فونیکسریمکسبهتام

پیش فروش خودرو بدون مجوز ممنوع است

عصر خودرو- رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان گفت: پیش فروش تمام خودروها فقط با مجوز وزارت صنعت ، معدن و تجارت امکانپذیر است.

پیش فروش خودرو بدون مجوز ممنوع است
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر خودرو»، سید محمود نوابی در گفتگوی با خبرگزاری صدا و سیما با اشاره به ابلاغ ائین نامه اجرایی قانون حمایت از مصرف کنندگان خودرو افزود: در آئین نامه جدید به  چگونگی پیش فروش ، خدمات پس از فروش ، ارتقاء رتبه نمایندگی ها ، نحوه رسیدگی به شکایات ، خواب و توقف خودرو در تعمیرگاهها و نمایندگی های مجاز شرکت های خودروساز توجه شده درحالیکه در آئین نامه قدیمی فقط به موضوع خدمات پس از فروش توجه شده بود .

    وی شمول این آئین نامه را که از 28 فروردین 95 برای اجرا به دستگاهها ابلاغ شد همه خودروهای سبک و سنگین و موتورسیکلت دانست و گفت: نقطه قوت ائین نامه توجه به حقوق مصرف کننده خودرو است ، پیش از این خودروسازان ، عرضه کنندگان و واسطه های مجاز اقدام به پیش فروش می کردند .

    نوابی با بیان اینکه در این ائین نامه جدید شرایط تحویل فوری ، تحویل قطعی ، پیش فروش قطعی و عادی ، مشارکت در تولید همچنین خودروهای سفارشی مشخص شده است افزود :‌ برخلاف ائین نامه قبلی که در روش پیش فروش ارقام متفاوتی از مشتریان دریافت می شد ،در ائین نامه جدید عرضه کنندگان خودرو اجازه ندارند ارقامی بیش از 50 درصد قیمت خودرو دریافت کنند.

    وی حداکثر مدت زمان انتظار برای تحویل فوری خودرو را 30 روز اعلام کرد و گفت : درصورت تاخیر در تحویل خودرو ، خودروساز به ازای هر روز تاخیر باید مطابق انچه در ائین نامه قید شده جریمه پرداخت کند ، براساس ائین نامه جدید حداقل سود پیش فروش خودرو برای تحویل در 9 ماه آینده سودی است که نظام بانکی می پردازد .

    نوابی با بیان اینکه مشتری حق دارد در هر مرحله ای از تحویل خودرو شکایت کند افزود : اگر خودروساز رضایت مشتری را جلب نکرد شاکی می تواند به سازمان های صنعت ، معدن و تجارت در استانها شکایت کند و مراجع ذیصلاح حداکثر 20 روز فرصت دارند به شکایت رسیدگی و رضایت شاکی را جلب کنند ، اگر رضایت شاکی جلب نشد می تواند به هیئت حل اختلاف مستقر در سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان و در مرحله آخر به دادگاه شکایت کند.

    وی گفت: مصرف کنندگان خودرو می توانند شکایات خود را در هر زمینه ای اعم از خودرو و سایر موارد ، در هر ساعت از شبانه روز (24 ساعته) به سامانه آنلاین 124 سازمان حمایت اعلام تا کارشناسان به ان رسیدگی کنند.

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو