فونیکسریمکسبهتام

آزمایش فنی و بررسی مرسدس‌بنز E۲۰۰کبریولت ۲۰۱۵

ظرافت جوان‌پسند

عصر خودرو- در شهر شیراز به سراغ خودرویی متفاوت از نسل جدید مرسدس بنز یعنی E۲۰۰ کبریولت ۲۰۱۵ رفتیم. این خودرو جزء چهارمین نسل E کلاس از کمپانی بنز و نمونه تغییر چهره یافته مدل W۲۱۲ است‌. سری W۲۱۲ از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۶ بازار را به خود اختصاص داده اما در سال ۲۰۱۲ شرکت مرسدس بنز دست به کار شد و در سال ۲۰۱۳ از محصول فیس‌لیفت شده آن پرده‌برداری کرد‌.

ظرافت جوان‌پسند
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۰:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر خودرو»،در ایران معمولا دو انتخاب برای یک سواری لذتبخش ذهن خریدار جوان بازار را درگیر می‌کند؛ اول خودرو مرسدس بنز E200 کبریولت و دومی ب‌ام‌و 420 زیرا با یک رنج قیمتی و موتور نسبتا هم‌تراز بیشتر ظاهر و دیگر مواردی همچون ایمنی و امکانات مد نظر قرار می‌گیرد.

    براساس آمار خرید در جای‌جای جهان مشتری مرسدس بنز کلاس E به نسبت سری 4 ب‌ام‌و بیشتر بوده به‌طوری‌که سری4 با ورود به بازار از سال 2013‌، فروشی بالغ بر 6687 دستگاه داشته ‌و این در حالی بود که در همان سال بنز E کلاس 106559 دستگاه از محصول خود را فروخت‌. حال سری به سال 2015 می‌زنیم که ب‌ام‌و سری 4 حداکثر تعداد 72769 دستگاه و مرسدس بنز 84771 دستگاه E کلاس فروخته‌اند و شاهد رقابتی نزدیک هستیم اما بنز در فروش چندین پله بالاتر قرار گرفته است.

    بنز زیر اکسیژن توربو

    را آنقدر گسترده ترتیب دهد تا مخاطب با دیدن آن در ذهنش منوی یک فست‌فود را تجسم کند‌. دو نمونه پیشرانه بنزین و دیزل در این کلاس کاملا محسوس است زیرا نمونه بنزینی به سه دسته 4‌، 6 و 8 سیلندر تقسیم می‌شود و همچنین نمونه دیزل هم دو نمونه 4 و 6 سیلندر دارد‌.
    چندسالی از وجود موتورهای تنفس مصنوعی توربو در محصولات مرسدس بنز می‌گذرد و خودرو مورد آزمایش همانطور که از مدلش (E200) مشخص است، به یک موتور 2 لیتری توئین توربو مجهز شده است‌.

    پیشرانه 4 سیلندر خطی 16 سوپاپ با حجم 1991 سی‌سی و پشتیبانی دو توربو شارژر در این خودرو حداکثر قدرتی برابر 184 اسب بخار در دور موتور 5500 دور در دقیقه را برای آن رقم می‌زند‌. گیربکس 5‌سرعته تیپ ترونیک (5G TronicPlus) برای انتقال قدرت موتور به محور عقب بسیار مثبت عمل کرده و حداکثر گشتاور 300 نیوتن‌متر در دور موتور 4000-1200 دور در دقیقه را برای این خودروی 1735کیلوگرمی ثبت کرده است‌.

    به گفته کارخانه سازندهشتاب صفر تا100 این خودرو با اینکه وزنی نیمه سنگین دارد، برابر با 8.2 ثانیه است و حداکثر سرعتش به عدد 233 کیلومتر در ساعت می‌رسد و این در حالی است که ب‌ام‌و 420 می‌تواند با وزن 1725 کیلوگرم شتاب صفر تا 100 را برای این خودرو 8.2 ثانیه و حداکثر سرعت 230 کیلومتر در ساعت را رقم زند‌؛ پس بیشتر موضوع ظاهر و امکانات دل را می‌برد‌! مصرف سوخت خودرو مرسدس بنز E200 کبریولت به ازای هر 100 کیلومتر در شهر برابر 8 لیتر و برای تردد جاده‌ای 5.2 لیتر بنزین می‌سوزاند و میانگین مصرف سوخت این خودرو برابر 6.2 لیتر در 100کیلومتر محاسبه شده است‌. با توجه به مخزن سوخت پایین این خودرو می‌توان با یک باک سوخت مسافت 1168 کیلومتر را طی کرد ‌.

    کشیدن پوست صورت

    تغییر ظاهر این خودرو ارزشمند است و برهمین اساس میزان تقاضا افزایش یافت‌. درهم رفتن ابروها و یک‌تکه‌‌شدن چراغ‌های جلو به‌علاوه کشیده شدن آنها روی گلگیرهای جلو همراه پیش رادیاتور اصیل مرسدس بنز دماغه‌ای دلچسب خلق کرده‌اند و با سپر برش خورده خشونت را تقدیم این اتاق فیس‌لیفت شده کرده‌اند‌. شاید نمونه سدان‌ Eکلاس به اندازه نمونه کوپه یا کبریولت به دل ننشیند اما مهم اینجاست که تغییرات برای فروش مثبت بوده‌اند‌. این تغییرات به چراغ‌های عقب همچنین سپر عقب هم سرایت کرده و همخوانی در نقاط مختلف بدنه مشهود است‌. در مدل فول این خودرو همچون E400 در زیر لوگو روی پیش رادیاتور یک دوربین جلو و همچنین دوربین‌های زیر آینه برای دید 360 درجه خودرو قرار گرفته است‌.

    تکنولوژی چراغ‌های جلو از سیستم LED بهره می‌برند و به‌طور لحظه‌ای در وضعیت رانندگی فعال هستند (Intelligent Light System & Adaptive Highbeam Assist Plus) تا با پرتو نور به بالا (نور بالا) با احساس کردن وسیله نقلیه در جلو خودرو (در حال حرکت) به‌صورت اتوماتیک تغییر وضعیت پیدا می‌کند تا چشمان راننده خودرو مقابل برای کاهش دید اذیت نشود‌.

    خودرو مرسدس بنز E200 به سیستم Active Bonnet مجهز است و عملکرد مثبت آن بالا آمدن درپوش موتور هنگام تصادف با عابر پیاده جهت کاهش صدمات ناشی از برخورد است‌. به‌صورت استاندارد در هر 2 اتاق سیستم هشدار برخورد مبتنی بر رادار و سیستم ترمز تطبیقی جهت پیشگیریاز برخورد نصب شده است تا بدنه با ارزش این خودرو را در یک حباب ایمن قرار دهد و البته سیستم دیگری برای کاهش توجه راننده به هر دلیل همچون خواب‌آلودگی و بی‌توجهی روی خودرو نصب شده است و با علائم مختلف راننده را آگاه می‌سازد و حساسیت آن قابل تنظیم است‌. سیستم Distronic Plus با سیستم کمک فرمان (Steering Assist) قادر خواهند بود خودرو را در خط و مسیر مشخص شده به‌صورت خودکار کنترل کنند و برای اولین بار سیستم BAS (سیستم ترمز کمکی) به‌صورت اتوماتیک براساس وضعیت پیش‌رو تشخیص بر افزایش قدرت ترمز خواهد داد‌.

    با سیستم Pre-Safe Brake که روی این خودرو نصب شده به‌صورت اتوماتیک اگر سرعت زیر 50 کیلومتر در ساعت باشد، خودرو قابلیت توقف کامل برای کاهش احتمال برخورد را دارد و با این سیستم حتی پس از برخورد تمام کمربند‌ها عقب کشیده می‌شوند تا مرحله ثانویه برخورد به اتمام برسد مگر آنکه در ادامه کیسه هوا خودرو باز شوند و همه سرنشینان را سورپرایز کنند‌.

    هشدار‌دهنده میان خطوط از دیگر امکانات این خودرو در جهت افزایش ایمنی به‌شمار می‌رود و دوربین عقب با سنسورهای التراسونیک روی سپر جلو (6 عدد) و سپر عقب (6عدد) در زمان پارک خودرو یا نزدیک‌شدن خودرو‌های دیگر به بدنه (در حرکت) عملکرد راننده را برای پاسخگویی موفق‌تر بالا می‌برند. سقف تاشو در این خودرو تفاوت را میان نمونه کوپه ایجاد می‌کند و می‌توان با دکمه‌های تنظیم‌کننده ‌روی کنسول وسط آن‌را باز و بسته کرد‌.

    رنگ سقف محصول آزمایش شده برای همخوانی با رنگ قهوه‌ای لیزری بدنه خودرو به‌رنگ قهوه‌ای سوخته است و شما می‌توانید رنگ جیر آن‌را در 4نمونه قهوه‌ای سوخته‌، آبی‌، قرمز و مشکی انتخاب کنید‌. مدت زمانی که این سقف برای بسته‌شدن نیاز دارد تنها 20 ثانیه است تا وارد صندوق شود و با جمع‌شدن آن فضایی که برای صندوق بار این خودرو رقم می‌زند، برابر 249 لیتر است و این در حالی است که در ب‌ام‌و 420 این فضا به 220 لیتر تغییر پیدا می‌کند‌.

    در حالت استاندارد فضای صندوق عقب خودرو مورد آزمایش برابر 390 لیتر و برای ب‌ام‌و سری 4 برابر 370 لیتر است‌. از دید کنار بدنه E200 وجود نوار کروم‌رنگ با یک شیب کم در امتداد نوار روی سپر عقب خط آیرودینامیک پایین بدنه را مشخص کرده و بدنه را خوش‌قامت جلوه داده است و بی‌شک در این ماجرا رینگ‌های 19 اینچی 10 پره‌ای و طول 4699 میلی‌متر خودرو دخیل هستند‌.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط