فونیکسریمکسبهتام

بنزین«۱۴۷۳»

اختلاف در میزان بنزین زده شده و موجوی باک مربوط به خودروهای داخلی است

عصر خودرو- رئیس انجمن جایگاه داران بنزین با بیان این که اختلاف میزان بنزین زده شده و میزان بنزینی که در داخل باک خودروها وجود دارد، بیشتر در خودروهای ساخت داخل است گفت: خودروهای خارجی چنین مشکلی ندارند.

اختلاف در میزان بنزین زده شده و موجوی باک مربوط به خودروهای داخلی است
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، مسلم بیات مدیر کل استاندارد استان تهران و سیدناصر سجادی مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی شب گذشته در برنامه گفتگوی ویژه خبری به بررسی مشکلات به وجود آمده میان وزارت نفت و جایگاه داران بنزین پرداختند.

    سید ناصر سجادی مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجری برنامه مبنی بر این که چرا هوا باک بنزین ماشین‌ها می شود، گفت: تمامی تلمبه های عرضه فرآورده های نفتی توسط موسسه استاندارد بررسی می شود به طوری که کمتر از 1 درصد از تلمبه های عرضه بنزین کالیبره نبوده است.

    حدود 6 هزار جایگاه عرضه فرآورده بنزین و CNG در کشور وجود دارد

    وی با اشاره به این که در کشور حدود 6 هزار جایگاه عرضه فرآورده های بنزین و CNG وجود دارد افزود: برای این تعداد جایگاه حدوداً 12 هزار نفر مشغول فعالیت هستند.

    مدیر عامل  شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی با اشاره به این که مالکین جایگاه ها بر عملکرد ارباب جمعی خود نظارت کنند اظهار داشت: ممکن است، وقتی کسی که سوخت گیری می کند سوخت گیری قبلی را صفر نکرده باشد و پرسنل متخلف بر باک بنزین دیگری بنزین زده باشند.

    سجادی با اشاره به این که اکثر جایگاه داران نظارت کافی را انجام می دهند بیان کرد: آن ها بر پرسنل خود نیز نظارت می کنند و با کسی که تخلف انجام می دهند برخوردهای لازم را به عمل می آورند.

    وی با اشاره به این که مردم می توانند شکایات خود را از طریق شماره 09627 گزارش دهند افزود: روزانه بیش از 70 میلیون بنزین زده می شود لذا جایگاه داران کشور به عنوان همکار ملی پخش در توزیع این فرآورده به حساب می آیند.

    مدیر عامل  شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی با اشاره به واحد کنترل کیفیت جایگاه داران بنزین خاطر نشان کرد: موسسه استاندارد کنترل کمیت و کیفیت تلمبه ها را مورد بررسی قرار می دهد لذا موظف هستیم نظارت های لازم را انجام دهیم.

    جایگاه دار مسئول بروز تخلف است

    سجادی در پاسخ به این سوال که در صورت بروز تخلف در جایگاه های سوخت تخلفات چگونه پیگیری خواهد شد بیان داشت: از لحاظ حقوقی ما با صاحبان جایگاه ها قرارداد داریم و هر تخلفی که در جایگاه های صورت بگیرد مسئولیت پاسخگویی آن با جایگاه داران بنزین است.

    وی اضافه کرد: مسئولیت نظارت بر ارباب جمعی هر جایگاه به عنوان یک واحد صنفی با صاحب جایگاه است بنابراین وقتی تخلفی صورت گیرد کمیته رسیدگی به تخلفات مجاری عرضه که در همه استان ها وجود دارد به تخلف رسیدگی می کند و این صاحب جایگاه خواهد بود که باید در رابطه با تخلف صورت گرفته پاسخگو باشد.

    مدیر عامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی خاطر نشان ساخت: علی رغم این که ممکن است صاحب جایگاه از نوع تخلفی که توسط ارباب جمعی آن صورت می گیرد اطلاعی نداشته باشد اما از آن جایی که به لحاظ حقوقی صاحبان جایگاه با ما قرارداد دارند برخورد لازم با آن ها صورت خواهد گرفت

    در ادامه این گفتگو بیژن حاج محمدرضا رئیس انجمن جایگاه داران سوخت کشور نیز درباره اظهارات اخیر وزیر نفت اظهار داشت: در رابطه با جایگاهی که وزیر نفت نسبت به تخلف در آن اظهار نظر کرده بود دوربین های مداربسته جایگاه مورد بازبینی مجدد قرار گرفته و اتفاقی  مبنی بر این که هوا وارد باک خودرو شده است تحت هیچ شرایطی اتفاق نیفتاده.

    وی ادامه داد: البته یک آزمایشی صورت گرفته که بر اساس آن مشخص شده در 20 لیتر 20 سی سی اختلاف وجود داشته که این سطح اختلاف در یک دستگاه مکانیکی حساس نمی تواند به چشم بیاید.

    رئیس انجمن جایگاه داران سوخت کشور اضافه کرد: جایگاهی که آقای وزیر به آن تشریف برده بودند پس از بررسی و چندین بار آزمایش نشان داد که هر تلمبه ای تا 60 سی سی بالاتر از خط می زده است یعنی 20 لیتر و 60 سی سی را 20 لیتر حساب می کرده.

    خودروهای داخلی از نظر میزان دریافت بنزین مشکل دارند

    حاج محمدرضا با بیان این که اختلاف میزان بنزینی که زده شده و میزان بنزینی که در داخل باک خودروها وجود دارد بیشتر در خودروهای ساخت داخل اتفاق می افتد گفت ما مشکل عجیبی با باک و سیستم آمپرینگ خودروهای ساخت داخل داریم و خودروهایی که ساخت خارج از کشور هستند چنین مشکلی ندارند مگر در موارد خاص.

    وی با بیان این که این دوگانگی در میزان دریافت بنزین غالباً در ساخت خودروهای داخل اتفاق می افتد تصریح کرد: پیش تر این مشکل را با شرکت ایران خودرو در رابطه با پیکان ها داشتیم که باک پیکان ها باعث می شد بنزین برگردد اما این شرکت به هیچ طریقی به دنبال آن نبود که این سیستم را اصلاح کند ضمن این که از آن جا که آمپرینگ خودروها دیجیتال است ممکن است ایراد پیدا کرده و گاهاً میزان دریافت بنزین را به صورت دقیق نشان ندهد.

    مسلم بیات مدیر کل استاندارد استان تهران نیز در رابطه با بحث امشب بیان داشت: هر وسیله سنجشگری که به کرات مورد استفاده قرار می گیرد نیاز است که در تعداد زمان مشخص و متناسب با میزان تکرر استفاده از آن ، صحت و دقت آن مورد ارزیابی قرار گیرد تا اطمینان حاصل شود که صحت و دقت آن همانند روز اول است.

    وی ادامه داد: وسیله سنجشگر دریافت بنزین نیز از این قاعده مستثنی نیست و از آن جا که این سنجشگرها به کرات مورد استفاده قرار می گیرد طبیعی است که از کالیبره خارج شوند اما تدبیری که برای آن ها اندیشیده شده این است که فرد یا شرکتی که خدمات را ارائه می دهد مکلف است بر اساس قانون اطمینان حاصل کند که وسیله سنجشگر آن از لحاظ صحت و دقت همانند روز اول کار می کند.

    مدیر کل استاندارد استان تهران اعلام کرد: خوشبختانه در تهران علی رغم این که در روش اجرایی گفته شده هر 6 ماه یک بار صحت نازل های سوخت مورد ارزیابی قرار گیرد ما هر سه ماه یک بار این کار را انجام می دهیم.

    بیات ادامه داد: هیچ یک از جایگاه هایی که در گزارش امشب گفتگوی ویژه خبری نشان داده شد از استاندارد خود خارج نشده اند.

    وی اضافه کرد: بر اساس استاندارد در 5 لیتر به اضافه منفی 25 سی سی در 10 لیتر به اضافه منفی 50 سی سی و در 20 لیتر به اضافه منفی 100 سی سی روا داریم پذیرفته شده است و در جایگاهی که وزیر نفت نیز تشریف برده بودند این جایگاه هیچ تخلفی در سال گذشته نداشته است.

    وی در خصوص جایگاهی که وزیر نفت به آن جا رفته بودند عنوان کرد: 20 نازل در این جایگاه وجود دارد که در بررسی های انجام شده تنها دو نازل در 20 لیتر منفی 20 سی سی خطا داشته که این میزان خطا نیز در روادادی استاندارد قرار می گیرد.

    مدیرکل استاندارد استان تهران اعلام کرد: بر اساس بازرسی هایی که ما انجام دادیم از 19 هزار و 314 مورد بازرسی که روی نازل ها انجام شد از 266 جایگاه و 4 هزار و 888 نازل، 17 هزار و 236 مورد در  ارتباط با نازل های بنزین بوده که تنها 137 نازل طی سال گذشته خطا داشتند که این میزان خطا کمتر از 1 درصد می شود.

    بیات درباره ادعای وارد کردن هوا به باک خودروها نیز بیان داشت: از نظر علمی و فنی اگر پمپ هوا بکشد می سوزد لذا این کار امکان پذیر نیست و از آن جایی که قیمت پمپ ها بیش از 10 میلیون تومان است خود جایگاه داران به خاطر این که متضرر نشوند هیچ گاه این کار را این کار را انجام نمی دهند.

    وی با بیان این که در این رابطه باید اخلاق حرفه ای توسط افرادی که در جایگاه داران سوخت کار می کنند رعایت شود گفت: این احتمال وجود دارد که فردی به دلیل عدم رعایت اخلاق حرفه ای حق مردم را رعایت نکند.

    مدیر کل استاندارد استان تهران درباره رئیس انجمن جایگاه داران سوخت کشور مبنی بر این که خودروهای داخلی از نظر میزان دریافت بنزین مشکل دارند اظهار داشت: از آن جا که تست های کامل روی تمام قطعات خودرو انجام می شود و این خودروها از ما گواهی می گیرند اساساً نباید مشکلی در این رابطه وجود داشته باشد اما احتمال این که برای پمپ مشکلی به وجود آید وجود دارد.

    حاج محمدرضا رئیس انجمن جایگاه داران سوخت کشور نیز درباره این که آیا کارگران جایگاه داران حقوق دریافت می کنند افزود: این افراد بر اساس قانون کار حقوق دریافت می کنند.

    سجادی مدیر عامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی نیز در همین رابطه اظهار داشت: هر واحد صنفی موظف است که حقوق کارگران خود را طبق ضوابط و مقررات قانون کار پرداخت کند.

    طرح برند سازی مجاری عرضه بنزین به زودی اجرا می شود

    وی در پایان با تاکید بر این که انتظارمان این است که صاحبان مجاری عرضه بر ارباب جمعی خود نظارت و کنترل داشته باشند خاطر نشان ساخت: از 6 هزار جایگاهی که به عرضه بنزین می پردازند تعدادی محدودی هستند که این اتفاقات در آن ها به وجود می آیند و در جایگاه هایی که صاحبان آن بر جایگاه های خود نظارت دارند شاهد این دست اتفاقات نیستیم.

    مدیر عامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی با بیان این که برای این که بتوانیم این مسئله را حل کنیم طرحی را در وزارت نفت به عنوان طرح برند سازی در مجاری عرضه مطرح کردیم گفت: بر اساس این طرح بر اساس ضوابطی که اعلام عمومی می شود کسانی که ضوابط را دارا باشند درخواست برند شدن می کنند و جایگاه ها نیز تحت پوشش این شرکت های برند درمی آیند.

    وی تاکید کرد: زمانی که جایگاه ها تحت پوشش شرکت ها قرار می گیرند ما دیگر با این شرکت ها طرف حساب هستیم.

    سجادی بیان داشت: تا آخر این ماه دستورالعمل این طرح را اعلام عمومی می کنیم و پمپ بنزین هایی که قرار است جدیداً احداث شود با این دستورالعمل احداث خواهد شد و پمپ بنزین های قدیمی نیز به ترتیب زیر نظر شرکت های برند قرار می گیرند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط