فونیکسریمکسبهتام

وزیرنفت در جمع خبرنگاران:

ایران تا ۶ ماه آینده ۱۲ میلیون لیتر بنزین یورو ۴ در روز تولید می‌کند

عصر خودرو- وزیر نفت گفت: پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس ظرفیت تولید ۳۶۰ هزار بشکه میعانات گازی در روز را دارد.

ایران تا ۶ ماه آینده ۱۲ میلیون لیتر بنزین یورو ۴ در روز تولید می‌کند
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگا خبری «عصرخودرو» به نقل از ایلنا، بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت درحاشیه بازدید از پالایشگاه ستاره خیلج‌فارس در جمع خبرنگاران با بیان اینکه پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس ظرفیت تولید 360 هزار بشکه میعانات گازی در روز را دارد که یکی از بزرگترین نمونه‌ها در جهان است، گفت: تاکنون نزدیک 3/2 میلیارد دلار برای این پروژه هزینه شده و 500 میلیون دلار دیگر نیز هزینه نیاز دارد که فاز اول ان به مدار بیاید .

    وی با بیان اینکه تولید 12 میلیون لیتر یورو 4 از این پالایشگاه ( ستاره خلیج‌فارس) از واردات بنزین خودکفا شویم، تصریح کرد: راه‌اندازی فازهای بعدی پالایشگاه باعث می‌شود از نظر کیفیت و کمیت به وضعیت مطلوبی برسیم . برنامه این است که ابتدای سال آینده خوراک وارد ترین اول شود و تا نیمه‌اول سال بنزین تامین می‌شود .

    وزیر نفت با اشاره به حضور سهامداران پالایشگاه از جمله شرکت پاپیکو صندوق بازنشستگی نفت و هیات‌مدیره بانک‌ملت در جریان بازدید امروز از پالایشگاه خاطرنشان کرد: حضور افراد یاد شده نشانه عزم دولت برای به اتمام رساندن این کار فوق‌العاده است و همگی اعلام آمادگی کردند مشکلاتی که در تامین مالی بود رفع شده و طرح به سرعت و طبق زمان‌بندی انجام شود.

    زنگنه یادآور شد: برای فاز اول 700 میلیون دلار از صندوق توسعه‌ملی تصویب شده که برای راه‌اندازی این فاز کفایت می‌کند و سهامداران نیز باید از نظر ریالی 300 میلیارد تومان هزینه کنند تا ترین اول به اتمام برسد.

    وی با اعلام این خبر که تا یک و نیم سال آینده طرح پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس وارد مدار خواهد شد، اظهار داشت: برنامه این است که ظرف 6 ماه آینده یک ترین که 12میلیون لیتر بنزین تولید می‌کند، وارد مدار شود.

    زنگنه متذکر شد: قرارگاه خاتم‌الانبیا به عنوان پیمانکار اصلی طرح قول داده پروژه در موعد مقررات وارد مدار شود و ما نیز امیدواریم منابع آن تامین شود، البته کارهای فنی زیادی از نظر راه‌اندازی انجام شده و بخشی نیز در مرحله نهایی است.

    وی در ادامه گفت: درحال حاضر خوراک پشت واحد تقطیر اول است که باید کار جزئی صورت گیرد تا تحویل واحد شود و اولین واحد، پالایش انجام شود.

    زنگنه درباره تجهیزات مورد نیاز طرح نیز اظهار داشت: تعداد تجهیزات خارجی مورد نیاز بود که در راه است و برخی نیز در مرحله ساخت قرار دارد اما اصل کار انجام شده، ضمن اینکه باید گفت 60 درصد تجهیزات توسط شرکت‌های داخلی ساخته و تحویل شده است.

    وزیر نفت شرایط تحریم‌ها را دلیل طولانی‌شدن کار و به اتمام رسیدن پروژه ستاره خیلج‌فارس عنوان کرد و افزود: با برداشته شدن تحریم‌ها شرایط بهتر شده و شرکت‌های خارجی نیز کارشناسان خود را برای راه‌اندازی به کشور روانه می‌کنند و برخی تجهیزات مورد نیاز نیز تامین می‌شود.

    بر اساس این گزارش،‌ پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج‌فارس بزرگترین و اولین پایشگاه میعانات گازی کشور است که روی اقتصاد کشور تاثیرگذار بوده و علاوه بر خودکفایی در تولید فرآورده‌های نفتی ایران را برای اولین بار از وارد کننده به صادر کننده فرآورده‌های نفتی تبدیل می‌کند.

    بهره‌برداری از این پالایشگاه مهم و استراتژیک تبلور سیاست‌های اقتصاد مقاومتی مورد تاکید مقام معظم رهبری در راستای جلوگیری از خام‌فروشی و تبدیل میعانات گازی به فرآورده‌های باارزش‌تر است که از اولویت‌های وزارت نفت و دولت تدبیر و امید است.

    پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس با ظرفیت پالایش 360 هزار بشکه میعانات گازی در روز و با هدف رفع تنگناهای تولید میعانات گازی در فازهای پارس‌جنوبی همچنین رفع نیازها و مصارف داخلی در سه فاز 120 هزار بشکه‌ای با ظرفیت تولید 36 میلیون لیتر بنزین در دست احداث است.

    با توجه به اینکه کل تولید بنزین در پالایشگاه‌های کشور مجموعا به حدود 65 میلیون لیتر در روز بالغ می‌شود، پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس به تنهایی قادر است معادل 60 درصد تولید کل پالایشگاه‌های کشور، بنزین تولید کند.

    پس از بهره‌برداری از این پالایشگاه مهم و استراتژیک ایران تبدیل به قطب صادر کننده فرآورده‌های نفتی و سوخت‌رسانی به ناوگان کشتی‌های حوزه خلیج‌فارس خواهد شد.

    توسعه پایدار و تعالی سازمانی، تعالی عملیاتی و تولیدی به منظور خودکفایی کشور،‌ حفظ و گسترش دستاوردها از طریق دستیابی به استانداردهای جهانی، به بلوغ رساندن سرمایه‌های انسانی و دستیابی به بازار های هدف جدید و افزایش سهم محصولات کشور در بازارهای عمومی از جمله ماموریت‌های شرکت نفت ستاره خلیج‌فارس است.

    براساس این گزارش با توجه به زیرساخت‌های موجود در منطقه بندرعباس جهت صادرات محصولات و همچنین ارسال‌ آنها به مبادی مصرف درداخل کشور، زمینی به مساحت 700 هکتار در 25 کیلومتری شهر بندرعباس و در ضلع غربی پالایشگاه موجود به عنوان محل احداث اولین و بزرگترین پالایشگاه میعانات گازی کشور انتخاب شد.

    با بیش از راه اندازی ستاره خلیج فارس و در شرایط تحریم صاردات میعانات گازی استحصال شده در پالایشگاههای پارس جنوبی با محدودیت های زیادی مواجه بوده است لذا احداث پالایشگاه نفت ستاره خلیج‌فارس با توجه به ضرورت به کارگیری سیاست‌های اقتصادی مقاومتی و پرهیز از خام فروش و به منظور ایجاد ارزش افزوده بالاتر و افزایش درآمد تولید ناخالص سرانه‌ملی صورت خواهد گرفت.

    محصولات پالایشگاه شامل بنزین با مشخصه اکتان 90، 28،58میلیون لیتر در روز بنزین با مشخصه اکتان 95   8، 94 میلیون لیتر در روز گازوییل سبک 13، 38 میلیون لیتر در روز گازوئیل سنگین 0،65 میلیون لیتر در روز سوخت جت 37 میلیون لیتر در روز گاز مایع 3، 81 میلیون لیتر در روز گوگرد جامد 130 تن در روز هیدروژن 19،22 در ساعت خواهد

    پس از انجام مطالعات تفصیلی و مشخص شدن هزینه خرید تجهیزات سرمایه‌گذاری اولیه طرح در ابتدا 6/2 میلیارد یورو برآورد شد که با طولانی شدن زمان طرح و پس از طی فراز و نشیب ده ساله و افزایش هزینه ها براورد بودجه کل طرح به مبلغ 8/3 میلیارد یورو افزایش یافت که از مبلغ فوق تاکنون بالغ بر 3 میلیاردو 38 میلیون ریورو هزینه شده است.

    لازم به ذکر است پالایشگاه نفت ستاره خلیج‌فارس با ظرفیت تولید 36 میلیون لیتر در روز بزرگترین پالایشگاه کشور به لحاظ تولید است.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو