فونیکسریمکسبهتام

چگونه چندبرابر دیه درتصادف یک فرد محاسبه می شود

محاسبه حق بیمه الحاقیه، تاپایان مدت قراردادبیمه است

عصر خودرو- چرا با وجودی که دیه تصادفات تنها در ۴ ماه رجب، محرم، ذی الحجه و ذی القعده افزایش می یابد، شرکتهای بیمه، برای کل سال، هزینه الحاقیه را دریافت می کنند؟

محاسبه حق بیمه الحاقیه، تاپایان مدت قراردادبیمه است
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۲ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۱:۰۰

    به گزارش  پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از خبرآنلاین، برخی درباره موضوع الحاقیه بیمه شخص ثالث خودرو گلایه هایی را مطرح کرده اند. با توجه به فرارسیدن ماه حرام رجب، دیه کامل تصادفات از 220 میلیون تومان به بین از 253 میلیون تومان رسیده است. برای همین، رانندگان خودرو باید با انعقاد الحاقیه بیمه خودرو، نسبت به افزایش تعهد بیمه خود اقدام کنند که این الحاقیه هزینه ای دارد.
    درباره نحوه اخذ این هزینه، برخی از مخاطبان مانند مخاطبی که خود را ناصر معرفی کرده، نوشته اند: "قابل توجه در خصوص حق بیمه الحاقیه شخص ثالث اینکه فقط چهار ماه در سال حرام میباشد ، ولی حق بیمه الحاقی برای کل سال محاسبه و دریافت میشود. آیا این اقدام به معنی تضییق حقوق مردم نیست؟"

    در پاسخ به این کامنت باید به نکات زیر توجه کرد:
    1-محاسبه حق بیمه قرارداد الحاقیه تابع مسایلی از قبیل، حق بیمه قرارداد اصلی بیمه و زمان باقیمانده در قرارداد بیمه اصلی است. حق بیمه اصلی نیز تابعی از نوع خودرو، مدل، میزان تخفیف و سایر عناصری است که هنگام انعقاد قرارداد بیمه مورد توجه شرکت بیمه گر است. بدیهی است حق بیمه الحاقیه، نسبت به زمان پس از انعقاد این قرارداد تا پایان زمان بیمه، محاسبه می شود.
    2-تفاوت بین دیه ماه های معمولی و ماه های حرام، بیش از 30 میلیون تومان است که در صورت نیاز به استفاده از بیمه در ماههای حرام و نداشتن الحاقیه، پرداخت این مبلغ بر عهده راننده خودرو قرار می گیرد. پس منطقی است با پرداخت حق بیمه الحاقی، پرداخت این مبلغ هم بیمه شود.
    3-شرکتهای بیمه عموما در بیمه نامه ها، دیه کامل یک فرد را متعهد می شوند. به بیان دیگر، برای صدمات جانی به هر مصدوم در تصادفات، سقف بیمه عنوان شده در بیمه نامه که عموما دیه کامل یک فرد است پرداخت می شود. ولی بعضا در برخی تصادفات، با وجود صدماتی که به فرد مصدوم وارد می شود، او زنده می ماند ولی بعضا چند برابر دیه یک فرد کشته شده (دیه کامل) دریافت می کند. به بیان دیگر ممکن است دادگاه برای فردی که در تصادفی دچار سانحه ای شده، چند برابر دیه یک فرد کامل، دیه مقرر کند که طبعا شرکت بیمه، به این دلیل که به هر فرد تنها سقف پرداخت یک دیه را می پردازد، از پرداخت سایر دیات به جز یک دیه کامل، خودداری کند.
    به طور مثال در یک تصادف، سانحه باعث شکسته شدن مهره کمر یک فرد و قطع نخاع او می شود. طبق قانون، ممکن است با توجه به محتویات پرونده و نظر کارشناسی پزشکی قانونی، دیه این فرد به این صورت لحاظ شود:
    مطابق ماده 647، شکستن ستون فقرات که بی عیب درمان شود ولی موجب از بین رفتن یکی از منافع گردد مانند اینکه مجنیٌ علیه توان راه رفتن یا نشستن نداشته باشد و یا توان جنسی یا کنترل ادرار وی از بین برود، موجب دیه کامل است.
    همچنین شکستن ستون فقرات که موجب فلج و بیحس شدن پاها گردد علاوه بر دیه ستون فقرات، موجب دوسوم دیه برای فلج دو پا نیز است.
    همچنین طبق ماده 648، قطع نخاع دیه کامل و قطع جزئی از آن به نسبت مساحت عرض، دیه دارد.
    همچنین مطابق ماده 705، جنایتی که موجب عدم ضبط دائم مدفوع یا ادرار شود، دیه کامل دارد.
    همچنین مطابق ماده 707، از بین بردن کامل قدرت مقاربت، موجب دیه کامل است.
    به بیان دیگر، در یک تصادف منجر به شکسته شدن ستون فقرات و قطع نخاع یک فرد سانحه دیده، راننده خودرو باید چند دیه کامل را بپردازد ولی سازمان بیمه گر او، تنها یک دیه را به عنوان سقف تعهد خود قابل پرداخت می داند. این چنین است که راننده، خود مسئول پرداخت سایر حقوق حادثه دیده است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط