فونیکسریمکسبهتام

عضو انجمن ایمنی راه‌ها:

کاهش ۱۰ درصدی تلفات حوادث رانندگی طبق برنامه پنجم توسعه محقق نشد

عصر خودرو- یک عضو انجمنی ایمنی راه‌ها گفت: اگرچه در چند سال اخیر از نظر حوادث رانندگی روند کاهشی را داشته‌ایم، اما نتوانسته‌ایم به کاهش ۱۰ درصدی کاهش تلفات که در برنامه پنجم توسعه آمده است؛ برسیم.

کاهش ۱۰ درصدی تلفات حوادث رانندگی طبق برنامه پنجم توسعه محقق نشد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر خودرو» به نقل از ایلنا، قاسمی‌نژاد (عضو انجمن ایمنی راه‌ها) در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا با اشاره به آمار سازمان بهداشت جهانی در خصوص تلفات جاده‌ای ایران اظهار کرد: طبق آمار سازمان بهداشت جهانی ایران دارای 05 .1 درصد جمعیت جهان است و 1. 4 درصد از کل خودروهای جهان را دارد و در حالی که 5 .1 میلیارد خودرو در جهان وجود دارد؛ 17 میلیون از این خودرو‌ها متعلق به ایران است و در مقابل تلفات جاده‌ای کشور ما 4. 1تا 5. 1 درصد از سهم جهانی را داراست.

    وی افزود: در کنار آمار‌های سازمان بهداشت جهانی، آمار وزارت بهداشت کشور نیز وجود دارد که بر اساس آن حوادث رانندگی دومین عامل فوت و اولین عامل عمر از دست رفته اعلام شده است؛ در صورتی که سازمان بهداشت جهانی رده نهم را در خصوص مرگ و میر در دنیا به این عامل داده است.

    این کار‌شناس راه با بیان اینکه حدود 60 درصد از حوادث منجر به جرح و فوت در کشور به حوادث رانندگی تعلق دارد، گفت: طبق آمار بهداشت جهانی این رقم در دنیا 25 درصد است.

    وی با اشاره به شعار سال 95 با عنوان اقتصاد مقاومی اقدام و عمل تصریح کرد: بر اساس مطالعات اقتصادی که بر مبنای قیمت سال86 انجام شده؛ میزان هزینه مستقیم و غیرمستقیم ناشی از تصادفات رانندگی در کشور ما معادل 7 تا 8 درصد تولید نا‌خالص داخلی است.

    لزوم ایجاد نهاد راهبری در حوزه ایمنی و تصادفات در کشور

    عضو انجمن ایمنی راه‌ها در ادامه اظهار کرد: به طور میانگین سالانه حدود 17 هزار نفر بر اثر تصادفات در کشور ما کشته می‌شوند و امسال فرصت خوبی است که با برنامه ریزی منسجم در جهت کاهش تلفات پیش رویم که لازمه‌اش این است؛  یک نهاد راهبری را به عنوان نهاد تصمیم‌گیر در موضوع ایمنی و تصادفات در کشور داشته باشیم.

    قاسمی‌نژاد در ادامه گفت: مساله دیگری که سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده؛ این است که 90 درصد کشته‌شدگان رانندگی مربوط به کشورهایی با درآمد پایین و متوسط هستند، این در حالی است که این کشور‌ها تنها 54 درصد وسایل نقلیه را دارند.

    وی ادامه داد: بر اساس گزارش سال 2015 سازمان بهداشت جهانی از نظر حوادث رانندگی، ایران در بین 190 کشور رتبه 189 را به خود اختصاص داده است و از این جهت ما شرایط مساعدی نسبت به کشور‌های دیگر نداریم.

    وی در پایان خاطر نشان کرد: البته در چند سال اخیر از نظر حوادث رانندگی روند کاهشی را داشته‌ایم، اما نتوانسته‌ایم به کاهش 10 درصدی کاهش تلفات که در برنامه پنجم توسعه آمده است؛ برسیم.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو