فونیکسریمکسبهتام

معاون نعمت‌زاده اعلام کرد:

آغاز فعالیت رسمی شرکت مشترک ایران و پژو از اردیبهشت

عصر خودرو- معاون وزیر صنعت از آغاز فعالیت رسمی شرکت مشترک ایران‌ و پژو از اردیبهشت ماه سال‌جاری خبرداد و اعلام کرد: اخذ مجوز از وزارت اقتصاد، ثبت شرکت و انتخاب مدیران در حال انجام است.

آغاز فعالیت رسمی شرکت مشترک ایران و پژو از اردیبهشت
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۲ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از مهر، محسن صالحی‌نیا  در خصوص آخرین وضعیت آغاز عملیاتی همکاری مشترک ایران‌ خودرو و پژو گفت: آنچه به عنوان سرمایه‌گذاری خودروسازان خارجی در ایران تعریف شده، ورود سرمایه به عنوان جوینت‌ونچر است  که سرمایه‌گذاری به صورت 50-50 صورت گیرد؛ در این حالت آورده طرف خارجی، 50 درصد است که طی سه مرحله به صورت سرمایه‌گذاری مستقیم ورود می‌کند.

    معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: در این میان، شرکت مستقل میان ایران‌ خودرو و پژو تشکیل شده و خط تولید دایر خواهد شد، در عین حال اکنون شرکت مشترک ایرانی- فرانسوی میان دو خودروساز در حال ثبت است و پس از آن، مراحل جوینت ونچر باید سپری شود، چراکه باید از سوی سازمان سرمایه گذاری خارجی وزارت امور اقتصادی و دارایی مجوزهای مربوطه ارایه شود و سپس مراحل ثبت شرکت را بگذراند.

    وی تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود شرکت مشترک ایرانی- فرانسوی این دو کمپانی خودروساز از اردیبهشت ماه عملا اتفاق افتد و وارد مراحل اجرایی شود، پس از آن باید اعضای هیات مدیره، مدیرعامل، مدیران میانی و سرپرستان سایر بخش‌ها تعیین شود.

    پیش از این، هاشم یکه‌زارع با اشاره به انعقاد قرارداد ایران خودرو با پژو فرانسه گفته بود، این قرارداد چندین ویژگی مهم دارد؛ از جمله موجب شد تا سرمایه خارجی وارد کشور شود. از سوی دیگر، موجب اشتغال زایی می شود و هم در سطح تولید و هم برای قطعه سازان و انتقال دانش فنی براساس منویات مقام معظم رهبری که همان اقتصاد مقاومتی است.

    مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو افزود: یکی از ویژگی های مهم این قرارداد این است که فرانسوی ها با شرکت ایران خودرو طرف نیستند بلکه در قالب تاسیس یک شرکت مشترک بین دو طرف ایرانی و فرانسوی، سود حاصل از فروش به صورت نصف نصف تقسیم می شود که در طول سال اول، تنها 40 درصد خودروی تولید بومی است و در چهارسال این درصد به عدد 70 می رسد و به همین اندازه تراز مالی شرکت نیز مثبت می شود.

    وی تصریح کرد: در بهمن سال 90 شرکت فرانسوی پژو ایران را ترک کرد و ما هم برای ادامه همکاری با این شرکت فرانسوی قراردادهای تنبیهی زیادی را لحاظ کردیم؛ نخست اینکه این شرکت موظف به پرداخت 200 میلیون یورو به عنوان غرامت شد و از سوی دیگر سهم نهایی تجاری این شرکت تنها 15 درصد خواهد بود که رقم ناچیزی است.

    محسن صالحی نیا  اظهار داشت: قرار داد ایران خودرو و گروه psv تمام شده است و حتی مدیر عامل آن و ترکیب هیئت مدیره این شرکت مشخص شده و به زودی شرکت مشترک این دو گروه خودروسازی به ثبت می رسد و از اواخر اردیبهشت شاهد فعالیت رسمی این شرکت خواهیم بود.

    وی در خصوص قرار داد سایپا با رنو گفت: این دو شرکت به تفاهم اولیه رسیده‌اند اما مدیران و کارشناسان دو شرکت در حال بررسی قرارداد هستند که این امر زمان خاص خودش را می‌طلبد.

    صالحی نیا در خصوص قرارداد ایران خودور با خودرو سازی فیات تصریح کرد: مذاکرات ایران خودرو با فیات همچنان ادامه دارد اما هنوز صحبتی مبنی بر اینکه آیا این دو شرکت سهام متقابل خریداری کنند یا اینکه مانند قرارداد پژو به صورت جوینت ونچر(شرکت مشترک)، عمل کنند، نشده است اما مذاکرات همچنان ادامه دارد و هنوز همکاری این دو شرکت نهایی نشده است. و با توجه به تنوع تولیدات شرکت فیات، بحث های فنی در این خصوص همچنان ادامه دارد اما دو طرف سعی دارند به یک تفاهم مشترک برسند.

    دارایی‌های گروه خودروسازی فیات غالباً در بیرون از خاک ایتالیا قرار دارند، که بخش اعظم آن، در کشور برزیل مستقر می‌باشد. کمپانی فیات همچنین در کشورهای آرژانتین و لهستان نیز دارای کارخانجات تولیدی است. شرکت فیات سابقه طولانی در واگذاری حق امتیاز به دولت‌ها و سایر کمپانی‌ها، بدون در نظر گرفتن سیاست محلی در کشور آنها، دارد. این شرکت ایتالیایی همچنین، در شرکت‌های خودروسازی مستقر در فرانسه، ترکیه، مصر٫ آفریقای جنوبی٫ هند، صربستان، پاکستان و چین، سرمایه‌گذاری‌های مشترک دارد.

    گروه صنعتی فیات در طول بیش از یک قرن فعالیت، موفق به خریداری شرکت‌های زیادی شده‌است. فیات در سال 1968 لانچیا را بدست آورد، در 1969 فراری و در 1986 شرکت آلفا رومئو را از دولت ایتالیا خریداری نمود، در 1993 خودروسازی مازراتی را تصاحب کرد، در سال 2011 نیز به‌ترتیب کرایسلر، دوج و جیپ را بدست آورد. این شرکت، از طریق شرکت تابعه صنایع فیات نیز مالک 89٫9٪ درصد از سهام شرکت صنایع سنگین اویکو می‌باشد. از تاریخ 27 ژانویه 2014 در پی تاسیس گروه فیات کرایسلر اتومبیلز، شرکت فیات و کرایسلر، به‌همراه کلیه شرکت‌های تابعه، زیرمجموعه و فرعی آنها، زیر چتر این گروه خودروسازی، که توسط فیات مدیریت می‌شود، قرار گرفتند.

     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو