فونیکسریمکسبهتام

چه کسی مسئول است؟

شب عید، کرایه تاکسی هم گران شد

عصر خودرو- هر سال در آستانه سال جدید نرخ کرایه های تاکسی زیاد می شود، اما موضوع قابل تامل افزایش خودسرانه نرخ از سوی برخی رانندگان است که ظاهرا طبق برنامه ریزی های انجام شده مقرر است عرصه برای چنین افراد سودجویی به شدت تنگ شود.

شب عید، کرایه تاکسی هم گران شد
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو» به نقل از باشگاه خبرنگاران، متولی و مسئول تعیین و تصویب کرایه تاکسی در پایتخت،شورای اسلامی شهر تهران است که پس از تصویب و ارسال مصوبه به فرمانداری و استانداری و تایید نهایی آن،اجرایی می شود.

    چندی پیش اقبال شاکری،رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران میزان افزایش نرخ کرایه تاکسی را 12 درصد اعلام کرده است.

    پیشنهاد شهرداری در خصوص افزایش نرخ کرایه تاکسی ها به افزایش 25 درصدی استوار بوده است که البته پس از طرح آن در میان اعضای شورای شهر تهران در نهایت با افزایش 15 درصدی نرخ کرایه تاکسی ها و 12 درصدی نرخ کرایه های اتوبوس و مترو موافقت جمعی حاصل شد.

    شاکری در خصوص روند اجرایی مصوبه مورد اشاره عنوان کرد:پس از ارسال مصوبه به فرمانداری تهران و سپس با اعمال نظر فرمانداری تهران،مصوبه مجددا به شورا باز می گردد ودر نهایت برای قانونی شدن به استانداری می رود.

    وی در مورد زمان اعلام نهایی استانداری در خصوص نرخ کرایه های تاکسی می گوید:معمولا استانداری در این خصوص ملاحظاتی دارد که این امر باعث زمان بر شدن اعلام رسمی کرایه های تاکسی و عملیاتی شدن آن می شود،اما بخش قابل توجهی از دغدغه های عموم مردم به افزایش کرایه ها بصورت بی ضابطه،بی قاعده،میلی و خودسرانه است که متاسفانه برخی از رانندگان نسبت به آن مباردت می ورزند.

    این قصه تکراری هر سال در روزهای پایانی سال و ایام فروردین ماه به روشنی قابل رویت خواهد بود و بصورت تقریبی می توان گفت کم و بیش همگی این افزایش خودسرانه و غیر قانونی را در پاره ای از اوقات تجربه کرده ایم،عده ای در قبال این افزایش،سکوت می کنند،برخی مشاجره می کنند و برخی دیگر نیز صدای اعتراض و گلایه های خود را به دستگاه های ذیربط و تاکسیرانی می رسانند.

    طبق قانونی هر گونه افزایش قیمتی باید بر مبنای قانون،مصوبه شورای شهر و تایید فرمانداری و استانداری باشد.

    افزایش غیر قانونی نرخ کرایه تاکسی مهار می شود؟

    ظاهرا در سال جاری برای جلوگیری افزایش نرخ کرایه های تاکسی با تمهیداتی خاص اتخاذ شده،تدابیری که ظاهرا با تکیه بر آن شاهد چنین حجم انبوهی از تخلفات در حوزه افزایش خودسرانه کرایه های تاکسی نخواهیم بود.

    مهدی اسماعیل بیگی،معاون نظارت و امور مناطق سازمان مدیریت تاکسیرانی با اعلام خبری مبنی بر احتمال کاهش تخلفات در حوزه افزایش خودسرانه کرایه تاکسی در این شهر عنوان می کند : ساختار نظارت بر تاکسی ها مدتی است با تغییراتی همراه شده و بر این اساس در صورت تخلف تاکسی ها یا تاکسی داران بواسطه دستگاه های رایانه ای دستی که به تازگی تاکسیرانی به آن تجهیز شده شناسایی و در همان منطقه اعمال قانون می شوند.

    طبق اظهارات برخی از مسئولان،افزایش کرایه تاکسی بصورت خودسرانه و بی ضابطه،باعث ثبت نمره منفی در گواهینامه رانندگان نیز خواهد شد و در صورت تکرار این تخلف،جریمه های سنگین تری در انتظار آنها خواهد بود.

    رفع مشکل فقدان و کمبود پول خرد

    یکی از دغدغه های رانندگان و تاکسی داران به پول های خُردی معطوف می شود که کمبود آن گاه به جر و بحث و درگیری میان مسافر و تاکسی ران کشیده می شود.

    طبق اظهارات بیگی،معاون نظارت و امور مناطق سازمان مدیریت تاکسیرانی شهر تهران قرار است از سال آینده با تجهیز تاکسی ها به کرایه الکترونیک، مشکل مورد اشاره در خلا فقدان و کمبود پول خرد برای همیشه حل شود.

    وی می گوید: موضوع پرداخت الکترونیک کرایه ها در حال پیگیری است و بصورت پایلوت در دو نقطه تهران اجرایی و آزمایش می شود تا به تدریج با موفقیت طرح امر مذکور با وسعت هر چه بشتری در سطح شهر تهران عملیاتی شود.

    به عقیده بیگی در صورت تحقق این امر،درافزایش کرایه تاکسی بصورت مصوب نیز برخی از مشکلات رفع می شود،چون گاهی در فرآیند افزایش کرایه تاکسی،میزان مصوب شده رُند یا گرد نیست و یقینا با تجهیز تاکسی ها به کرایه الکترونیکی،مشکلات پیش رو در این بخش رفع و به حداقل ممکن کاهش پیدا خواهد کرد.

    برای جلوگیری از درگیری های ناشی از پول خرد،پایه رند شدن کرایه های تاکسی بر مبنای 100 تومان بسته می شود و در این مقدار، میزان افزایش سال گذشته در خطوط تاکسیرانی نیز مدنظر قرار خواهد گرفت.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۶ روز پیش
        آرشیو