فونیکسریمکسبهتام

تهران،شهری که درغبار تاکسی های رنگی گم شد

عصر خودرو- روزگاری بود که وقتی در خیابان های تهران قدم می زدی، تقریبا همه چیز جای خود بود، اتوبوس های دو طبقه، تاکسی های نارنجی، ساختمان های همگون -در زیر چتر درخت های چنار- .سال به سال تهران بی هویت تر شد و اکنون قدم می زنی در بی هویتی خیابان هایی شلوغ، سراسر همهمه با آدم ها و خودروهایی رنگارنگ.

تهران،شهری که درغبار تاکسی های رنگی گم شد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر خودرو» به نقل از  ایرنا، این روزها در این بی هویتی شلوغ به لحظه ای می رسی که دیگر تحمل ماندن و ایستادن را نداری و ترجیح می دهی، هر چه سریع تر خود را به مقصد برسانی. از همه آزاردهنده تر، تردد انواع خودروها، اتوبوس ها و موتورسیکلت ها و صدای بوق ممتد آن ها است که تو را کلافه کرده است.
    مثل همه آن هایی که منتظر تاکسی یا خودرویی هستند که به مقصد برسند، من هم در کنار خیابان ایستاده ام و منتظر تاکسی هستم، انواع خودروهای شخصی با پلاک تهران و غیر تهران به عنوان مسافرکش در حاشیه خیابان می ایستند تا مسافر بزنند، تاکسی سبز رنگی جلوی پایم می ایستد، درب خودرو را باز کرده و می نشینم.
    بعد از طی مسافتی راننده که مرد میانسالی است، در رقابت با خودروی جلوی که پلاک شهرستان است، برای سوار کردن مسافر ، تقلا می کند، اما در این رقابت ناکام است، لب به شکایت باز کرده و می گوید: یک زمانی در تهران یک حساب و کتابی وجود داشت، اما حالا همه چیز به هم ریخته و هر کسی از شهرستان به تهران آمده و مسافرکشی می کنند، دوربین ها هم که پلاک های شهرستان را در محدوده های زوج و فرد، ثبت نمی کند.
    وی که از این بابت بسیار ناراحت و عصبانی بود، می گوید: با این وضعیت دیگر نمی توان با تاکسی مسافرکشی کرد، با توسعه مترو و ایستگاه های اتوبوس و از طرفی علاوه بر مسافرکشی خودروهای شخصی، خودروهایی با پلاک شهرستان نیز اضافه شده اند و وضعیت رانندگی و امرار معاش در این شهر را مشکل کرده است.
    این راننده میانسال ادامه می دهد: یک پسر دانشجو دارم، اما با درآمدی که از رانندگی کسب می کنم، نمی توانم مخارج تحصیل او را بدهم، به همین دلیل پسرم نیمه وقت کار می کند تا خرج تحصیل خود را بدهد.
    صحبت های این راننده منجر شد تا انگیزه تهیه گزارشی در این زمینه خود به خود بوجود آید، براین اساس به سطح شهر تهران رفتم و با رانندگان تاکسی های زرد و سبز به صحبت نشستم.
    «رضا. ق» مردی حدودا 55 ساله است، سابقه طولانی در مسافرکشی دارد، می گوید: از زمانی که یادم می آید، خودم و پدرم در تهران مسافرکش بودیم، یادم می آید در 15 تا 20 سال گذشته بهترین شغل رانندگی درتهران بود، اما حالا بدترین شغل به شمار می آید.
    وی اضافه می کند: اگر فرهنگ سازی استفاده از تاکسی و وسایل نقلیه مورد اعتماد در مردم در شهرهای بزرگی مثل تهران که مهاجر پذیر است، بوجود آید به نفع مردم است چون امنیت در این است که سوار هر خودرویی نشویم اما این در حالی است که بارها دیده ام مسافران سوار تاکسی های شخصی حتی با پلاک شهرستان می شوند.
    این راننده تاکسی یکی از معضلات رانندگی در تهران را وجود پلاک های شهرستان آن هم به منظور مسافرکشی عنوان کرده و می گوید: یکی از همسایگان ما به پدرش گفته ، برای اینکه بیکار نباشد به تهران بیاید و خودرواش را با خود آورده و مسافرکشی کند.
    «نادر. ص» یکی دیگر از رانندگان تاکسی یکی از خط های تهران می گوید: بیکاری نیز یکی از دلایل این ازدحام است، خیلی از کارمندان و شاغلان بعد از ظهرها مسافرکشی می کنند که البته مهم نیست، اما سووال این است چرا نظارتی بر تردد و مسافرکشی پلاک های شهرستان نمی شود؟ ترافیک و ترددهای بیشمار در تهران، سرسام آور شده، حضور این خودروها این وضعیت را بدتر کرده است.
    وی از مسئولان خواست تا در این زمینه ورود یافته و به بررسی وضع موجود بپردازند.
    از این مسافرکش می پرسم قرار بود پلیس راهور تهران با خودروهای پلاک شهرستان که اقدام به مسافرکشی می کنند، برخورد کند، به نظر شما این اتفاق افتاده است؟ می گوید: تا کنون که در طول شبانه روز در تهران تردد می کنم ، برخورد پلیس را با این خودروها ندیده ام، از طرفی تعداد این خودروها کم نیست، دوربین ها هم که پلاک آن ها را به عنوان تخلف ثبت نمی کند و به عنوان پلاک میهمان خوانده می شوند.
    این راننده تاکسی ادامه می دهد: از سوی دیگر نیاز است تا مسافرکشی در تهران ، ساماندهی شود و راهکاری برای بی نظمی حاکم در این صنف اندیشیده شده تا ضمن ایجاد امنیت در رفت و آمد، شهروندان، شاغلان در این صنف نیز با فراغی باز به کار خود ادامه دهند.
    این در حالی است که چندی پیش سردار تیمور حسینی رئیس پلیس راهور تهران بزرگ در رسانه ها از طرح برخورد پلیس راهور تهران با خودروهایی با پلاک‌های شهرستان در معابر تهران خبر داده و اعلام کرده بود که جریمه و توقیف در انتظار متخلفان است.
    به موجب آیین‌نامه هر فردی که خودرویی‌ را خریداری می کند باید تغییر مکان یا جابجایی ملک را اعلام کرده و آخرین اطلاعات را در سامانه شماره‌گذاری ثبت کند براین اساس سردار حسینی اعلام کرده بود که خودروهایی با پلاک شهرستان که در قالب آژانس‌ها یا مسافرکش‌های شخصی در معابر تهران تردد می‌کنند، این خودروها جریمه و چنانچه این تخلف تکرار شود ، خودرو توقیف و به پارکینگ منتقل می شود.
    سردار حسینی در صورتی این مطالب را عنوان کرده که به نظر می رسد همچنان در این زمینه برخورد جدی صورت نگرفته است.
    « حسن عابدینی» جانشین رئیس پلیس راهنمایی ورانندگی تهران بزرگ در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا می گوید: مسافرکشی خودروهای پلاک شهرستان در سطح تهران ممنوع است.
    وی اضافه می کند: با تخلفات این خودروها از منظر ترافیکی به صورت جدی برخورد قانونی می شود.
    عابدینی می افزاید: خودروهای پلاک شهرستان به هیچ عنوان اجازه ندارند در سطح شهر اقدام به مسافرکشی کنند و با تاکید دستورالعمل ابلاغی راهور ناجا، با تخلفات این خودروها برخورد جدی می کنیم.
    قائم مقام رئیس پلیس راهور تصریح کرد: هم اینک در برخی نقاط شهر به صورت غیرقانونی و خودسرانه، خطوط مسافرکشی توسط همین خودروهای پلاک شهرستان ایجاد شده که رانندگان در این محل ها استقرار دائمی و شبانه روزی داشته و آن مکان، محل خواب آنها نیز شده است.
    عابدینی ادامه داد: این خطوط خارج از محدوده زوج و فرد و طرح ترافیک ایجاد شده اند که البته همه آن محل ها توسط پلیس شناسایی شده و با خاطیان برخورد می شود.
    وی افزود:‌ این مسافرکش ها بدلیل آنکه از شهرستان به تهران آمده اند شبها در خودروهایشان بسر می برند که این امر تبعاتی امنیتی را بدنبال دارد و سبب نارضایتی مردم نیز شده است.
    وی اظهار داشت: هیچ فردی از منظر قضایی و حقوقی اجازه مسافرکشی با وسایل نقلیه شخصی را بویژه با خودروهای پلاک شهرستان ندارد.
    قائم مقام رئیس پلیس راهور تهران خاطرنشان کرد: ‌تاکسی هایی هم که مبدا یا مقصد آنها خارج از تهران است اجازه مسافرکشی داخل محدوده زوج و فرد و طرح ترافیک را ندارند و باید محل کار خود را به حاشیه شهر و بیرون از محدوده های مذکور انتقال دهند.
    ضروری است پلیس در کنار سایر دستگاه های ذی ربط و مساعدت قضائی، تدابیر لازم برای ساماندهی تردد خودروهای مسافرکش اتخاذ کند تا با برقراری امنیت که حق مسلم مردم است، شاهد کاهش آسیب های ناشی از آن، نظم ترافیکی و بهبود شرایط معیشتی رانندگان بویژه تاکسیران ها باشیم.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۶ روز پیش
        آرشیو