فونیکسریمکسبهتام

مدیر امور آفریقا و خاورمیانه رنو عنوان کرد

شرط رنو برای خرید پارس‌خودرو

عصر خودرو- در شرایطی که چند هفته از لغو تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران می‌گذرد و خودروسازان داخلی چند قرارداد و تفاهم نامه با خارجی‌ها امضا کرده‌اند، هنوز تکلیف آنها با رنو مشخص نیست و این خودروساز فرانسوی به‌طور شفاف از برنامه هایش در ایران سخنی نمی‌گوید.

شرط رنو برای خرید پارس‌خودرو
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو» به نقل از دنیای اقتصاد، از همین رو در حاشیه سومین همایش صنعت خودرو ایران، گفت‌وگویی با پیمان کارگر مدیر امور آفریقا و خاورمیانه رنو در این مورد انجام دادیم.

    رئیس‌جمهوری در همایش صنعت خودرو ایران به‌نوعی خط مشی آینده این صنعت را تبیین و شرایط حضور خودروسازان خارجی در کشور را نیز اعلام کرد. نظرتان در مورد این اظهارات چیست؟

    راحت بگویم لذت بردم؛ زیرا آقای رئیس‌جمهور چند مساله مهم را که برای ما نیز در اولویت قرار دارد، مطرح کرد.به‌عنوان مثال، مساله شراکت موضوعی است که رنو از اول روی آن اصرار داشته و در دور جدید حضور خود در ایران نیز می‌خواهد با خودروسازان داخلی همکاری مشترک داشته باشد. همانطور که آقای رئیس‌جمهور گفت، شراکت یعنی جمع زدن قدرت طرفین؛ بنابراین رنو نیز به‌دنبال همین نوع همکاری مشترک است. بحث رقابت نیز که از طرف رئیس‌جمهوری مطرح شد، می‌تواند مثبت باشد؛ زیرا ما قرار نیست (به بهانه رقابت) زیر پای هم را خالی کنیم.

    در مجموع فکر می‌کنید اظهارات رئیس‌جمهور، کار رنو را برای حضور در ایران سخت تر کرد یا ساده‌تر؟

    قطعا ساده‌تر، زیرا روشی که رنو می‌خواهد در خودروسازی ایران پیاده کند، دقیقا مبتنی بر نظرات آقای روحانی است و ما برنامه هایمان را در همین راستا (همکاری مشترک و...) تعریف کرده‌ایم. به‌عنوان مثال، آقای روحانی تاکید کرد که قطعه‌سازان ایرانی باید به زنجیره جهانی وارد شوند و ما هم همین را می‌خواهیم. رنو از اول حضورش در ایران تاکید داشت که قطعه‌سازان کشور باید به زنجیره جهانی بپیوندند. قطعه‌سازی حداقل 50 درصد از صنعت خودرو است و پرورش قطعه‌سازان جزو اولویت‌های رنو قرار دارد. هدف رنو فقط فروش قطعه نیست؛ بلکه ما می‌خواهیم قطعه‌سازی ایران را توسعه بدهیم و به همین دلیل سازندگان قطعات را به رنوپارس وصل کردیم. اتفاقا چند ماه دیگر می‌خواهیم قطعه‌سازان خوب ایرانی را به فرانسه ببریم و درهای دنیا را به رویشان باز کنیم.

    هدف‌تان از این کار چیست؟

    می‌خواهیم آنها توانایی خود را به رنو نشان بدهند تا بهترین شان را وارد سیستم قطعه‌سازی رنو-نیسان کنیم. این فقط شامل خودروهایی که در ایران تولید می‌شوند نبوده و سایر محصولات رنو را نیز در بر خواهد گرفت. به‌عبارت بهتر، قطعه‌سازانی که بتوانند کیفیت خود را ثابت کنند، وارد زنجیره تامین قطعات رنو و نیسان (در سطح جهانی) خواهند شد.

    از مذاکرات‌تان با ایران خودرو و سایپا چه خبر؟ احتمالا در جریان هستید که شایعات زیادی در این مورد منتشر شده است.

    بله شایعه که زیاد است. رنو برای همکاری با ایران‌خودرو و سایپا برنامه دارد و مذاکرات لازم را در این مورد با آنها انجام خواهد داد. ما در حال حاضر با پارس‌خودرو یک قرارداد و همکاری جوینت‌ونچر داریم و طبق آن، محصولاتی مانند تندر و ساندرو را می‌سازیم و دو سه خودرو دیگر نیز جزو برنامه‌مان است. با این حساب رنو قصد ندارد به همکاری اش با پارس‌خودرو خاتمه بدهد و این نحوه کار فعلی، سر جایش باقی خواهد ماند. با این حال، رنو قصد دارد تکنولوژی و محصولات جدید به ایران بیاورد و بنابراین باید با ایران خودرو و سایپا نیز مذاکراتی را برای همکاری مشترک انجام دهد. الان مساله اصلی رنو این است که برای انتقال تکنولوژی و محصولات جدید به ایران، از چه روشی استفاده کند و از همین رو است که با سایپا و از طرف دیگر با ایران خودرو مذاکره می‌کند. یکی از برنامه‌های رنو این است که می‌خواهد مدیریت بخشی از کار را که می‌تواند در آن مفیدتر باشد، بیشتر به دست گرفته و از این راه، تکنولوژی و خودروهای جدید را زودتر به ایران بیاورد.

    هدف دیگر رنو این است که ایران را به پایگاه صادراتی خود در خاورمیانه تبدیل کند و از همین‌رو خودروهایی را می‌آورد که مردم این منطقه (خاورمیانه) به آن احتیاج دارند. در واقع رنو قصد دارد خودروهایی را که در ایران تولید می‌کند، به کشورهای منطقه صادر کند.

    اما ایران خودرو و سایپا نیز شروطی دارند که ظاهرا اگر عملی نشود، قید همکاری با رنو را خواهند زد.

    بالاخره ایران خودرو و سایپا یکسری نظر و شرط و شروط برای همکاری با رنو دارند که طبیعی است و اشکالی ندارد آنها را در قالب مذاکرات بیان کنند.

    رنو حاضر به قبول این شروط هست؟

    برنامه کلی رنو این است که یکسری خودرو موردنیاز مشتریان را به ایران بیاورد و انجام این کار چه با ایران خودرو و سایپا و چه بی آنها، یک ضرورت برای ایرانی‌ها به‌شمار می‌رود. رنو برای تولید و عرضه این خودروها، هم با سایپا مذاکره خواهد کرد و هم با ایران خودرو؛ ما شرایط را می‌سنجیم و در نهایت اگر قرار به همکاری با این دو خودروساز شد، برای تولید محصولات موردنظر در ایران خودرو و سایپا تصمیم نهایی را خواهیم گرفت. البته ایران خودرو و سایپا یکسری اولویت‌ها در تولید دارند و ما هم اولویت‌های خودمان را، بنابراین اگر در مجموع به توافق رسیدیم، با هم کار می‌کنیم و اگر نه، رنو خود (به‌طور مستقل) محصولات موردنظرش را در بازار ایران عرضه خواهد کرد.

    پس تکلیف شرایط ایران خودرو و سایپا چه می‌شود؟ به‌عنوان مثال هر دو شرکت به شدت خواهان محصول ارزان قیمت رنو به نام «کوئید» بوده و حتی این خودرو جزو شروط آنها برای همکاری با رنو است.

    اینکه آنها کوئید را می‌خواهند، مثبت است، اما رنو هنوز تصمیمی قطعی در مورد آوردن این محصول به ایران نگرفته است. از طرفی، رنو کاری به ایران خودرو و سایپا ندارد و برنامه خود را پی خواهد گرفت و در حال حاضر نیز مشخص نیست کوئید نصیب کدام‌یک از این دو شرکت خواهد شد.

    فکر می‌کنید کوئید گزینه مناسبی برای بازار ایران است؟

    بله؛ این خودرو در حال حاضر با قیمتی حدود چهار هزار یورو در هندوستان عرضه شده که البته در صورت آمدن به ایران باید امکانات و استانداردهای آن افزایش پیدا کند. با این حساب قیمت کوئید در ایران بیش از چهار هزار یورو خواهد بود.

    گفته می‌شود این خودرو با قیمتی زیر 30 میلیون تومان به دست مشتریان ایرانی می‌رسد، همین‌طور است؟

    به‌نظرم می‌توانیم آن را زیر 30 میلیون تومان در بازار ایران عرضه کنیم.

    اگر رنو در نهایت مجبور شود با یکی از خودروسازان ایرانی کار کند، انتخابش ایران خودرو خواهد بود یا سایپا؟

    در مورد کوئید؟

    نه کلا.

    البته هیچ کس نمی‌تواند ما را مجبور کند که با کدام خودروساز کار کنیم، منتها هدف اولیه ما شراکت با هر دو خودروساز بزرگ (ایران خودرو و سایپا) است. وقتی ما می‌خواهیم چندین مدل محصول جدید تولید کنیم، نمی‌توانیم فقط با یکی از خودروسازان ایرانی وارد همکاری مشترک شویم، بنابراین هم به‌دنبال ایران خودرو هستیم هم سایپا.

    راحت بگویم، رنو می‌خواهد شریک استراتژیک صنعت خودرو ایران باشد نه شریک ایران خودرو یا شریک سایپا.

    با پارس‌خودرو چه می‌کنید؟ سهامش را می‌خرید؟

    چرا باید پارس‌خودرو را بخریم؟

    خب این جزو سیاست‌های رنو بود.

    آن زمان که برای خرید پارس‌خودرو صحبت کردیم، قصدمان این بود که برخی از محصولات جدیدمان را در این شرکت به تولید برسانیم، با این حال متاسفانه پارس‌خودرویی‌ها الان مشغول تولید خودروهای چینی هستند. وقتی آنها 40 درصد ظرفیت کارخانه را به خودروهای چینی اختصاص داده‌اند، دلیلی ندارد رنو سهام پارس‌خودرو را بخرد. البته رنو نمی‌خواهد ارتباط با پارس‌خودرو را قطع کند، اما با شرایط فعلی و وجود خودروهای چینی در این شرکت، قصدی برای خرید سهامش ندارد.

    اگر خودروهای چینی حذف شوند چطور؟

    خب آن زمان می‌توان روی خرید پارس‌خودرو تمرکز کرد.

    بن رو چطور؟

    این شرکت هم جزو گزینه‌های خرید رنو قرار دارد. حتی سایپای کاشان و بخش شمالی کارخانه اصلی ایران خودرو نیز جزو گزینه‌های خرید رنو به‌شمار می‌روند و ما در شکل جدید همکاری‌مان با صنعت خودرو ایران، به آنها احتیاج داریم.

    پرسش آخرم در مورد نیسان است؛ این شرکت قرار است به ایران برگردد؟

    مسلما نیسان به ایران خواهد آمد. اتفاقا این شرکت در حال حاضر مشغول مذاکره با پارس‌خودرو است.

    قرار است مانند گذشته در ایران فعالیت کند؟

    مدیرعامل رنو-نیسان از من خواسته به نیسان کمک کنم تا فعالیت این شرکت در ایران هر چه زودتر آغاز شود. من به مسوولان نیسان تاکید کرده‌ام که اگر می‌خواهند در ایران فعالیت کنند، باید به فکر ساخت داخل قطعات و آوردن تکنولوژی و محصولات روز خود باشند. حتی این را هم گفته‌ام که نیسان باید بخشی از محصولات تولیدی خود را در ایران به بازارهای خارجی صادر کند. در واقع مسوولان نیسان با این ذهنیت مشغول مذاکره با پارس‌خودرو هستند.

    اگر نیسان و پارس‌خودرو به توافق نرسیدند، چه؟

    بهترین گزینه همکاری برای نیسان در ایران، پارس‌خودرو است، منتها اگر این شرکت (پارس‌خودرو) بخواهد چند محصول چینی دیگر را هم به خط تولید خود اضافه کند، آن زمان باید فکر دیگری (برای حضور نیسان در ایران و انتخاب شریک) کرد.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو