فونیکسریمکسبهتام

بنزین«۱۴۵۲»

نگاهی به سفرهای نوروزی با نرخ آزاد بنزین

عصر خودرو- مصرف بنزین با شروع تعطیلات نوروزی و حرکت موج اول مسافران هر ساله رکورد سرانه مصرف روزهای عادی را می‌شکند و سه رقمی می‌شود، آمارهای امسال اما نشان می‌دهد نک نرخی شدن نیز بر این رکوردشکنی هر ساله بی‌تاثیر بوده است.

نگاهی به سفرهای نوروزی با نرخ آزاد بنزین
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۹ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر خودرو» به نقل از ایسنا، امسال روند سفرهای نوروزی با سال های گذشته متفاوت بود، نه تنها سهمیه‌ای برای سفرهای نوروزی تعیین نشد بلکه نظام سهمیه‌ای نیز به طور کلی برچیده شده و نرخ هزار تومانی بنزین آزاد نرخ سوخت مسافران نوروزی بود.

    با این حال باز هم در سرخط خبرها از حجم مصرف بنزین همچون سال‌های گذشته بود، مصرف بنزین مرز 100 میلیون لیتر در روز را شکسته و در روزهای پایانی تعطیلات یعنی همزمان با اوج بازگشت مسافران به خانه به حدود میلیون لیتر در روز رسید.

    سهمیه‌ای کردن بنزین و سپس برداشتن سهمیه‌ها در کنار آنکه با هدف تعدیل قیمت و افزایش تدریجی آن برای نزدیک شدن به قیمت‌های جهانی اعمال شد، هدف دیگری یعنی کنترل مصرف بنزین را نیز در دستور کار خود داشت.

    سجادی، مدیرعامل شرکت ملی پخش می‌گوید که سامانه هوشمند سوخت توانسته به این هدف خود دست پیدا کند و سند او این است که رشد مصرف بنزین در سال گذشته نسبت به سال پیش از آن تنها دو درصد بوده است که این میزان رشد تقریبا به توقف نزدیک است.

    متوسط مصرف بنزین در روزهای عادی طی سال گذشته 70.6 میلیون لیتر بوده است که این رقم 1.4 میلیون لیتر بیشتر از متوسط مصرف روزانه در ایام عادی سال پیش از آن است.

    اگرچه با تک نرخی شدن بنزین از نیمه سال گذشته و البته حذف سهمیه‌ها در نیمه اول، سال قبل بنزین رشد کمتری را در مصرف تجربه کرد اما این آمارها در مورد سفرهای نوروزی تکرار نشده است.

    آمارهای شرکت ملی پالایش و پخش نشان می‌دهد که درست مانند سال پیش از آن ر روزهای ابتدایی تعطیلات مصرف بنزین به اوج رسیده و مرز 100 میلیون لیتر در روز را گذراند، بعد از آن نیز با وجود کاهش شدت، مصرف روزانه بنزین به طور متوسط بالاتر از متوسط مصرف در روزهای عادی بود.

    در روز پایانی تعطیلات نیز امسال همچون سال قبل رکوردشکنی ر مصرف بنزین اتفاق افتاده همان رقم 106 میلیون لیتری برای مصرف ثبت شد.

    اما مجموع مصرف بنزین در روزهای تعطیلات بهاره نسبت به مدت مشابه سال قبل نیز رشد داشته است به طوری که مجموع مصرف بنزین از 26 اسفند سال قبل تا آخرین روز تعطیلات امسال یک میلیارد و 453 میلیون و 500 هزار لیتر بوده است که این رقم نسبت به 14 روز ابتدایی سال گذشته بیش از 400 میلیون لیتر بیشتر است.

    در نهایت مثل سال‌های گذشته تهران، اصفهان، فارس و خراسان همچنان در صدر پرمسافرت‌ترین و البته رکوردشکنان مصرف بنزین نوروزی‌اند.

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط