فونیکسریمکسبهتام

بررسی مشخصات و ویژگی‌های تویوتا پرادو نسل چهارم

یک تیـر و چنـد نشان

عصر خودرو: نسل چهارم تویوتا پرادو با کد اتاق J۱۵۰، در اواخر سال ۲۰۰۹ و تحت عنوان مدل ۲۰۱۰ به بازارهای جهانی راه یافت و با وجود بهینه‌سازی و تغییرات ایجاد شده در ساختار ادوات و مشخصات فنی، توانست راه موفق نسل پیشین خود را ادامه دهد.

یک تیـر و چنـد نشان
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۲ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۱:۰۲:۰۰
  • یک تیـر و چنـد نشان
  • یک تیـر و چنـد نشان
  • یک تیـر و چنـد نشان
  • یک تیـر و چنـد نشان
  • یک تیـر و چنـد نشان
  • یک تیـر و چنـد نشان
  • یک تیـر و چنـد نشان
  • یک تیـر و چنـد نشان
  • یک تیـر و چنـد نشان
  • یک تیـر و چنـد نشان

به گزارش پایگاه خبری«عصر خودرو»، پرادو در برخی ‌کشورها با نام لندکروزر یا لندکروزر پرادو نیز به فروش می‌رسد و در واقع این مدل به عنوان شاخه‌ای نسبتا اقتصادی‌تر از مدل معروف Land Cruiser با قیمت کمتر و همچنین ابعاد مناسب‌تر جهت رفت و آمدهای درون‌شهری شناخته می‌شود که به عقیده بعضی‌ها، در کنار کیفیت مرغوب، کارایی و دوام بالا، استهلاک و هزینه نگهداری کمتری را نیز ارائه می‌دهد. پرادو 2010 در حالی به ایران وارد شد که نسل پیشین آن، هنوز هم محبوبیت خاصی در بازار داخلی داشت و رونق فروش آن در بازار دست دوم نیز قابل توجه بود. از طرفی دیگر، 2 عامل مهم‌تر یعنی اختلاف چشم‌گیر قیمت مدل‌های جدید با نسل پیشین و همچنین افزایش تمایل مشتریان برای خرید مدل لندکروزر موجب شده بود تا پرادو 2010، در ابتدا به اندازه نسل قبلی آن مورد توجه خریداران قرار نگیرد. بعدها با شناخت بیشتر مشتریان نسبت به تجهیزات و قابلیت‌های این مدل و همچنین واردات مدل‌های 4 سیلندر و یا نیمه فول آپشن با قیمت مناسب‌تر، فروش این نسل نیز وضعیت بهتری پیدا کرد و مدتی بعد، محدودیت واردات و همچنین کمیاب‌شدن نمونه‌های صفرکیلومتر فول آپشن پرادو، موجب افزایش چشمگیر قیمت این مدل در بازار داخلی شد. در حال حاضر نیز با توجه به محدودیت تعیین شده برای حجم پیشرانه، امکان واردات تویوتا پرادو به کشور وجود ندارد و بنابراین برای خرید یک SUV  6سیلندر با دوام و مجهز، با قابلیت آفرود خوب و البته قیمتی کمتر از لندکروزر، می‌توانید به سراغ مدل‌های دست دوم پرادو V6 بروید که در ادامه به بررسی مشخصات و ویژگی‌های آن می‌پردازیم.

طراحی ظاهری:

اولین چیزی که در طراحی ظاهری نسل چهارم پرادو نظر شما را به خود جلب می‌‌کند، پف قابل توجه و نسبتا اغراق‌آمیز گلگیرها و همچنین برآمدگی کاسه چراغ‌های جلو و عقب است و به قول بعضی‌ها شما را به یاد ورزشکارانی می‌اندازد که بیش از حد استاندارد از داروها و مکمل‌های بدنسازی استفاده کرده‌اند! اما همین طرح پف کرده و متفاوت که شاید برخی کارشناسان، ایراداتی را به آن وارد کنند، جلوه‌ای تنومند و عضلانی را برای پرادو به ارمغان آورده است که با کاراکتر و خصوصیات یک شاسی‌بلند جان‌سخت و توانمند، همخوانی می‌کند و طرفداران خاص خود را دارد. در کل، چهره این نسل از پرادو نسبت به مدل‌های قبلی، کمی اسپرت به نظر می‌رسد و در عین حال، فاکتورهای یک SUV لوکس را نیز به نمایش می‌گذارد.
معمولا خیلی‌ها این سوال را مطرح می‌کنند که چرا محفظه لاستیک زاپاس برخی از پرادو‌ها در پشت آن نصب شده است و برخی دیگر نیز فاقد این قطعه هستند؟  در پاسخ باید بگوییم که این مسئله به سفارش کشورهای مختلف بستگی دارد، به عنوان مثال، مدل‌هایی که به استرالیا صادر می‌شوند، دارای محفظه زاپاس در پشت صندوق هستند اما در مدل‌های سفارش اروپا، لاستیک زاپاس در زیر محفظه بار نصب می‌شود و بنابراین پشت خودرو، صاف و فاقد محفظه زاپاس است. این مسئله در مورد بازار خاورمیانه و کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز صدق می‌کند و معمولا پرادوهایی که از این کشورها وارد شده‌اند، دارای محفظه زاپاس در پشت صندوق هستند.

کابین و طراحی داخلی:

سبک طراحی داخلی پرادو 2010، تلفیقی از ویژگی‌های کلاسیک و مدرن را به نمایش می‌گذارد و اگرچه فرم داشبورد و ادوات آن به اندازه رقبای کره‌ای، جذاب و سرگرم‌کننده نیست اما به لطف حالت مرتفع و عمودی پنل مرکزی و چیدمان ادوات مختلف آن، حس سوار شدن در یک اتومبیل SUV را بیشتر به شما القا می‌کند و در کل جزو آن دسته از کابین‌هایی است که اعتماد به نفس و آرامش خاصی را به هنگام سواری و رانندگی، فراهم می‌آورد.
علاوه بر این، کیفیت مواد و متریال داخلی نسبت به نسل پیشین ارتقا‌ یافته است و فرم غربیلک فرمان نیز برای یک اتومبیل شاسی بلند، کاملا خوش‌دست و کاربردی به نظر می‌رسد. از نظر فضای سرنشینان باید بگوییم که طراحان داخلی این مدل، حداکثر استفاده را از ابعاد کابین داشته‌اند و با این حساب، فضای جادار و راحتی در اختیار 5 سرنشین (جلو و عقب) قرار گرفته است. ضمنا در ردیف سوم نیز 2 صندلی تاشو تعبیه شده است که ظرفیت حمل سرنشین پرادو را به 7 نفر افزایش می‌دهد اما در صورت باز شدن این صندلی‌ها، فضای بار تا حد چشمگیری محدود می‌شود. نکته قابل توجه دیگر این است که صندلی‌های ردیف عقب آن به صورت برقی جمع می‌شوند. از جمله تجهیزات و امکانات رفاهی پرادو 6 سیلندر فول آپشن در بازار داخلی می‌توان به 11 ایربگ (جلو، جانبی، پرده‌ای و زانو برای راننده)، سیستم استارت و ورود بدون کلید، امکان استارت از روی ریموت کنترل، روکش چرم، تنظیم برقی صندلی راننده با حافظه، گرم‌کن صندلی‌های جلو، تهویه مطبوع اتوماتیک سه‌نقطه‌ای (با تنظیمات مجزا برای ردیف عقب)، نمایشگر مرکزی، قابلیت اتصال USB و AUX، مانیتور عقب، یخچال، ورودی برق 220 و 12 ولت، سانروف برقی، شیشه‌های UV، چراغ‌های جلو زنون HID با تنظیم هوشمند بازه نور، سنسورهای پارک و دوربین‌های جلو و عقب، بال عقب و همچنین ریل سقفی اشاره کرد و ضمنا این مدل‌ها دارای سیستم کمکی استارت حرکت در سربالایی، سیستم کمکی فرود از شیب، سیستم تعلیق KDSS و همچنین قابلیت تنظیم ارتفاع نیز هستند که در قسمت‌های بعدی به مکانیسم آنها اشاره خواهیم کرد. البته موضوع به اینجا ختم نمی‌شود و پرادو 2010 آپشن‌های دیگری نیز دارد که مربوط به تیپ‌های تجهیزاتی و پکیج‌های آن می‌شود.

تیپ‌ها و پکیج‌ها:
حتما شما هم اصطلاحات VXL و TXL و همچنین Off Road و On Road را در مورد این نسل از تویوتا پرادو شنیده‌اید و متاسفانه ناآگاهی برخی از واردکنندگان و فروشندگان و همچنین ارائه اطلاعات نادرست به خریداران پرادو موجب است تا همیشه ابهامات و سوالات زیادی در این زمینه مطرح شود.  در حقیقت و برخلاف چیزی که معمولا در بازار گفته می‌شود، VXL و TXL ربطی به 4سیلندر و 6سیلندر بودن پرادو یا حتی 3در و 5در‌ بودن آن ندارد و این دو اصطلاح مربوط به تریم یا همان تیپ تجهیزاتی این مدل می‌شود.  مدل VXL همان نوع فول آپشن با تریم تزئینات داخلی چوبی است و مدل TXL نیز تقریبا به عنوان مدل پایه شناخته می‌شود که اتفاقا از سال 2011 به بعد و با افزایش قیمت مدل‌های VXL در بازار داخلی، بیشتر مورد توجه وارد‌کنندگان قرار گرفت زیرا قیمت مناسب‌تری داشت.  علاوه بر این، نماینده تویوتا در ایران، مدل VXL را با دو تیپ تجهیزاتی متفاوت یعنی آنرود و آفرود در بازار عرضه کرد که نوع اول دارای DVD چنجر، سیستم صوتی JBL با 14 بلندگو، بلوتوث، 3 دوربین (جلو، عقب و زیر آینه سمت راننده)، کروز کنترل هوشمند با رادار تنظیم فاصله، سیستم هوشمند پیشگیری از برخورد و همچنین سیستم کمک پارک است و در عوض، مدل آفرود از تجهیزاتی مانند کروز کنترل معمولی، سیستم صوتی معمولی با 9‌بلندگو، 4دوربین (جلو، عقب و زیر آینه سمت چپ و راست)، قفل دیفرانسیل و همچنین سیستم کنترل خیزش یا همان Crawl Control، بهره می‌گیرد.

پرادو در عمل:
اگر تجربه رانندگی با مدل‌های 4سیلندر پرادو را داشته باشید، با وجود وزن زیاد و ابعاد نسبتا بزرگ خودرو، احتمالا قدرت 161 اسب بخاری پیشرانه و عملکرد نسبتا کسل‌کننده گیربکس 4 سرعته اتوماتیک شما را نا‌امید کرده است، اما در مدل‌های 6سیلندر با وجود پیشرانه 4 لیتری به قدرت 271 اسب بخار و گشتاور 381 نیوتن‌متر، رسما با یک لندکروزر طرف هستید که البته وزن و ابعاد کمتری نسبت به آن دارد و تعویض‌های گیربکس 5 سرعته اتوماتیک و هماهنگی آن پیشرانه، رضایت شما را جلب خواهد کرد. در واقع توانایی و کشش پیشرانه این مدل، جوابگوی نیاز شما در رانندگی‌های آنرود و آفرود خواهد بود و البته گاهی اوقات به نظر می‌رسد که تویوتا می‌توانست سیستم ترمز قوی‌تری را نیز برای این مدل در نظر بگیرد. اگر به خاطر داشته باشید، نسل پیشین پرادو و خصوصا مدل 3درِ آن، از مشکل ضعف پایداری و عدم تعادل در سرعت‌های بالا رنج می‌برد که به همین خاطر در مدل 2010 ضمن کاهش ارتفاع به میزان اندک، از سیستم تعلیق بهبود یافته‌ای استفاده شده است که پایداری بهتری را برای آن فراهم می‌کند و ضمنا عملکرد فرمان نیز دقیق‌تر و زنده‌تر از قبل به نظر می‌رسد، اما به هر حال هنوز هم پرادو در مانورهای ناگهانی، دچار حرکت گهواره‌ای می‌شود و در سرعت‌های نسبتا بالا نیز، گویی یک وزنه سنگین یا یک نیروی قوی‌تر از سمت بالا، اتومبیل را به طرف خارج پیچ می‌کشد که شکایت بسیار مالکین را به همراه دارد. البته شکی نیست که مشتریان پرادو هم این مدل را برای رانندگی‌های سریع و اسپرت خریداری نمی‌کنند و آنچه که پرادو را نسبت به بسیاری از رقبا متمایز می‌سازد، توانایی‌های آفرود آن است که از برادر بزرگ خود یعنی لندکروزر به ارث برده است.
همان‌طور که گفتیم، این نسل از پرادو در حالت فول آپشن از سیستم تعلیق KDSS بهره می‌گیرد که قابلیت‌های جالبی دارد. با وجود این سیستم، هر چرخ در مجموعه تعلیق خود دارای یک سیلندر هیدرولیکی است که عملکرد آن همواره توسط کامپیوتر سیستم آنالیز می‌شود و در شرایط مختلف، میزان ارتفاع و فشار روغن آن تغییر می‌کند. به عنوان مثال، در مسیرهای آنرود، وجود این سیستم باعث کاهش تکان‌ها و ضربه‌های وارد شده به سیستم تعلیق می‌شود و ضمن تنظیم ارتفاع و افزایش پایداری در مانورها، سواری نرمی را برای سرنشینان فراهم می‌کند. سیستم KDSS در مسیرهای آفرود و به خصوص در همکاری با سیستم Crawl Control (که در سرعت‌های زیر 10 کیلومتر در ساعت فعال می‌شود و حرکت خزشی را فراهم می‌کند) نیز عملکرد موثری دارد بدین صورت که در صورت ‌گیر‌کردن یک چرخ یا تشخیص هرزگردی، ضمن کاهش فشار، آن را به سمت بالا می‌کشد و یا در مسیرهای سنگلاخی و به جهت اصطکاک بیشتر، فشار‌ روی چرخ‌ها را بیشتر کرده و آنها را به سمت پایین فشار می‌دهد که در کل، عملکرد این سیستم موجب حفظ موقعیت اتاق و تنظیم تعادل آن در شرایط مختلف می‌شود اما نباید فراموش کنید که این سیستم نیازمند سرویس‌های دوره‌ای خاصی است که اغلب نسبت به آن بی‌توجه هستند. علاوه بر این، با وجود سیستم Multi-Terrain (در مدل‌های فول VXL) می‌توان 4 وضعیت را برای رانندگی در مسیرهای خاکریز، صخره‌ای، گل و شن و ماسه و همچنین سنگ‌های ناپایدار انتخاب کرد.  پرادو نیز مانند بسیاری از SUV‌ها، نقاط کور متعددی دارد که این امر با توجه به برآمدگی سپر و گلگیرهای جلو ممکن است کمی مشکل‌ساز شود، از این جهت به هنگام پارک خودرو، علاوه بر سنسورهای جلو و عقب، دوربین‌های جلو، عقب و دید جانبی (در مدل‌های فول آپشن) نیز شما را یاری می‌کنند که البته تصویر این دوربین‌ها در گذر از مسیرهای صعب‌العبور نیز بسیار مفید و کاربردی است و حتی شرایطی که ریسک اشتباهات بالا باشد، می‌توانید میزان و زاویه گردش چرخ‌های جلو را به صورت شماتیک و در میان صفحه کیلومتر‌شمار مشاهده کنید.  به هر حال توضیح کامل در مورد تجهیزات و سیستم‌های پرادو در این مقاله نمی‌گنجد اما باید بگوییم که پرادو، در حالت پایه و بدون این سیستم‌های کمکی نیز به لطف تعلیق کارآمد، عملکرد دقیق دیفرانسیل و بازی مناسب اکسل‌ها، قابلیت آفرود خوبی را به نمایش می‌گذارد.  در کل از جمله مزایای پرادو 2010  شش‌سیلندر می‌توان به کشش خوب پیشرانه، کابین جادار، سواری راحت و آرام، تجهیزات مناسب، کیفیت و دوام خوب، توانایی‌های آفرود و همچنین بازار دست دوم مناسب آن اشاره کرد و مسائلی مانند مصرف سوخت بالا، پایداری نه چندان خوب و همچنین کمیاب بودن برخی از قطعات (خصوصا نوع اصلی) آن نیز از جمله معایب این مدل به شمار می‌روند. همچنین رنج قیمت مدل‌های دست دوم این خودرو، با توجه به سال ساخت، میزان کارکرد و همچنین سطح تجهیزات آن، بسیار وسیع است.

 

برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • خودرو امروز ۶۶۹
      • خودرو امروز ۶۶۸
      • خودرو امروز ۶۶۷
      • خودرو امروز ۶۶۶
      • خودرو امروز ۶۶۵
      • خودرو امروز ۶۶۴
      • خودرو امروز ۶۶۳
      • خودرو امروز ۶۶۲
      • خودرو امروز ۶۶۱
      آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
      آرشیو