بر اساس زمانبندی تعیین شده در اسفند 8000 دستگاه، در فروردین 7000 دستگاه و تا شهریور در هر ماه 15 هزار دستگاه تحویل می شود اما اگر تعداد به 90 هزار دستگاه نرسد تحویل ها نیز زودتر انجام خواهد شد.

    پورمحمدی در مورد مجموع اعتبارات تعیین شده برای طرح جایگزینی تاکسی های فرسوده نیز این گونه توضیح داد که تقریبا حدود 30 میلیون تومان ارزش هر خودروی تحویلی است که از این رقم 20 میلیون تومان تسهیلات توسط بانکها پرداخت می شود. از 10 میلیون باقی مانده هم پنج میلیون تومان دیگر از سوی دولت در قالب معافیت تعرفه گمرکی تامین شده و آورده شخص فقط حدود پنج میلیون تومان است.

    احتمال جایگزینی تاکسی های بین شهری
    وی با بیان اینکه تا امروز -29 بهمن ماه - بحث تاکسی های فرسوده تمام خواهد شد، گفت: با توجه به اینکه سقف 90 هزار دستگاهی برای جایگزینی در نظر گرفته بودیم تا کنون این تعداد پر نشده است. از این رو در حال بررسی هستیم که آیا با ظرفیت باقی مانده می توانیم در مورد تاکسی های بین شهری هم اقدام کنیم یا خیر.

    پورمحمدی با بیان اینکه طرح به خوبی پیش رفته است افزود: اکنون دو را پیش روی ما قرار دارد؛ اول اینکه یک سال دیگر خودروهای فرسوده را اضافه کنیم به عبارتی اگر قبلا مدت مورد نظر 10 سالاه بود برای دور جدید این مدت را به 9 سال کاهش دهیم. در غیر این صورت تاکسی های بین شهری را به طرح اضافه کنیم.

    وی یادآور شد که پیش بینی ما این است که تاکسی های بین شهری حدود 10 هزار دستگاه باشند که البته نیاز به بررسی بیشتری دارد تا بتوانیم شوند و گام دوم را با نجام هماهنگی های لازم پیش برویم.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۶ روز پیش
        آرشیو