فونیکسریمکسبهتام

از افزایش قیمت خودرو چه کسانی سود می برند؟

عصر خودرو- محمدرضا نجفی منش گفت:« افزایش قیمت فقط باعث ضرر خودروساز و مردم است.زیرا یک سری افراد فقط برای خرید و فروش, خودرو را می خرند و سریع می خواهند بفروشند. هیچ کس از این کار سودی نمی برد غیر از دلالی.»

از افزایش قیمت خودرو چه کسانی سود می برند؟
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از خبرآنلاین، پس از گفت و گو ها و اظهار نظرهای مختلف دربار قیمت گذاری خودرو توسط شورای رقابت در 6 اردیبهشت  این شورا با بالا رفتن قیمت خودروهای داخلی برخلاف پیشبیی ها موافقت و  مجوز افزایش قیمت خودرو صادر کرد.

    محمدرضا نعمت‌زاده, وزیر صنعت, معدن و تجارت  که از ابتدای حضورش  از صنعت خودرو حمایت می کرد در روزهای پایانی فروردین‌ سال جاری در نامه‌ای که به همه اعضای این شورا از آنها خواسته بود تا از این صنعت حمایت کنند و به افزایش قیمت رای دهند تا صنایع وابسته به صنعت خودرو رونق گیرند و خودروسازان از محل درآمدشان از افزایش قیمت بتوانند با قطعه‌سازان و زیرمجموعه‌های تامین‌کننده مواد مصرفی خودرو تسویه حساب کنند.

    حتی امروز روزنامه دنیای اقتصاد در گزارشی که به بررسی وضعیت بازار خودرو پرداخته بود، به اشاره به قیمت ها نوشت: بازار مدت‌ها است در رکود به‌سر می‌برد و مشتریان به دلایل مختلف از جمله کمبود نقدینگی و قیمت بالای خودروها، میل چندانی به خرید از خود نشان نمی‌دهند. اتفاقا به‌نظر می‌رسد دلیل اصلی فریز قیمتی طی حدود دو سال گذشته، همین رکود بازار بوده، چه آنکه رئیس شورای رقابت پیش تر عنوان کرده که وقتی بازار در رکود است، نیازی به بالا بردن قیمت نیست؛ از طرفی، خودروسازان نیز که از رکود بازار رنج می‌برند، تاکید داشتند چندان مایل به افزایش قیمت محصولات خود نیستند و ثبات را در دستور کارشان طی سال 95 قرار خواهند داد؛ زیرا نمی‌خواهند خرید و فروش بیش از این کاهش یابد.

    از سوی دیگر محمدرضا نجفی منش رییس کمیسیون تسهیل کسب و کار اتاق بازرگانی تهران در گفت و گو با خبرآنلاین نیز با موافقت به سخنان نعت زاده گفت:«  من ازاول با قیمت گذاری خودرو از طرف شورای رقابت مخالف بودم و مطرح کردم که کار غلطی است. هیچ جای دنیا هیچ دولتی در قیمت گذاری دخالت نکرده است و هیچ کسی به ما تصیح نکرده است. به طور مثال کشوری اظهار نظر کند که کاری که در ایران انجام شد کار خوبی است و ما این کار را انجام دهیم.  به هر صورت این کار غلطی است که نیاید انجام داد. »

    وی بیان داشت:« افزایش قیمت فقط باعث ضرر خودروساز و مردم است.زیرا یک سری افراد فقط برای خرید و فروش, خودرو را می خرند و سریع می خواهند بفروشند. هیچ کس از این کار سودی نمی برد غیر از دلالی. »

    نجفی منش عنوان کرد:« کشورهایی که حتی یک الی سه خودروساز دارند نیز هیچ یک در قیمت گذاری دخالت نکردند. شورای رقابت باید مراقب باشد که کسی را انحصار نکند. االبته انحصار یعنی خودتان هرچقدر می خواهید قیمت بگذارید که خودروسازان ما قیمت نمی گذارند و میزان تولید خودشان را به دلخواه تعیین نمی کنند. »

    وی افزود:« 16 خودروساز داخلی, 18 خودروساز رسمی در کشور موجود است.  دیگر انحصار در این جا معنی نمی دهد. همه دنیا در تلاش اند که هزینه هایشان را پایین آورند وjoint  ایجاد کنند. رنو در فرانسه و نیسان در ژاپن با یکدیگر مشارکت می کنند که قیمت را کاهش دهند نه اینکه ایجاد انحصار کنند. »

    یک روز پس از موافقت شورای رقابت, بازار خرید و فروش خودروهای نو و دست دوم این دو کارخانه  سایپا و ایران خودرو در روز گذشته نسبت به این افزایش بی تفاوت بود.

    در همین حال فروشندگان خودرو در پاسخ به این سؤال که چرا قیمت ها در بازار تغییری نکرده است، به رکود شدید معاملات اشاره می کنند و تأکید دارند رکود آنچنان بر معاملات سایه انداخته است که نمی توان قیمت ها را بالا برد.

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو