فونیکسریمکسبهتام

آلودگی هوا«۱۵۷۰»

رجوع به تعالیم اسلامی در مسائل زیست‌محیطی مهمترین راهکار رفع آلودگی هوای تهران

عصر خودرو- عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق علیه‌السلام با بیان اینکه «بلده طیبه» و شهر نمونه و الگوی اسلامی، شهری است که سرسبزی و خرمی تمام شهر را در برگرفته باشد، گفت: مهمترین مساله در رفع آلودگی هوای تهران، رجوع به تعالیم اسلامی در حوزه مسائل زیست محیطی است.

رجوع به تعالیم اسلامی در مسائل زیست‌محیطی مهمترین راهکار رفع آلودگی هوای تهران
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از باشگاه خبرنگاران  ؛ نشست علمی «جایگاه معارف اسلامی در حل مسائل مردم، مطالعه موردی آلودگی هوای تهران» با حضور حجت‌الاسلام سید علی حسینی استاد حوزه و دانشگاه و سید وحید حسینی مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در دانشگاه امام صادق علیه‌السلام برگزار شد.

    حجت‌الاسلام سید علی حسینی؛ عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق علیه‌السلام در این نشست با اشاره به لزوم توجه به معارف اسلامی در حل معضلات آلودگی اظهار داشت: در معارف دینی اعم آیات و روایات به مساله محیط زیست سالم توجه جدی شده است و باید این مساله در سیاستگذاری‌ها و برنامه‌های شهری نقش و جایگاه ویژه‌ای به خود اختصاص دهد.

    عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق علیه‌السلام با تاکید بر بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر حفاظت از منابع طبیعی و محیط زیست، افزود: بر اساس مبانی قرآنی انواع آلودگی‌ها مانند حلقه‌های زنجیر به یکدیگر مرتبط بوده و کاملا بهم مرتبط هستند و نباید یکی را بر دیگری مقدم دانست.

    این استاد حوزه علمیه قم با اشاره به آلودگی هوا، آلودگی خاک، آلودگی آبها و آلودگی صوتی به عنوان اقسام آلودگی گفت: مهمترین مساله در رفع آلودگی هوای تهران رجوع به تعالیم اسلامی در حوزه مسائل زیست محیطی است و هیچ چیزی مثل کارهای فرهنگی و تبلیغی جوابگوی رفع مشکل آلودگی هوای تهران نیست.

    وی با اشاره به اینکه یکی از مشخصه‌های اصلی شهر اسلامی، داشتن هوایی سالم و پاک و عاری از هرگونه آلودگی است، اذعان داشت: در حال حاضر دانشمندان به این مساله اعتراف دارند که مسائل اخلاق زیستی، مهمترین چاره و راهکار معضلات زیست محیطی است ولی متاسفانه این مساله نه در محیطهای علمی و دانشگاهی و نه در اجرا مشاهده نمی‌شود.

    رئیس پژوهشکده کشاورزی، محیط زیست و طبیعت در اسلام با اشاره به اینکه بیش از هزار آیه در باب محیط زیست در قرآن وجود دارد، اظهار داشت: بر اساس آموزه های دینی، درختکاری در اطراف شهرهای بزرگ یکی از توصیه‌های اساسی دین مبین اسلام برای داشتن آب و هوایی سالم و عاری از هرگونه آلودگی است.

    به گفته حجت‌الاسلام وحسینی مطابق قرآن کریم، «بلده طیبه» و شهر نمونه و الگوی اسلامی، شهری است که سرسبزی و خرمی تمام شهر را در برگرفته باشد و چنانچه از جایی بلند بدان نگاه شود، شهر  مثل چترسبز در انظار جلوه کند که نمونه چنین شهری در استان فارس وجود داشته است.

    وی با بیان اینکه نقش رسانه‌ها در داشتن شهری عاری از هرگونه آلودگی نقش اساسی و محوری دارند خاطرنشان کرد: بر اساس روایتی از امام رضا علیه‌السلام، اساس زندگی انسانها مبتنی بر آب و هوای سالم و پاک است و شهری که دارای این ویژگی نباشد، نمی‌توان در آن زندگی کرد.

    در ادامه این نشست، سید وحید حسینی؛ مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران نیز با تاکید بر لزوم استفاده از سرمایه‌های اجتماعی و انسانی در رفع مشکلات آلودگی هوای تهران گفت: در طراحی‌های مربوط به حوزه محیط زیست، باید به مسائل عدالت اجتماعی توجه جدی داشت.

    وی با اشاره به اینکه رفع مشکلات آلودگی هوای تهران، صرفا با راهکارهای فنی و مهندسی امکان ندارد، افزود: مطالعات صورت گرفته در اروپا نشان می‌دهد که حدود 19 هزار نفر در غرب به خاطر آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند که حدود 15 هزار نفر آن به خاطر بیماری‌های قلبی بوده است.

    عضو هیأت علمی دانشگاه شریف با اشاره به اینکه هزینه آلودگی هوا در اروپا حدود 31 میلیارد یورو در سال است، خاطرنشان کرد: متاسفانه ما در ایران در زمینه اقتصاد آلودگی، مطالعات و تحقیقات خوبی نداریم و مراکز علمی و پژوهشی باید به این مساله توجه جدی داشته باشند.

    مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با تاکید بر اینکه حمل و نقل عمومی و پاک و ارزان، از راههای اساسی مقابله با مشکل آلودگی هوای تهران است، گفت: از آن جا که بحث آلودگی به سلامت مردم گره خورده است و موضوعی حیاتی و اساسی به شمار می‌رود، نباید مباحث مربوط به آلودگی، نگاه سیاسی یا جناحی داشت.

    وی با اشاره به اینکه آلودگی هوا در شهر تهران چندین برابر استانداردهای جهانی است، تصریح کرد: باید دقت داشت در برنامه‌های مربوط به ترافیک، هدف جانشینی انسان باشد نه خودرو و اگر به این مساله توجه نکنیم، نمی‌توان به موفقیت‌های خوبی در این عرصه دست یافت.

    حسینی با اشاره به اینکه هر موتور سیکلت بنزینی غیراستاندار به اندازه 5 سمند صفر کیلومتر تولید آلودگی می‌کند، افزود: متاسفانه هزینه سالیانه آلودگی هوای تهران حدود 17 هزار میلیارد تومان است که این هزینه به صورت مستقیم و غیرمستقیم بر مردم و دولت تحمیل می‌شود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو