فونیکسریمکسبهتام

آخرین تحولات، اخبار و حواشی پیرامون رسوایی تقلب فولکس‌واگن

روایت اکونومیست از رسوایی

عصر خودرو- مدیرعامل کنونی شرکت فولکس‌واگن، مایتاس‌مولر بسیار امیدوار است که معرفی مدل‌های جدید خودروهای تولیدی این خودروساز در نمایشگاه بین‌المللی خودرو ژنو، تا حد زیادی به ترمیم وجهه مخدوش شده فولکس‌واگن و بازیابی آبرو و اعتبار از دست رفته این شرکت کمک کند .

روایت اکونومیست از رسوایی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از صمت، مایتاس‌مولرگفته است،در امیدواری به موفقیت این ایده، کمترین شک و تردیدی ندارد.

    در این زمینه اما یکی از چهره‌های کمدی شناخته شده بریتانیایی که شهرت زیادی در زمینه انجام شوخی‌های تند و زننده با چهره‌های سرشناس انگلیسی و غیرانگلیسی برای خود دست‌وپا کرده است عقیده دیگری دارد. در نخستین روزهای برپایی نمایشگاه ژنو و هنگامی که یورگن استاک‌مان، مدیر فروش فولکس‌واگن اقدام به رونمایی و معرفی نسخه جدید اتومبیل شهری (Up citycar) فولکن‌واگن کرده و درحال تشریح ویژگی‌های محصول جدید این شرکت بود، سایمون برادکین، کمدین (هزل‌گوی) انگلیسی ـ که هدف قبلی‌اش پیش از فولکس‌واگن، رییس تازه معزول شده فدراسیون بین‌المللی فوتبال (فیفا) یعنی «سپ بالاتر» بود و او را با شوخی‌های تندش بسیار آزاد داده بود ـ به صورت «gate crashed» (یعنی اشخاصی که بدون دعوت یا بدون بلیت ورودی وارد یک مکان یا گردهمایی خاص می‌شوند) به یکباره وارد صحنه معرفی محصول جدید فولکس‌واگن شد آنهم درحالی که لباس کاری یکسره پوشیده و یک آچار نیز در دستش بود و البته یک جعبه کوچک هم در دست دیگر داشت که روی آن عبارت «cheatbox» یا «جعبه تقلب» حک شده بود و با این شکل و شمایل، نقش یک مکانیک و تعمیرکار خودرو را در مقابل حضار بازی کرد که قصد دارد اتومبیل تازه رونمایی شده فولکس‌واگن را تعمیر کند و این نمایش برادکین تا زمانی که ماموران امنیتی حاضر در سالن، او را به بیرون هدایت کنند، ادامه پیدا کرد.
    مدیرعامل فولکس‌واگن (مولر) به روشنی توانست جنبه خنده‌دار شیرین‌کاری کمدین انگلیسی را دریابد: مولر شغل خودش را مدیون یک رسوایی است. او را آوردند تا جایگزین مارتین وینترکورن، مدیرعامل پیشین فولکس‌واگن شود، کسی که به اجبار از سمت خود استعفا داد، هنگامی که در سپتامبر گذشته دستکاری متقلبانه نرم‌افزارهای ویژه تعیین میزان آلاینده‌زایی (اکسیدنیتروژن) 11 میلیون دستگاه اتومبیل سواری دیزل تولیدی این شرکت، که زیرفشار و با مدیریت وی بود، هنگام انجام آزمون‌های زیست‌محیطی در امریکا برملا و رسوا شد.
    در همین هفته جاری خبر جدیدی منتشر شد مبنی‌بر اینکه وینترکورن (مدیرعامل قبلی فولکس) با ارسال یک نامه برای مولر در ماه مه 2014، به اشکال و بی‌نظمی‌های موجود در زمینه آلاینده‌زایی خودروهای دیزل این شرکت اشاره و او را از این مشکلات آگاه کرده بود.مولر هرچند دریافت این نامه را پذیرفت و خبر آن را تایید کرد اما در عین حال گفت ممکن است آن نامه را نخوانده باشد.
    مولر در گفت‌وگوی اختصاصی خود با مجله اکونومیست قول داده که «تغییراتی به یادماندنی» را در نحوه فعالیت و عملکرد شرکت فولکس‌واگن و خودروهای تولیدی این شرکت به وجود بیاورد اما هر چند که فولکس‌واگن برخی اقدامات ضروری را برای جبران تقلب و رسوایی اخیرش به انجام رسانده با این وجود، با توجه به شواهد موجود، اقدامات اساسی و زیربنایی گسترده برای اصلاح و ارتقای کیفیت عملکرد فولکس‌واگن که به عقیده بسیاری از کارشناسان امری ضروری است، درحال‌حاضر بسیار بعید به نظر می‌رسد. رسوایی انتشار آلاینده‌های فولکس‌واگن در حقیقت نشانه‌ای بود از یک فرهنگ مشارکتی شکل‌گرفته در این شرکت خودروساز که هدف‌گذاری و تمرکز اصلی آن بر بالا بردن پرشتاب محصولات تولیدی و خروجی از خطوط تولید کارخانه تا مرز تولید 10 میلیون خودرو در سال و سرنگون کردن شرکت تویوتا از جایگاهش به عنوان بزرگترین خودروساز جهان بود.
    اما در تلاش برای دستیابی به این هدف، آنچه متحمل صدمه و زیان شد، شاخص سودآوری این شرکت بود، برای سال‌های متمادی سود عملیاتی فولکس‌واگن حدود 12 میلیارد پوند (13میلیارد دلار) بود آنهم با وجود توسعه و افزایش قابل‌توجهی که در محصولات تولید شده و خروجی از کارخانه ایجاد شده بود و البته با حجم عظیم محصولات برگشتی خود از چین و عملکرد ضعیف پنهان نگه‌داشته شده در اروپا و همچین از دست دادن بخش زیادی از بازار محصولات خود در امریکا و بازارهای درحال ظهور که کارنامه نهایی این شرکت را تشکیل می‌داد.
    مولر در این گفت‌وگو خاطرنشان کرد براساس محاسباتی که انجام داده است، شرکت فولکس‌واگن به دلیل موضوع چالش برانگیز «انتشار آلاینده‌های سمی از خودروهای دیزل» زمین‌گیر و فلج نخواهد شد.
    تازه‌ترین آمار عملکرد فولکس‌واگن نشان داده که میزان فروش خودروهای این شرکت در اروپا و امریکا در طول نخستین ماه امسال (ژانویه2016‌) در مقایسه با ماه مشابه سال قبل دچار تنزل شده است، در شرایطی که حجم تقاضای کل برای خودروهای این خودروساز در همین دوره زمانی افزایش پیدا کرده بود. اما مدیرعامل فولکس‌واگن می‌گوید که سال 2016میلادی شروع خوبی داشته و براساس پیش‌بینی‌ها انتظار دارد که شروع دوباره روند حرکت مثبت فولکس‌واگن تحت‌تاثیر چالش رسوایی سال گذشته با اندکی تاخیر رخ دهد.

    ممکن است حق با مولر باشد. سال گذشته شاهد دو چالش مشابه برای دو خودروساز بزرگ دیگر بودیم. وجود «نقص در سوئیچ‌های احتراق داخلی» خودروهای جنرال‌موتورز و مشکل «شتاب ناخواسته» اتومبیل‌های شرکت تویوتا، این دو خودروساز را وادار به انجام فراخوان‌هایی بسیار گسترده و پرشمار و به دنبال آن، تولید حجم انبوهی از اخبار و حواشی پیرامون این فراخوان‌ها کرد. با این وجود شاخص‌های فروش تنزل پیدا کرده هر دو خودروساز به فاصله چندماه، ترمیم شده و بهبود پیدا کردند.
    مولر نیز اکنون تلاش خود برای ایجاد فرهنگ سلسله مراتب تصمیم‌گیری از تصمیم‌های کوچک گرفته تا تصمیم‌های بزرگ، در شرکت فولکس‌واگن را آغاز کرده است و قصد دارد این فرهنگ را به‌وسیله مهندسانی که از دفتر مرکزی این شرکت در ولفسبورگ به سایر اداره‌ها و شعبه‌ها در شهرها و کشورهای دیگر اعزام می‌شوند، به تمامی کارکنان و افراد دست‌اندرکار امور فولکس‌واگن منتقل کند.
    مولر تا امروز 7 تن از 10 مدیر ارشد اجرایی فولکس‌واگن را تغییر داده و جایگزین کرده است.
    برخی مدیران جدید جزو اتباع خارجی و غیرآلمانی و بعضی از آنها چهره‌هایی جدید ـ مانند خود آقای مولر ـ هستند اما کارکنان خودی (آلمانی) فولکس‌واگن در ساختار و شاخه‌های این شرکت ریشه دوانده‌اند. با این حال، مولر سعی دارد سرعت عمل را در تصمیم‌گیری‌های منطقی و درست را جاانداخته و کارکنانش را به این امر عادت دهد.
    از نظر برنامه‌های کلان و زیربنایی، مدیرعامل فولکس‌واگن وعده داده است که یک طرح بزرگ و جامع تجدید ساختار را در این شرکت از اواخر امسال میلادی به مرحله اجرا درآورد، با این وجود شرکت اعلام کرده است که درحال‌حاضر تمرکز جدی‌تری روی شاخص سودآوری فوکس‌واگن دارد.


    به عنوان نخستین اقدام عملی در این زمینه جزییات اجرایی برنامه‌ای برای کاهش یک‌میلیارد یورو از هزینه‌های شبکه تولیدات نشان(برند) فولکس‌واگن برای سال آینده آماده شده است. اما تحلیلگران تخمین می‌زنند شرکت فولکس‌واگن که به دلیل بحران‌های مالی قادر به انجام این‌کار در میان تعداد زیادی از خودروسازان که رقیب این شرکت در بازار محسوب می‌شوند، نخواهد شد و به عنوان یک دلیل خوب و منطقی در تایید گفته‌های خود به 3 برابر شدن هزینه‌های اداری فولکس‌واگن از سال 2007میلادی تا امروز اشاره می‌کنند. اما هر اتفاقی که بیفتد درنهایت گروه اجزای خود را سرپا نگه خواهد داشت. این بار ممکن است بار سنگینی باشد، خودروسازان لوکس و کم‌هزینه درحال رشد هستند و بازار انبوه فعلی بسیار رقابتی اما فعالیت‌های تجاری هسته مرکزی فولکس‌واگن نیز هرچه رقابتی‌تر خواهد شد. شاید عجیب باشد اما به نظر می‌رسد فولکس‌واگن می‌تواند به اهداف بزرگ خود با وجود بحران‌های بزرگ دست پیدا کند.
     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو