فونیکسریمکسبهتام

معرفی اجمالی هاوال خوارزم (H۹)

فرزند ارشد هاوال آمد

عصر خودرو- آس هاوال برای بازار شاسی بلند‌های کلاس فول سایز مدلی است با نام خوارزم (H۹) که برای اولین بار در نمایشگاه سال ۲۰۱۴ بیجینگ چین معرفی شد.

فرزند ارشد هاوال آمد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۳:۰۰
  • فرزند ارشد هاوال آمد
  • فرزند ارشد هاوال آمد
  • فرزند ارشد هاوال آمد
  • فرزند ارشد هاوال آمد

به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو»، این مدل با داشتن ویژگی‌هایی چون شاسی مجزا و گنجایش هفت نفر سرنشین در کنار رده قابل توجهی از آپشن‌‌های رفاهی حتی در برابر سایر برادران خط تولید هاوال نیز داستان متمایزی را روایت می‌کند که شنیدن آن خالی از لطف نیست. خوارزم رقیبی بلند قامت با فاکتورهای طراحی و تولید بسیار متفاوت از رقبای چینی بازار است که تنها با نشان دادن گوشه کوچکی از ویژگی‌های فنی خود چالش را برای آنان دشوار می‌سازد.
یکی از کلیدهای مهم موفقیت هاوال در محبوبیت و فروش جهانی بالا سبک طراحی واحدی است که در سایر مدل‌های آن نیز به چشم می‌خورد. استفاده از خطوط محافظ کارانه، ساده اما پخته با زوایای ملایم و شیب تند در جلو و عقب بیانگر زبان طراحی رایج در شاسی بلند‌های مطرح آسیای شرق و بخصوص ژاپن است. چنین فرمت طراحی ضمن ساده‌سازی راه پیشرفت هاوال؛ زمان جا انداختن سبک طراحی را نیز بسیار کوتاه کرده است چراکه این سبک پیشتر پاسخ مثبت خود به خریداران را پس داده است. خوارزم در نمای جانبی طول بسیار بلند 4856 میلی‌متری پوشیده از خطوط ساده و سنگین رانمایش می‌دهد در حالی که فاصله محورهای آن کوتاه‌تر از دنیرا (H8) و معادل 2800 میلی‌متر است. چنین ترکیبی در کنار استفاده از شاسی نردبانی مستقل در خوارزم به جای استفاده از ساختار رایج مونوکوک؛ موجب بهبود قابل توجه توانایی آفرود برای خودرو با چنین ابعاد قابل توجهی می‌شود که نمود خود را تنها در مسیرهای سنگلاخ و پر فراز و نشیب نشان می‌دهد. نمای جلویی خوارزم دربرگیرنده جلو پنجره کروم پوش پهن‌پیکر است که در کنار چراغ‌های نسبتا بزرگ جلو مجهز به سیستم روشنایی در روز (Daylight) با چراغ‌های LED مجهز به سیستم شست و شو اتوماتیک مکمل عرض 1926 میلی‌متری خوارزم است؛ ضمن این‌که استفاده از کروم در نمای جانبی بر جلوه لوکس و مدرن آن افزوده است. نمای پشتی خوارزم اما بسیار محافظه کارانه‌تر اما درخور کلاس است که با طراحی وزین و سنگین از هرگونه زائدگرایی دوری جسته است. نمای خارجی خوارزم با داشتن ارتفاع 1900 میلی‌متر در شش رنگ مختلف تکمیل می‌شود.
نمای داخلی یکی از بزرگ‌ترین تفاوت‌های خوارزم با سایر مدل‌ها است چرا که توان حمل هفت سرنشین را دارد و از این رو تنها تعداد انگشت شماری رقیب هم کلاس خود با چنین ظرفیت حمل سرنشین در پیش رو خود دارد. داشبورد و کنسول میانی نمایی قرینه و ساده دارد که با استفاده از تمایز رنگ در میانه داشبورد با روکش نمای داخلی جلوه لوکس خود را به رخ می‌کشد اما در عین حال بسیار ساده و بی‌آلایش است که بر حجم حس و توان آفرودی آن می‌افزاید. کنسول میانی ضمن دربرگیری ادوات کنترلی یک مانیتور 7 اینچی لمسی را به عنوان رابط سیستم صوتی خودرو در دل خود جای داده است که ضمن قابلیت پخش از طریق پورت‌های USB و AUX قابلیت اتصال iPod را نیز داشته و به هنگام ورود به دنده عقب تصویر بخش انتهایی خودرو به همراه رادار راهنمای پارک را نیز نشان می‌دهد که برای خودرویی با ابعاد خوارزم آپشنی ضروری است. پشت فرمان چهار نقطه اتصالی با لوگو قرمز رنگ هاوال همچون سایر مدل‌ها دو نشانگرد دوار با نوشته‌های بزرگ و خوانا قرار دارد که در میان آن‌ها یک کامپیوتر سفری ویژه نمایش اطلاعات حیاتی و لحظه‌ای خودرو نظیر میزان مصرف سوخت لحظه‌ای است.
نیروگاه خوارزم همان نمونه چهار سیلندر خطی 16 سوپاپ مجهز به توربوچارجر و استاندارد آلایندگی یورو 5 کمپانی گریت وال است که با وجود حجم 2 لیتری توان تولید 215 اسب بخار نیرو در دور 5500 و گشتاور 324 نیوتن.متر در دور 2000 تا 4000 را دارا است. با وجود مصرف کم این پیشرانه؛ خوارزم به باک 90 لیتری مجهز است تا نیاز مالک به پمپ بنزین در سفرهای طولانی را کاهش دهد. توان تولیدی پیشرانه از طریق جعبه دنده شش سرعته اتوماتیک با قابلیت انتخاب دستی از نوع ترونیک مجهز به پدال تعویض دنده در پشت فرمان ساخت کمپانی مشهور ZF آلمان است که در دو فرمت انتقال محرک عقب و دو دیفرانسیل در دسترس است. در صورت انتخاب نمونه دو دیفرانسیل خوارزم؛ گیربکس کمک آن از ساخته‌های بورگ‌وارنر آمریکا مجهز به سیستم TOD یا Torque On Demand به معنای گشتاور اقتضایی خواهد بود. این سیستم در تمایز کامل با گیربکس‌های رایج، بصورت کاملا کنترل شده نیرو تولیدی پیشرانه را بر اساس میزان نیاز و کشش هر چرخ بین محورها تقسیم می‌کند تا از واماندگی خودرو در مسیرهای نامتعارف پیشگیری کند.
وزن درخور توجه 2850 کیلوگرمی این غول بر سیستم تعلیق درخور کلاس جناغی دوبل در جلو و چند اتصالی غیر مستقل سوار است. این سیستم تعلیق رایج‌ترین نمونه در بین خودروهای سنگین ویژه آفرود مدرن امروزی است که وجود آن در خوارزم نشانگر توان فنی آن در عبور از بی‌راهه‌ها است. همچنین نقش رینگ‌های 16 اینچی دربرگیرنده تایرهای پهن پیکر 60/265 در حفظ پایداری را نیز نباید از خاطر برد.
از گوشه کوچکی از لیست بلند بالای تجهیزات رفاهی که خوارزم را در زمره خودروهای لوکس قرار می‌دهد باید به موارد چون فرمان هیدرولیک تاشو با قابلیت جذب ضربات حاصل از تصادف، رادار پارک جلو و عقب، سنسورهای جانبی، آینه‌های جانبی برقی تاشو مجهز به گرم‌کن، کارکیت موبایل، صندلی راننده با قابلیت تنظیم برقی 8 حالته، شاگرد برقی 4 حالته و سایر ردیف‌ها تنظیم دستی، کروز کنترل، چراغ‌های مجهز به سیستم مشایعت با قابلیت تنظیم ارتفاع، آینده وسط الکتروکرومیک، استارتر، سنسور باران، اتو هولد و ترمز دستی برقی، خروجی برق 12 ولت در کنسول میانی، سیستم تهویه دیجیتالی دو کاناله مجهز به فیلتر تصفیه هوا، کول باکس، پوشش مخصوص صندوق عقب، سیسیتم صوتی اینفینیتی دالبی سوراند 10 کاناله، گرم‌کن صندلی‌های جلو و عقب، قابلیت انتخاب هفت حالت رانندگی متفاوت از جمله برف، اکو، اسپرت، گل، ماسه، چهار چرخ و اتوماتیک، سانروف برقی چند حالته، فرمان با روکش چرمی دارای گرم‌کن، کولر دیجیتال عقب، ماساژور صندلی جلو، قفل دیفرانسیل برقی، سیستم فرود شیب (HDC)، سیستم آغاز حرکت در سربالایی (HAC)، سیستم تنظیم نور آتوماتیک چراغ‌های جلو، گرم‌کن برف‌پاپ‌کن جلو و ... اشاره کرد.
خوارزم موفق به کسب 5 ستاره ایمنی از موسسه ایمنی کشور چین (CNCAP) است که وجود آپشن‌های ایمنی و امنیتی چون سیستم کنترل پایداری (ESP)، 10 اربگ دو مرحله‌ای، قفل اتوماتیک درها به هنگام حرکت، کمربند ایمنی پیش کشنده، باز شدن در‌ها و قطع شدن سیستم برق به هنگام بروز تصادفات، سیستم قطع سوخت، کلید هوشمند و ایموبلایزر، سیستم ورود بدون کلید، باک تقویت شده، ایزوفیکس  و ... نقش موثری در دریافت این رتبه بالا از این موسسه ایمنی داشته است.

 

برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • خودرو امروز ۶۶۹
      • خودرو امروز ۶۶۸
      • خودرو امروز ۶۶۷
      • خودرو امروز ۶۶۶
      • خودرو امروز ۶۶۵
      • خودرو امروز ۶۶۴
      • خودرو امروز ۶۶۳
      • خودرو امروز ۶۶۲
      • خودرو امروز ۶۶۱
      آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
      آرشیو