فونیکسریمکسبهتام

سبکِ طراحیِ امروزِ کشنده های بزرگ

آیا این می تواند آینده باشد؟

عصر خودرو: به طور مشخص جُنبش طراحی آیرودینامیک موجب شکل گرفتن فرم‌ها و طراحی‌های ساختارشکنانه و منحصربه‌فردی در خودرو‌های تجاری سنگین دهه‌های آغازین قرن بیستم شد اما با نگاهی به این طرح‌های کماکان نو، این پرسش پیش می‌آید که آیا امروز در دوره‌ای هستیم که هیچ شرکتی جرات برداشتن گام‌های بزرگ در زمینه طراحی را ندارد؟ درست است که امروز چالش‌های به‌مراتب بیشتری برای کسب استاندارد‌های لازم برای تولید و همسان‌سازی تولیدات با قوانین و مقررات مختلف وجود دارد اما به نظر می‌آید چالش اصلی‌تر، ترسی است که از برداشتن گام اول در جهت تغییر اصول و نگرش‌های فعلی در طراحی خودرو‌های تجاری و کار وجود دارد.

آیا این می تواند آینده باشد؟
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۹:۰۰

به گزارش پایگاه خبری«عصر خودرو»، صنعت خودرو‌های تجاری و کار به‌مراتب محافظه‌کار‌تر از صنعت خودرو‌های سواری است. دلیل آن هم این است که با وجود سرمایه‌گذاری‌های گسترده‌ای که صرف توسعه و تحقیق و پس از آن، تجهیز خطوط تولید می‌شود، تیراژ تولید خودرو‌های سنگین به‌مراتب کمتر از خودرو‌های سواری است و چرخه تولید آنها نیز برخلاف تقریبا 6سالی که برای خودرو‌های سواری مرسوم است، نزدیک به 12 سال است. به خاطر همین محافظه‌کاری ذاتی، طراحان خودرو‌های سنگین ملزم به استفاده از ایده‌های مهار‌شده‌تر با ماندگاری بصری بالا‌تری در تکنیک طراحی و ارائه طرح‌های خود به تیم مدیریتی هستند. با این حال هم اما هیچ چیزی تماشایی‌تر از مدلی تمام‌قد (مقیاس 1:1)، ساخته شده از طرح پیشنهادی برای یک کامیون یا کشنده بزرگ نمی‌تواند باشد‌ و لذت‌بخش‌تر از آن، این است که طرح پیشنهادی خود را در قالب یک ساخته کامل، روی خط تولید ببینید. یکی از اصلی‌ترین نکاتی که طراحان خودرو‌های سنگین باید در نظر داشته باشند این است که اگر برای جذاب‌تر جلوه دادن چهره یک کامیون یا کشنده، صرفا به تفکیک رنگ و استفاده بصری از تضاد رنگ‌های مختلف تکیه کنند، با دیدن طرح نهایی از آن ناامید خواهند شد. مثلا بهره‌گیری از سطوح سیاه‌رنگ در بدنه، مخصوصا در نمای جلو، تضاد رنگی کاملا مشخصی در رُخ خودرو به وجود می‌آورد اما ممکن است شخص یا شرکت خریدار، بسته به کاربری یا جهت تبلیغات و ...، آن را کاملا متفاوت از آنچه که تحویل گرفته، رنگ‌آمیزی کند که در این صورت، تمام ایده‌های طراح و کاری که روی طرح انجام شده، هیچ می‌شود. طراحان کماکان تمایل به مشخص‌تر جلوه دادن طرح جلوپنجره با تضاد رنگ سطوح تیره و سیاه رنگ دارند و باز هم تمام تفکری که پُشت این طراحی داشته‌اند، با یک اسپری رنگ محو می‌شود. نکته دیگری که باید مد نظر داشت، احساسی است که در طراحی چهره یک خودرو سنگین تزریق می‌شود چراکه کماکان بحث بر سر اینکه کامیون‌ها و کشنده‌ها باید چهره‌ای وحشی و تهاجمی داشته باشند یا مطیع و رام، مطرح است. طراحان وسوسه استفاده از طرحی وحشی و تهاجمی را دارند که نشان‌دهنده حکمرانی آن بر جاده باشد و ترس به دل رانندگان دیگر خودرو‌ها بیندازد. اما به جای آن، می‌توان فلسفه طراحی جدیدی را توسعه داد که با بافت شهری هماهنگ‌تر باشد، عابرین پیاده را نترساند و در مرکز شهر که محل تحویل بار است، به کامیون یا کشنده چهره مقبول‌تری بدهد. این اختلاف نظر کماکان پابرجا خواهد بود اما طراحان هم باید از تاثیر روانی طرحی که ارائه می‌کنند و بازخوردی که احتمالا نزد مردم خواهد داشت، آگاه باشند زیرا از روی میل یک کشنده 40 تُنی را به خیابان‌های شهرشان دعوت نکرده‌اند.

سیدنی جِی‌مید، طراح نئوفوتوریستی که به واسطه طرح‌های مفهومی و فضایی‌اش برای فیلم‌های علمی-تخیلی شناخته شده‌ای همچون Blader (1980)، نسخه سال 1980 فیلم ترون و همین اواخر، Elysium و Tomorrowland (سال 2013) شهرت یافته، همانقدر که از طراحی خودرو‌های آینده‌نگرانه لذت می برد، علاقه به طراحی خودرو‌های سنگین نیز دارد. آثاری که جِی‌مید در تقریبا 50 سال فعالیت حرفه‌ای از خود به جای گذاشته، نمودی است از سبک طراحی روز در دوره‌های متعدد، اما او همواره توانسته چند قدم جلوتر از دوره‌ای که در آن زندگی می کند، باشد.

لوئیجی کولانی، با آن طرح‌های عجیب و کاملا به دور از عُرفش، سال‌ها درگیر طراحی اسب‌های کشنده آیرودینامیک برای سری کشنده‌های مفهومی خود موسوم به Autobahn Cruiser بوده. یکی از اولین نمونه‌های این باری‌های مفهومی این طراح ساختارشکن آلمانی که سال 1978 معرفی شد، کشنده مفهومی 2001 بود که با طرح کابین گرد و بیرون‌زده از اتاق اصلی، رگه‌هایی از تفکر رادیکال او را به تصویر می‌کشید. کولانی که همیشه به دنبال راهکار‌هایی برای کاهش مقاومت بدنه با جریان هوای مقابل و در نتیجه آن، کاهش مصرف سوخت کشنده‌های آیرودینامیک خود بود، این سبک طراحی را طی 30 سال گذشته روی شاسی کشنده‌های ساخت برند‌های متعددی از جمله مرسدس، به مرز تکامل نزدیک‌تر کرد. او سرانجام سال 2010 یک اسب کشنده کامل برای مرسدس ساخت که البته مجبور بود جلوپنجره کاملا مرسوم و به دور از هرگونه ساختارشکنی مرسدس را ‌‌روی چهره داشته باشد. بد‌تر اینکه بعد‌ها با طرح رنگی افتضاح رنگ‌آمیزی شد و شاید بدتر از این طرح رنگ افتضاح، این بود که با وجود بهره‌گیری از طرحی به اصطلاح فضایی، دست آخر تریلری جعبه‌ای و کاملا عادی پُشت آن قرار گرفت.

نمایشگاه خودرو های تجاری هانور سال 2010 محل رونمایی از کشنده مفهومی منحصربه‌فردی از MAN به‌نام Concept S Truck بود؛ ترکیبی از یک اسب کشنده خوش‌چهره با فرم دماغه قوس‌دار و یک تریلر کاملا آیرودینامیک. حاصل این طراحی مدرن و چشم‌نواز، به گفته MAN، کاهش 25 درصدی در مصرف سوخت و تولید آلاینده‌های زیست‌محیطی در مقایسه با کشنده‌های مرسوم بوده است.

از ایده‌پردازی اولیه تا طرح نهایی در دنیای مجازی، کشنده مفهومی رودرانِر که توسط آدریانو موردی طراحی شده، به واقع چهره کشنده پرهیبتی را دارد که از آینده آمده است.

 

برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
مطالب مرتبط
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • خودرو امروز ۶۶۹
      • خودرو امروز ۶۶۸
      • خودرو امروز ۶۶۷
      • خودرو امروز ۶۶۶
      • خودرو امروز ۶۶۵
      • خودرو امروز ۶۶۴
      • خودرو امروز ۶۶۳
      • خودرو امروز ۶۶۲
      • خودرو امروز ۶۶۱
      آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
      آرشیو