فونیکسریمکسبهتام

CFMoto‌؛ ششمین برند معتبر جهان‌رو در راه است

پس از حضور موفق در آمریکا ، کانادا و اروپا موتورسیکلت‌هایCF در ایران

عصر خودرو: عیبی ندارد! اگر تابه‌حال نام کمپانی CF Moto را نشنیده‌اید، قطعا از این به بعد بیشتر آن‌را می‌شنوید و حتی می‌بینید چراکه حالا نمایندگی‌ آن در ایران به دست گروه صنعتی جهان‌رو (JHC) افتاده و این شرکت هم برنامه ویژه‌ای برای تولید محصولات CF Moto در بازار ایران دارد.

پس از حضور موفق در آمریکا ، کانادا و اروپا موتورسیکلت‌هایCF در ایران
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۹:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، جهان‌رو را باید به دلیل داشتن بیشترین تنوع محصولات الکتریکی، پرچمدار تولید الکتریکی‌ها به ایران دانست چراکه این شرکت تاکنون موفق به گرفتن نمایندگی برندهای صاحب‌نامی شده که عبارتند از: کمپانی ایتالیایی Tazzari برای فروش خودروی الکتریکی کامپکت 2نفره Zero، کمپانی اسپانیایی Volta Motor برای فروش موتورسیکلت‌های الکتریکی BCN، کمپانی ایتالیایی Estrima برای فروش مینی‌کار الکتریکی Biro، کمپانی استرالیایی V-moto برای فروش دوچرخه V1 و اسکوترهای الکتریکی‌اش و همچنین کمپانی آلمانی Govecs برای فروش اسکوترهای الکتریکی GO!. اما به غیر از این 5 کمپانی که فروش محصولات الکتریکی‌شان در بازار ایران برای سال 95 قطعی است، جهان‌رو همچنین تولید چندین محصول بنزینی با انجین‌های انژکتوری از کمپانی‌های دیگر را هم در دستور کارش دارد که فعلا بزرگ‌ترین، معروف‌ترین و مهم‌ترین آنها که ورودش به بازار کشورمان به‌تازگی قطعی شده، کمپانی CF Moto است.

از CF Moto چه می‌دانیم؟
این کمپانی 27سال پیش و به صورت دقیق‌تر در سال 1989 در چین و به عنوان زیرمجموعه Chun Feng Holding (که CF مخفف همین نام است) فعالیتش را شروع کرد. موسس این کمپانی آقای
Guogui Lai است که در زمان ثبت شرکتش تنها 24سال سن داشت و حالا هم هرچند در سن 51سالگی است ولی مدیریت خوبش باعث شده تا همچنان بر صندلی ریاست این کمپانی تکیه دهد. CF Moto در شروع فعالیت خود ابتدا کارهای متفرقه انجام می‌داد مثل مونتاژ محصولات سایر کمپانی‌ها و یا ساخت انجین‌های کم‌حجم برای فروش به سایر برندها، ولی این کمپانی تولید محصولات ساخت خودش را در سال 2005 استارت زد و 2سال بعد نیز نخستین خط‌تولیدش را در شهر‌ هانگ‌ژو بنا کرد. CF Moto 2خط‌تولید برای محصولات 4چرخ و همچنین 2خط‌تولید نیز برای تولید موتورسیکلت‌ها دارد و مجموعا بیش از 1600نفر در آنها مشغول کارند. همچنین طبق گفته کمپانی 25‌درصد نیروی انسانی CF Moto در بخش R&D این شرکت (واقع در 5 کشور مختلف) هستند تا هرسال حداقل 2محصول جدید را برای کمپانی معرفی کنند.

چرا در چین، اول است؟
با اینکه CF Moto آمار مجموع فروش سالیانه‌ خود را هیچ‌وقت رسانه‌ای نکرده اما بازهم از گفته‌های مدیرعامل این شرکت می‌توان فهمید که
CF Moto بهترین جایگاه ممکن را در بازار چین دارد. آنطور که آقای Lai خبرداده، این کمپانی علاوه ‌بر ظرفیت تولید 800هزار انجین در سال، توانایی تولید سالیانه 600هزار دستگاه ATV و UTV را نیز دارد که یعنی باگرفتن بیش از 65درصد بازار این کشور، حالا بزرگ‌ترین تولیدکننده بومی ATV/UTV در چین است. جالب است بدانید که میزان صادرات سالیانه CF Moto از کشور چین، تقریبا معادل یک‌سوم مجموع تولید تمام ATV/UTVهایی است که شرکت‌های چینی می‌سازند! به همین دلیل CF Moto را باید بزرگ‌ترین صادرکننده چینی ATV/UTV نیز دانست طوری که از سال 2010 تا به امروز، هیچ کمپانی چینی دیگری به پای او نرسیده.

در بازار جهانی چه حرف‌هایی دارد؟
CF Moto البته از آن برندهایی نیست که بتوان بازدن برچسب چینی روی آن، کیفیتش را زیرسوال برد چراکه به غیر از 100 نمایندگی این کمپانی در خودِ چین، CF Moto هم‌اکنون در بیش از 70 کشور جهان نیز نمایندگی فعال دارد. علاوه‌بر اینها CF Moto  2خط‌مونتاژ در خارج از چین هم دارد که یکی از آنها در اروپا واقع شده و دیگری در ایالات‌متحده است که این دومی در سال 2007 در شهر پلیموث در ایالت مینه‌سوتا آغاز به کار کرده و ابتدا لوازم جانبی می‌ساخت اما از 2012 تولید انواع ATV/UTVها را برای مشتریان آمریکایی شروع کرد. کارخانه آمریکایی این کمپانی CF Moto Powersport نام داشته، فضایی بالغ‌بر 15هکتار دارد و بیش از 1200نفر نیز در آنجا مشغول کارند. وجود همین کارخانه دلیل محکمی برای بالا دانستن سطحی کیفی محصولات
CF Moto است.
صرف‌نظر از اروپا و ایالات‌متحده، CF Moto در سایر بازارها نیز حضور پررنگی دارد مثل کانادا که از همان ابتدای شروع کار خط‌تولید ‌هانگ‌ژو، در آنجا حضور داشته و یا بازار روسیه که فروش سالیانه CF Moto در آنجا به بیش از 10هزار دستگاه می‌رسد که یعنی این کمپانی تقریبا 30درصد بازار ATVهای روسیه را در اختیار دارد. این کمپانی همچنین با داشتن 5 نمایندگی در آمریکای لاتین و 8 نمایندگی در آفریقا، هیچ بازاری را از قلم نینداخته، ولی موفق‌ترین بازار CF Moto در سراسر جهان، بازار استرالیا و نیوزیلند است طوری‌که در فاصله سال‌های 2010 تا 2013 این کمپانی به رشد فروش باورنکردنی 473درصد رسید. اما CF Moto در بازار خاورمیانه هم حاضر است؛ این کمپانی که قبلا در عربستان، یمن، مصر و ترکیه نمایندگی‌هایش را افتتاح کرده، حالا هم ایران را به‌عنوان پنجمین مقصد خود در این منطقه برگزیده است.
همچنین CF Moto در فاصله سال‌های 2009 تا 2011 که اوج بحران اقتصادی جهانی بود، تاثیرش را در بازار ارزان‌قیمت‌ها به خوبی نشان داد و موفق شد فروش خود را در این سال‌ها تا 50درصد افزایش دهد که دستاورد بزرگی برای این کمپانی محسوب می‌شد. این برند چینی از ژانویه 2008 تا ژانویه 2010 دومین برند پرفروش بازار اروپا در کلاس ATV/UTVها بود.

با کدام شرکت‌ها رابطه دارد؟
CF Moto تا سال 2012 تنها با یک برند همکاری داشت که آن کمپانی فرانسوی Goes بود. اما در سال 2013 اتفاق مهم‌تری برای آن افتاد؛ KTM در آن سال امتیاز مونتاژ برخی از موتورسیکلت‌های کم‌حجمش را در اختیار CF Moto قرار داد تا آنها را تحت برند KTM R2R راهی بازار چین کند. اندکی بعد نیز قراردادی مابین CF Moto و استودیوی طراحی Kiska Design منعقد شد؛ این استودیوی اتریشی همان شرکتی است که از اوایل دهه 90میلادی تا به ‌امروز در فرآیند طراحی موتورسیکلت‌های KTM همیشه نقش پررنگی داشته و دارد.

چه محصولاتی تولید می‌کند؟
CF Moto به دلیل ساخت انواع انجین‌های آب‌خنک و همچنین تمرکز زیادی که در تولید انواع ATV‌ها(شامل موتورسیکلت‌های 4چرخ) و
UTV‌ها(شامل باگی‌ها) دارد، قابل قیاس با سایر موتورسازهای چینی نیست. هرچند نمی‌توان کتمان کرد که کارخانه 20هکتاری CF Moto در شهر‌ هانگ‌ژو به‌لحاظ وسعت از کارخانه‌های برندهای چینی رقیبش مثل Lifan ،‌Loncin ،‌Zongshen و Qianjiang (مالک برند ایتالیایی Benelli) کوچک‌تر است ولی درعوض CF Moto در طول این سال‌ها همچنان کیفیتش را حفظ کرده و حتی ارتقا داده و برخلاف بسیاری از موتورسازهای چینی، دیگر برای برندهای متفرقه موتورسیکلتی نمی‌سازد تا آنها را با نام‌های گوناگون (و در سایر بازارها) بفروشند. در ساخت پیشرانه، CF Moto هم‌اکنون 4 انجین شامل مدل‌های 125 و 150 و 250 و 650 دارد که مختص استفاده در موتورسیکلت‌هاست.
برای ATV/UTVها نیز 5 انجین شامل 250، 495، 500، 600 و 800 می‌سازد و البته یک انجین 1000 هم دارد که در 2014 آن‌را برای برخی بازارهای خاص ساخت. CF Moto همچنین 3پیشرانه مختلف برای جت‌اسکی و قایق‌های موتوری نیز می‌سازد که تیراژشان اندک است. در کلاس موتورسیکلت‌ها CF Moto در اکثر بازارها 3مدل معروف با 2انجین 150 و 650 دارد. در کلاس ATVها این کمپانی یک محصول با نام‌ CForce دارد که البته با انجین‌های 450 تا 800سی‌سی فروخته می‌شود. اما بیشترین تنوع محصولات CF Moto مربوط به کلاس UTV یا همان باگی‌هاست؛ 2محصول شناخته‌شده این کمپانی در این کلاس شامل مدل‌های UForce و ZForce هستند که انجین آنها از 500سی‌سی تا 800سی‌سی متغیر است. البته این نکته را هم فراموش نکنید که تنوع انجین‌ها و حتی نام محصولات CF Moto از بازاری به بازار دیگر، ممکن است متفاوت باشد.

CF Moto 650NK

تولید این نیکد از سال 2013 شروع شد. 650NK انجین قدرتمند 2سیلندر DOHC 8 سوپاپی با قدرت 61 اسب دارد. این نیکد که در 4 رنگ مختلف عرضه شده،‌ روی فریم استوانه‌ای شکل و از آلیاژ فولادی ساخته شده و حدود 193 کیلوگرم وزن دارد. وجود زنجیر RK و تعلیق کایابا (KYB) که هردو از برندهای معروف ژاپنی هستند را نباید در 650NK نادیده گرفت.

CF Moto 650TK

650TK که برادر دوقلوی 650NK بوده و همان انجین مایع‌خنک را دارد، در کلاس تورینگ‌اسپرت طراحی شده. در عقب این موتورسیکلت 2 محفظه بزرگ تعبیه شده که هرکدام گنجایش یک کاسکت را دارند. همچنین 2‌محفظه نیم‌لیتری نیز در قسمت جلویی آن قرارگرفته. باک 650TK نیز 17.5 لیتر ظرفیت دارد که تنها نیم‌لیتر بیشتر از 65NK است. این تورینگ 208‌کیلوگرمی همچون برادر نیکد خود، در سال 2015 مجهز به ترمزهای ABS شد.

CF Moto 150NK

این موتورسیکلت جدیدترین محصول کمپانی است که فروش آن از ابتدای 2015 شروع شده. با اینکه این نیکد کوچک مختص بازار اروپا طراحی و ساخته شده بود اما ویژگی‌های خاصش و ظاهر بی‌نقص 150NK که ماحصل دست طراحان Kiska است، شاید تنها دلیلی بوده که CF Moto را راضی به فرستادن این موتورسیکلت به سایر بازارهای جهانی نیز کرده. 150NK چندین مشخصه فنی هیجان‌انگیز دارد؛ مثلا اینکه انجین 149.4سی‌سی 16‌اسبی آن از نوع انژکتوری آب‌خنک بوده یا اینکه گیربکس آن دنده ششم هم دارد که برای موتورسیکلتی با این حجم، باورکردنش سخت است!

CF Moto CForce

CForce که نام خانواده ATVهای CF Moto است، تاقبل از 2015 تنها با 3 انجین 0.5 و 0.6 و 0.8 لیتری عرضه می‌شد اما از سال گذشته 2عضو 450 و 550 نیز به این خانواده اضافه شدند. هم‌اکنون قدرتمندترین عضو این خانواده مدل 9000دلاری CForce 800 است که به انجین 63 اسبی SOHC و گیربکس CVT تجهیز شده. ارزان‌ترین عضو این خانواده نیز CForce 400 با انجین 31 اسبی است که حدود 4500دلار قیمت‌گذاری شده.

CF Moto UForce

خانواده UForce برای حمل‌بارهای کوچک گزینه مناسبی است. این خانواده هم تاقبل از 2015 تنها 2 مدل 0.5 لیتری و 0.8 لیتری آب‌خنک داشت اما به‌تازگی نسخه 0.55 لیتری مایع‌خنک آن هم آمده و در اکثر بازارها جایگزین شده. UForce که در عقب گنجایش بار 150 کیلوگرمی را داشته و از شیب 22درجه‌ نیز به‌راحتی بالا می‌رود، مابین 9000 الی 11000دلار قیمت دارد. فرمان برقی (EPS)، سقف فایبرگلاس و همچنین نیم‌شیشه‌جلویی آن به‌صورت آپشن در اختیار مشتریان UForce قرار می‌گیرد.

CF Moto ZForce

همانطور که از ظاهرش حدس می‌زنید، ZForce اسپرت‌ترین UTV کمپانی است که کیت بدنه جذابی برای آن طراحی شده. قلب ZForce همان انجین‌های 38 تا 62 اسبی UForce است و تفاوتی ندارد. سرعت این باگی اسپرت در بهترین مدلش بیشتر از 110 کیلومتر برساعت نیست. همه ZForceها در داشتن 3ویژگی یعنی باک 27 لیتری، سیستم محرکه 2WD/4WD و همچنین وینچ قدرتمندی که توانایی کشیدن 1.3تُن را دارد، مشترک هستند. قیمت نسخه‌های مختلف ZForce مابین 8500 تاحدود 11000دلار متغیر است.


 

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
مطالب مرتبط
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • خودرو امروز ۶۶۹
      • خودرو امروز ۶۶۸
      • خودرو امروز ۶۶۷
      • خودرو امروز ۶۶۶
      • خودرو امروز ۶۶۵
      • خودرو امروز ۶۶۴
      • خودرو امروز ۶۶۳
      • خودرو امروز ۶۶۲
      • خودرو امروز ۶۶۱
      آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
      آرشیو