فونیکسریمکسبهتام

پروژه مدرن ایران‌خودرو سیستم تاکسیرانی ایران را دگرگون می‌کند

عصر خودرو- سامانه‌های نرم افزاری بخشی از ابزارهای کنترل ناوگان تاکسیرانی به شمار می‌آیند که بکارگیری آنها برای نظارت بر تاکسی‌ها به‌طور جدی در کشورهای مختلف دنبال می‌شود.

پروژه مدرن ایران‌خودرو سیستم تاکسیرانی ایران را دگرگون می‌کند
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو» به نقل از صمت، اروپایی‌ها چند سالی است که سیستم تاکسیرانی خود را با بهره‌گیری از سیستم‌های هوشمند دنبال می‌کنند و از این طریق موفق به کاهش هزینه‌ها در زمینه حمل‌ونقل شده است. در ایران نیز در سال‌های اخیر تصمیم‌های خوبی در این زمینه گرفته شده و برخی شرکت‌های پیشرو در زمینه‌های فناوارنه سعی دارند این سیستم را در سامانه حمل‌ونقل شهری نهادینه کنند. یکی از این نهادها، شرکت «کارت ایرانخودرو» است که فعالیت‌های جدی در این زمینه را به گام‌های نهایی رسانده و خبرهای خوبی برای تاکسیرانی یکپارچه در ایران دارد. در این رابطه به سراغ علی‌اکبر ممانی به عنوان کارشناس و یکی از طراحان ارشد این سیستم (مدیر پروژه و مشاور فناوری شرکت کارت ایرانخودرو) رفته تا به نمایندگی از ایران‌خودرو پاسخگوی سوالات ما باشد.


    درباره سیستم آلفا که یکی از تولیدات شما در ایرانخودرو است توضیح بدهید.
    با توجه به تغییرات بسیار در زمینه فناوری باید به سمتی برویم که همه ابعاد زندگی فناورانه بشود. شرکت کارت ایرانخودرو یک شرکت فعال در حوزه فناوری است و با توجه به تحولات جهانی بر روی پروژه تاکسی هوشمند کار می‌کند. نخستین سیستمی که ما در حال کار روی آن هستیم آلفا نام دارد که یک سامانه‌ای تی بیس هست و به تاکسی‌داران و سازمان‌های حمل‌ونقل کمک می‌کند تا در شرایط مطلوب‌تری خدمات ارائه کنند. این سیستم در واقع همه بخش‌های فعال در حوزه تاکسیرانی از خود راننده گرفته تا سازمان یا نهاد اجراکننده را در بر می‌گیرد. ایران‌خودرو نخستین سازمانی است که در این زمینه فعال شده و این اتفاق بسیار بزرگ است. موضوع خودروهای متصل یا connected cars به مرکز داده اصلی متصل شده و به‌طور سیستماتیک از راه دور مدیریت می‌شوند. طیف وسیعی از امکانات در این زمینه تعریف شده که می‌تواند یک تحول عظیم در عملکرد ناوگان تاکسیرانی کشور به شمار می‌رود. نخستین خدمت این سیستم در مورد یکپارچه‌سازی تعرفه‌های پرداختی است که محاسبه قیمت و هزینه جابه‌جایی مسافر را به صورت یکسان اجرا می‌کند. این محاسبه از طریق جی‌پی‌اس خواهد بود که با سیستم تاکسی‌متر یکسان‌سازی می‌شود و البته از طریق پرداخت الکترونیکی هم مقدور خواهد بود و به مرور پول کاغذی را از چرخه تاکسیرانی حذف خواهد کرد. موضوع مسیریابی هم یکی دیگر از امکانات است که خود خودرو با وارد شدن مقصد به حافظه می‌تواند به صورت خودکار مسیر یابی کند. نکته دیگر اینکه مدیران تاکسیرانی نیاز دارند که وضعیت خودرو در اختیار را کنترل کنند تا مشکلات احتمالی یا عملکرد روزانه خودرو را ثبت کنند. اینکه خودرو در ماموریت است یا جایی پارک شده یا دچار مشکل است، همه اینها برای کارفرما قابل پیگیری است. از طرفی میزان سوخت مصرفی خودرو هم قابل پیگیری است که می‌توان سازمان مصرف سوخت را هم در جریان وضعیت سوخت تاکسیرانی کل شهر قرار داد.


    آینده این فناوری را چطور می‌بینید؟ آیا به زودی شاهد ظهور خودروهایی که به صورت یکپارچه با هم ارتباط دارند؛ هستیم؟
    به‌طور قطع! این اتفاق از 4 سال قبل در جهان مطرح است. در نمایشگاه‌های روز دنیا هم هر بار یک فناوری جدید در این زمینه مطرح می‌شود. در ایران هم ما تلاش داریم که هم‌سطح با این موج جهانی حرکت کنیم. آنچه در آینده خودروها را از هم متمایز می‌کند، میزان دسترسی آنها به سیستم‌های فناورانه خواهد بود. یعنی آنچه راننده از خودرو دریافت می‌کند.بنابراین جواب سوال شما این است که تمام خودروهای ایران در آینده‌ای نزدیک به صورت هوشمند با سازنده خودرو در ارتباط هستند و وضعیت کلی آنها ازجمله سلامت خودرو، وضعیت ایمنی، موضوعات ترافیکی و... به صورت آنلاین چک می‌شود. با توجه به اینکه ایران‌خودرو با پژو وارد همکاری برای تولیدات مشترک شده است می‌توان امیدوار بود که این روند تسریع پیدا کند چراکه پژو در مدل‌های 2016م خود از دو مدل هوشمند پرده‌برداری کرده و سعی دارد که این روند را توسعه بدهد. پیش‌بینی ما این است که در 4 سال آینده این سیستم در ایران به‌طور کامل اجرا شود.


    نخستین قدم را به صورت اجرایی چه زمانی برمی‌دارید؟
    پروژه نوسازی ناوگان تاکسیرانی مدت‌هاست که در دست اقدام است. ما هم‌اکنون درحال عقد قرارداد با اتحادیه تاکسیرانی کشور هستیم و بازدیدهایی از سوی مدیران تصمیم‌گیر ازجمله مدیران اتحادیه و معاون وزیر کشور در حوزه شهرداری‌ها و امور حمل‌ونقل از این پروژه انجام شده است. بنابراین اقدامات اولیه انجام شده و به محض اینکه این خودروها از طرف گروه صنعتی ایران‌خودرو در اختیار رانندگان تاکسی یا اتحادیه‌ها قرار بگیرد این سیستم نیز بلافاصله روی تاکسی‌ها فعال خواهد شد.


    این سیتسم برای شرایط خرابی یا در زمان تصادف چه کمکی به سرنشین می‌کند؟
    یک سیستم هشدار یا اس‌اواس (‌sos) در این خودروها تعبیه می‌شود که در زمان خرابی راننده با فشردن آن می‌تواند به مرکز داده‌ها اطلاعات لازم را مخابره کند و از آنها کمک بگیرد. در موارد تصادف نیز اگر خدایی ناکرده این تصادف به صورت شدید انجام شود، این سیستم به صورت خودکار فعال شده و اطلاعات مربوط به محل وقوع حادثه و شدت تصادف را به مرکز مخابره می‌کند. یکی از ویژگی‌های جذاب در این زمینه این است که سیستم‌های چندرسانه‌ای در داخل تاکسی‌ها نیز در کنترل مرکز داده‌ها خواهدبود. پخش فیلم و صوت و حتی کنترل رادیو به صورت طبقه‌بندی شده و با توجه به شرایط آن شهر یا استان برنامه‌ریزی خواهد شد. برای مثال در سیستم چندرسانه‌ای یکپارچه برخی شهرهای توریستی مثل اصفهان، شیراز و مشهد نیاز است که برخی اطلاعات گردشگری در اختیار مسافران قرار بگیرد. این سامانه هوشمند کمک می‌کند تا اطلاعات مرتبط با این موضوعات به راحتی در اختیار مشتری قرار بگیرد.


    در کنار تمام این ویژگی‌های مدرن امکانات بسیار خوبی هم برای بهره‌مندی مسافران از اینترنت پر سرعت درنظر دارید. درست است؟
    بله! از ویژگی‌های مهم این سیستم دسترسی به اینترنت همگانی و پرسرعت خواهد بود. ممکن است مسیر سفر طولانی باشد و مسافران نیاز به اینترنت دائمی داشته باشند. در این شرایط می‌توان از طریق وای فای در سیستم آلفا فضای داخل کابین را به شبکه‌های جهانی متصل کرد. امکان دیگر در این زمینه اتصال دوربین‌های داخل خودرو مثل دوربین مربوط به دنده عقب یا دوربین‌های موجود در ماشین‌ها برای پارک خودرو و... به مرکز داده‌ها خواهد بود که می‌تواند در شرایط خاص امکان تصویر برداری را برای مرکز فراهم کند. در نهایت ما یک سیستم پیشرفته برای عیب‌یابی در خودرو هم تعریف کرده‌ایم که می‌تواند به سیستم رایانه‌ای ماشین وصل شده و تمام نقص‌ها و مشکلات فنی را به مرکز مخابره کند. در این شرایط هرگونه بروز خطا به صورت لحظه‌ای به راننده مخابره شده و او در جریان مشکلات خودرو قرار می‌گیرد.


    به عنوان یک کارشناس چه نگاهی نسبت به این پیشرفت دارید، پیشرفتی که به هر حال ایران‌خودرو متولی آن خواهد بود؟
    این یک امکان و یک ویژگی مهم برای آینده ماست. امکانی که قرار است در اختیار تک تک مردم قرار بگیرد و تغییری که ایجاد می‌شود می‌تواند زندگی هر کسی را راحت تر پیش ببرد. فناوری‌های روز مربوط به تاکسی‌ها موضوعی کارآمد در همه کشورهای جهان است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت و من فکر می‌کنم قدم بسیار بزرگی است. در نظر داریم در آینده‌ای نزدیک اپلیکیشن موبایل این سیستم را هم برای شهروندان طراحی کنیم تا از این طریق بتوانند نزدیک‌ترین تاکسی را در اطراف خود شناسایی کرده و راننده را از نیاز خودشان آگاه کند.  اگر همه مزیت‌های مربوط به طرح تاکسی‌های هوشمند را در کنار هم قرار بدهیم، متوجه می‌شویم که فناورانه شدن سیستم حمل‌ونقل در کشور می‌تواند به کاهش هزینه ها، ذخیره انرژی و جبران زمان کمک کند.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو