فونیکسریمکسبهتام

دالان های هوایی،راهکارچین برای آلودگی هوا

عصر خودرو- ساخت دالان هایی هوایی برای برطرف کردن دود و غبار و آلودگی از شهر پکن، تازه ترین اقدام از جانب دولت چین برای معضلی محسوب می شود که سالانه هزاران نفر را در این کشور پهناور آسیایی به کام مرگ می کشاند.

دالان های هوایی،راهکارچین برای آلودگی هوا
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایرنا، پکن شهری با بیش از 21 میلیون نفر جمعیت است که نزدیک به شش میلیون دستگاه خودرو روزانه در آن تردد می کند و در سال های اخیر عنوان آلوده ترین مناطق جهان را به خود اختصاص داده است.
    در پایتخت چین بارش برف و باران در یک دهه گذشته کاهش قابل توجهی یافته و به نسبت قبل باد کمتری می وزد اما همزمان جمعیت شهر بیشتر شده، شمار خودروها افزایش یافته و از سوخت آلوده زغال سنگ در فصل زمستان زیاد استفاده می شود. ضمن آنکه کارخانه های آلوده کننده بسیاری نیز در اطراف شهر قرار دارد.
    تاکنون طرح های مختلفی برای رفع آلودگی شهرهای بزرگ چین از جمله پکن اجرا شده که ثمر بخش نبوده و مردم برای اینکه از آلودگی هوا در امان باشند یا باید باد بوزد و باران بیاید یا اینکه شهر را ترک کنند.
    در تازه ترین راهکاری که از سوی کارشناسان محیط زیست چین مطرح شده، ایجاد دالانها و کوریدورهای هوایی است تا بتوان از طریق آنها جریان هوای ساکن را جابجا کرد.
    براساس گزارش ها، آنان پس از بررسی های فراوان به این نتیجه رسیده اند که اگر بتوانند شبکه ای از تهویه هوا و یک دالان هوایی چند شاخه در شهر برای ورود و خروج باد و هوای تازه ایجاد کنند، آلودگی تا حد زیادی از پایتخت برطرف خواهد شد.
    آنطور که برنامه ریزان و مسئولان شهری می گویند، برای اجرای این طرح نزدیک به پنج کوریدور مانند یک شبکه تار عنکبوتی برای تهویه هوا در نظر گرفته شده است.
    یکی از این کوریدورهای هواساز در پایتخت چین تا 500 متر عرض خواهد داشت و کوریدور بعدی ممکن است تا 80 متر پهنا داشته باشد.
    این تجهیزات به شکلی ساخته خواهد شد که بتواند بزرگراه ها، پارک ها، رودخانه، دریاچه ها و همینطور ساختمان های نه چندان بلندمرتبه شهر را به یکدیگر مرتبط سازد.
    تارنمای «چاینا ارگ» گزارش کرده است که اصلی ترین بخش از این راهروهای هوایی و هواساز از شمالی ترین نقطه به طرف جنوب شهر پکن کشیده خواهد شد.
    مسئولان گفته اند که این پنج کوریدور، اصلی ترین شاهراه های هواساز هستند و زمانی که کار تکمیل شد کوریدورهایی به صورت شاخه شاخه به آنها مرتبط می شود و هر منطقه به طور دقیق مناطق تارعنکبوتی تهویه هوا را کنترل می کند و هر مانعی در مسیر آنها بتدریج برطرف می شود.
    این کوریدورها می تواند باعث وزش باد در سطح شهر شده و گرما و همینطور آلودگی را برطرف سازد.
    اجرای این طرح در راستای قولی بود که مسئولان شهری پکن پیشتر به مردم داده و اعلام کرده بودند که برنامه های متنوعی را برای رفع معضل آلودگی هوا تا سال 2030 میلادی در دست تدوین دارند.
    مسئولان زیست محیطی چین برای کاهش آلودگی شهرهای بزرگ این کشور بویژه پکن راههای دیگری را امتحان کرده اند که اجرای طرح زوج و فرد خودروها، طرح تشویق استفاده از خودروهای با سوخت پاک و استفاده از بالون های مخصوص یا «گنبدهای پلاستیکی» در فضاهای سربسته از آن جمله است.
    پکن در ماه های نوامبر و دسامبر (آبان الی دی) هر سال یعنی در شروع فصل زمستان بیشترین آلودگی را متحمل می شود و اگر در سطح شهر باد نوزد، وضعیت غیرقابل تحمل شده و آلودگی هوا بعضا به دهها برابر حد مجاز می رسد.
    این موضوع در سال گذشته میلادی حتی باعث شد برای اولین بار از سال 2013 میلادی، به دلیل آلودگی فزاینده هوا و مخاطرات آن برای مردم، دو بار اعلام هشدار خطرناک یا قرمز صادر شود.
    یافته های جدید دانشمندان نشان می دهد که آلودگی هوا در جهان سالانه بیش از 5.5 میلیون نفر را به کام مرگ می فرستد و این در حالی است که بیش از نیمی از آمار مرگ و میر ناشی از این پدیده متعلق به کشور های آسیایی هند و چین است.
    براساس این گزارش، فقط در سال 2013 حدود یک میلیون و 600 هزار نفر در چین بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست داده اند.
    گزارش وزارت حفاظت از محیط زیست چین نیز حاکی است که هر سال بیش از 23 میلیارد دلار خسارت محیط زیستی به این کشور وارد می شود.
    برخی گزارش ها نیز حاکی است که اگر این روند ادامه یابد سالانه بیش از 300 تا 400 هزار نفر دچار مرگ های زودرس به دلیل استنشاق هوای آلوده در چین خواهند شد.
    این وزارتخانه همچنین در گزارش دیگری اعلام کرده است که شهر پکن در سال 2015 میلادی، فقط 186 روز هوای پاک داشت که 14 روز بیشتر از سال قبل از آن بوده است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو