فونیکسریمکسبهتام

آلودگی هوا«۱۶۲۰»

رفع آلودگی هوا اولویت مشترک مردم و قالیباف

عصر خودرو- رفع آلودگی هوا اولویت مشترک مردم و قالیباف در برنامه تلویزیونی «پایش» اعلام شد.

رفع آلودگی هوا اولویت مشترک مردم و قالیباف
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۵:۰۰

    به گزارش  پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از تسنیم، محمدباقر قالیباف که مهمان برنامه تلویزیونی «پایش» بود، در پاسخ به نخستین پرسش برنامه مبنی بر اینکه « مهمترین اولویت شهردار پایتخت باید پرداختن به چه موضوعی باشد»، اظهار داشت: به عقیده بنده پرداختن به معضل آلودگی هوا باید نخستین اولویت شهرداری باشد.

    پاسخ قالیباف به این پرسش با نظر اکثر شرکت کنندگان در این نظرسنجی مشترک بود.

    وی در پاسخ به این پرسش که چرا آلودگی هوا می تواند سایر مسائل را حل کند؟ ادامه داد: این موضوع یک بحث تخصصی و فنی است؛ بررسی های عملی ما درباره آلودگی هوا نشان دهنده این است که 80 درصد آلاینده های شهر تهران وسایل متحرک هستند و تنها 20 درصد شامل وسایل خانگی و کارخانجات است.

    شهردار تهران تصریح کرد: زمانی که منبع تولید آلودگی مشخص می شود یکی از کارهایی که پیش روی ماست کاهش ترافیک از طریق مدیریت تقاضای سفر با استفاده ازوسایل حمل و نقل عمومی و بهره مندی از وسایل الکترونیک است. اگر پرداختن به آلودگی هوا در اولویت قرار گیرد مسائل مربوط به ترافیک و حمل و نقل عمومی حل می شود و سلامت اداری نیز رخ می دهد.

    وی در پاسخ به این پرسش که شهرداری چه میزان می تواند آلودگی هوا را مدیریت کند؟ گفت: مسئولیت مستقیم این امر با دولت است اما آنقدر کارها پیچیده و فرابخشی است که نمی توان گفت همه کارها به عهده یک دستگاه است. به طور حتم شهرداری ها می توانند در این زمینه ایفای نقش کنند اما در این بین همکاری وزارت خانه های نیرو و صنایع نیز لازم است.

    قالیباف در ادامه این برنامه با مشاهده تصاویر مربوط به دستفروشی در برخی شهرهای دنیا، اظهار داشت: مقایسه کردن خوب است اما باید مستندی از این وضعیت در شهر تهران نیز آماده شود. در حال حاضر بیش از 50 روزبازار و شب بازار در شهر تهران وجود دارد که یکی از آنها در پیاده راه باب همایون است.

    * دستفروشان بازارها سرقفلی ندارند/ شهرداری کمتر از 10 هزار تومان از دستفروشان دریافت می کند

    وی تصریح کرد: افرادی که در این بازارها به دستفروشی می پردازند سرقفلی ندارند و شهرداری کمتر از 10 هزار تومان از آنها هزینه دریافت می کند. برخی دستفروشان افراد کارافرینی هستند که سرمایه، پارتی و استفاده از رانت برایشان فراهم نیست که بتوانند وامی دریافت کنند و کار کوچک خود را ساماندهی کنند از سوی دیگر به بازار فروش نیز متصل نیستند و با کمترین هزینه و سرمایه کار تولیدی مانند صنایع دستی ایجاد کرده اند.

    قالیباف افزود: برخی دیگر از افراد نیز به دلیل نارسایی های اقتصادی، رکود و تورم بالا با معضلاتی چون ورشکستگی رو به رو می شوند و می خواهند خود را بازسازی کنند.  بنابراین مخاطب ما در دستفروشان این دسته از افراد هستند که باید مورد حمایت هم قرار گیرند.

    *برخی دستفروشان سودجو و به دنبال فرار از مالیات هستند

    وی گفت: اما در کنار این افراد کسانی وجود دارند که به دنبال سودجویی و فرار از مالیات، هزینه کم و درآمد گزاف هستند. در این بین نیز ممکن است کالای قاچاق یا بی کیفیت هم ارائه دهند.

    شهردار تهران با بیان اینکه بیش از 50 درصد دستفروشان به فروش مواد غذایی و پوشاک می پردازند، اظهار داشت: تا چند ماه پیش وقتی به بازار 15 خرداد وارد می شدید بیش از 2 هزار دستفروش را مشاهده می کردید که به صورت باندی فعالیت داشتند.

    وی افزود: 4 موزاییک برای فعالیت یک دستفروش تعیین و 100 هزار تومان قیمتگذاری می شد این امر باعث میشد هر کالایی به فروش برسد و علاوه بر ایجاد مزاحمت برای کسبه در مسیر تردد مردم نیز مزاحمت ایجاد شود. شهرداری تهران با همکاری نیروی انتظامی فراخوانی اعلام و نسبت به شناسایی آنها اقدام کرد.

    * تنها 300 نفر از دستفروشان بازار پانزده خرداد صلاحیت دستفروشی داشتند

    قالیباف گفت: حدود 600 نفر از دستفروشان پانزده خرداد مراجعه کردند که بین آنها تنها 300 نفر صلاحیت انجام این کار را داشتند و در واقع جزو دو گروه اول مذکور محسوب می شدند. در حال حاضر نیز در ساعات ورود و خروج مشخصی در باب همایون حضور می یابند و به بساط گستری می پردازند.

    وی در بخش دیگری از این برنامه در پاسخ به پرسش یکی از بیننده ها مبنی بر اینکه چرا بدهی پیمانکاران شهرداری پرداخته نمی شود، گفت: به طور حتم برخی از پیمانکاران از شهرداری طلب دارند اما آنها پرداخت می شود که مسیر اداری را طی کرده باشند و اسنادشان قطعی شده باشد.

    * پرداخت بخشی از دیون پیمانکاران تا شب عید

    شهردار تهران گفت: البته این نکته را هم باید مد نظر داشت که ممکن است برخی پیمانکاران دسته دوم باشند؛ برخی از با شهرداری قرارداد منعقد می کنند اما کار را به پیمانکار جزء واگذار می کنند، گاهی ممکن است شهرداری با پیمانکار اصلی تصویه کند اما پولی به پیمانکار جزء پرداخته نشود. ولی به هر ترتیب تا شب عید بخشی از این دیون پرداخت خواهد شد.

    وی همچنین در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا بر نوع برخورد مأموران شهرداری با مردم نظارتی وجود دارد یا خیر، اظهار داشت: بله؛ ما به مأموران شهرداری آموزش می دهیم و بر آنها نظارت داریم. بنده این نکته را به آنها گوشزد کرده ام که حق نداریم اجرای قانون را با خشونت انجام دهیم.

    قالیباف گفت: با هر فردی که غیر از این عمل کند برخورد خواهیم کرد اما بین مأموران شهرداری افرادی وجود دارند که مورد ضرب شتم قرار گرفته اند و حتی نقص عضو شده اند.

    وی با اشاره به تصاویر مربوط به واژگون شدن چرخ دستی یک لبو فروش در فضای مجازی، اظهار داشت: بنده دستور رسیدگی به این موضوع را دادم، در جریان این امر و با استفاده از دوربین ترافیکی آن محدوده مشخص شد، فرد لبو فروش نسبت به واژگون کردن چرخ دستی اقدام کرده و موضوع ارتباطی به مأموران شهرداری نداشته است.

    شهردار پرسش دیگری مبنی بر ایجاد سد معبر برای افتتاح برخی مجتمع ها وغیره، گفت: باید سد معبری که جنبه شخصی داشته باشد باید برخورد شود، شهروندان نیز می تواند این موضوعات را با سامانه 1888 در میان بگذارند تا مورد رسیدگی قرار گیرد اما برخی از سد معبرها برای مراسم های عمومی است و باید به این نکته توجه داشت.

    وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه چرا در برخی مناطق مسکونی اجازه ساخت مجتمع های تجاری داده می شود، تصریح کرد: در گذشته تهران فاقد طرح های جامع و تفصیلی بود اما چند سال است که ساخت و سازها در شهر بر اساس این دو طرح انجام می شود و طبق پهنه بندی های تعیین شده ساخت و ساز صورت می گیرد.

    * 85 درصد بوستان ولایت فضای سبز است/  ساخت هتل اسپیناس خلاف مقررات نبود

    قالیباف در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه چرا بوستان ولایت همچنان بلاتکلیف است، اظهار داشت: اینطور نیست؛ 85 درصد مجموعه بوستان ولایت فضای سبز است و برای باقی آن مشخص است که باید چه ساختمان هایی احداث شود. هیچ یک از این ساختمان ها بیش از 6 طبق نیست و قرار است به مراکز علمی، فرهنگی و غیره تبدیل شوند که بیمارستان هسته ای یکی ازآنهاست.

    وی در پاسخ به پرسش دیگری درباره ساخت هتل اسپیناس در سعادت آباد، گفت: ساخت این هتل خلاف مقررات نبود و به طور مفصل در شورای شهر تهران روی آن بحث شد. همه متقاعد شدند و کاربری آن نیز مربوط به ساخت هتل بوده است.

     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو