فونیکسریمکسبهتام

بنزین«۱۳۹۲»

نبض کارت سوخت برای بقای که می زند؟

عصر خودرو- اجرای طرح سهمیه‌بندی کارت سوخت موجب شده تا سالانه ۲۰ تا ۴۰ میلیون تومان هزینه نگه داشت، تعمیرات و پشتیبانی به جایگاه‌داران تحمیل شود.

نبض کارت سوخت برای بقای که می زند؟
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از فرصت امروز، براساس برآورد انجام‌شده سالانه 68 تا 136میلیارد تومان از درآمد جایگاه‌داران صرف طرح مذکور می‌شود، ‌هزینه‌ای که قرار بود توسط شرکت پالایش و پخش تامین شود اما نشده است. حال جایگاه‌داران خواستار توقف این طرح هستند و از وجود پشت پرده‌ای خبر می‌دهند که تداوم اجرای این طرح موجب می‌شود سود میلیاردی عایدشان شود. طرح سهمیه‌بندی کارت سوخت از سال 86 آغاز شده است و قرار بود بعد از اجرا و رصد دقیق از میزان مصرف بنزین قاچاق این فرآورده برچیده شود حال با اینکه امروز، نزدیک بودن قیمت بنزین ایران با قیمت منطقه عملا قاچاق دیگر صرفه ندارد اما این طرح همچنان اجرایی می‌شود.

    بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت هم اخیرا در نشستی خبری با بیان اینکه وزارت نفت به دنبال توقف عرضه کارتی بنزین است، اعلام کرده است: برای نهایی کردن این موضوع دنبال مذاکره با دولت هستیم زیرا تداوم آن برای دولت سودی ندارد و هزینه بر است. با این حال این طرح همچنان در حال اجرا است؛ طرحی که موافقی برای ادامه آن ندارد. در حال حاضر 3 هزار و 400 جایگاه عرضه سوخت بنزین و گازوییل در کشور وجود دارد که به سامانه عرضه سوخت با کارت مجهز شده‌اند. این سیستم که در حال اورهال شدن است و باید بودجه‌ای کلان برای ریست آن در نظر گرفته شود.

    انتقاد از رویه شرکت پالایش و پخش

    ناصر رئیسی فرد، رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارفرمایی صاحبان جایگاه‌های سوخت با اشاره به اینکه در حال حاضر کمتر از 5 درصد مردم از کارت سوخت خودروی‌شان در زمان سوخت‌گیری استفاده می‌کنند، می‌گوید: «مخالف جدی این طرح بودم زیرا موجب ایجاد فساد و تحمیل ناهنجاری فراوان به جامعه شده بود و تداوم اجرای آن تنها به جایگاه‌داران و مردم ضرر اقتصادی خواهد رساند و امروز با تک نرخی شدن بنزین ضرورتی برای تداوم آن وجود ندارد.»

    وی با اشاره به اینکه شرکت پالایش و پخش نسبت به تعهدات خود در اجرای این طرح پایبندی نداشت، می‌افزاید: «قرار بود هزینه تعمیر و نگهداری پمپ‌های بنزین توسط این شرکت تامین شود اما بعد از یک‌سال این تعهدات به فراموشی سپرده شد و امروز این شرکت با چند شرکت پیمانکاری برای تامین قطعات و ارائه خدمات به جایگاه‌داران قرارداد دارد.»

    رئیسی‌فرد درباره انتقادات برخی از جایگاه‌داران نسبت به شرکت‌ پالایش و پخش و تحمیل هزینه‌های نگهداشت به جایگاه‌داران، پاسخ صریحی نمی‌دهد و تنها می‌گوید: «اینکه رقم دقیق تحمیلی به جایگاه‌داران از اجرای طرح سوخت با کارت سوخت را نمی‌دانم اما بدون شک شرکت پالایش و پخش متولی اصلی این طرح بوده است و باید امروز تلاش کند تا این طرح برچیده شود.»

    پشت پرده طرح عرضه بنزین با کارت سوخت

    ولی الله محمودی، دبیر سندیکای جایگاه‌داران سراسر کشور و مالک یکی از جایگاه‌های تهران با اشاره به اینکه عرضه کارتی بنزین در جایگاه‌های سوخت موجب سردرگمی مردم شده است از حمایت جدی برخی از افراد از تداوم عرضه بنزین با کارت سوخت خبر می‌دهد و می‌گوید: «از تداوم اجرای طرح عرضه بنزین با کارت سوخت هیچ فرد و نهادی رضایت ندارد حتی وزارت نفت و شرکت پالایش و پخش نیز از این موضوع رضایت ندارند به جز کسانی که از این تداوم آن استفاده‌های مالی دارند.»

    وی در تشریح بیشتر این موضوع می‌افزاید: «تعمیرات این دستگاه‌های عرضه بنزین کارتی باید مداوم صورت گیرد. گروهی هستند که تامین‌کننده قطعات این دستگاه‌ها هستند و نصب و تعمیرات را برعهده دارند. به درستی از پشت پرده این اصرار بر تداوم این طرح کسی اطلاع ندارد اما افرادی هستند که از تداوم اجرای طرح کارت سوخت بنزین، بهره‌مند می‌شوند، کسانی که از دولت گذشته بر سر کار آمده‌اند و همچنان حضور پرقدرتی دارند.»

    این جایگاه‌دار سوخت با اشاره به نامه‌نگاری متعدد جایگاه داران به دولت برای اتمام هر چه سریع‌تر این طرح، ‌می‌افزاید: «قرار بود در سه ماه این طرح به منظور سرشماری از میزان مصرف بنزین توسط خودروها و قاچاق اطلاعاتی جمع‌آوری شود. این اطلاعات امروز موجود است اما هیچ جا ارائه نمی‌شود این بیانگر این مهم است که اجرای طرح هیچ فایده‌ای ندارد.»

    افتخاری رئیس یکی از جایگاه‌های کرج در این باره می‌گوید: «حذف کارت سوختبنزین از آرزوهای دیرینه جایگاه‌داران است زیرا اجرای آن هزینه 5 میلیون تومانی در ماه برای جایگاه‌داران دارد. مشکلاتی که این طرح برای ما و مردم ایجاد کرده روز به روز افزایش می‌یابد نمونه آن خرابی سکوها و طولانی شدن صف‌های سوخت‌گیری خودروها است.

    وی با بیان اینکه دولت به راحتی آمارهای مورد نیاز از میزان عرضه بنزین را می‌تواند به‌دست بیاورد و نیاز به کارت سوخت وجود ندارد، ‌می‌افزاید: «متاسفانه دولت گذشته و کنونی به تعهدات خود در قبال جایگاه‌‌داران عمل نکرد و موجب شد تا هزینه نگهداشت، تعمیرات و پشتیبانی به جایگاه‌داران تحمیل شود. براساس برآورد صورت گرفته، با توجه به تعداد سکوها، هزینه‌ها متغیر است اما من سالانه 20 تا 40 میلیون تومان هزینه برای اجرای طرح دولتی پرداخت می‌کنم که قرار بود توسط شرکت پالایش و پخش تامین شود.»

    وی درپاسخ به اینکه چرا تاکنون برای جمع‌آوری کارت‌های سوخت اقدام نکردید؟ می‌گوید: «در روزهای نخست اجرای این طرح و با توجه به اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها، در سبزی به جایگاه‌داران نمایش داده شد و از ما کمک خواسته شد، ما نیز به دلیل نبود اطلاعات کافی همکاری خود را اعلام کردیم اما حالا از تمامی مسئولان لشکری و کشوری کمک خواسته‌ایم تا این طرح جمع‌آوری شود.»

    این جایگاه‌دار سوخت هیچ امیدی به پرداخت هزینه‌های مازادی که اجرای طرح کارت سوخت توسط دولت به آن تحمیل کرده است، ندارد و تنها اعلام می‌کند که قبل از بالا رفتن هزینه‌های این طرح، ‌دولت یازدهم طرح مذکور را جمع‌آوری کند. حال درآستانه پایان سال پیشنهاد توقف عرضه بنزین با کارت سوخت در روزهای پایانی سال از سوی جایگاه‌داران به دولت مطرح شده است و امیدوارند که دولت با خواسته آنها موافقت کند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط