فونیکسریمکسبهتام

لحظه‌شماری برای ورود CF Moto ۱۵۰NK به بازار

مدرن‌ترین ۱۵۰سی‌سی ایران

عصر خودرو: کمپانی CF Moto به‌تازگی سروصدایش در بازار ایران شنیده می‌شود. گروه صنعتی جهان‌رو موفق به اخذ نمایندگی انحصاری CF Moto شده و به همین دلیل نیز در اولین قدم خود درصدد عرضه موتورسیکلت‌های این کمپانی به بازار ایران است. CF Moto تاکنون ۲موتورسیکلت آن هم با حجم انجین‌های ۶۵۰ و ۱۵۰ ساخته؛ نسخه ۶۵۰ آن فعلا دو مدل دارد با نام‌های ۶۵۰TK در کلاس اسپرت‌تورینگ‌ و همچنین ۶۵۰NK در کلاس نیکد.

مدرن‌ترین ۱۵۰سی‌سی ایران
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۳:۰۰
  • مدرن‌ترین 150سی‌سی ایران
  • مدرن‌ترین 150سی‌سی ایران
  • مدرن‌ترین 150سی‌سی ایران
  • مدرن‌ترین 150سی‌سی ایران
  • مدرن‌ترین 150سی‌سی ایران
  • مدرن‌ترین 150سی‌سی ایران
  • مدرن‌ترین 150سی‌سی ایران

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، از نسخه 150 نیز CF Moto تاکنون 3موتورسیکلت با طرح‌های متفاوت ساخته که عرضه یکی از آنها به بازار ایران کاملا قطعی شده و صحبت این هفته ماست. البته باید این نکته را هم یادآوری کرد که CF Moto برای برخی کشورها، موتورسیکلت‌های دیگری با حجم‌های 125 و 250 نیز ساخته ولی چون بازار خاصی دارند، معمولا کمتر از آنها یاد می‌شود.

جدیدترین محصول CF Moto
CF Moto پروژه تولید موتورسیکلت‌‌های ساخت خودش را از سال 2009 شروع کرد. 2سال بعد نخستین موتورسیکلتش را با نام 650NK ساخت که انجین 2سیلندر خطی داشت. یک‌سال بعد یعنی در 2012 نیز نسخه دیگرِ آن‌را با نام 650TK عرضه کرد. همچنین قرار بود نسخه ادونچری هم از 650 ساخته شود که هنوز این اتفاق نیفتاده. اما موتورسیکلتی که سوژه این هفته ما شده را باید جدیدترین محصول CF Moto دانست چراکه در زمستان 2014 رونمایی و در 2015 نیز وارد بازار شد. نام این موتورسیکلت را 150NK گذاشته‌اند که ابتدا مختص بازار چین ساخته شده بود ولی 150NK آنقدر پتانسیل‌های خوبی برای موفقیت داشته و دارد که هم‌اکنون می‌توان علاوه‌بر چین در برخی بازارهای آسیایی دیگر نیز آن‌را پیدا کرد مثل فیلیپین و اندونزی. همچنین CF Moto در استرالیا، نیوزیلند و ترکیه نیز 150NK را به مشتریانش می‌فروشد.

  چه ارتباطی با اتریشی‌ها دارد؟
CF Moto در سال 2013 موفق به گرفتن خط‌مونتاژ برخی موتورسیکلت‌های KTM برای تولید در بازار چین شد. این اتفاق بسیار خوب باعث شد تا با پادرمیانی KTM، یک قرارداد همکاری مابین CF Moto و استودیوی طراحی Kiska امضا شود؛ اگر این استودیوی اتریشی را نمی‌شناسید باید بدانید همان‌جایی است که از سال 1992 تا به‌امروز، KTM طراحیِ نهایی تمامی محصولاتش را در آنجا انجام داده و می‌دهد. اما اولین همکاری رسمی Kiska با CF Moto به خلق 150NK منجر شد؛ موتورسیکلتی که صفرتاصد طراحی آن در اتریش انجام شده.

  چرا مدرن‌ترین 150سی‌سی است؟
به 5 دلیلی که در ادامه توضیح می‌دهیم، می‌توان 150NK را مدرن‌ترین 150سی‌سی ایران و حتی مدرن‌ترین 150سی‌سی نیکد آسیا دانست. از انجین شروع می‌کنیم؛ با اینکه CF Moto خط‌تولید KTM 150SX را در اختیار دارد اما برای 150NK هیچ‌وقت به سراغ انجین قدرتمند 20 اسبی DOHC کی‌تی‌ام نرفت ولی درعوض انجین SOHC خود را به‌کار گرفت که با قطر 57میلی‌متر و کورس 58.6میلی‌متر دارای ضریب تراکم 10.5 بر یک است. این تراکم خوب به لطف استفاده از انژکتورهای دیجیتالی Bosch آلمان حاصل شده و این نخستین دلیل برای مدرن‌بودن 150NK است. دومین دلیل را باید در سیستم خنک‌کاری 150NK دانست؛ درحالی‌که تقریبا همه نیکدهای 150سی‌سی آسیایی (و حتی نیکدهای یاماها و سوزوکی) انجین هواخنک دارند اما برای 150NK از انجین مایع‌خنک استفاده شده. سومین و چهارمین دلیل را باید در گیربکس 150NK پیدا کرد؛ نیکدهای 150سی‌سی چون نه برای سرعت طراحی شده‌اند و نه برای جابه‌جایی‌های طولانی‌مدت به همین دلیل گیربکس اکثر آنها را با 5 دنده می‌سازند ولی CF Moto ظاهرا خودش را از این قاعده مستثنی دانسته و تعداد دنده‌ها را یکی افزایش داده تا 150NK از این لحاظ درمیان همکلاسانش منحصربه‌فرد باشد. ویژگی دیگر این گیربکس وجود شفت بالانسر برای کاهش ارتعاشات و همچنین روان‌تر‌کردن تعویض‌‌هاست. به لطف این‌دو ویژگی حالا باید گیربکس 150NK را یکی از پیچیده‌ترین و البته گران‌ترین‌ گیربکس‌ها درمیان همکلاسانش دانست. پنجمین و آخرین دلیل برای خاص‌بودن 150NK مربوط به ترمز عقبی آن است که به صورت استاندارد از نوع دیسکی انتخاب شده درصورتی‌که در تمام بازارهای آسیایی به غیر از هوندا CB150R هیچ نیکد 150سی‌سی دیگری پیدا نمی‌کنید که ترمز دیسکیِ عقب داشته باشد.

  چه رقیبانی در ایران دارد؟
150NK در بازارهای آسیایی باید با نیکدهای بسیاری مقابله کند ولی وقتی صحبت از بازار ایران می‌شود قاعدتا نام برخی از آنها خود به خود حذف می‌شود مثل یاماها FZS150 یا هوندا CB Hornet 160R و همچنین مدل کاملا جدید هوندا CB150R که فعلا در اندونزی و فیلیپین قابل خریداری است. پس با این شرایط بازار، در ایران 3 نیکد بسیار مهم چشم‌انتظار آمدن 150NK در سال 95 هستند. معروف‌ترین آنها NS150 است که توسط گروه فارس در سال آینده به ایران می‌آید. دومین رقیب او بنلی 150سی‌سی با نام TnT15 است که مونتاژ آن به دست نیکران‌موتور افتاده. البته TnT15 رقیب مستقیمی برای 150NK محسوب نمی‌شود ولی چون که محدوده قیمتی و همچنین مشخصات فنی آنها نزدیک به هم است، به‌ناچار رقیب یکدیگر شده‌اند! سومین رقیب 150NK نیز عضو تازه‌واردی از خانواده سوزوکی در بازار ایران است که جیکسِر نام دارد. سوزوکی جیکسر البته مونتاژ ژاپن نبوده و ساخت هندوستان است و اساسا برای هندی‌ها طراحی و ساخته شده. سوزوکی جیکسر از سال 95 توسط گروه تکتازموتور به ایران می‌آید. نکته جالبی که در مورد هرسه رقیب 150NK وجود دارد این است که همگی کاربراتوری هستند و طبق قانون جدیدی که تصویب شده، تولید موتورسیکلت‌های کاربراتوری از نیمه دوم سال 95 در ایران متوقف می‌شود.

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
مطالب مرتبط
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • خودرو امروز ۶۶۹
      • خودرو امروز ۶۶۸
      • خودرو امروز ۶۶۷
      • خودرو امروز ۶۶۶
      • خودرو امروز ۶۶۵
      • خودرو امروز ۶۶۴
      • خودرو امروز ۶۶۳
      • خودرو امروز ۶۶۲
      • خودرو امروز ۶۶۱
      آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
      آرشیو