فونیکسریمکسبهتام

آزمایش رانندگی آئودی Q۵ نسل جدید در شیراز

خط شکن آئودی در ایران

عصر خودرو- روزهای اخیر شاهد تردد خودروهایی با پلاک ملی هستیم که غیبت طولانی مدتی در بازار کشورمان داشتند و بالاخره این طلسم شکسته شد و این غیبت شاید آنچنان محسوس نبود اما حضورشان برای ایجاد رقابتی دیدنی خالی از لطف نیست.

خط شکن آئودی در ایران
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۲:۰۰
  • آئودی
  • آئودی
  • آئودی
  • خط شکن آئودی در ایران
  • آئودی
  • آئودی

به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو»، شرکت آئودی یکی از این دسته کمپانی هایی است که می تواند در رقابت با رفقای آلمانی یا فرانسوی حرف های زیادی برای گفتن داشته باشد. این بار یکی از محصولات شاسی بلند کمپانی آئودی را از سبد محصولاتش بیرون کشیدیم تا پس از آزمایش رانندگی دیدتان را نسبت به آئودی (Q5 (Quattro تولید 2015 بازتر کنیم و ریسک خرید این محصول را به حداقل برسانیم تا با آگاهی کامل به سراغ آن بروید. در این دسته دو خودرو دیگر از رقبای آلمانی قرار می گیرند که آن هم چیزی جز بنز GLK و ب ام و X3 نیست. آئودی Q5 در اولین سال ورودش به بازار (2008) با استقبال خوبی رو به رو شد و 6030 دستگاه از آن را در سال اول فروخت در حالی که رتیه فروش X3 رقم 49441 دستگاه و و مرسدس بنز GLK رقم 6624 دستگاه بود و این در حالی اتفاق افتاد که اولین سال ورود بنز (GLK (2007 تعداد 13 دستگاه فروش داشت و ب ام و X3 در سال 2003 توانست حداکثر675 دستگاه از آن بفروشد. حال نگاهی کنیم به فروش سال 2014 این سه محصول که رتبه اول با فروش 60679 دستگاه به آئودی Q5 تعلق دارد و رتبه های بعدی به ترتیب ب ام و ( 48229 دستگاه) و بنز (23195 دستگاه) قرار گرفته اند و این یعنی موفقیت در تصاحب بازار دنیای نامحدود خودروسازی. Q5 نخستین محصول آئودی پس از سال های غیبت از بازار ایران است که با خط شکنی بازار ایران، راه را برای لشکر قدرتمند اربابان حلقه ژرمن و برادرانش باز کرده است.

 

تنوع بالا؛ برگ برنده
خودرو آئودی Q5 توانست با تنوع در موتور با گیربکس‌های دستی یا اتوماتیک، خودش را بهتر در دل خریداران جا کند. موتورهایی که خریداران می‌توانند براساس سلیقه انتخاب کنند 4 نمونه دیزل و بنزینی است به‌صورتی‌که 4 سیلندر 2 لیتری و 6 سیلندر 3لیتری در دسته دیزل قرار گرفته و اگر بخواهید موتور بنزینی روی این شاسی‌بلند داشته باشید، حق انتخاب موتور 4 سیلندر توربو 2لیتری و 6 سیلندر 3.2 لیتری دارید‌. خودرو مورد آزمایش که در کشورمان رفته رفته به تعداد آن اضافه می‌شود، از موتور 2 لیتری توربو 4‌سیلندر خطی بهره می‌برد‌. این موتور حجمی بالغ بر 1984 سی‌سی با 16 سوپاپ DOHC داراست و حداکثر قدرت 220 اسب بخار در دور موتور 4450-6000 دور در دقیقه را وارد چرخه انتقال می‌کند‌. گیربکسی که روی این خودرو نصب شده از دسته گیربکس 8 سرعته اتوماتیک ZF است و با انتقال قدرت به چهارچرخ (Quattro) آن حداکثر گشتاور 350 نیوتن متر در دور موتور 1500 دور در دقیقه را برای این خودرو 1850 کیلوگرمی رقم می‌زند‌. برایتان سوال پیش می‌آید حالا با این مشخصات صفر تا 100 آن چقدر است و جواب به گفته کارخانه سازنده برابر 7.2 ثانیه در ایده‌آل‌ترین حالت است و حداکثر سرعت آن برابر 222 کیلومتر در ساعت است‌. نکته مهمی که عمده مشتریان به آن توجه دارند، مصرف سوخت وسیله نقلیه پیش رویشان است‌، آئودی Q5 با این موتور و ظرفیت مخزن سوخت 75 لیتری به ازای هر 100 کیلومتر به صورت میانگین حدود 7 تا 8 لیتر سوخت در سیکل ترکیبی مصرف می کند.
تناسب اندام ارباب حلقه‌ها
طراحی Q5 با خطوط سیال و ساده شکیل و متفاوت از دیگر کراس اوور هی لوکس اروپا است.خط شخصیت روی بدنه با رسیدن به گلگیرها شکل شکسته تری به خود گرفته است و شیشه های جانبی با ارتفاع کوتاه در بالاترین نقطه موجب مرتفع به نظر رسیدن چهره این کراس اوور متوسط شده اند. پیش رادیاتور آئودی Q5 همانند دندان‌های کشیده شده پشت حلقه‌های به‌هم تنیده در وسط یک جفت چراغ با ابروهای بالا آمده هدفی ‌جز ترساندن رقبا ندارد و به تازگی دور چشمان محصولات آئودی خط چشم سفید رنگی مشاهده می‌شود که این طرح خبر از اصالتی چندین‌ساله می‌دهد زیرا تمام محصولات آئودی از این طرح قالب پیش رادیاتور بهره می‌برند. یک مه‌شکن گرد با قالب کروم‌رنگ و یک خط موازی روی چراغ جلو برای ایجاد یک تقارن در دهانه‌های سپر جلو که دو طرف سپر قرار گرفته، جاساز شده‌اند‌. طرح عقب تماما‌ همشکل دیگر محصولات کلاس Q بوده و شبرنگ‌های کشیده شده روی لبه‌های سپر هنوز هم دیده می‌شود‌، چراغ‌های خاص آن با زوایای شکسته و نئون‌های دور آن برای ایجاد ظاهری متفاوت و دلچسب‌تر روی این خودرو شاسی‌بلند قرار گرفته‌اند و با تعبیه کردن یک جفت خروجی اگزوز دایره ای شکل زیر سپر عقب به هدف خودشان رسیده‌اند‌. آنچنان خطوط شکسته‌ای روی بدنه دیده نمی‌شود و نمای کناری خودرو را بسیار ساده پیش برده اما از کنار که به خودرو نگاه کنید طراحی زیبایی دارد زیرا با طول 4639 میلی‌متر (13 میلی‌متر کمتر از BMW X3) و در صندوق عقب با کمی شیب رو به بیرون و کاپوت خمیده آن همچنین رینگ‌های 10 پره‌ای 19 اینچی شکل و شمایل نیمه اسپرتی به آن بخشیده‌اند‌.
در برقی صندوق عقب یکی از امکانات کاربردی این خودرو بوده تا سنگینی در محسوس نباشد که با فشردن دکمه و باز شدن آن فضای 824 لیتر پشت صندلی‌های عقب جا دارد که با خواباندن صندلی‌های ردیف عقب این عدد به 1622 لیتر می‌رسد‌. موضوع مهمی که برای خودرو‌های شاسی‌بلند حائز اهمیت است عملکرد آفرودی خودرو در عبور از موانع یا دریاچه‌هاست که می‌توان بدون هیچ شکی آئودی Q5 را به استخر آب با عمق 0.5 متری زد‌. قدرت آئودی Q5 برای بکسل کردن یک وسیله با وزن 1995 کیلوگرم کافی بوده در حالی‌که بنز GLK و ب‌ام‌و X3 حداکثر قابلیت کشش 1587 کیلوگرم را دارند البته اینها در حالت استاندارد است و شما می‌توانید وزن بیشتری با خودروتان بکسل کنید اما احتمال خرابی گیربکس و متعلقات دیگر حتی فشار به شاسی خودرو از این دسته خطرها محسوب می‌شوند‌.

چیدمان در دکوراسیون داخلی
بالاخره در خودرو را باز کردیم و روح لوکس‌سازی آئودی کاملا مشهود بود‌. استفاده از طرح چوب قهوه‌ای سوخته و متریال درجه یک و باکیفیت در این خودرو جلوی هر انتقادی از سوی مشتریان را می گیرد‌. فرمان چهار‌پره‌ای و ذوزنقه کروم‌رنگ دور آن که یک توازن با پیش رادیاتور دارد چشم بیننده را نوازش می‌کند‌. عنوان اختصاصی آئودی ؛ Quattro در گوشه‌های نمای خارجی دیده می‌شود و در نمای داخلی روی داشبورد چسبانده شده که خبر از چهارچرخ متحرک بودن خودرو می‌دهد‌.
به غیر از طرح چوب آن با ایجاد فضای لوکس با ترکیب رنگ قهوه‌ای سوخته تودوزی صندلی‌ها و خاکستری تیره داشبورد یا رودری‌ها جای تحسین دارد‌. با اینکه شاید در ظاهر بیرونی آنچنان جزئیات خاصی به چشم نمی‌آمد اما برعکس آن چیدمان نمای داخلی آن بسیار فوق‌العاده و متفکرانه طراحی و اجرا شده است‌.
طرح لوکس و تحسین‌برانگیز کابین خودرو با داشتن فضای جادار برای سرنشینان بسیار راحت و مورد قبول است‌. در نقاط مختلف شاهد استفاده از اشکال ذوزنقه‌ای هستیم که دریچه‌های سیستم تهویه، قاب صفحه نمایش و فرم دستگیره‌های در از این دسته هستند؛یعنی نمادی از قاب جلو پنجره آئودی‌. در حالت استاندارد آئودی Q5 از سیستم صوتی با 10 بلندگو‌، صفحه نمایش 6.5 اینچی در وسط داشبورد با رادیوی ماهواره‌ای و بلوتوث بهره می‌برد اما انتخاب فول آپشن آن از یک مانیتور 7 اینچی با سیستم صوتی 14 بلندگو با خروجی 505 وات ،تصاویر GoogleEarth برای سیستم ناوبری و کنترل اتوماتیک صدا براساس سرعت از این قبیل امکانات این خودرو هستند و لازم است بدانید برای این سیستم باید هزینه‌ای بالغ بر 4.000 دلار پرداخت کنید تا بتوانید از یک سواری دلچسب لذت ببرید‌.
در نمایشگر این خودرو می‌توان به‌راحتی از تمام اطلاعاتی همچون مسیریابی (Google Earth)‌، وضعیت آب و هوا (Weather Info)‌، کنترل صدا (Google Voice)‌، نقشه راه‌ها (Google Map)‌، اطلاعات پارک خودرو (Parking Info)‌، واقعه یا رویداد‌های شهر (City Events) و اطلاعات سفر (Travel Info) استفاده کرد‌. به گفته نیمی از کسانی که این خودرو را آزمایش کرده‌اند، استفاده از سیستم صوتی این خودرو کمی سخت است و ما هم آن‌را تأیید می‌کنیم به این دلیل که در حین آزمایش رانندگی کمی جانمایی کنترل‌کننده‌ها تغییر کرده بود. مثلا ولوم تنظیم صدا در سمت راست دسته دنده (روی کنسول میانی) قرار داشت و بیشتر کمک راننده روی آن تسلط داشت ،البته راننده می‌تواند از طریق کنترل‌کننده‌های روی فرمان صدا یا موزیک را تغییر دهد اما لازم است راننده در هر حالت راحت باشد‌. روی کنسول وسط دیگر متعلقات تنظیم‌کننده سیستم صوتی همراه یک موس قرار دارد تا سرنشینان جلو بتوانند در تنظیمات به یکدیگر کمک کنند‌. صندلی‌های ردیف جلو در 4 حالت استاندارد توسط کنترل‌کننده‌های برقی کنار صندلی تنظیم می‌شوند و صندلی راننده 4 حالت برای تنظیم وضعیت کمر و نشیمنگاه بیشتر از حالت نرمال (صندلی راننده 8 حالت تنظیم) دارد‌. اگر بیشتر وقت خود را برای تفریح در پیست دیزین یا پولادکف برای یک اسکی روی برف می‌گذرانید، برای حمل چوب اسکی‌ها نیاز به باربند نیست زیرا شما می‌توانید با تا کردن صندلی وسط ردیف عقب به یک فضای طولی مناسب دست پیدا کنید‌.

دور دور با ارباب حلقه‌ها
دور دور کردن در خیابان‌های شهر شاید عادی باشد اما با یک خودرو تازه‌وارد این مورد کمی متفاوت‌تر از قبل است و برای بیننده‌هایی که محصولات این کمپانی را فقط با پلاک گذرموقت دیده‌اند، خوشایند بود و از لبخند جوانان یا حتی افرادی که نزدیک خودرو می‌شدند و سوالشان این بود «چگونه این ماشین را پلاک کرده‌اید؟!» درک نظر مثبتشان منطقی و راحت بود‌. سواری کردن با این خودرو به‌جز ایجاد جلب توجه بسیار راحت و آرام بود؛ یعنی سیستم تعلیق آن عملکرد مثبتی داشت و حتی در آفرود سواری با تپه‌های معمولی یا کوهنوردی آن سربلند بیرون می‌آمد اما عملکرد X3 در مقایسه با آفرود سواری با این خودرو متفاوت و یک پله بالاتر است‌. این خودرو در محور جلو از سیستم تعلیق چنداتصاله بهره می‌برد‌. اگر بخواهیم توضیح کوتاهی از این سیستم به شما دهیم باید اشاره‌ای کنیم به سیستم تعلیق مستقل که به نظر بهترین نمونه است و بهترین حالت را برای فرمان‌پذیری و آسایش‌ فراهم می‌سازند و همچنین اجازه می‌دهد که در کنار راحتی سرنشینان انعطاف‌پذیری درخور آئودی پدید آید و انتخاب مناسبی برای جاده‌های آفرودی است و این نوع سیستم تعلیق دست طراحان را هم برای طراحی باز می‌گذارد به طوری که با تغییر طول یک لینک بقیه سیستم دستخوش تغییر نمی‌شود. این خود یک مزیت عمده و اساسی در مقابل سیستم تعلیق دوبل جناغی است. در کنار تمام این خوبی‌ها ،هزینه تمام شده و تولید پر هزینه‌، مشکل و طراحی اولیه سیستم تعلیق چنداتصاله بسیار پیچیده است به طوری که نیازمند استفاده از نرم‌افزارهای تخصصی مربوطه خواهید بود‌. محور عقب این خودرو از سیستم تعلیق ذوزنقه‌ای تشکیل شده که استفاده در فولکس واگن از نقاط قوت این نوع سیستم است و توضیح کوتاه آن اینگونه است که فنر با اتصال ذوزنقه‌ای به جاذب های ضربه متصل شده و این ویژگی عالی برای ایجاد سواری راحت در این خودرو است‌.
حالت‌های قابل تنظیم در این محصول شاسی بلند دست راننده را برای عبور از مناطق مختلف باز گذاشته و 4 حالت رانندگی برای آئودی Q5 تعبیه کرده‌اند و توسط دکمه سمت چپ دسته دنده می‌توان آن‌را تغییر داد‌. وضعیت حالت راحت (A= Control Mode) برای رانندگی در مسیرهای طولانی یا تردد معمولی در خیابان‌های شهر است‌؛ حالت پویا (B= Dynamic Mode) وضعیت تهاجمی آن است و دریچه گاز فعال‌تر عمل می‌کند و در همین راستا فرمان خودرو سفت‌تر‌، سیستم تعلیق خشک و عملکرد متمرکز از Q5 شاهد خواهید بود‌، حالت اتوماتیک (C= Auto Mode) ترکیبی از دو حالت رانندگی راحت و پویا‌ست که براساس موقعیت پیشرو تنظیم می‌شود‌، حالت شخصی (D= Individual Mode) راننده می‌تواند براساس نیاز به‌صورت دلخواه تنظیم فرمان‌، دریچه گاز‌، سیستم تعلیق و انتقال قدرت را تغییر دهد‌.
در حالت نرمال شتاب آئودی Q5 آنچنان چالش‌برانگیز نبود اما برای این خودرو شاسی بلند لوکس شاید کافی بود‌. پیشنهاد نمی‌کنیم در سبقت‌گیری‌ها ریسک‌پذیر باشید و منطقی در جاده‌ها سبقت‌گیری کنید زیرا هنگام افزایش سرعت و معکوس خوردن افتاده‌تر سرعت گرفت اما با تنظیم سیستم در حالت Dynamic قضیه فرق کرد و عملکرد گیربکس و دریچه گاز تغییر کرد تا کمی دلمان قرص باشد‌. شتاب این خودرو در حالت نرمال 0.43 ثانیه با گفته کارخانه متفاوت بود و رکورد شتاب صفر تا 100 آن به عدد 7.63 ثانیه رسید این درحالی‌است که تنها در 3.2 ثانیه سرعت خود را از 110 کیلومتر به صفر رساندو مسافت ترمزگیری آن 49 متر بود‌. به نظر خرید این خودرو برای افرادی که دوست دارند متفاوت باشند انتخاب بسیار خوبی است اما در مقایسه با خودرو ب‌ام‌و X3 با موتور 2.0 لیتری که در حدود 350 تا 400 میلیون تومان قیمت دارد کمی دور از ذهن است اما با خودرو X4 تیپ 28i با قیمت 400 میلیون تومان منطقی‌تر است.
در پایان از مالک خودرو آقای کوروش رهاورد و همراهان عزیزمان آقایان محسن رهاورد و امیرحسین قناعت‌پیشه به دلیل همراهی و همکاری با تیم «خودروامروز» در این بررسی کمال تشکر و قدردانی را داریم.

 

برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
مطالب مرتبط
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • خودرو امروز ۶۶۹
      • خودرو امروز ۶۶۸
      • خودرو امروز ۶۶۷
      • خودرو امروز ۶۶۶
      • خودرو امروز ۶۶۵
      • خودرو امروز ۶۶۴
      • خودرو امروز ۶۶۳
      • خودرو امروز ۶۶۲
      • خودرو امروز ۶۶۱
      آخرین بروزرسانی ۶ روز پیش
      آرشیو