فونیکسریمکسبهتام

بنزین«۱۴۴۸»

واردات بدون توقف بنزین در ۳۴ سال اخیر

عصر خودرو- حجم واردات بنزین در سال گذشته به بیش از ۸ میلیون لیتر در روز رسید .

واردات بدون توقف بنزین در ۳۴ سال اخیر
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۷ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۲:۰۰

    به گزارش  پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از خبرآنلاین، با افزایش مصرف بنزین در ایران و پیشی گرفتن مصرف نسبت به تولید عملیات واردات بنزین از سال 1361 آغاز شد و در تمام سال های گذشته هیچ گاه این روند متوقف نشده است .

    در حالی که واردات بنزین در سال های تشدید تحریم ها نیز تداوم داشت و دولت دهم با استناد به برنامه کشور برای خودکفایی در تولید بنزین به تولید این ماده سوختی در روی آورد که آمارهای ارائه شده از سوی شرکت ملی پالایش و پخش نشان می دهد واردات بنزین در سال‌های تشدید تحریم ها و تولید بنزین پتروشیمی نیز متوقف نشده است . بر این اساس واردات بنزین در دوره فعالیت دولت نهم و دهم رکورد شکست و به رقم خیره کننده 27.5 میلیون لیتر در روز رسید که رقمی قابل توجه تلقی می شود .

    هر چند سهمیه بندی بنزین تاثیری به سزا در کاهش واردات بنزین به کشور داشت اما بررسی ها نشان می دهد کمترین میزان واردات بنزین در دوره فعالیت دولت نهم و دهم در سال 1391 اتفاق افتاده است . ممنوعیت فروش بنزین به ایران سبب شد حجم واردات این محصول استراتژیک به حدود 1.8 میلیون لیتر در روز کاهش یابد . این آمار نشان می دهد واردات بنزین به ایران در این دوره زمانی نیز ادامه داشته است . این در حالی است که برخی مقامات دولت پیشین، دولت یازدهم را به سیاسی کاری برای واردات بنزین متهم کرده و گزارش‌های متعددی که بر آلایندگی بالای بنزین وارداتی در پتروشیمی دلالت دارد را گزارش هایی نادرست توصیف می کنند . بر این اساس در 34 سال گذشته کمترین واردات بنزین در سال 1369 صورت گرفت . در این سال روزانه 0.9 میلیون لیتر بنزین به کشور وارد می شد . بیشترین حجم واردات نیز از آن سال 1385 است . در این سال 27.5 میلیون لیتر بنزین به کشور وارد شده است .

    بر اساس این گزارش حجم واردات بنزین در سال گذشته به یک میلیارد دلار رسید . واردات بنزین در این دوره زمانی نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود دو برابر شده است .

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو